Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os conceptos básicos da Microbioloxía |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Coñecer a morfoloxía e fisioloxía dos microorganismos. Coñecer a xenética bacteriana. |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Coñecer Infección, Inmunoloxía, Inmunidade natural e adquirida, Vacúas e soros. Comprender os mecanismos mediante os cales os microorganismos causan infección e coñecer os mecanismos de defensa do hospedador ou sistemas de inmunidade. |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Coñecer os microorganismos máis frecuentes nas patoloxías do pé. Coñecer os mecanismos da patogenicidad viral. Micoloxía. Sinalar as enfermidades infecciosas bacterianas, víricas e fúngicas máis comúns. Coñecer os seus axentes etiológicos, epidemiología, sintomatología, tratamento e prevención. |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C2 C3 C6 C8
|
Coñecer os aspectos fundamentais da parasitoloxía sanitaria. Sinalar as parasitosis máis comúns. Coñecer os seus axentes etiolóxicos, epidemioloxía, sintomatoloxía, tratamento e prevención. |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Coñecer a Microbioloxía ambiental e o diagnóstico microbiolóxico. Comprender os principios da Microbioloxía ambiental, incidindo especialmente na auga e a terra como hábitats máis relevantes en Podoloxía. Identificar a necesidade do diagnóstico microbiolóxico e a súa utilidade. |
A6 A41
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C4 C6 C8
|
Coñecer os fundamentos microbiolóxicos para a prevención da infección. Comprender os principios da esterilización, a desinfección e a antibioterapia e quimioterapia antibacteriana. |
A6
|
B1 B3 B12
|
C1 C3 C6 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque temático I. MICROBIOLOXÍA E PARASITOLOXÍA |
|
Tema 1.- Introducción á Microbioloxía e á Parasitoloxía |
|
Bloque temático II. MORFOLOXÍA E FISIOLOXÍA DOS MICROORGANISMOS |
|
Tema 2.- Estructura microbiana |
|
Tema 3.- Fisioloxía bacteriana |
|
Tema 4.- Xenética bacteriana |
|
Bloque temático III. CONTROL DO CRECEMENTO MICROBIANO |
|
Tema 5.- Axentes físicos y químicos |
|
Tema 6.- Antimicrobianos
|
|
Bloque temático IV. MECANISMOS DE INFECCIÓN E RESISTENCIA |
|
Tema 7.- Microorganismos e enfermidade
|
|
Tema 8.- Inmunidad á infección |
|
Bloque temático V. DIAGNÓSTICO MICROBIOLÓXICO |
|
Tema 9.- Diagnóstico microbiolóxico |
|
Bloque temático VI. BACTERIOLOXÍA |
|
Tema 10.- Cocos gram positivos: Xénero Staphylococcus |
|
Tema 11.- Cocos gram positivos: Xénero Streptococcus |
|
Tema 12.- Enterobacterias |
|
Tema 13.- Bacilos gram negativos non fermentadores |
|
Tema 14.- Bacterias anaerobias de interese podolóxico |
|
Tema 15.- Xénero Corynebacterium e outros bacilos gram positivos |
|
Tema 16.- Xénero Mycobacterium |
|
Bloque temático VII. VIROLOXÍA |
|
Tema 17.- Os virus. Metodoloxía e características xerais |
|
Tema 18.- Virus de interese clínico |
|
Bloque temático VIII. MICOLOXÍA |
|
Tema 19.- Micoloxía xeral |
|
Tema 20.- Micosis superficiais e cutáneas |
|
Tema 21.- Micosis subcutáneas e sistémicas |
|
Tema 22.- Fungos oportunistas |
|
Bloque temático IX. PARASITOLOXÍA |
|
Tema 23.- Parasitoloxía. Xeralidades |
|
Tema 24.- Protozoos
|
|
Tema 25.- Helmintos
|
|
Tema 26.- Artrópodos |
|
Bloque temático X. MICROBIOLOXÍA AMBIENTAL |
|
Tema 27.- Os microorganismos na natureza |
|
Tema 28.- Microbioloxía da auga |
|
Tema 29.- Microbioloxía do solo |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
2 |
16 |
18 |
Sesión maxistral |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C2 C3 C4 C6 C8 |
43 |
53.75 |
96.75 |
Traballos tutelados |
A6 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
2 |
14 |
16 |
Saídas de campo |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
3 |
2 |
5 |
Prácticas de laboratorio |
