Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecemento das realidades interdisciplinares da Química e do Medio Ambiente, dos temas punteiros nestas disciplinas e das perspectivas de futuro. |
A3 |
Capacitar ao alumno para o desenvolvemento dun traballo de investigación nun campo da Química ou do Medio Ambiente, incluíndo os procesos de caracterización de materiais, o estudo das súas propiedades fisicoquímicas e biolóxicas e dos procesos que poden sufrir no medio natural. |
A6 |
Coñecemento do comportamento de diferentes especies químicas e dos procesos aos que poden estar sometidas unha vez liberadas no medio ambiente, incluíndo as súas relacións entre distintos compartimentos ambientais. |
A10 |
Relacionar a presenza de especies químicas no medio natural cos conceptos de toxicidade e biodisponibilidade. |
A15 |
Coñecer os indicadores de calidade do chan e do aire, os procesos de distribución de contaminantes e as tecnoloxías de recuperación e aplicación en cada caso. |
A19 |
Coñecemento e interpretación da lexislación, normativa e procedementos administrativos básicos sobre medios acuosos, chans e atmosferas. Comprensión das bases científicas e económicas da sustentabilidade. |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e suizos. |
B4 |
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades. |
B6 |
Ser capaz de analizar datos e situacións, xestionar a información dispoñible e sintetizala, todo iso a un nivel especializado. |
B8 |
Comprender, a un nivel especializado, as consecuencias do comportamento humano na contorna ambiental. |
C1 |
Ser capaz de traballar en equipos, especialmente nos interdisciplinares e internacionais. |
C2 |
Ser capaz de manter un pensamento crítico dentro dun compromiso ético e no marco da cultura da calidade. |
C6 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C7 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C9 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer o comportamento do solo frente as accións antropoxénicas.
Saber aplicar técnicas de análisis de solos para resolver problemas de campo.
Resolver problemas relacionados coa contaminación e recuperación de solos
Capacidade de análisis, evaluación, organización e planificación do uso do solo.
Evaluar a propagación da contaminación en solos e aguas subterráneas
Coñecer a lexislación sobre solos.
|
AM1 AM3 AM6 AM10 AM15 AM19
|
BM2 BM3 BM4 BM6 BM8
|
CM1 CM2 CM6 CM7 CM9
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Temario teoría
1.- Composición do solo. Fracción mineral e orgánica: reactividade e interaccións. Textura, estructura e propiedades relacionadas. Intercambio catiónico e reacción do solo. Microorganismos.
2.- Funcións do solo. Poder de autodepuración.
3.- Calidade do solo. Indicadores de calidade. Evaluación de riesgos.
4.- Contaminación puntual y difusa. Degradación e rexeneración da estructura do solo. Erosión hídrica e contaminación difusa.
5.- Impacto dos metales sobre o funcionamento do solo. Ciclo de los elementos traza no suelo.
6.- Contaminantes orgánicos e inorgánicos de orixen agrícola, urbano e industrial. Retención e movilidade de contaminantes no solo. Persistencia. Evaluación e previsión de riesgos de contaminación
7.- Investigación e tratamiento de suelos contaminados. Esquema de actuación. Recuperación. Control ambiental.
8.- Métodos de saneamento e descontaminación de solos. Métodos mecánicos, químicos e biolóxicos.
9.- Fitorremediación de solos. Perspectivas e aplicacións.
10.- O solo como recurso non renovable Evaluación ambiental do terreo. Estratexias frente a contaminación de solos. Lexislación sobre solos contaminados.
11.-Introducción as augas subterráneas. Fontes de contaminación. Comportamiento e movilidad dos contaminantes na zona saturada.
