Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Explicar la relación entre el funcionamiento ocupacional, la salud y el bienestar. |
A2 |
Explicar los conceptos teóricos que sostienen la terapia ocupacional, expresamente la naturaleza ocupacional de los seres humanos y su funcionamiento a través de las ocupaciones. |
A3 |
Sintetizar y aplicar el conocimiento relevante de ciencias biológicas, médicas, humanas, psicológicas, sociales, tecnológicas y ocupacionales, junto con las teorías de ocupación y participación. |
A4 |
Analizar las complejidades de aplicar teorías formales y evidencia de investigación en relación con la ocupación en el contexto de una sociedad en cambio. |
A6 |
Trabajar en la sociedad con individuos y grupos para fomentar la promoción de la salud, la prevención, la rehabilitación y el tratamiento. |
A7 |
Escoger, modificar y aplicar teorías apropiadas, modelos y métodos de la práctica para encontrar la ocupación según las necesidades de salud de individuos/poblaciones. |
A9 |
Utilizar el potencial terapéutico de la ocupación a través del uso de la actividad y el análisis y síntesis ocupacional. |
A10 |
Adaptar y aplicar el proceso de terapia ocupacional en estrecha colaboración de individuos/población. |
A11 |
Trabajar para facilitar entornos accesibles y adaptados y promover la justicia ocupacional. |
A12 |
Colaborar con comunidades para promover la salud y el bienestar de sus miembros mediante la participación en la ocupación. |
A14 |
Valorar críticamente la práctica de la terapia ocupacional para asegurar que el foco está sobre la ocupación y el funcionamiento ocupacional. |
A15 |
Trabajar según los principios de la práctica centrada en el cliente. |
A17 |
Establecer sociedades de colaboración, consultar y aconsejar a clientes, trabajadores sociales, miembros de equipo y otros en la práctica de la ocupación y la participación. |
A18 |
Colaborar con clientes para abogar al derecho de tener sus necesidades ocupacionales satisfechas. |
A35 |
|
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B4 |
Trabajar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Trabajar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
B7 |
Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo. |
B8 |
Capacidad de análisis y de síntesis. |
B9 |
Capacidad de aplicar los conocimientos a la práctica. |
B10 |
Conocimientos básicos de la profesión. |
B11 |
Capacidad para trabajar en un equipo interdisciplinar. |
B12 |
Conocimientos generales básicos sobre el área de estudio. |
B13 |
Resolución de problemas. |
B16 |
Habilidad para trabajar de manera autónoma. |
B18 |
Planificación y gestión del tiempo. |
B26 |
Capacidad para adaptarse a nuevas situaciones. |
B27 |
Capacidad para generar nuevas ideas. |
B28 |
Toma de decisiones. |
B29 |
Trabajo en equipo. |
B35 |
Iniciativa y espíritu emprendedor. |
B36 |
Preocupación por la calidad. |
B37 |
Motivación. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C5 |
Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e familiarizar ao alumno cos conceptos de ortesis e próteses e co uso das técnicas ortoprotésicas desde unha perspectiva rehabilitadora e ocupacional que sexa funcional para o usuario e que respecte e garanta a sustentabilidade medio-ambiental. |
A2 A3 A14
|
B2 B4 B5 B6 B9 B10 B12 B13 B16 B28 B29 B35 B37
|
|
Sintetizar e aplicar o coñecemento relevante das técnicas ortoprotésicas na disfunción ocupacional dunha maneira sustentable a efectos de utilizar o máximo potencial terapéutico, preparando ao alumno para comprar (comercio xusto), avaliar e adaptar funcionalmente as ortesis, próteses, produtos de apoio e adaptacións como recurso terapéutico ocupacional para a mellora funcional do usuario e unha adecuación facilitadora na contorna.
|
A1 A3 A7 A9 A10 A11 A17 A18
|
B2 B4 B5 B7 B9 B10 B13 B16 B26 B27 B28 B35 B37
|
|
Valorar críticamente a práctica da Terapia Ocupacional e satisfacer as necesidades ocupacionais do usuario con discapacidade física en materia de ortoprótesis, fomentando que o alumno recoñeza as ortesis, próteses, produtos de apoio e adaptacións como un recurso terapéutico ocupacional para potenciar a funcionalidade e o desempeño ocupacional nun marco de desenvolvemento sustentable.
|
A1 A2 A10 A11 A12 A14 A15 A17 A18 A35
|
|
C4 C5 C6 C8
|
Mellorar as capacidades como profesional e como acode do estudante de Terapia Ocupacional, promovendo a reflexión crítica sobre a relación entre o uso das ortesis, próteses, produtos de apoio e adaptacións no desempeño ocupacional e os roles sociais dunha contorna sustentable.
|
A3 A4 A6
|
B8 B9 B11 B13
|
C4
|
Mellorar en habilidades e actitudes xenéricas que favorezan o desenvolvemento persoal e profesional do estudante de Terapia Ocupacional, capacitándolle especialmente na confección de férulas, produtos de apoio e outras adaptacións, considerando aspectos de comercio xusto e responsable e de sustentabilidade medio-ambiental, moi especialmente cos materiais empregados na realización destes aparellos. |
A3
|
B2 B3 B4 B5 B10 B11 B12 B13 B16 B18 B27 B28 B29 B36 B37
|
C4 C5 C6 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1.- Terapia Ocupacional, técnicas ortoprotésicas e desempeño ocupacional.
Profs. Sergio Santos del Riego e Isabel Francisco de Miguel. |
Actividades iniciais.
Xeneralidades e conceptos desde a perspectiva ocupacional.
Órtesis e Próteses como recurso terapéutico ocupacional. Próteses externas e internas (cadera, xeonllo, outras).
Materiais empregados en ortoprótesis en Terapia Ocupacional.
Importancia do terapeuta ocupacional na adaptación funcional da persoa con discapacidade empregando técnicas ortoprotésicas.
Manexo das Ortoprótesis no equipo interdisciplinar.
|
Tema 2.- Órtesis de columna vertebral.
Prof. Sergio Santos del Riego.
|
Órtesis de columna vertebral.
Ortoprótesis: Cifosis y Escoliosis.
Outros aspectos. |
Tema 3.- Órtesis e Próteses de Membro superior.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Órtesis de membro superior.
Amputacións de membro superior. Reimplantacións.
Próteses de membro superior.
|
Tema 4.- Órtesis e Próteses de Membro inferior.
Prof. Sergio Santos del Riego. |
Órtesis de membro inferior.
Amputacións de membro inferior. Reimplantacións.
Próteses de membro inferior. |
Tema 5.- Produtos de Apoio e Adaptacións en Terapia Ocupacional.
Profª. Isabel Francisco de Miguel. |
Definicións.
Clasificación xeral ISO dos Produtos de Apoio (Axudas Técnicas).
Adaptacións en Terapia Ocupacional: Xeneralidades. |
Tema 6.- Prácticas:
Profª. Isabel Francisco de Miguel. |
Principios básicos para a elaboración de órtesis en Terapia Ocupacional.
Tipos de materiais existentes empregados na elaboración de órtesis e prótese.
Elaboración de diferentes ortesis de interese en Terapia Ocupacional con diversos materiais.
Fabricación dun cartafol de persoais de órtesis onde se especifiquen: tipo, utilización, mantemento, funcións e outros aspectos de interese ocupacional.
Deseño e fabricación dun produto de apoio.
Preparación de material e elaboración de férulas. |
|
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A2 A1 A4 A7 A9 A12 A14 A17 A18 A35 B10 B12 C4 C5 C6 C7 C8 |
15 |
30 |
45 |
Prácticas de laboratorio |
A3 A6 A10 A11 A15 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B13 B16 B18 B26 B27 B35 B36 B37 |
50 |
10 |
60 |
Proba mixta |
A2 A1 A3 A4 A6 A7 A9 A10 A11 A12 A14 A15 A17 A18 A35 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B18 B26 B27 B28 B29 B35 B36 B37 C4 C5 C6 C7 C8 |
2 |
0 |
2 |
Actividades iniciais |
C4 C5 C6 C7 C8 |
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
A clase maxistral é tamén coñecida como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Relacionadas fundamentalmente coas competencias específicas reflectidas no programa.
|
Prácticas de laboratorio |
Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Relacionadas fundamentalmente coas competencias xenéricas e específicas reflectidas no programa.
|
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
Relacionadas fundamentalmente coas competencias específicas reflectidas no programa. |
Actividades iniciais |
Actividades que levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativas, que partan dos saberes previos do alumnado.
Permite adquirir competencias específicas e xenéricas de inicio e adaptación previamente á as competencias asignadas nesta materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
|
Descrición |
A atención personalizada farase, globalmente, mediante tutorías personalizadas directas e virtuais, individuais e grupales.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A2 A1 A4 A7 A9 A12 A14 A17 A18 A35 B10 B12 C4 C5 C6 C7 C8 |
Avaliación coa modalidade de Proba mixta. |
0 |
Prácticas de laboratorio |
A3 A6 A10 A11 A15 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B13 B16 B18 B26 B27 B35 B36 B37 |
Segundo criterios que establecerá a profesora ao principio do curso antes de comezar as clases.
Las prácticas de Laboratorio, son obligatorias. Se realizarán las férulas con la colaboración imprescindible de dos compañeros.
El trabajo individual de cada alumno a evaluar será:
Férulas de: De quervaín , de reposo, de túnel carpiano, de tenodesis de mallet y en I
Productos de apoyo:
Para la alimentación(3) para el aseo (2) , instrumental (1) |
60 |
Proba mixta |
A2 A1 A3 A4 A6 A7 A9 A10 A11 A12 A14 A15 A17 A18 A35 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B16 B18 B26 B27 B28 B29 B35 B36 B37 C4 C5 C6 C7 C8 |
Examen teórico, Prof. Sergio Santos del Riego, sobre 3 puntos.
O examen teórico, Profª. Isabel Francisco de Miguel, sobre 1 punto, estará integrado xunto coa evaluación práctica, que conviértese en teórico-práctica sobre 7 puntos, co determinados condicionantes que explicaranse nesta mesma guía. |
40 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación da materia realizarase mediante un proceso de avaliación continua (prácticas e proba parcial teórica) e un exame final teórico.
A avaliación farase da seguinte maneira:
1.- AVALIACIÓN CONTINUA PRÁCTICO-TEÓRICA, Profª. Isabel Francisco de Miguel, Puntuación Fixa: 70% (7 puntos).
- PRÁCTICAS: Sobre 6 puntos.
Considerandos e Criterios de Avaliación sobre as Prácticas:
Sobre Material que deben achegar os estudantes:
- Unha toalla, unhas tesoiras, un cartafol, folios, un metro, rotuladores (un indeleble), un cuter.
- Coitelo, tenedor e culler, cepillo pelo, chaves, entre outros que se informarán, para a realización de produtos de apoio.
Sobre Laboratorio de Prácticas:
- Asistencia obrigatoria e participar en actividades docentes. Calquera ausencia de causa maior debe ser avisada previamente e justificada documentalmente a posteriori no prazo máis breve posible.
- Recoñecer, manexar e traballar cos diferentes materiais termoplásticos.
- Comprensión, desenvolvemento e realización no proceso de deseño de patróns.
- Confección e elaboración de férulas.
- Confección e elaboración de produtos de apoio-iniciativa respecto doutros produtos de apoio.
- Dedicación fose do horario de clase como traballo persoal para a realización do portafolios.
Sobre Resultado final, avaliación:
- Realización de patróns. Presentación en CD da realización dos patróns e da teoría das férulas que se presenten.
- Férula de repouso en posición funcional, Férula de repouso antiespástica, Férula síndrome tunel carpiano, Férula de Quervain, Férula do pulgar, Férula de Mallet e Férula en I.
- Produtos de Apoio e Adaptacións realizadas na alimentación (coitelo, tenedor, culler), no aséo (cepillo de dentes, peite, ...) e outras a elixir.
- Portafolios cos patróns do realizado na materia.
- Traballo de férulas e produtos de apoio realizados e presentados nunha caixa (precintada) con nome e apelidos do estudante.
- TEORÍA: Sobre 1 punto.
- Valoración de coñecementos teóricos mediante proba escrita. A profesora determinará lugar e data para a proba parcial.
2.- EXAME FINAL TEÓRICO, Prof. Sergio Santos del Riego, Puntuación Variable: 30% (3 puntos).
CUALIFICACIÓN FINAL:
a.- Sumatorio das partes previamente expresadas, cos seguintes considerandos:
- Na avaliación continuada teórico práctica débese ter un mínimo de 4 puntos (sobre 7). As prácticas avalíanse sobre 6 puntos. A teoría avalíase sobre 1 punto. Se o estudante obtén 0.5 ou máis cualificación na teoría, a puntuación suma á cualificación de prácticas. Se o estudante obtén menos de 0.5, restarase da cualificación de prácticas da seguinte maneira:
Estudantes con 0.4 na teoría, restarán 0.6 da cualificación de prácticas.
Estudantes con 0.3 na teoría, restarán 0.7 da cualificación de prácticas.
