Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Automatización y Control de Procesos Código 631G02314
Titulación
Grao en Tecnoloxías Mariñas
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Tercero Obligatoria 6
Idioma
Castellano
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinador/a
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
benigno.rodriguez@udc.es
Profesorado
Rodríguez Gómez, Benigno Antonio
Correo electrónico
benigno.rodriguez@udc.es
Web
Descripción general

Competencias del título
Código Competencias del título
A13 CE13 - Llevar a cabo automatizaciones de procesos e instalaciones marítimas.
A15 CE15 - Manejar correctamente la información proveniente de la instrumentación y sintonizar controladores, en el ámbito de su especialidad.
A18 CE18 - Redacción e interpretación de documentación técnica.
A38 CE45 - Mantener los sistemas de maquinaria naval, incluidos los sistemas de control.
A40 CE47 - Operar la maquinaria principal y auxiliar y los sistemas de control correspondientes.
A41 CE48 - Operar los sistemas de bombeo y de control correspondientes.
A54 Operar, reparar, mantener y optimizar a nivel operacional las instalaciones industriales relacionadas con la ingeniería marina, como motores alternativos de combustión interna y subsistemas; turbinas de vapor y de gas, calderas y subsistemas asociados; ciclos combinados; equipos eléctricos, electrónicos, y de regulación y control; las instalaciones auxiliares, tales como instalaciones frigoríficas, instalaciones de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, grupos electrógenos, etc.
A56 Saber especificar los parámetros de operación de los sistemas de seguridad y los relacionados con la protección ambiental.
B1 CT1 - Capacidad para gestionar los propios conocimientos y utilizar de forma eficiente técnicas de trabajo intelectual
B2 CT2 - Resolver problemas de forma efectiva.
B4 CT4 - Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B10 CT10 - Comunicar por escrito y oralmente los conocimientos procedentes del lenguaje científico.
B11 CT11 - Capacidad para resolver problemas con iniciativa, toma de decisiones, creatividad, razonamiento crítico y de comunicar y transmitir conocimientos habilidades y destrezas.
C3 C3 - Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 C6 - Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C9 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
C10 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
C11 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
C12 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
C13 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Saber especificar os parámetros de operación dos sistemas de seguridade e os relacionados coa protección ambiental. A13
A56
C9
C10
Aprender a aprender. B1
C11
C12
C13
Resolver problemas de forma efectiva. A15
A38
A40
A41
A54
B2
Traballar de forma autónoma con iniciativa. B4
Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica. A18
B10
Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas. B11
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6

Contenidos
Tema Subtema
1. Ferramentas de Simulación 1.1 Linguaxes de programación
1.2 Follas de Cálculo
1.3 Aplicacións orientadas aos modelos matemáticos
1.4 Simuladores
2. Elementos Finais de Control

2.1 Válvula de Control
2.2 Cálculo da válvula de control. Líquidos
2.3 Cálculo da válvula de control. Gases
3. Elementos de medida

3.1 Cálculo de elementos de medida de caudal
3.2 Selección de elementos de medida de temperatura
3.3 Outras variables
4. Tipos de control

4.1 Control en cascada
4.2 Control de relación
4.3 Control de gama partida
4.4 Control selectivo
4.5 Control anticipativo
4.6 Control de procesos discontinuos
4.7 Control adaptativo
4.8 Control distribuido
5. Control de procesos unitarios 5.1 Control de bombas de proceso
5.2 Control de intercambio de calor
5.3 Control de calderas para producción de vapor
5.4 Control de hornos
5.5 Control de compresores alternativos
5.6 Control de una columna de destilación binaria
6. Automatismos y equipos para la regulación de motores

6.1 Automatismos cableados
6.2 Regulación de máquinas eléctricas
7. Autómatas programables 7.1 Estructura
7.2 Programación

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A13 A15 A38 A40 A56 B2 B10 C6 22 33 55
Prácticas de laboratorio A18 A41 A54 B1 B4 B11 14 10 24
Seminario B2 B10 C3 C6 16 32 48
Trabajos tutelados A56 B1 B2 B4 B10 B11 C3 C6 C9 C10 C11 C12 C13 3 10 13
Prueba objetiva B1 B2 B4 B10 B11 C6 3 0 3
 
