Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A3 |
Coñecer e analizar a cultura deportiva e propoñer os cambios necesarios, na propia e na das persoas coas que traballa, desde a ética e o xogo limpo, as diferenzas de xénero e a visibilidade dos discapacitados. |
A7 |
Promover e avaliar a formación de hábitos de actividade física e deporte ao longo do ciclo vital, considerando que a idade, o xénero ou a discapacidade son variables que necesitan da intervención consciente para favorecer a igualdade de oportunidades. |
A14 |
Deseñar, planificar, avaliar técnico-cientificamente e desenvolver programas de exercicios orientados á prevención, a reeducación, a recuperación e readaptación funcional nos diferentes ámbitos de intervención: educativo, deportivo e de calidade de vida, considerando, cando fose necesario as diferenzas por idade, xénero, ou discapacidade. |
A24 |
Deseñar, planificar, avaliar técnica e cientificamente e administrar programas de actividade física adaptada a persoas e diferentes grupos de poboación con discapacidade, ou que requiran atención especial. |
A29 |
Identificar os riscos para a saúde que se derivan da práctica de actividade física insuficiente e inadecuada en calquera colectivo ou grupo social. |
A33 |
Seleccionar e saber utilizar o material e equipamento deportivo adecuado para cada tipo de actividade físico-deportiva no contexto educativo, deportivo, recreativo e da actividade física e saúde. |
B1 |
Coñecer e posuír a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaxe nas ciencias da actividade física e do deporte. |
B2 |
Resolver problemas de forma eficaz e eficiente no ámbito das ciencias da actividade física e do deporte. |
B3 |
Traballar nos diferentes contextos da actividade física e o deporte, de forma autónoma e con iniciativa, aplicando o pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B5 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán. |
B6 |
Dinamizar grupos nos diferentes ámbitos do exercicio profesional. |
B11 |
Desenvolver competencias para a adaptación a novas situacións e resolución de problemas, e para a aprendizaxe autónoma. |
B17 |
Promover e avaliar actividades de ampliación curricular, referentes á creación de hábitos autónomos de actividade física e deporte. |
B19 |
Exercer a profesión con responsabilidade, respecto e compromiso. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
- Coñecer e saber diferenciar e discriminar os distintos tipos de necesidades especiais e as súas principais repercusións psicomotrices. |
A3 A7 A14
|
|
|
- Saber deseñar, planificar, avaliar e administrar na práctica os programas de actividade física e deporte adaptado en educación formal e outros contextos (terapéutico, recreativo, competitivo). |
A24 A29
|
B2 B3 B5 B6
|
|
- Coñecer e ser capaz de utilizar recursos metodolóxicos suficientes para favorecer os procesos de integración das persoas con necesidades especiais a través da actividade física e o deporte adaptado. |
A33
|
B1 B2 B11 B17 B19
|
C4 C6 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
- Actividade física e deporte adaptado para poboacións con necesidades especiais (nn.ee.): coñecemento, indicacións e contraindicaciones. |
1.- Fundamentos básicos de actividade física e deporte adaptado
1.1.- Bases conceptuais
1.2.- Evolución histórica
2.- O marco legal e as consideracións arquitectónicas e materiais
2.1.- Leis xerais
2.2.- Leis específicas
2.3.- Principios normativos básicos
2.4.- Regras xerais
2.5.- As instalacións deportivas: barreiras e solucións
2.6.- O material deportivo e as súas adaptacións
3.- Poboacións con necesidades especiais
3.1.- Terminoloxía e clasificación
3.2.- Etiología, evaluación e prevención
3.3.- Problemática da persoa con necesidades especiais |
- Actitude deontolóxica dentro do contexto escolar obrigatorio en actividade física e deporte adaptado. |
4.- Adaptacións curriculares individualizadas (ACI) en educación física
4.1.- Alternativas educativas
4.2.- Fases das ACI en educación física
4.3.- Pautas metodolóxicas de actuación |
- Coñecemento e elaboración de programas de intervención en educación física ante necesidades especiais do tipo anatómico-fisiológico, psíquico e/ou inadaptación social. |
5.- Educación física e deporte adaptado como elemento favorecedor da inclusión escolar