Estudantes con 0.2 na teoría, restarán 0.8 da cualificación de prácticas.
Estudantes con 0.1 na teoría, restarán 0.9 na cualificación de prácticas.
Estudantes con 0 na teoría, restarán 1 punto na cualificación de prácticas.
Estudantes non presentados á teoría, terán unha cualificación de non presentados na avaliación continua.
- Na avaliación do exame final teórico será necesario un 1.5 (sobre 3) para realizar o sumatorio coa cualificación que se obteña da avaliación continua definitiva (puntuación fixa).
b.-As prácticas son obrigatorias. A ausencia en prácticas, sen xustificar ou xustificadas, dun número ou porcentaxe que establecerá a profesora ao comezo do curso sobre o total ou ben de horas ou ben de clases supón un non presentado ou un suspenso da materia, segundo contexto.*
c.- O non presentado ou suspenso na puntuación fixa non impide presentarse á convocatoria da segunda edición (xullo). Nesta convocatoria realizarase, cun alto nivel de esixencia, un exame teórico-práctico, tribunal ou similar (sobre 7 puntos), a criterio da profesora, e un exame teórico (sobre 3 puntos), a criterio do profesor.
d.- Os profesores entregarán as súas cualificacións REVISADAS, segundo normativa legal vixente de revisións de exames, no prazo establecido polo profesor responsable da materia, que será a metade do prazo oficial marcado no Reitorado para o peche e firma de actas na aplicación informática.
e.- O responsable da materia realizará as últimas consideracións contextuales e institucionais e procederá á introdución das cualificacións finais na aplicación informática e á firma da acta.
O sistema de cualificacións expresarase mediante cualificación numérica de acordo co establecido no art. 5 do Real Decreto 1125/2003 de 5 de setembro (BOE 18 de setembro), polo que se establece o sistema europeo de créditos e o sistema de cualificacións nas titulacións universitarias de carácter oficial e validez en todo o territorio nacional Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable).
*Segundo a normnativa da UDC para os estudantes matriculados a tempo parcial (Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de grao na Universidade da Coruña - Consello de gobernó do 29 de maio do 2012), estes teñen dereito a un réxime de asistencia a clase de carácter flexible, solicitando previamente a dispensa académica especial (art.4 apartado.5), non afectando negativamente ó proceso de avaliación do estudante.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Prótesis, órtesis y ayudas técnicas. Ramón Zambudio Periago. Barcelona: Elsevier Masson, 2009. ISBN978-84-458-1969-27.
Rehabilitación física. Susan B. O´Sulllivan. Badalona: Paidotribo, 2013. ISBN 978-84-9910-166-8.
Guía de uso y prescripción de productos ortoprotésicos a medida. Enrique Viosca Herrero, 2ª ed. Valencia: Instituto de Biomecánica de Valencia, 2004. ISBN 9788492397433.
Innovación para la mejora de la autonomía pesonal: Premio IBV-ORTOPROTEC, primera edición (2009). Valencia: Instituto de Biomecánica de Valencia (IBV), 2010. ISBN 978-84-95448-16-3.
Ortopedia y Traumatología: revisión sistemática. Mark D. Miller. Barcelona: Elsevier, 2009. ISBN 978-84-8086-477-0.
Living with a below-knee amputatioin a unique insight from a prosthetist/amputee. Richard Riley. Thorofare: SLACK, 2005. ISBN 1-55642-692-5.
Prótesis articulares nuevas perspectivas. EC. Rodríguez Merchán. Madrid: Médica Panamericana, 2005. ISBN 84-7903-400-9.
Amputación de extremidad inferior y discapacidad. Prótesis y rehabilitación. Miguel Ángel González Viejo. Barcelona: Masson, 2005. ISBN 84-458-1513-X.
Guía descriptiva de ortoprótesis. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo, Centro de publicaciones, 2000. ISBN 84-7670-652-9.
Prosthetic and orthotics. Donald Shurr. New Jersey: Prentice Hall, 2000. ISBN 088581331.
R. Viladot, O. Cohi, S. Clavell (1991). Ortesis y prótesis del aparatro locomotor. Editorial Masson (4 tomos: columna vertebral, extremidad superior y dos de extremidad inferior).
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico do Plan Green Campus FCS, os traballos documentais que se realicen nesta materia:
a.- Mayoritariamente solicitaranse en formato virtual e soporte informático.
b.- De realizarse en papel:
- Non se utilizarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a realización de borradores. |
|