Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A7 |
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A8 |
Coñecer os fundamentos da educación primaria. |
A9 |
Analizar a práctica docente e as condicións institucionais que a enmarcan. |
A10 |
Coñecer a evolución histórica do sistema educativo no noso país e os condicionantes políticos e lexislativos da actividade educativa. |
A16 |
Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula. |
A17 |
Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria. |
A18 |
Participar na definición do proxecto educativo e na actividade xeral do centro atendendo a criterios de xestión de calidade. |
A22 |
Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade. |
A34 |
Fomentar a educación democrática da cidadanía e a práctica do pensamento social crítico. |
A64 |
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B8 |
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. |
B9 |
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B16 |
Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. |
B17 |
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. |
B18 |
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. |
B19 |
Capacidade de adaptarse a novas situacións nunha sociedade cambiante e plural. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A1
|
|
|
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A2
|
|
|
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A7
|
|
|
Coñecer os fundamentos da educación primaria. |
A8
|
|
|
Analizar a práctica docente e as condicións institucionais que a enmarcan. |
A9
|
|
|
Coñecer a evolución histórica do sistema educativo no noso país e os condicionantes políticos e lexislativos da actualidade educativa |
A10
|
|
|
Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula. |
A16
|
|
|
Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria |
A17
|
|
|
Participar na definición do proxecto educativo e na actividade xeral do centro atendendo a criterios de xestión de calidade. |
A18
|
|
|
Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade |
A22
|
|
|
Fomentar a educación democrática da cidadanía e a práctica do pensamento social crítico |
A34
|
|
|
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro |
A64
|
|
|
Aprender a aprender |
|
B1
|
|
Resolver problemas de forma efectiva |
|
B2
|
|
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
|
B3
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa. Traballar de forma colaborativa. |
|
B4 B5
|
|
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
|
B7
|
|
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente |
|
B8
|
|
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita. |
|
B9
|
|
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
|
B14
|
|
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
|
B15
|
|
Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. |
|
B16
|
|
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo |
|
B17
|
|
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. |
|
B18
|
|
Capacidade de adaptarse a novas situacións nunha sociedade cambiante e plural. |
|
B19
|
|
Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que inclúe algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo. |
|
B21
|
|
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
|
B22
|
|
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
|
B23
|
|
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado. |
|
B24
|
|
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía. |
|
B25
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
C1
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Explicación e comprensión do feito educativo. |
- A Teoría da Educación: niveis de análise e planos explicativos.
- Ámbito conceptual: caracterización científica da educación.
- Natureza e funcións sociais da educación.
|
2. Dimensións, fins e principios da educación. |
- Dimensións presentes en toda práctica educativa.
- Fins, valores e principios deontolóxicos da educación.
- Relacións estruturais entre educación e sociedade. A institución escolar como produto social.
- Aproximación aos paradigmas en educación e movementos pedagóxicos contemporáneos. |
3. O dereito á educación. |
- Educación e Estado Social: aspectos xerais do dereito á educación.
- Lexislación e dereito á educación: perspectiva nacional e internacional.
- Dereito á educación: igualdade, liberdade e calidade.
- A institucionalización da educación: os sistemas educativos nacionais. |
4. A educación como proceso de comunicación interpersoal. |
- Comunicación e educación.
- A mediación pedagóxica: sentido, tipoloxía e significados.
- Comunicación e saber profesional: O educador/a como profesional. Tensións e incertidumes do profesorado actual. |
5. Educación ao longo da vida e sociedade educativa. |
- A educación ao longo da vida: concepto, necesidade e evolución histórica.
- Sociedade educativa: proxecto educativo de cidade; cidades amigas da infancia; etc. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A2 A64 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A1 A7 A8 A9 A10 A17 A64 B7 B9 B15 B16 C1 |
12 |
0 |
12 |
Análise de fontes documentais |
A1 A8 A9 A10 B4 B15 B21 B23 |
2 |
23 |
25 |
Recensión bilbiográfica |
A1 A9 A22 A34 A64 B4 B14 B15 C1 C7 |
0 |
13 |
13 |
Estudo de casos |
A1 A7 A9 A17 A22 A64 B3 B5 B8 B9 B18 C7 |
1 |
9 |
10 |
Presentación oral |
A16 B5 B7 B8 B9 B14 B24 C1 |
4 |
5 |
9 |
Traballos tutelados |
A1 A7 A9 A16 A17 A18 A22 A34 A64 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B14 B15 B16 B18 B19 B22 B25 C1 C4 C7 |
0 |
14 |
14 |
Portafolios do alumno |
A9 A34 A64 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B14 B15 B16 B17 B18 C1 |
1 |
9 |
10 |
Proba de ensaio |
A9 A22 A64 B1 B2 B3 B4 B8 B9 B15 B16 C1 |
2 |
15 |
17 |
Discusión dirixida |
A9 A22 A34 A64 B1 B3 B4 B7 B8 B9 B25 C1 |
6 |
0 |
6 |
Aprendizaxe servizo |
A1 A2 A7 A9 A16 A18 A22 A34 A64 B1 B3 B4 B5 B7 B9 B14 B16 B17 B18 B19 C1 C4 C7 |
6 |
18 |
24 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 A7 A8 A9 A17 A22 A34 A64 B19 C4 C7 |
0 |
2 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Nas primeiras sesións de clase levaranse a cabo actividades de carácter expositivo, por parte do/a profesor/a, nas que se presentará o programa da materia e a dinámica metodolóxica establecida para o mellor desenvolvemento da mesma. |
Sesión maxistral |
Exposición oral dos contidos da materia diante do alumnado, complementada co uso dos recursos pertinentes (textuais e/ou audiovisuais) e a introdución de preguntas dirixidas ao alumnado para motivar a reflexión e o diálogo aberto. A obxectivo final pasa pola transmisión de coñecementos e ao tempo facilitar a súa aprendizaxe, potenciando a participación dos/as estudantes na construción significativa do coñecemento. |
Análise de fontes documentais |
Análise crítica e reflexiva de documentos e fontes relevantes (bibliográficos, lexislativos, audiovisuais, xornalísticos...), o que implica a identificación e comprensión dos aspectos clave en relacións cos contidos da materia, co fin de interpretar e cuestionar a realidade que se nos amosa. |
Recensión bilbiográfica |
Proceso de lectura crítica dun libro, artigo ou calquera outro documento escrito. Comprende ademais da lectura da obra en cuestión, a análise do seu contido, unha crítica e mesmo unha valoración en relación con outros documentos de igual ou parecida natureza. |
Estudo de casos |
Consiste na procura e/ou achegamento dunha serie de casos ou experiencias educativas para o seu estudo, análise e discusión á luz dos referentes teóricos da materia. |
Presentación oral |
Exposicións de traballos realizados tanto de xeito individual como colectivo, diante do grupo de referencia, procurando tirar algunhas conclusións sobre o problema de investigación, documento ou experiencia abordada. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do alumnado baixo a tutela e seguimento por parte da/o docente. Tendo como referencia os contidos e a bibliografía da materia, e coas orientacións que a profesora estime oportunas, realizarase en grupo (4-5 persoas) un traballo de ampliación sobre un dos 5 bloques temáticos, que contemplará a recensión dun libro, a busca e análise de novas de prensa, e/ou un estudo de caso sobre unha experiencia, un programa ou recurso relacionado.
Será preciso desenvolver, como mínimo, dúas sesións de titoría nas que presentar o guión do traballo e facer o seguimento do mesmo. As datas serán acordadas na aula.
Ademais de ser incluído no cartafol, cada grupo expoñerá nunha sesión interactiva, o seu traballo, co obxecto de compartilo e sometelo a debate e valoración.
A súa entrega e avaliación terá lugar ao finalizar o cuadrimestre, sendo un traballo final de curso, que require dunha abordaxe completa e holística da materia. |
Portafolios do alumno |
Dossier ordenado por seccións, debidamente identificadas e paxinadas, no que se recollen os rexistros e/ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumnado. Realizarase a nivel grupal (entre 4-5 integrantes) e incluiranse aquelas actividades indicadas pola/o docente, referentes tanto ás sesións expositivas como interactivas, e que poden abranguer: notas de clase, mapas conceptuais, glosarios, recensións de fontes documentais, resumo de eventos científicos e/ou divulgativos... De cada actividade recollerase ademais unha valoración sobre a práctica desenvolvida (contidos abordados, competencias adquiridas, metodoloxía aplicada...). Así mesmo, presentarase ao final unha autoavaliación individual do proceso de aprendizaxe, das competencias adquiridas, do grao de participación e implicación, do tempo dedicado...
O cartafol é froito do traballo tutelado e continuo en torno aos diferentes núcleos temáticos que se iniciarán na aula pero que requirirá do traballo autónomo do alumnado –previo e posterior–, atendendo ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada da profesora, na aula e no horario de titorías.
Ao igual que acontece cos traballos tutelados e por formar estes parte do propio cartafol, a súa entrega e avaliación terá lugar igualmente ao finalizar o cuadrimestre, sendo por tanto un traballo final de curso, que require dunha abordaxe global e integral dos contidos da materia. |
Proba de ensaio |
Pretende determinar os logros do alumnado en termos de obxectivos. Procura avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia.
Valorarase a rigorosidade da resposta, combinada coa capacidade de razoamento (argumentación, relación entre ideas, comparación...), creatividade e espírito crítico. Implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
A súa realización terá lugar na data oficial establecida para o exame da materia. |
Discusión dirixida |
En base a lecturas previas de carácter obrigatorio, a través das que recoller diferentes argumentacións sobre unha temática, favorecendo o debate e contraste de opinións fundamentadas, coa finalidade de que o alumnado constrúa unha visión crítica das diferentes formas de interpretar a realidade socioeducativa. |
Aprendizaxe servizo |
Metodoloxía que combina o servizo á comunidade coa aprendizaxe nun só proxecto, no que o alumnnado se forma traballando en necesidades reais do seu entorno coa fin de melloralo. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Asistencia e participación en actividades de carácter científico e/ou divulgativo (congresos, xornadas, simposios, cursos, conferencias, exposicións...), que teñan relación coa materia. Deben entenderse como unha estratexia complementaria de formación e nunca como substitutiva de outras. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Recensión bilbiográfica |
Portafolios do alumno |
Traballos tutelados |
Presentación oral |
Estudo de casos |
|
Descrición |
Para o desenvolvemento do traballo tutelado, a súa presentación oral e a realización do cartafol, será preciso participar, como mínimo, en dúas sesións de titorización, nas que facer o seguimento por parte da docente. Estas sesións serán indicadas na aula. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Portafolios do alumno |
A9 A34 A64 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B14 B15 B16 B17 B18 C1 |
Dossier ordenado por seccións, debidamente identificadas e paxinadas, no que se recollerán os rexistros e/ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumnado. Recolleranse, como mínimo, o rexistro dunha sesión expositiva (mapa conceptual, glosario, reflexión grupal sobre os contidos, aplicación á Educación Primaria...) e de tres prácticas de sesións interactivas (discusión dirixida, análise de fontes documentais, presentación oral, estudo de caso...), e unha autoavaliación individual en relación ás aprendizaxes e competencias desenvolvidas na materia, o grao de implicación persoal nas actividades e traballos grupais...
Na cualificación do cartafol, contémplase o traballo final (15 pto.) e a asistencia a clase (10 pto.).
Valorarase a capacidade reflexiva en relación á propia aprendizaxe; a evolución da aprendizaxe reflectida nas prácticas recollidas en relación ao grao de profundidade do contido; a capacidade para establecer sinerxías; o tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar; a utilización de fontes documentais complementarias e actuais; a presentación; entre outros.