5.1.- Educación física e deporte adaptado para o alumnado con necesidades especiais de tipo anatómico-fisiológico
5.2.- Educación física e deporte adaptado para o alumnado con necesidades especiais de tipo psíquico
5.3.- Educación física e deporte adaptado para o alumnado con problemas de inadaptación social |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A7 A29 |
24 |
36 |
60 |
Práctica de actividade física |
A3 A14 A24 A33 B11 |
16 |
32 |
48 |
Mapa conceptual |
B2 B3 B5 B6 |
4 |
5 |
9 |
Aprendizaxe colaborativa |
A24 B2 B3 C4 C6 C7 |
4 |
12 |
16 |
Proba mixta |
B1 B2 B17 B19 |
2 |
12 |
14 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Durante este tipo de sesións, farase unha exposición oral dos contidos. Ademais, contarase coa axuda dos medios audiovisuais co fin de clarificar o exposto. Os alumnos poderán intervir no momento que o desexen para aclarar calquera contido ou resolver dúbidas respecto da materia impartida. |
Práctica de actividade física |
Trátase dunha técnica para aplicar con grupos reducidos. Ten por finalidade que os alumnos desenvolver empatía social e vivencien, mediante simulación, os problemas e dificultades que ten unha persoa con necesidades especiais á hora de realizar actividade física e deporte. |
Mapa conceptual |
Trátase dunha técnica de traballo individual na que o alumno terá que establecer relacións entre os conceptos crave de cada un dos temas que se impartan. Son representacións que flúen en grao sumo xeral todo o máis detallado. |
Aprendizaxe colaborativa |
Mediante este tipo de metodoloxía, preténdese fomentar o ensino-aprendizaxe de forma presencial baseándonos na organización da clase en pequenos grupos. O alumnado traballará conxuntamente na resolución de tarefas asignadas pola profesora para mellorar a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo. |
Proba mixta |
Consiste nun tipo de proba na que se van a integrar preguntas de ensaio e preguntas obxectivas. En canto ao apartado de ensaio, serán cuestións abertas de desenvolvemento breve. E con respecto ao apartado de preguntas obxectivas, farase tipo test. |
Atención personalizada |
|
Descrición |
Atenderase a aqueles alumnos que necesiten explicacións a maiores das que se deron nas sesións maxistrais. Con iso procuraremos favorecer o estudo da materia de face á proba de discriminación.
Tamén se atenderan as consultas daqueles alumnos con matrícula parcial que necesiten adaptacións para a súa avaliación. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Práctica de actividade física |
A3 A14 A24 A33 B11 |
Os alumnos poderán chegar a obter un máximo de 2 puntos na súa cualificación cuantitativa a condición de que PARTICIPEN ACTIVAMENTE, como mínimo, no 70% das sesións que se impartan. |
20 |
Proba mixta |
B1 B2 B17 B19 |
Esta proba está composta por dous apartados de preguntas, cada un deles cun valor de 5 puntos:
A) Tipo test: Consistirá en 50 preguntas referentes aos contidos expostos ao longo das sesións maxistrais, tanto teóricos como prácticos. Haberá 2 opcións de resposta, sendo só una delas correcta. Por cada erro, anularase un acerto.
B) Tipo ensaio: Farase a formulación de 5 cuestións abertas que os alumnos deberán ser capaces de contestar de maneira breve nun só parrafo.
MOI IMPORTANTE! Os puntos do apartado de ensaio SÓ SE SUMARÁN se o alumno superou con 3 puntos o apartado tipo test. |
60 |
Aprendizaxe colaborativa |
A24 B2 B3 C4 C6 C7 |
Os alumnos, de forma individual ou como máximo en grupos de tres, realizarán unha tarefa segundo as indicacións dadas pola profesora nas sesións teóricas, co fin de complementar cada un dos temas impartidos en clase.
O prazo de presentación deste traballo é dunha semana desde a súa data de proposta. |
20 |
|
Observacións avaliación |
- Para superar a materia será INDISPENSABLE ter superados cada un dos tres apartados de maneira independente.
- Os alumnos que, por motivos xustificados (competición de elite, accidente, lesión, enfermidade, matrícula parcial ou requirimento xudicial), non alcancen o 70% de participación nas prácticas poderán complementalo cun traballo teórico que levarán a cabo baixo a supervisión da profesora, nun prazo non superior a unha semana despois de terminar as prácticas da materia.