Atención personalizada 7 0 7
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Consistirá na exposición por parte do profesor da materia obxecto de estudo, nestas sesións e recomendable a intervención do alumno, no plantexamento de cuestións para ir clarexando as dúbidas que poidan surxir sobre a marcha.
Prácticas de laboratorio Consistirá na realización das mismas que se iran propoñendo conforme o desenvolvemento do curso académico
Seminario Abordaran temas específicos e poderan ser desenvolvidos tanto polo profesor, como polos alumnos de xeito individual ou en pequenos grupos
Trabajos tutelados Serán encargados polo profesor según o desenvolvemento do curso, e poderán levarse a cabo de xeito individual ou en pequeno grupo
Prueba objetiva Terá caracter obrigatorio para aqueles alumnos que non participen da avaliación continua da materia ao longo do curso.
A opción de exame final, global como avaliación única, consistirá nunha proba con tres partes:
a) Teórica (45%) B) Práctica (45%) C) Laboratorio (10%). Na que será obrigado alcanzar alomenos o 40% da puntuación en cada unha das partes para superar a materia

Atención personalizada
Metodologías
Prácticas de laboratorio
Seminario
Trabajos tutelados
Descripción
Na aplicación de cada unha destas metodoloxías o diálogo profesor alumno é obrigado. Nas prácticas de Laboratorio para comprobar o seguimento das mesmas e clarexar dúbidas. Nos seminarios como valoración da comprensión dos temas. E nos traballos tutelados como orientación e consulta do desenvolvemento dos mesmos.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prácticas de laboratorio A18 A41 A54 B1 B4 B11 A presenza nas prácticas e a súa correcta realización e controlada e valorada polo profesor no propio Laboratorio, sendo esixible ao alumno que en todo momento conte cun guión de prácticas sen o cal pode non permitírselle o aceso ao laboratorio, e que finalmente redacte unha memoria ou informe de prácticas.

Competencias avaliadas:

A15 Manexar correctamente a información procedente da instrumentación e sintonizar controladores, no ámbito da súa especialidade.
A17 Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 Redacción e interpretación de documentación técnica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B11 Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
10
Trabajos tutelados A56 B1 B2 B4 B10 B11 C3 C6 C9 C10 C11 C12 C13 O correcto desenvolvemento e presentación, deste tipo de traballo deberá axustarse as indicaciones dadas polo profesor na clase ou nunha sesión específica de atención persoalizada.

Competencias avaliadas:

A18 Redacción e interpretación de documentación técnica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
20
Prueba objetiva B1 B2 B4 B10 B11 C6 O número de probas obxectivas a realizar ao longo do curso, poderá ser variable. Sendo unha práctica común a realización de 2 probas parciais.
Ademáis existirá a posiblidade de concurrir a unha proba obxectiva de conxunto única, fixada no calendario de exames antes do comezo do curso.

Competencias avaliadas:

A17 Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 Redacción e interpretación de documentación técnica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B10 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
70
 
Observaciones evaluación

Con obxecto de  respetar o dereito a unha avaliación xusta, ademáis do indicado arriba, en casos particulares e cando sexa procedente, será posible pactar entre profesor e alumno calquera outra vía de avaliación que permita ao alumno demostrar os seus coñecementos, habilidades e en xeral competencia en relación aos contidos desta materia.


Fuentes de información
Básica Trigo, V. et al (2004). Automatismos y Cuadros Eléctricos. Madrid: Editex
Piedrafita Moreno, Ramón (1999). Ingeniería de la automatización industrial. Madrid: Ra-Ma
Acedo Sánchez, J. (2006). Instrumentación y Control Básico de Procesos. Madrid: Díaz de Santos
Creus Solé, Antonio (2007). Simulación y control de procesos por ordenador. Barcelona: Marcombo

Complementária Acedo Sánchez, J. (2002). Control Avanzado de Procesos. Madrid: Díaz de Santos


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
Matemáticas I/631G02151
Física I/631G02153
Informática/631G02154
Matemáticas II/631G02156
Física II/631G02158
Matemáticas III/631G02260
Fundamentos de Regulación y Control/631G02257

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario
Automatización con PLCs e Instrumentación Industrial/631G02509

Otros comentarios

Aínda que non se esixe como condición indispensable ter aprobadas outras materias, e importante contar cunha boa base de matemáticas, física e informática, así como ter adquirido previamente os conceptos básicos da materia Fundamentos de Regulación e Control



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías