Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A10 |
CERF5. Ser capaz de integrar coñecementos avanzados no ámbito da disfunción cardiorrespiratoria |
A11 |
CERF6. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación nas disfuncións cardiorrespiratorias. |
B2 |
CB7. Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo |
B5 |
CB10. Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo. |
B7 |
CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia |
B9 |
CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia |
B10 |
CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia |
C6 |
CT6. Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas aos que deben enfrontarse |
C7 |
CT7. Ser capaz de valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade? |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Alcanzar a adquisición de coñecementos avanzados e demostrar unha comprensión dos aspectos teóricos e prácticos e da metodoloxía de traballo nas disfuncións do sistema cardiopulmonar cunha profundidade que chegue ata a vangarda do coñecemento |
AI10 AI11
|
|
|
Ser capaces de predicir e controlar a evolución de situacións complexas, realizando unha aproximación sistemática á valoración e tratamento dos problemas do complexo cardiopulmonar mediante o desenvolvemento de metodoloxías de traballo adaptadas ao devandito ámbito de coñecemento, nas súas vertentes científica/investigadora e profesional. |
AI11
|
BI2 BI7 BI9 BI10
|
|
Capacidade de razoamento clínico aplicado á capacidade diagnóstica que garanta a toma de decisións clínicas seguras e baseadas na evidencia, así como a análise crítica dos procedementos terapéuticos existentes para o manexo do paciente con disfunción cardiorrespiratoria |
AI10
|
BI2 BI7 BI9
|
CI6
|
Ser capaz de avaliar e seleccionar a teoría científica adecuada e a metodoloxía precisa para desenvolver, implementar e avaliar os plans de atención e/ou as guías de práctica clínica en pacientes cardiorrespiratorios |
AI10
|
BI5
|
CI7
|
Desenvolver habilidades para o traballo multidisciplinar asistencial e/ou de investigación na disfunción cardiorrespiratoria |
AI11
|
BI2
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Módulo 1: Manexo avanzado da disfunción respiratoria |
1. Bases da fisiopatología respiratoria e da valoración do paciente respiratorio.
2. Atención integral e multidisciplinar do paciente respiratorio (control de factores de risco, soporte nutricional, farmacoloxía, fisioterapia, outras abordaxes terapéuticas).
3. Bases de tratamento do enfermo pulmonar crónico: programas de rehabilitación pulmonar, guías de práctica clínica e evidencia científica.
4. Bases de tratamento do enfermo neuromuscular: guías de práctica clínica e evidencia científica da intervención fisioterápica.
5. Bases de tratamento do enfermo crítico: guías de práctica clínica e evidencia científica da intervención fisioterápica.
6. A discapacidade no enfermo respiratorio. Avaliación da calidade de vida. |
Módulo 2: Manexo avanzado da disfunción cardiovascular |
1. Bases da fisiopatoloxía cardiovascualr e da valoración do paciente cardiovascular.
2. Atención integral e multidisciplinar do paciente cardiovascular: guías de práctica clínica e evidencia científica dispoñible.
3. Programas de rehabilitación cardiovascular: evidencia científica dispoñible.
4. A discapacidade no enfermo cardiovascular. Avaliación da calidade de vida.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Recensión bilbiográfica |
B5 C6 |
2 |
30 |
32 |
Prácticas de laboratorio |
B7 B9 |
6 |
9 |
15 |
Traballos tutelados |
A10 A11 B5 B10 C6 |
6 |
60 |
66 |
Seminario |
A10 B2 B7 C6 |
5 |
0 |
5 |
Proba mixta |
A10 B2 B7 |
1 |
5 |
6 |
Sesión maxistral |
A10 A11 B2 B7 B9 B10 C7 |
22 |
0 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Recensión bilbiográfica |
A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación á súa propia experiencia. |
Prácticas de laboratorio |
Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente á aprendizaxe do "cómo facer as cousas". Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor. |
Seminario |
Técnica de traballo en grupo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todos os compoñentes do seminario. Desenvolveranse metodoloxías de estudo de casos e de aprendizaxe baseado en problemas. |
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como %ou201Cconferencia%ou201D, %ou201Cmétodo expositivo%ou201D ou %ou201Clección maxistral%ou201D. Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Durante a sesión maxistral integraranse de maneira puntual as metodoloxías de discusión dirixida e aprendizaxe baseado en problemas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Traballo tutelado: recoméndase a atención personalizada para axudar ao estudante a elaborar o seu traballo, desde a seleccion das fontes bibliográficas, ata a súa estructuración e desenvolvemento.