Ao igual que acontece cos traballos tutelados e por formar estes parte do propio cartafol, a súa entrega e avaliación terá lugar igualmente ao finalizar o cuadrimestre, sendo por tanto un traballo final de curso, que require dunha abordaxe global e integral dos contidos da materia. |
25 |
Traballos tutelados |
A1 A7 A9 A16 A17 A18 A22 A34 A64 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B14 B15 B16 B18 B19 B22 B25 C1 C4 C7 |
Deberá incluír unha recensión sobre un libro relacionado coa temática e un estudo de caso sobre unha experiencia, programa, recurso, etc. Poderase solicitar tamén, de ser o caso, a análise de novas de prensa.
Valorarase especialmente: a coherencia interna; a profundidade do contido; a capacidade para establecer sinerxías; o tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar; a utilización de fontes documentais complementarias e actuais; a presentación; entre outros.
A súa entrega e avaliación terá lugar ao finalizar o cuadrimestre, sendo un traballo final de curso, que require dunha abordaxe completa e holística da materia. |
25 |
Presentación oral |
A16 B5 B7 B8 B9 B14 B24 C1 |
A valoración do traballo presentado terá carácter grupal. Será por elo preciso que cada grupo estableza unhas normas de autorregulamento mínimas que faciliten a dinámica de traballo en tódolos casos.
Valorarase: a orde na exposición; a claridade e corrección lingüística; a capacidade de síntese das ideas fundamentais; o nivel de profundidade na abordaxe da temática que amose a súa comprensión; a linguaxe non verbal e utilización do espazo; a creatividade (presentación suxestiva, motivadora, dinamizadora da participación das/os compañeiros/as...); o uso de recursos... |
10 |
Proba de ensaio |
A9 A22 A64 B1 B2 B3 B4 B8 B9 B15 B16 C1 |
Pretende determinar os logros do alumnado en termos de obxectivos. Procura avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia.
Valorarase a rigorosidade da resposta, combinada coa capacidade de razoamento (argumentación, relación entre ideas, comparación...), creatividade e espírito crítico. Implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
A súa realización terá lugar na data oficial establecida para o exame da materia. |
40 |
|
Observacións avaliación |
1.- Para superar a materia é imprescindible ter superadas todas e cada unha das actividades de avaliación. En caso contrario a cualificación será de suspenso. Gardaranse as partes aprobadas durante a convocatoria anual. 2.- A asistencia e participación activa e esixente nas dinámicas de aula será considerada de forma positiva no proceso de avaliación. 3.- Calquera circunstancia persoal que poida alterar o seguimento da materia por parte do alumnado deberá ser comunicada ao inicio do curso para a súa oportuna e axeitada consideración. Para o alumnado que, por razóns debidamente acreditadas, non poida ter unha asistencia sistemática e o faga a tempo parcial, establécense os seguintes criterios de avaliación: Recensión e exposición oral dun dos libros da bibliografía básica, que deberá ser acordado coa profesora a principio de curso para a convocatoria de xaneiro, e no comezo do segundo cuadrimestre para a convocatoria de xullo (30%). Proba de ensaio (70%).As pautas e criterios de avaliación están recollidas no documento de avaliación colgado no Moodle. 4.- Para acollerse á modalidade presencial, cómpre ter unha asistencia mínima do 85%.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
