Study programme competencies |
Code
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Study programme competences / results
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A3 |
Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability. |
A6 |
Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability. |
A11 |
Skills of understanding the structure, dynamics and evolution of genomes and to apply tools necessary to his study. |
A12 |
Skills to understand, detect and analyze the genetic variation, knowing genotoxicity processes and methodologies for its evaluation, as well as carrying out diagnosis and genetic risk studies. |
A13 |
Skills to become a professional in health, pharmacy, veterinary, animal production, biotechnology or food sectors. |
B1 |
Analysis skills to understand biological problems in connection with the Molecular and Cellular Biology and Genetics. |
B2 |
Skills of decision making for the problem solving: that are able to apply theoretical knowledges and practical acquired in the formulation of biological problems and the looking for solutions. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Lectura comprensiva de textos científicos relacionados con las materias del módulo
Capacidad de exponer el estado actual del conocimiento dentro de este campo
Capacidad crítica de valoración de hipótesis e interpretación de resultados
Comprensión de la estructura y funcionamiento celular desde una visión interdisplinar en la que convergen la Biología Celular, la Citología clásica, la Genética y la Biología Molecular
Comprensión de los procesos bioquímicos y fisiológicos que permiten la señalización entre células y con elementos estructurales, así como los aspectos causantes de patologías relacionadas con alteraciones de la señalización celular y
las herramientas utilizadas para su estudio
Conocer las técnicas experimentales para acceder al estudio de los mecanismos moleculares de regulación de la
expresión génica así como las maquinarias moleculares implicadas y sus sistemas de regulación
Conocer las características de las proteínas y complejos implicados en la regulación de la expresión génica, su interacción con el material genético y las reacciones enzimáticas que modulan su actividad
Conocer los mecanismos causantes de variabilidad genética
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AR3 AR6 AR11 AR12 AR13
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BR1 BR2
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Contents |
Topic |
Sub-topic |
Chapter 1. Genetic variation: mutation
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Genetic variation and its significance.
Origin and consequences of mutation.
Chromosome rearrangements.
Mutation rates.
Reversion and supression.
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Tema 2. DNA mobile |
Abundance in the genomes.
Classification of transposable elements. Proliferation
Molecular evolution. Impact on the genomes. Domestication |
Tema 3.Genetic recombination |
Recombination rates.
Gene conversion.
Sexual dimorphism and recombination rate, crossing-over and gene conversion.
Gene conversion bias. |
Tema 4. Evolución del pensamiento científico al respecto del origen de la variabilidad genética. La aportación de Woese. |
Evolución celular: el camino “bacheado” a “quien se sabe donde”. Historia del pensamiento evolutivo. Estado de la Microbiología (y la Virología) durante la mayor parte del siglo XX. Carl Woese. LUCA. Generación de variabilidad genética en los comienzos de la vida.
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Tema 5. La evolución microbiana en la era de la genómica. |
La turbulenta dinámica de la evolución microbiana. Conceptos malditos de la genética clásica: ¿Elementos genéticos con sabor lamarckiano? Conceptos malditos de la genética clásica: ¿Evolución de evolvabilidad?
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Tema 6. El misterioso mundo de los virus. |
¿Están vivos los virus? Evolución de los virus y de los replicones virales. Modelos de dinámica de poblaciones virales
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Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A6 A11 A12 A13 B1 |
10 |
20 |
30 |
Multiple-choice questions |
B1 B2 |
2 |
0 |
2 |
Document analysis |
A3 A6 A11 A12 B1 |
4 |
8 |
12 |
Supervised projects |
A3 A6 A11 A12 B1 |
0 |
10 |
10 |
ICT practicals |
A3 |
10 |
10 |
20 |
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Personalized attention |
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1 |
0 |
1 |
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(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
En cada clase se expondrán contenidos sobre diferentes aspectos del temario |
Multiple-choice questions |
Prueba escrita en la que se tratará cualquier aspecto abordado en la docencia teórica y práctica |
Document analysis |
Presentación y discusión (en inglés) de documentos audiovisuales y/o bibliográficos relacionados con la materia. |
Supervised projects |
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ICT practicals |
Trabajos con herramientas informáticas de análisis de la variación genética |
Personalized attention |
Methodologies
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Document analysis |
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Description |
Los estudiantes podrán acudir a las tutorías de los profesores en aquellos horarios previamente establecidos. |
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Assessment |
Methodologies
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Competencies / Results |
Description
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Qualification
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ICT practicals |
A3 |
Valorarase a asistencia ás sesións prácticas e a execución dos exercicios propostos polo profesor. Para o seguemento e avaliación do aprendizaxe, os alumnos haberán de elaborar e presentar un caderno de prácticas. Nesta actividade avaliarase a adquisición da competencia A5. |
15 |
Multiple-choice questions |
B1 B2 |
Test de resposta múltiple sobre os contenidos teóricos e prácticos. Cando menos o 50% da proba será en inglés. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A5, A9, A16. |
70 |
Supervised projects |
A3 A6 A11 A12 B1 |
Elaboración e defensa de monografías sobre temas seleccionados polo profesor. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A9 e A16. |
15 |
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Assessment comments |
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Sources of information |
Basic
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Gibson, G. (2009). A primer of genome science. Sinauer Associates
E.C. Friedberg et al. (2006). DNA repair and mutagenesis. Second edition. ASM Press
Weiner, M. P., Gabriel, S., and Claibo, J. (2007). Genetic variation: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory Press
Meyers, R. A. (2007). Genomics and genetics: from molecular details to analysis and techniques. Wiley-VCH
N L Craig et al. (2002). Mobile DNA II. ASM Press |
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Complementary
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R Scott Hawley, MY Walker (2003). Advanced genetic analysis. Finding meaning in a genome. . Blackwell Publishing
Hartl, D. L. (2009). Genetics: analysis of genes and genomes. Jones and Bartlett
Watson et al. (2004). Molecular Biology of the gene. Fifth edition. Pearson-Cummings
J. M. Coffin et al. (1997). Retroviruses. Cold Spring Harbor Laboratory Press |
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Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Genomics /610441014 | Human Genetics/610441016 | Genetic Toxicology /610441017 |
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Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
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Subjects that continue the syllabus |
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