|
O fio conductor destos temas e a relación entre as funcións do solo e os indicadores de calidade. |
Prácticas
- Muestreo de solos, descripción e observación de solos degradados
- Determinación de indicadores de calidade do solo
- Estudo de solos contaminados
- Solos e contaminación da agua por erosión hídrica |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A3 A15 B6 C9 |
3 |
7.5 |
10.5 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A6 A10 A15 A19 B2 B6 B8 |
9 |
27 |
36 |
Estudo de casos |
A1 A3 A15 B3 B4 B8 C2 C7 |
1 |
8 |
9 |
Presentación oral |
A3 A15 A19 B2 B6 C1 C6 |
2 |
9 |
11 |
Proba obxectiva |
A1 A3 A15 B2 |
1 |
0 |
1 |
Saídas de campo |
A1 A3 A15 B6 |
4 |
2 |
6 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
Análisis de solos enfocados a evaluar indicadores de calidade do solo. |
Sesión maxistral |
Sesións presentadas polo profesor sobre os temas centrales da materia nas que se incentivará a participación dos alumnos. |
Estudo de casos |
Discusión e resolución en común de casos prácticos que impliquen a aplicación de coñecementos teóricos. |
Presentación oral |
Traballos individuales ou en grupos que terán que expoñer os alumnos. |
Proba obxectiva |
Proba de tipo test e preguntas cortas de toda a materia. |
Saídas de campo |
Realizárase unha saida ó campo co fin de observar solos e procesos de degradación de solos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
|
Descrición |
A atención personalizada desenvolverase na aula ou a través de tutorias concertadas cos alumnos. Dedicarase a orientación e apoyo dos alumnos. En caso de alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia arbitraranse as medidas oportunas para que poidan alcanzar as competencias previstas na materia. Tales medidas acordaranse entre profesor e alumno en función dos casos que se presenten. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Saídas de campo |
A1 A3 A15 B6 |
Valorará-se o interés e a participación dos alumnos durante a saída de campo. |
5 |
Proba obxectiva |
A1 A3 A15 B2 |
Proba tipo test e preguntas cortas dos contidos tratados na materia. |
60 |
Presentación oral |
A3 A15 A19 B2 B6 C1 C6 |
Valoración da calidade do traballo e da precisión na exposición, asi como da capacidade de defensa dos argumentos plantexados. |
15 |
Prácticas de laboratorio |
A3 A15 B6 C9 |
Evaluación continua |
10 |
Estudo de casos |
A1 A3 A15 B3 B4 B8 C2 C7 |
Discusión e posta en común de casos prácticos e exercicios propostos polo profesor. |
10 |
|
Observacións avaliación |
Para superar a materia e necesario acadar un 5 sobre 10 como calificación global. Primeira oportunidade: a nota final será a suma das puntuacions acadadas en cada unha das actividades (prácticas de laboratorio, casos de estudio, presentación oral, saídas de campo, proba obxetiva). Considerarán-se non presentados aqueles alumnos que realicen todas as actividades excepto a proba obxetiva. Segunda oportunidade: a nota final obterase a partir dunha proba obxetiva que englobará os contidos tratados na materia. A puntuación máxima de esta proba será de 10. Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia: Evaluarase mediante unha proba obxetiva que englobará os contidos tratados na materia. A puntuación máxima de esta proba será de 10. A concesión de matrícula de honor otorgarase os alumnos que alcancen tal cualificación na primeira oportunidade.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Cheng, H. H. (Ed). 1990. Pesticides in the soil environmental processes, impacts and moedlling, Soil. Sci. Soc. Am. Inc. Madison. USA. - Comisión Europea. 2004. Reports of the Technical working goups. Thematic strategy for soil protection. - Consellería de Medio Ambiente e Desenvolvemento Sostible. 2006. Guía metodolóxica e técnica para a investigación da calidade dos solos de Galicia. Santiago de Compostela. - Doran et al. 1994. Defining soil quality criteria for a sustainable environment. Soil. Sci. Soc. Am. Publication n 35. Madison. USA. - Essington, M. E. 2004. Soil and water chemistry. An integrative approach. CRC Press. USA. - Giraud, M.C. y otros. 2005. Sols et environment. Dunod. Paris. - Kabata-Pendias, A. 2011. Trace Elements in Soils and Plants. Fourth ed. CRC Press. USA. - Lal, R. 2002. Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker. - Porta, J. et al. 2014. Edafología. Uso y Protección de Suelos. Mundi-Prensa. - Wiley, Neil. Phytoremediation: Methods and Reviews. 2007. Methods in Biotechnology Humana Press. |
Bibliografía complementaria
|
|
Barceló, J & Poschenrieder, Ch. Phytorremediation: principles and perspectivas. 2003. Contributions to Science 2: 333-344
Pilon-Smits, E. & Pilo, M. Phytorremediation of metals using transgenic plants. 2002. Crit. Rev. Plant Sci. 21: 439-456 |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|