Identifying Data 2018/19
Subject (*) History and theories of migratory movements Code 615525013
Study programme
Mestrado Universitario en Políticas Sociais e Intervención Sociocomunitaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
Second Optional 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Cardesin Diaz, Jose Maria
E-mail
j.m.cardesin@udc.es
Lecturers
Cardesin Diaz, Jose Maria
Espiñeira González, Keina Raquel
Rivas Quarneti, Natalia Yanaina
E-mail
j.m.cardesin@udc.es
keina.espineira@udc.es
natalia.rivas.quarneti@udc.es
Web
General description Nesta materia exploráranse os vínculos teóricos entre a historia e a socioloxía das migracións. As migracións serán analizadas á luz das migracións históricas de galegos cara a América do Sur, para pasar a analizar as principais teorías explicativas dos procesos migratorios a nivel histórico ata chegar á actualidade. Estudiaranse os principais enfoques, correntes e teóricos/as no campo das migracións internacionais.
Obxectivos do curso
1. Analizar as transformacións históricas que explican os grandes movementos migratorios cara a América nos séculos XIX e XX.
1.a. Estudar o impacto dos procesos de migración e retorno sobre os territorios emisores
2. Abordar algunhas metodoloxías e técnicas cualitativas de especial interese para a análise destes procesos. 2.a. Historia oral: a utilización de documentos persoais.
2.b. Historia visual: fotografía e cine
2.c. Historia urbana: a cidade como texto
3. Adquirir coñecementos sobre as diferentes teorías explicativas das migracións internacionais
3.a. Visión histórica das teorías das migracións internacionais.
3.b. Novos marcos teóricos no contexto presente

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 CE2 - Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión.
A9 CEM1 - Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino
A10 CEM2 - Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise.
A11 CEM3 - Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes.
A14 CEM6 - Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes.
B14 CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa.
C1 CT1 - Adequate oral and written expression in the official languages.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
A2. CE2. Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión. AC2
A.9. CEM1. Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino AC9
A10.CEM2. Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise. AC10
A11.CEM3. Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes. AC11
A14.CEM6.Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes. AC14
B14.CX2. Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa. BC14
C1.CT1.T1 - Reflexionar, chegar a conclusións e propoñer solucións a través do traballo en equipo. CC1

Contents
Topic Sub-topic
1.-Emigration to America: pulling factors. 1.1.- The construction of a global market
1.2.- The political construction of South America
1.3.- Capitalism, migration laws and labour market
2.- The example of Galicia: pushing factors. 2.1.-The changes in the Galician rural world
2.1.1. Spanish state framework’s conditioners: legal, political..
2.2.- Emigration as a dynamization process of the rural world
3.- The memory of migration 3.1.- Stories of migration and return
3.1.1.- Methodologies and techniques: oral history and life stories, genealogies and personal documents
3.2.- The places of memory
3.2.1.- Urban tours: the “Pasatiempo” Park
4. A historical perspective of international migration theories 4.1. Chicago School: Park and Thomas, and Znaniecki
4.2. Sociology of "Race and Ethnic relations"
4.3. North American contemporary sociology’s contribution to migration: Portes and Massey
4.4. French School and its theoretical contribution: Bourdieu and Sayad
5. Explanatory theories of international migration processes

5.1. The push-pull economic model
5.2. Individual action theories
5.3. Social capital and networks theories
5.4. Social mobility theories
5.5. Core-periphery theories
5.6. Global cities model
6. Novas teorías sobre as migracións internacionais. 6.1. O transnacionalismo como paradigma emerxente
6.2. As migracións nun mundo globalizado.
6.4. O feminismo interseccional.
6.3. A teoría decolonial.
6.5. Estudos de fronteiras e mestizaxe

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A9 A10 A11 B14 42 42 84
Long answer / essay questions A2 A9 A10 A11 A14 B14 C1 0 58 58
Field trip A2 A9 A10 A11 C1 4 0 4
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Theoretical classes with the participation of students, around various content that compose the program
Long answer / essay questions The test consists in choosing one of the topics related to the subject and making a reflection that involves reading of a minimum of 10 bibliographic references
Field trip There will be a field trip to Betanzos where a class will be taught on migration history and its impact on the territory in Galicia, taking as a case study the Pastime Theme Park of Betanzos.