§ Alcalde, A.I. e outros (2006). Transformando la escuela: comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó. § Alonso, Alicia (2008). Las leyes educativas de la democracia. Descripción y contraste 1985-2006. Acción educativa y Ministerio de Educación, PolíticaSocial y Deporte. § Apple, Michael e Beane, James A. (1999). Escuelas democráticas. Madrid:Morata-Paideia. § Asociación Internacional de Ciudades Educadoras (2004). Carta de CiudadesEducadoras. Dispoñible en: http://www.bcn.es/edcities/aice/adjunts/Carta%20Ciudades%20Educadoras%20%202004.pdf § Ayuste, Ana et al. (2005). Planteamientos de la Pedagogía Crítica:comunicar y transformar. Barcelona: Graó. § Candedo, Mª Dolores (coord.) (2013). A educación: dereito ou mercadoría?.Santiago de Compostela: Laiovento. § Carbonell, Jaume (1996). La escuela entre la utopía y la realidad.Barcelona: Euma-Octaedro. § Carbonell, Jaume (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela.Madrid: Morata. § Carbonell, Jaume (2008). Una educación para mañana. Barcelona: Octaedro. § Caride, J. Antonio e Meira, Pablo A. (1996). O diálogo paradigmático naEducación Social. Revista Galega de Educación, 27, 16-20. § Carr, Wilfred (1995). Una teoría para la educación. Hacia una investigacióneducativa crítica. Madrid: Morata. § Colom, Antoni J. e Núñez, Luis (2001). Teoría de la Educación. Madrid:Síntesis. § Cuesta, Raimundo (2005). Felices y escolarizados. Crítica de la escuela enla era del capitalismo. Barcelona: Octaedro. § De Puelles, Manuel (2006). Problemas actuales de política educativa.Madrid: Morata. § Delors, Jacques (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid:Santillana. Ediciones UNESCO. § Delval, Juan (1990). Los fines de la educación. Madrid: Siglo XXI. § Delval, Juan (2002). La escuela posible. Barcelona: Ariel. § Dewey, Jonh (1995). Democracia y educación. Madrid: Morata. § Dirección General de Educación y Cultura (2004). Competencias para unaprendizaje a lo largo de la vida de 2005. Un marco de referencia europeo.Comisión Europea. § Dubet, François (2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es unaescuela justa?. Barcelona: Gedisa. § Esteve, J. Manuel (1994). El malestar docente. Barcelona: Paidós. § Fernández Enguita, Mariano (1999). La escuela a examen. Madrid: PsicologíaPirámide. § Fernández Enguita, Mariano (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid:Morata. § Fernández, Mariano; Mena, Luis e Riviere, Jaime (2010). Fracaso y abandonoescolar en España. Barcelona: Obra Social Fundación “La Caixa”. § Filho, Lourenço (1992). Introducción al estudio de la Escuela Nueva.Buenos Aires: Kapelusz. § Freinet, Célestin (1992). Técnicas Freinet de la Escuela Moderna. Madrid:Siglo XXI. § Freire, Paulo (2006). El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI. § Gimeno, José (2003). El alumno como invención. Madrid: Morata. § Gimeno, José e Carbonell, Jaume (coords.) (2003). El sistema educativo. Unamirada crítica. Barcelona: CISS-Praxis. § Guerrero, Antonio (1996). Manual de sociología de la educación. Madrid:Síntesis. § Imbernon, Francisco (coord.) (1999). La educación en el siglo XXI. Losretos del futuro inmediato. Barcelona: Graó. § Kaplún, Mario (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Edicionesde la Torre. § Makarenko, Antón S. (1967). Poema pedagógico. Barcelona: Planeta. § Malaguzzi, Loris (2011). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona:Octaedro § Martín Rodríguez, Eustaquio (1988). La supervisión educativa a la luz delas tradiciones y teorías científicas de la organización escolar. En Supervisióneducativa (pp.47-67). Madrid: Uned. § Merieu, Philippe (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes. § Merieu, Philippe (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Madrid:Octaedro. § Meirieu, Philippe (2017). Carta a un profesor mozo. Pontevedra: Kalandraka. § Morin, Edgar (2001). Los siete saberes necesarios para la educación delfuturo. Barcelona: Paidós. § Negrín, Olegario e Vergara, Javier (2003). Teorías e InstitucionesContemporáneas de educación. Madrid: ICE y Ramón Areces. § Neill, Alexander S. (1974). Summerhill. Un punto de vista radical en laeducación de los niños. México: FCE. § Puig, Josep M. (cood.) (2009). Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó. § Sátiro, Angélica (2010). Jugar a pensar con leyendas y cuentos (7-8 años). Barcelona: Octaedro. § Tiana, Alejandro; Ossenbach, Gabriela e Sanz, Florentino (coords.) (2002).Historia de la educación (Edad Contemporánea). Madrid: UNED. § Tonucci, Francesco. (2014). A cidade dos nenos. Pontevedra: Kalandraka. § Torreblanca, José (coord.) (2002). Los fines de la educación. Una reflexiónvdesde la Izquierda. Madrid: Biblioteca Nueva. § Torres, Jurjo (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de lacultura escolar. Madrid: Morata. § Trillo, Felipe (1994). El profesorado y eldesarrollo curricular: tres estilos de hacer escuela. Cuadernos de Pedagogía,228, 70-74. § Trilla, Jaume (coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para lavescuela del siglo XXI. Barcelona: Graó. § Varela, Julia (2007). Las reformas educativas a debate. Madrid: Morata. § Vecchi, Vea (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Madrid: Morata. § VV. AA. (1995). Volver a pensar la educación. Madrid: Morata e A Coruña:Paideia. § VV. AA. (2000). Pedagogías del siglo XX. Barcelona: CISS-Praxis. Lexislación básica: - Declaración Universal dos Dereitos Humanos, 10 de decembro de 1948. - Convención das Nacións Unidas sobre os Dereitos da Infancia (1989). - Lei Orgánica 1/1990, de 3 de outubro, de Ordenación Xeral do Sistema Educativo. - Lei Orgánica 10/2002, do 23 de decembro, de Calidade da Educación. - Lei Orgánica 2/2006, de 3 de Ma¡o, de Educación. - Lei Orgánica 8/2013, de 10 de Decembro, para a Mellora da Calidade Educativa. |
Bibliografía complementaria
|
|
Adorno, Theodor W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata. Aldecoa, J. (1991). Historia de una maestra. Madrid: Anagrama. Almeida, J. (1995). Sociología de la educación. Notas para un curso. Barcelona: Ariel. Alumnos de la Escuela de Barbiana (1982). Carta a una maestra .Barcelona: Hogar del Libro. Álvarez-Uría, Fernando e Varela, Julia (1991). Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta. Álvarez-Uría, Fernández e Varela, Julia (2009). Sociología de las instituciones: bases sociales y culturales de la conducta. Madrid: Morata. Apple, M. W (1996). Política cultural y educación. Madrid: Dykinson. Aubert, Adriana (2004). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI . Barcelona: Graó. Ball, Stephen J. (comp.) (2001). Foucault y la educación . Madrid: Morata, 4ª ed. Barreiro, H. e Terrón, A. (2005). La institución escolar: una creación del estado moderno. Barcelona: Octaedro. Bauman, Zygmunt (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa. Benner, D. (1998). Pedagogía como ciencia. Teoría reflexiva de la acción y reforma de la praxis. Barcelona: Pomares-Corredor. Carreño, M.; Colmenar, C.; Egido, I. e Sanz, F. (2000). Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis. Casas, M. e Botella, J. (2003). La democracia y sus retos en elsiglo XXI. Elementos para la formación democrática de los jóvenes. Barcelona: Praxis. Castillejo, J. L.; Vazquez, G.; Colom, A. J. e Sarramona, J.(1993). Teoría de la educación. Barcelona: Taurus. Castro,Mª M.; Rodríguez, X. e Zapico, Mª H. (coords.) (2013). Materiais didácticose experiencias educativas innovadoras. A Coruña: Editorial Toxosoutos. Cela, J. e Palou, J. (1994). Con voz de maestro. Madrid: Celeste. Colom, A. J. (1997). Teorías e instituciones contemporáneas de laeducación. Barcelona: Ariel. Costa, A. (2009). A construción do coñecemento pedagóxico: antecedentes e desenvovementos no século XX. Santiago de Compostela: Universidade, Sevizo de Publicacións e Intercambio Científico. De la Garza,Mª Teresa (1995). Educación y democracia. Aplicación de la teoría de lacomunicación a la construcción del conocimiento en el aula . Madrid, Visor. De Puelles, M. (1991). Educación e ideología en la España Contemporánea (1767-1975). Barcelona: Editorial Labor. Delgado, B. (1998). Historia de la infancia. Barcelona: Ariel. Delval, J. (2000). Aprender en la vida y en la escuela . Madrid: Morata. Díez, C. (2002). El piso de abajo de la escuela: los afectos y lasemociones en el día a día de la escuela infantil. Barcelona: Graó. Escolano, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Madrid: Biblioteca Nueva. Fernández Soria, J. M. (1996). Educación y Estado en la España contemporánea. Madrid: Síntesis Ferrer i Guardia, F. (1976). La Escuela Moderna . Madrid: Júcar. Ferrero, J. J. (1994). Teoría de la educación: Lecciones y lecturas. Bilbao: Universidad de Deusto Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: S.XXI. Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure. García Aretio, L. (1998). La Educación. Teorías y conceptos. Perspectiva integradora . Madrid: Paraninfo. García, J. e García, A. (1996). Teoría de la educación. Salamanca: Universidad de Salamanca. Gimeno, J. (2005). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata. Gómez Rodríguez De Castro, F. e outros (1998). Génesis de los sistemas educativos nacionales. Madrid: UNED. Guttman, Amy (2001). La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós. Halliday, J. (1995). Educación, gerencialismo y mercado. Madrid: Morata. Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y posmodernidad. Madrid: Morata. Illich, I. (1974). La sociedad desescolarizada. Barcelona: SeixBarral. Llopis, R. (2005). La revolución en la escuela. Dos años en la Dirección General de Primera Enseñanza. Madrid: Biblioteca Nueva. McCourt, F. (2006). El profesor. Madrid: Maeva. Medina, R.; Rodríguez, T.; García, L. (1992). Teoría de la educación. Madrid: UNED. Moore, T. W. (1987). Introducción a la teoría de la educación. Madrid, Alianza. Negrín, O. e Vergara, J. (2005). Antología de textos de Teorías eInstituciones Contemporáneas de educación. Madrid, Ramón Areces. Neill, A.S. (1994). El nuevo Summerhill. México, FCE. Palacios, Jesús (1988). La cuestión escolar. Críticas y alternativas. Barcelona: Laia. Pennac, Daniel (2008). Mal de escuela. Barcellona: Mondadori. Popkewitz, Th. S (1994). Sociología política de las reformaseducativas. Madrid, Morata. Porto, A.S. (1986). La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. Sada (A Coruña): Ediciós do Castro. Pozo, Mª M (2004). Teorías e Instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Biblioteca Nueva. Rousseau,J.J. (1984). Emilio o de la educación. México, Porrúa. 9º edic. Ruiz, A. (2002). La escuela pública. El papel del Estado en la educación. Madrid: Biblioteca Nueva. Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel. Santos Rego, M. A. (ed.) (2009). Políticas educativas y compromiso social. El progreso de la equidad y la calidad. Barcelona: Octaedro. SánchezArbós, M. (2005). Mi diario. Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja de Ahorros de la Inmaculada. Sánchez Arbós, M. (2007). Una escuela soñada. Textos. Madrid: Biblioteca Nueva. Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Ariel. Sarramona,J.; Colom, A.J.; Vázquez, G. (1998). Educación no formal. Barcelona: Ariel. Skinner, B.F. (1985). Walden Dos . Barcelona, Martínez Roca. Subirats, M.- Brullet, C. (1988). Rosa y azul. La transmisión delos géneros en la escuela mixta. Madrid, Instituto de la Mujer. Taibo, Carlos (dir) (2010). Decrecimientos. Sobre lo que hay que cambiar en la vida cotidiana. Madrid: Catarata. Torres, J. (2006). La desmotivación del profesorado. Madrid: Morata. Trilla, J. (1993). La educación fuera de la escuela. Barcelona: Ariel. Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons. VV.AA. (2003). La participación de los padres y madres en la escuela . Barcelona: Graó. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
- É obrigatoria a entrega da ficha de identificación persoal para todo o alumnado antes do 1 de outubro do ano en curso. - Non se admitirán traballos
dos que a profesora non teña constancia da súa realización. - Seguiranse en cada caso as indicacións dadas na aula para a
realización dos traballos e actividades de avaliación, que tamén se atoparán
colgadas no Moodle.
- Os traballos presentaranse en formato dixital e
sempre axeitadamente identificados (nome da alumna/o, curso, grupo, equipo,
materia e nome da docente). Débese facer un uso sostible dos recursos e a
prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Igualmente, débese ter
en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da
sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|