Proba mixta: recoméndase a atención personalizada para axudar ao alumno a resolver as dúbidas xurdidas da preparación da materia no seu conxunto.
No caso do alumno de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, se realizará unha tutorización cada quince días, en base á lectura de textos recomendados e a elaboración de infomres por parte do alumno que garanticen o seguimiento adecuado do programa. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A10 B2 B7 |
Proba mixta tipo test con pregunta desenvolvo |
40 |
Recensión bilbiográfica |
B5 C6 |
Valoración das recensións achegadas polo estudante ao longo do cuadrimestre. |
20 |
Traballos tutelados |
A10 A11 B5 B10 C6 |
Valoración do traballo tutelado presentado polo alumno. |
30 |
Seminario |
A10 B2 B7 C6 |
Presentación de informes e traballos derivados da actividade grupal nos seminarios |
5 |
Prácticas de laboratorio |
B7 B9 |
Valoración dos informes aportados das prácticas |
5 |
|
Observacións avaliación |
Os criterios de avaliación de primeira e segunda oportunidade serán os mesmos. Os alumnos matriculados a tempo parcial disporán de atención personalizada ao longo do curso, cunha tutoría quincenal.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Pryor J, Prasad AS (2016). Physiotherapy for respiratory and cardiac problems : adults and paediatrics . Edinburgh : Elsevier
Harden B (2009). Respiratory physiotherapy : an on-call survival guide. Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier
Frownfelter, D (2012). Cardivascular and pulmonary physical Therapy. St. Louis : Elsevier
OMS (2001). Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y la salud. Versión abreviada. Inserso
Reid, W D (2004). Clinical Management notes and case histories in cardiopulmonary physical therapy. Thorofare, NJ : Slack
Booth S, Dudgeon D (2006 ). Dyspnoea in advanced disease. Oxfort
Giraldo Estrada, Horacio (2008). EPOC : Diagnóstico y tratamiento integral con énfasis en la rehabilitación pulmonar. Buenos Aires: Médica Panamericana
López Chicharro, J (2013). Fisiología del entrenamiento aeróbico : una visión integrada . Madrid: Panamericana
West J (2008). Fisiología y fisiopatología pulmonar. Estudio de casos. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins
Patiño, JF (2015). Gases sanguíneos, fisiología de la respiración e insuficiencia respiratoria aguda . Bogotá: Panamericana
Hyatt, Robert E. (2014). Interpretation of pulmonary function test. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins
Badia X, Alonso J (2007). La medida de la salud: gúia de escalas de medida en español. Barcelona : Edittec
Esteban A, Anzueto DJ (2006). Manejo de pacientes con falla respiratoria basada en la evidencia. Bogotá: Editorial tribuna
Houg, A (2014). Physiotherapy in respiratory and cardiac care : an evidence-based approach. Stanford : Cengage Learning
Seco J (2018). Sistema Respiratorio: Afecciones Médico-Quirúrgicas. Métodos de intervención. Fisioterapia Clínica. Madrid: Editorial Médica Panamericana
Chiappero G, Villarejo F (2010). Ventilación mecánica : libro del Comité de Neumonología Crítica de la SATI. Buenos Aires: Panamericana |
- GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA PARA EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO DE PACIENTES CON EPOC - Guía Española de la EPOC (GesEPOC-2012) Grupo de trabajo de GesEPO. Disponible en http://issuu.com/separ/docs/gu_a_gesepoc?e=3049452/6072699
- DISFUNCIÓN MUSCULAR DE LOS PACIENTES CON ENFERMEDAD PULMONAR OBSTRUCTIVA CRÓNICA (2015) Esther
Barreiro, Víctor Bustamante, Pilar Cejudo, Joan B. Gáldiz, Joaquim
Egea, Pilar de Lucas, Juana Martínez-Llorens, Francisco Ortega, Luis
Puente-Maestu, Josep Roca, José Miguel Rodríguez González Moro. Disponible en https://issuu.com/separ/docs/normativa_67?e=3049452/31015859
- REHABILITACIÓN RESPIRATORIA (2014) María
Rosa Güell, Salvador Díaz, Gema Rodríguez, Fátima Morante, Marta San
Miguel, Pilar Cejudo, Francisco Ortega, Alejandro Muñoz, Juan Bautista
Galdiz, Almudena García, Emilio Servera. Disponible en https://www.dropbox.com/s/ouhxfcbmb5sdaje/Normativa%2064.pdf?dl=0
- MANEJO DE LAS COMPLICACIONES RESPIRATORIAS DE LOS PACIENTES CON ENFERMEDAD NEUROMUSCULAR (2012) Eva.Farrero, Antonio Antón, Carlos J.Egea, M.José Almaraz, J.Fernando Masa, Isabel Utrabo, Miriam Calle, Héctor Verea, Emilio Servera, Luis Jara, Emilia Barrot, Vinyet Casolivé Arch Bronconeumol. 2013;49:306-13. Disponible en http://issuu.com/separ/docs/normativa59?mode=window&backgroundColor=%23222222
- GUÍA CLINICA PARA EL DIAGNÓSTICO Y TRATAMIENTO DE LA EPOC - SEPAR/ALAT (2007) Germán
Peces-Barba. Joan Albert Barberá. Alvar Agustí. Ciro Casanova.
Alejandro Casas. José Luis Izquierdo. José Jardim. Victorina López Varela. Eduard Monsó. Teodoro Montemayor. José Luis Viejo Arch Bronconeumol. 2008;44:271-81. Disponible en http://issuu.com/separ/docs/normativa_45.?mode=window&backgroundColor=%23222222
- TÉCNICAS MANUALES E INSTRUMENTALES PARA EL DRENAJE DE SECRECIONES BRONQUIALES EN EL PACIENTE ADULTO (2013) Coordinación: Joan-Daniel Martí Romeu, Montserrat Vendrell Relat. Disponible en http://issuu.com/separ/docs/manual__separ_27_tecnicas_manuales_?e=3049452/12260872
- TERAPIAS RESPIRATORIAS Y CUIDADOS DEL PACIENTE NEUROMUSCULAR CON AFECTACIÓN RESPIRATORIA (2012) Coordinación: Mª Jesús Zafra Pires, Emilia Barrot Cortés. Disponible en http://issuu.com/separ/docs/manual_25?mode=window
GLOBAL STRATEGY FOR THE DIAGNOSIS, MANAGEMENT, AND PREVENTION OF COPD (2017). Disponible en https://goldcopd.org/wp-content/uploads/2017/11/GOLD-2018-v6.0-FINAL-revised-20-Nov_WMS.pdf - The Europena Lung White Book. European Respiratory Society. Disponible en https://www.erswhitebook.org/
An Official American Thoracic Society/European Respiratory SocietyPolicy Statement: Enhancing Implementation, Use, and Delivery of Pulmonary Rehabilitation. Am J Respir Crit Care Med Vol 192, Iss 11, pp 1373–1386, Dec 1, 2015. - An official European Respiratory Society statement on physical activity in COPD. Eur Respir J 2014; 44: 1521–1537
- An
Official American Thoracic Society/European Respiratory Society
Statement: Key Concepts and Advances in Pulmonary Rehabilitation. Am J Respir Crit Care Med. 2013; 188: e13–e64
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Metodoloxía da Investigación/651516001 | Ferramentas Multimedia para a Investigación/651516002 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Xestión de Recursos Sociosanitarios en Discapacidade e na Dependencia/651516009 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores |
|