A6 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
6 |
6 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Realizarase un exame que inclúe 10 preguntas curtas de ensaio e 30 preguntas de tipo test con catro posibilidades e resposta única. Nesta proba incluiranse unha pregunta curta e dúas preguntas tipo test relativas ao traballo tutelado. |
Sesión maxistral |
A maior parte dos contidos desta materia desenvolveranse mediante leccións maxistrais participativas con apoio importante de imaxes e vídeo. Periodicamente realizaranse controis de asistencia a clase. |
Traballos tutelados |
Realizarase un traballo colaborativo, obrigatorio para superar a materia en Primeira oportunidade, en grupos preferiblemente de seis alumnos. Consistirá nun traballo de síntese de información sobre coñecemento científico relativo ao control do crecemento dos microorganismos como base para a aplicación na práctica podológica da política de antisepsia e desinfección no ambiente clínico. A data de entrega do traballo será única a final do período de clases, anunciarase no Campus Virtual da UDC, e de acordo co calendario de exames e a normativa vixente fixarase para uns 15 días antes da data de comezo do periodo de exames da Primeira oportunidade. |
Saídas de campo |
Realizaranse visitas programadas a centros de interese para o contido da materia. |
Prácticas de laboratorio |
Realizaranse unhas prácticas dedicadas a introducir ao alumno no manexo do microscopio óptico para observar preparacións comerciais de mostras biolóxicas relativas ao contido da materia. Realizarase unha práctica de sementeira e cultivo microbiano dirixida a demostrar os beneficios do lavado de mans. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Saídas de campo |
|
Descrición |
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesor, polo que implican unha participación obrigatoria para o alumnado.
A forma e momento en que se desenvolverá a atención personalizada correspondente a cada actividade, indicarase ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia e publicarase no campus virtual. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
As preguntas de ensaio puntúanse entre 0 e 1 e supoñen o 50% da nota da proba. As preguntas obxectivas de resposta única constitúen o outro 50% da nota. Tres preguntas non acertadas (ou fracción) restan unha acertada. Para poder aprobar a materia a nota da proba debe ser igual ou superior a 4 puntos. O alumno que non se presente a esta proba final na data oficial do centro obterá a cualificación de Non Presentado. |
65 |
Sesión maxistral |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C2 C3 C4 C6 C8 |
A asistencia ás sesións maxistrais cualificarase con 0; 0,5 ou 1 punto en función de que se obteña a presenza na maior parte dos controis periódicos que se realicen ao longo do curso.
Entre o 70 e o 100% da asistencia = 1 pt
Entre o 50 e o 70% da asistencia = 0,5 pt
Menos do 50% = 0 pt |
10 |
Traballos tutelados |
A6 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
A presentación do traballo tutelado é obrigatoria en Primeira Oportunidade. Na cualificación do traballo considerarase: Comprensión do tema tratado, rigor científico, capacidade de síntese e de crítica e adecuación da bibliografía consultada. |
15 |
Saídas de campo |
A6 A41 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
A asistencia a esta actividade e a entrega da memoria resumen da saída valórase con 0,5 puntos. Se non poidese realizarse a saída, as prácticas de laboratorio cualificaríanse como o 10% da nota final. |
5 |
Prácticas de laboratorio |
A6 B1 B3 B12 C1 C3 C6 C8 |
Avaliarase o traballo práctico realizado no proceso de aprendizaxe e o aproveitamento da observación en relación cos contidos da materia, que se plasmará na elaboración dun caderno de laboratorio. A realización de todas as sesións prácticas e a presentación do caderno correspondente é obrigatoria e contribuirá sumando 0,5 puntos. |
5 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación descrita (ITINERARIO ORDINARIO) é obrigatoria para todos os alumnos con matrícula ordinaria na Primeira oportunidade (xuño). Para a Segunda oportunidade (xullo) e na Oportunidade adiantada de avaliación (decembro, ITINERARIO ADIANTADA), o alumno pode elixir o sistema de avaliación descrito para a primeira oportunidade (sempre que entregase en prazo as actividades académicas deseñadas para o curso) ou a avaliación mediante un exame único que achegue o 100% da nota final (ITINERARIO FINAL), indicándoo por escrito na proba mixta o día da data oficial para a realización do exame. Os alumnos con matrícula a tempo parcial poden acollerse a este último sistema de avaliación (avaliación mediante un exame único que achegue o 100% da nota final) tanto en Primeira como en Segunda oportunidade (ITINERARIO TEMPO PARCIAL) e adiantada (ITINERARIO ADIANTADA). Avaliación ITINERARIO ORDINARIO (aplicable en Primeira e Segunda oportunidade): 1.- Traballo tutelado 15% 2.- Proba mixta con nota superior a 4 puntos 65% 3.- Sesións maxistrais 10% 4.- Prácticas de laboratorio 5% 5.- Saída de campo 5% Avaliación ITINERARIO FINAL, ITINERARIO TEMPO PARCIAL e ITINERARIO ADIANTADA (aplicable só en Segunda e Oportunidade adiantada para alumnos con matrícula ordinaria e en Primeira, Segunda e Oportunidade adiantada para alumnos con matrícula a tempo parcial): 1.- Proba mixta 100% A avaliación en segunda e posteriores matrículas do alumno será a mesma que para primeira matrícula, coa excepción de que se conservará durante dous cursos académicos a porcentaxe da nota final obtida pola avaliación das Prácticas de laboratorio e Saída de campo
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Madigan, M.T., Martinko, J.M., Bender, K., Buckley, D. y Stahl, D. (2015). Brock Biología de los microorganismos. Décimo cuarta edición. Prentice Hall
Willey, J.M., Sherwood, L.M. y Woolverton, C.J. (2009). Microbiología de Prescott, Harley y Klein. Séptima edición. Mc Graw Hill Interamericana
Willey, J.M., Sherwood, L., Woolverton, C.J., Prescott, L. M. (2015). Prescott's microbiology. Tenth edition. McGraw Hill |
|
Bibliografía complementaria
|
Larone, H.D. (2011). Medically Important Fungi: A Guide to Identification. 5th edition.. ASM Press
de la Rosa, M., Prieto, J., Navarro, J.M. (2011). Microbiología en ciencias de la salud. Tercera edición. Elsevier España
Murray, P.R., Rosenthal, K.S., Pfaller, M.A. (2017). Microbiología médica. Octava edición.. Elsevier
Pumarola, A., Rodríguez-Torres, A., García Rodríguez, J.A. y Piédrola-Angulo, G. (1994). Microbiología y Parasitología Médica. Segunda Edición. Ed. Salvat
Bauman, R.W. (2012). Microbiology wth diseases by body system. Third Edition. Pearson Education
Becerril Flores, M.A. (2014). Parasitología Médica. Cuarta edición.. McGraw Hill
Joklik, W.K., Willet, H.P. y Amos, D.B. (1994). Zinsser Microbiología. Vigésima Edición. Editorial Panamericana
Tortora, G.J., Funke, B.R. y Case, C.L. (2010). “Introducción a la Microbiología”. Décima edición. Editorial Médica Panamericana
Ingraham, J.L. e Ingraham, C.A. (2004). “Introducción a la Microbiología”. Volumen I y Volumen II. Ed. Reverté |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Fisioloxía xeral/750G02003 | Bioloxía/750G02005 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Técnicas e procedementos en prevención da infección/750G02032 |
|
Materias que continúan o temario |
Patoloxía xeral/750G02008 | Quiropodoloxía 1/750G02027 | Quiropodoloxía 2/750G02028 |
|
Observacións |
Recoméndase ao alumno superar esta materia durante o primeiro curso por tratarse dunha materia básica para a adquisición de coñecementos en materias que se cursarán posteriormente. |
|