Personalized attention
Methodologies
Long answer / essay questions
Description
Students may consult with the professors in charge the doubts and questions they need in order the correct execution of the essay. To arrange a tutorial, it will be necessary to specify a day and time by email.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Long answer / essay questions A2 A9 A10 A11 A14 B14 C1 Students must complete a final essay, the evaluation corresponds to the value of 100% of the module. The contents given in the classroom, the readings, the depth in the analysis, the writing and the formal aspects of an essay will be taken into account. 100
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Cardesín, J.M. (2018). A Theme Park in Early 20th Century Galicia: a case study on the globalized visions of Indianos. R. de Palma & A. Pérez Caramés (coords.): Galician Migrations, New York, Springer, p. 63-79.
Houtum, H., Kramsch, O. y Zierhofer, W (eds.) (2005). B/ordering Space.. Londres: Ashgate Publishing.
Mezzadra, S.; Neilson, B. (2013). Border as method, or, the multiplication of labor.. Duke University Press
Anzaldua, G. (1987). Borderlands / La Frontera. The New Mestiza. . San Francisco: Aunt Lute Books.
Sennett, R. (2014). El extranjero: dos ensayos sobre el exilio. Barcelona: Anagrama
AA.VV. (2008). Estudios postcoloniales. Ensayos fundamentales. Madrid: Traficantes de Sueños
Sassen, S. (2013). Inmigrantes y ciudadanos: de las migraciones masivas a la Europa Fortaleza. Tres Cantos: Siglo XXI
Sayad, A. (2010). La doble ausencia: de las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Rubí: Anthropos
Cardesín, J. M. (1999). La heterogeneidad de la reproducción social en una sociedad estratificada: la Galicia rural del S.XIX. F. Rodríguez Iglesias (dir.): Proyecto Galicia. Antropología, vol. XXVI, A Coruña, 1999, p. 396-437
Terrén, E. (2002). Razas en conflicto: perspectivas sociológicas. Barcelona: Anthropos
Portes, A.; DeWind, J. (2006). Repensando las migraciones internacionales. Nuevas perpectivas teóricas y empíricas. México: Miguel Ángel Porrúa
Zapata-Barrero, R. (ed.) (2010). Shaping the normative contours of the European Union: a Migration-Border framework.. Barcelona: CIDOB
Rea, A. (2009). Sociología de la inmigración. Barcelona: Hacer
Massey, D.; Arango, J; Graeme, H. ; Kouaocuci, A.; Pelegrino, A. (2000). Teorías de la Migración Internacional: Una reseña y una evaluación. Revista Trabajo, 3, pp. 5-50.
Messina, A. ; Lahav, G. (2006). The migration reader: exploring politics and policies. Boulder: Lynne Rienner
Ribas-Mateos, N. (2004). Una invitación a la sociología de las migraciones. Barcelona: Bellaterra.
Vázquez, A. (2008). Unha visión xeral da emigración galega contemporánea a América e a Europa. X.M. Cid et Alii, Migracións na Galicia contemporánea, Santiago, Sotelo Branco, p. 17-48

Complementary

Allegue, Gonzalo, 1992: Galegos, as mans de América, Vigo, Nigra

Barnett, Miguel, 2008: Galego, Xunta de Galicia.

Mezzadra, Sandro (2005) Derecho de fuga: migraciones, ciudadanía y globalización. Madrid: Traficantes de Sueños.

Houtum, H. (2005) “The Geopolitics of Borders and Boundaries”. Geopolitics, 10(4): 672-679

Houtum, H. y T. V. Naerssen (2002) “Bordering, Ordering and Othering”, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 93/2: 125-136

Houtum, H. y Pijpers, R. (2007) “The European Union as a Gated Community: The Two-faced Border and Immigration Regime of the EU”. Antipode, 39 (2): 291-309.

Houtum, Henk (2010) “Human Blacklisting: The Global Apartheid of the EU’s External Border Regime.” Environment and Planning D: Society and Space 28 (6): 957–976.

Balibar, Étienne (2009) “Europe as borderland”, Environment and Planning D: Society and Space, 27(2): 190-215

Casas Cortés, M., Cobarrubias, S. y Pickles, J. (2011) “Stretching Borders Beyond Sovereign Territories? Mapping EU and Spain’s Border Externalization Policies” Geopolítica(s). Revista de estudios sobre espacio y poder, 2(1): 71-90.

Johnson, Corey; R. Jones; A. Paasi; L. Amoore; A. Mountz; M. Salter ; y C. Rumford (2011) “Interventions on Rethinking ‘the Border’ in Border Studies”. Political Geography 2011,vol. 30: 61-69.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Migration policies and migration law/615525012

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Identity, alterity. and intersectionality/615525006

Subjects that continue the syllabus
The Spanish migration model/615525014

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.