- Estes mesmos criterios manteranse para a oportunidade inmediatamente posterior. Aqueles que teñan que volver matricularse, e teñan superado algún dos bloques, respectaráselles a nota que sacasen no devandito bloque durante un máximo de dous cursos consecutivos. De non ser así, terá que cumprir cos requisitos da materia na súa totalidade.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
SAÑUDO, B; MARTÍNEZ, V; y MUÑOZ, J. (Coords.) (2012). Actividad física en poblaciones especiales. Salud y calidad de vida.. Sevilla. Wanceulen
CARRERAS, J. (2013). Actividad física para personas con discapacidad..
SERRANO, Á. (2015). Educación física para alumnos con discapacidad motora.. Madrid. CCs
CALVO, M.A. (2011). Educación física para alumnos con necesidades educativas especiales.. PlanetBuk. Granada
HERNÁNDEZ, F.J. (2012). Inclusión en educación física. Barcelona. Inde
RÍOS, M; RUIZ, P; y CAROL, N. (Coords.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. Comité Paralímpico Español
TORRES, M.A. et al. (2011). Recursos metodológicos en educación física con alumnos con discapacidades físicas y psíquicas.. Alpedrete. Pila Teleña |
|
Bibliografía complementaria
|
Consejo Superior de Deportes (ED.) (2011). Deportistas sin adjetivos. El deporte adaptado a las personas con discapacidad física.. Madrid. CSD
VERDUGO, M.A. (2011). Discapacidad intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid. Alianza
SERRANO, Á. (2015). Educación física para alumnos con discapacidad motora.. Madrid. CCS
PÉREZ, J.A. y SUÁREZ, C. (2004). Educación física para la integración de los alumnos con espina bífida. Alicante. Editorial Club Universitario
MENA, B; NICOLAU, R; SALAT, L; TORT, P. y ROMERO, B. (4º ED.) (2011). El alumno con TDAH. Guía práctica para educadores.. Barcelona. Mayo
BERNAL, J.A. (2002). El profesor de educación física y el alumno sordo.. Sevilla. Wanceulen
CORNAGO, A. (2013). Manual del juego para niños con autismo.. Valencia. Psylicom
ESCRIBÁ, A. (2001). Síndrome de Down. Propuestas de intervención. Madrid. Gymnos |
RECURSOS WEB: http://efdeportes.com/efd0/b-afe.htm. Es un apartado de esta revista digital en el que aparece una relación de artículos sobre el mundo de la actividad física para personas con discapacidad. http://sportsciencies.com. En esta revista podemos encontrar articulos científicos interesantes sobre la actividad física adaptada. http://www.eujapa.upol.cz. Esta es la referencia de la revista europea de actividad física adaptada. Actualmente, es una de las de mayor prestigio y reconocimiento internacional. Sus publicaciones son semestrales. http://journals.humankinetics.com/apaq. En este caso estamos tratando de la revista oficial de la Federación Internacional de Actividad Física Adaptada. Tiene facilidad de acceso a sus artículos por encontrarse dentro de los recursos electrónicos de revistas digitales de la UDC.
http://www.dafaweb.es/ La Asociación Española de Deporte y Actividad Física Adaptada (AEDAFA) nace con la vocación de aunar la actividad e intereses de
profesionales en relación a la actividad física y el deporte adaptado,
con un marcado carácter multi- e inter-disciplinar. Los asociados pueden
acceder a una información actualizada, caracterizada por su rigor
académico y científico. http://www.deporteinclusivo.es/ Es la página del Centro de Estudios sobre Deporte Inclusivo (CEDI). Se trata de un organismo cuyo objetivo es fomentar la iniciación y la promoción deportiva en personas con discapacidad. Se puede considerar puntero a nivel nacional y es el que aporta la información más actualizada sobre cualquier tipo de evento (cursos, jornadas, congresos, etc.) dentro de este ámbito. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía da actividade física e do deporte/620G01011 | Socioloxía da actividade física e do deporte/620G01015 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01022 | Actividade física saudable e calidade de vida I/620G01023 |
|
Materias que continúan o temario |
Planificación do proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01035 | Actividade física saudable e calidade de vida II/620G01036 | Actividades acuáticas saudables e socorrismo (optativa)/620G01042 |
|
|