Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A5 |
CE5 - Capacidad para defender argumentos económicos con claridad y precisión tanto en el entorno habitual de trabajo, como en reuniones científicas nacionales e internacionales. |
A6 |
CE6 - Plantear con suficiente precisión y rigor un proyecto de investigación en economía. |
A8 |
CE8 - Analizar y proponer cambios en el diseño de las organizaciones y de los sistemas de incentivos que mejoren el funcionamiento de los mismos en tener de su eficiencia. |
A10 |
CE10 - Participar en grupos de trabajo interdisciplinarios ligados al estudio de las tendencias socio- económicas de largo plazo. |
A13 |
CE13 - Discernir el alcance y las limitaciones de las conclusiones y juicios que se derivan del empleo de teorías y modelos económicos. |
B1 |
CB6 - Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación. |
B3 |
CB8 - Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios. |
B5 |
CB10 - Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo. |
B7 |
CG2 - Capacidad de concebir, diseñar y poner en práctica un proceso sustancial de investigación en el campo de la economía en general, y en particular en sus áreas de especialización, con rigor académico. |
B9 |
CG4 - Capacidad para fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance tecnológico, social y cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento. |
B10 |
CG5 - Capacidad para la crítica y la defensa intelectual de las soluciones propuestas. |
C1 |
CT1 - Capacidad para comprender el significado y aplicación de la perspectiva de género en los distintos ámbitos de conocimiento y en la práctica profesional con el objetivo de alcanzar una sociedad más justa e igualitaria. |
C7 |
CT7 - Capacidad para comunicarse por oral y por escrito en lengua inglesa. |
C8 |
CT8 - Capacidad para trabajar en un contexto internacional. |
C9 |
CT9 - Destrezas para investigar. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
To know: to know how to ellaborate and transmit an empirical reseach that generates knowledge of international standards
To know how to do: to propose a research issue, design the research method, develop proposals and inductive research hypotheses, present the obtained results and discuss research implications.
To know how to be: socialize students with the norms and values that rule market competition.
|
AC5 AC6 AC8 AC10 AC13
|
BC1 BC3 BC5 BC7 BC9 BC10
|
CC1 CC7 CC8 CC9
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Chapter 1: Planning of the research study |
1.1 Determine the research issue
1.2 Desgin on the research methodology
1.3 Desing the research structure
|
Chapter 2: Search and design of the information
|
2.1 Primary and secondary sources of information
2.2 Design of questionnaires and experiments
2.3 Sampling procedure and information processing
2.4 Analysis and data debugging
|
Chapter 3: Analysis methodologies |
3.1 Qualitative research techniques
3.2 Quantitative research techniques
|
Chapter 4: Presentation of a final report |
4.1 Discussion of results
4.2 Discussion of research implications
4.3 Executive summary / conclusions
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Objective test |
A5 A6 A8 A10 A13 |
1 |
14 |
15 |
Supervised projects |
B1 B3 B5 B7 B9 B10 C1 C7 C8 C9 |
0 |
20 |
20 |
Guest lecture / keynote speech |
A5 A6 A8 A10 A13 |
15 |
25 |
40 |
|
Personalized attention |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Objective test |
Test in order to evaluate the student ability to assimilate interrelated concepts
|
Supervised projects |
Each student should develop a research project with real data applying the techniques explained in the course, under the professor supervision.
|
Guest lecture / keynote speech |
Oral presentation supported by audio-visual media, which includes theoretical concepts and practical cases.
|
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
|
Description |
Each student should develop a research project with real data applying the research techniques explained in the course, supervised by the professor.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Objective test |
A5 A6 A8 A10 A13 |
Written multiple-choice test |
40 |
Supervised projects |
B1 B3 B5 B7 B9 B10 C1 C7 C8 C9 |
Individual research project containing up to 3,000 words
|
60 |
|
Assessment comments |
|
Sources of information |
Basic
|
Sarabia Sánchez, F. J. (2013). Métodos de investigación social y de la empresa. Editorial Pirámide (Madrid)
Rabadán Anta, R (2003). Técnicas cualitativas para investigación de mercados . Editorial Pirámide (Madrid)
Marqués, F (2015). Técnicas de investigación de mercados. RC Libros (Madrid)
Hernández Blázquez, B. (2001). Técnicas estadísticas de investigación social . Ediciones Díaz de Santos (Madrid)
Vázquez, Xosé H (2018). The poetry of intriguing ideas, logical arguments and rigorous methods in management. BRQ Business Research Quarterly, Vol. 21(1)
Fatás, E., J. M. Roig (2004). Una introducción a la economía experimental en economía. Cuadernos de Economia, Vol. 27 |
|
Complementary
|
Welch, C., & Piekkari, R (2017). How should we (not) judge the ‘quality’of qualitative research? A re-assessment of current evaluative criteria in International Business. Journal of World Business, Vol. 52(5)
Berk, J. B., Harvey, C. R., & Hirshleifer, D (2017). How to write an effective referee report and improve the scientific review process. Journal of Economic Perspectives, Vol. 31 (1) |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Quantitative Methods/611532004 | Econometric Techniques/611532003 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Financial Econometrics/611532026 | Advanced Econometrics/611532027 | Advanced Techniques for Data Analysis/611532032 |
|
|