Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A3 |
Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion. |
A4 |
Being able to achieve an adequate level of understanding of the recipient's demand in every situation or application context. |
A7 |
Knowing to track on a case by choosing appropriate and realistic objectives. |
A8 |
To know the basis for hypotheses establishment with respect to a particular case, and from them to deduce contrastable statements. |
A13 |
Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit. |
A14 |
Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work. |
A16 |
To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper. |
A18 |
To show an ethical and professional compromise with respect to civic, social and global responsibilities. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B3 |
Teamwork. |
B5 |
Skills in interpersonal relations. |
B8 |
Autonomous learning. |
B10 |
Motivation for quality. |
B18 |
Ability to work autonomously. |
C1 |
To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region. |
C3 |
Using the basic tools of information and communication technologies (ICT) necessary for the exercise of the profession and for lifelong learning. |
C4 |
To develop for the exercise of an open, educated, critical, committed, democratic and supportive citizenship, capable of analyzing reality, diagnose problems, develop and deploy solutions based on knowledge and oriented to common good. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Conocer los conceptos y perspectivas básicas de psicología de la memoria y sus estrategias de investigación (Identificar las diferentes estructuras y procesos, diferenciar las limitaciones normales y los trastornos de la memoria, y conocer las estrategias y programas de ayuda a la memoria). |
AR3 AR4 AR7 AR8 AR13 AR14 AR16 AR18
|
BR1 BR2 BR3 BR5 BR8 BR10 BR18
|
CC1 CC3 CC4 CC6 CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Estructuras y procesos de memoria. |
|
2. Problemas de memoria. |
|
3. Estrategias de memoria. |
|
4. Programas para incrementar la memoria. |
|
5. Investigación en psicología de la memoria. |
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Document analysis |
A14 |
3 |
3 |
6 |
Workshop |
A4 B3 C6 |
4 |
4 |
8 |
Oral presentation |
A16 B2 B5 C1 |
10 |
23 |
33 |
Multiple-choice questions |
A8 A13 B1 B8 B18 |
1 |
10 |
11 |
Supervised projects |
A7 A18 B10 C3 C4 C8 |
1 |
12 |
13 |
Introductory activities |
A3 |
2 |
0 |
2 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Document analysis |
Proyección de vídeos y análisis de investigaciones sobre contenidos específicos de la asignatura. |
Workshop |
Manejo de programas y otros materiales de estimulación de la memoria. |
Oral presentation |
Exposición de diversos apartados del programa, tanto por parte de la profesora, a modo de clase magistral, como por aquéllos alumnos que seleccionen esta opción como trabajo complementario. |
Multiple-choice questions |
Realización de una prueba objetiva tipo test, con cuatro alternativas de respuesta por pregunta, sobre los contenidos trabajados en el aula a lo largo del curso. |
Supervised projects |
Realización de un trabajo que puede consistir en la dirección de un seminario, la preparación de una exposición teórica, revisiones de la literatura, resúmenes de lecturas complementarias... Se valorará además en otro apartado si el trabajo implica su desarrollo en el aula (como seminario o presentación oral). |
Introductory activities |
Aproximación a los conocimientos previos e intereses de los estudiantes en este ámbito e introducción a la asignatura. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Oral presentation |
Multiple-choice questions |
Supervised projects |
|
Description |
Atención en grupo para aclarar dudas en las clases presenciales, e individual para aquéllos que expongan contenidos o quieran más información en las tutorías.
La orientación al alumnado para la prueba objetiva será individualizada, y se llevará a cabo a través de las tutorías.
Será atención personalizada desde el primer momento, orientando y supervisando el trabajo de cada estudiante, tanto para el alumnado que asista normalmente, como para el alumnado con "recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia".
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Workshop |
A4 B3 C6 |
Se registrará y valorará la asistencia a los talleres sobre manejo de programas de estimulación de la memoria. |
5 |
Oral presentation |
A16 B2 B5 C1 |
Se registrará y valorará con otro 5% la asistencia a las clases de presentación de contenidos, y con hasta un 10% de la puntuación total, la exposición oral del trabajo tutelado. En dicha exposición se valorarán los siguientes aspectos: orden, claridad en la exposición, selección de los contenidos fundamentales, y precisión en las respuestas a las cuestiones que se formulen en la misma. |
15 |
Multiple-choice questions |
A8 A13 B1 B8 B18 |
La puntuación obtenida en la prueba objetiva constituirá el 60% de la calificación en la asignatura. |
60 |
Supervised projects |
A7 A18 B10 C3 C4 C8 |
Elaboración de un trabajo que se propondrá en las primeras sesiones y será supervisado a lo largo del curso. Su exposición oral se valorará en otro apartado. |
20 |
|
Assessment comments |
“Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia”.: quien se encuentre en esta situación podrá: a) optar igualmente por la realización del trabajo (que se valora con hasta 2 puntos) e incorporar la parte de la evaluación que se otorga por asistencia y exposición del trabajo a la puntuación del examen (es decir, la prueba objetiva constituiría entonces el 80%, 8 puntos), o,
b) derivar el 100% de la calificación de la puntuación obtenida en el examen (prueba objetiva: 10 puntos).
|
Sources of information |
Basic
|
(). .
Morgado, I. (2014). Aprender, recordar y olvidar. Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel
Ruiz-Vargas, J.M. (1997). Claves de la memoria. Madrid: Editorial Trotta
González, M. A., Amor, A. y Campos, A. (2003). La mnemotecnia de la palabra clave. A Coruña: Universidad de A Coruña
Ruiz, M. (2004). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson-Prentice-Hall
Ruiz-Vargas, J. M. (2010). Manual de psicología de la memoria. Madrid: Síntesis
Baddeley, A., Eysenck, M. W., y Anderson, M. C. (2010). Memoria. Madrid: Alianza
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Memoria humana. Función y estructura. Madrid: Alianza
Sanchez, A., Arana, J. M., y Crespo, A. (1999). Prácticas de Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Puig, A. (2003). Programa de entrenamiento de la memoria. Madrid: Editorial CCS
Ruiz-Vargas, J.M. (1991). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza
Ballesteros, S. (2010). Psicología de la memoria. Madrid: Editorial Universitas
Sánchez, A. y Beato, M. S. (2001). Psicología de la memoria. Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza
Maroto, M. A. (2000). Taller de memoria. Madrid: TEA
Acuña, M. M. y Risiga, M. (2001). Talleres de activación cerebral y entrenamiento. Barcelona: Paidós |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|