Identifying Data 2018/19
Subject (*) Archiving Code 710G02017
Study programme
Grao en Información e Documentación
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Lecturers
Alfaya Lamas, Elena
E-mail
elena.alfaya@udc.es
Web
General description Bases para el conocimiento de la ciencia y técnica archivística, sus principios y métodos; de los procedimientos para la organización, descripción y uso de los documentos contenidos en los archivos; y de las técnicas para su conservación, reproducción y difusión.

Study programme competencies
Code Study programme competences

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocimiento de los conceptos generales, los principios y métodos de la ciencia Archivística y de los procesos de producción de documentos y archivos A1
A3
A4
A8
B1
C1
C6
C7
C8
C11
C12
C13
C14
C15
C17
Conocimiento de los procedimientos utilizados en la organización y descripción de los documentos y de los procesos de planificación orgánico-descriptiva en los archivos A2
A3
A5
A6
A7
A8
B2
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C5
C6
C7
C8
C11
C12
C13
C14
C15
C17
Conocimiento de las tecnologías y las técnicas, tanto las específicas como las comunes con bibliotecas y museos, especialmente en el campo de la conservación, la reproducción y la difusión A3
A4
A5
A6
A8
B2
B4
B5
B6
B7
C1
C2
C3
C5
C6
C7
C8
C11
C12
C13
C14
C15
C17
A1
A6
B8
C9
A3
A4
A6
A8
B2
C1
C6
C7

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to Archives and its history -Concepto de archivo
-Introducción histórica
-Fuentes y bibliografía
2. PARES and APENET/APEx -Introducción
-APENET/APEx
-PARES
-Fuentes y bibliografía
3. The archive of documents and the vital cicle -Introducción
-El ciclo vital:
*Primera edad
*Segunda edad
*Tercera edad
-El derecho de acceso de la ciudadanía
-El documento, el expediente y el archivo electrónico
-Fuentes y bibliografía
4. Organization and records management -La organización: clasificaión, ordenación e instalación.
-La clasificación: cuadros funcionales, cuadros de clasificación y sistemas de clasificación.
-La ordenación.
-La instalación.
-La descripción: ISAD(G)
5. Archives documental Tipology -Introducción
-Los documentos administrativos
-Los documentos históricos
-Fuentes y bibliografía

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A7 A8 B1 C8 C11 C12 C13 C14 C15 C17 42 10 52
Objective test A3 B2 B4 B5 C3 C7 C8 C11 C12 C13 C14 C15 C17 4 26 30
ICT practicals A6 B6 B7 B8 B9 C1 C2 42 0 42
Supervised projects A5 B7 C1 C5 C6 C9 10 12 22
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Lectures about the different topics of the subject. Examples and models. Questions and answers.
Objective test Final exam that assesses the knowledge of the pupil on the subject. The pupil must pass oth the exam and the supervised project to pass.
ICT practicals Practical activities to understand theory. Every set of practical activities will be handed to the teacher no later than 2 weeks after the subject is finished. If these activities are not handed the student will not pass the subject.
Supervised projects Individual projects that must be presented orally and in written form by the puil, who will be guided by the teacher. Projects have to follow the formal guidelines, methodology and content given by the teacher. Not doing so invalidates the project. This means that the student does not pass.
During this course the student will have to classify the main Spanish archives a) managed by Secretaría de Estado de Cultura and b) by the 17 Communities. One of these archives has to be selected and studied in detail, offering a description of its webpage, functions, records, and other deatils explained by the teacher. This will be complemented by a records description using the international standard ISAD(G)
Those projects not following the guidelines provided do not pass. It is compulsory to present the project both orally and in written form to pass. Not doing so invalidates the puil for the exam.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
ICT practicals
Guest lecture / keynote speech
Objective test
Description
Individual Tutorials and in groups.
Attendance will be assessed, especially if they are related to the supervised projects.
Students can communicate with the teacher via e-mail.

NOTE for Spanish students with: "dispensa académica de exención de asistencia":

De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia” son las que siguen:

-Los/as alumnos/as deben ponerse de acurdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin de seguir la materia con efectividad.

-Deben asistir a clase el mínimo de horas fijadas en el reglamento.

-Deben realizar tanto el examen como las prácticas, las lecturas y el trabajo.

-Las fechas de entregas oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.s

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A5 B7 C1 C5 C6 C9 assessment of theoretical and practical parts of the project.
The teacher´s guidelines and indications of contents are to be followed. This will be explained in calss and Moodle.
Individual oral presentation of the project is compulsory. Not doing so is a fail. Projects have to be presented also in written form.
35
ICT practicals A6 B6 B7 B8 B9 C1 C2 Attendance and practical activities will be assessed. There will be compulsory readings and practicals for every subject. it is compulsory to hand them no later than 2 weeks after finishing each subject. Not handing them means that the student does not pass. 15
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A7 A8 B1 C8 C11 C12 C13 C14 C15 C17 Master classes. Attendance, attitudes and behaviours will be assessed. 15
Objective test A3 B2 B4 B5 C3 C7 C8 C11 C12 C13 C14 C15 C17 Theoretical and practical test. it is compulsory to obtain a 4/10 to pass. 35
 
Assessment comments

Supervised projects have to be consensuated with the teacher. If projects have not been approved by the teacher, handed after the deadline, not following the guidelines, not presented orally and in written form or copied the student cannot pass.

It is compulsory to present the projects both orally and in written form so that the exam can be graded. If the project grades is good but the student does not pass the exam, the teacher will keep this mark for the next evaluation.

If the project grades are failed the student must write a new one in accordance with the teacher.

It is necessary a 4/10 in the exam and a 5/10 in the project and ICT practicals to pass the subject.

Non justified attendance to programmed visits means minus 1 point in the fianl grade.

NOTe for Spanish students with: "dispensa académica de exención de asistencia":


De manera específica, las medidas de dedicación para el “Alumnado con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de
exención de asistencia” son las que siguen:

-Los/as alumnos/as deben
ponerse de acurdo con la profesora para fijar varias tutorías con el fin
de seguir la materia con efectividad.

-Deben asistir a clase el mínimo
de horas fijadas en el reglamento.

-Deben realizar tanto el examen como
las prácticas, las lecturas y el trabajo.

-Las fechas de entregas
oficiales fijadas para los/as alumnos/as que asisten a clase no aplican
para estos/as alumnos/as quienes entregarán todo lo que haya que
entregar como muy tarde 15 días antes del examen oficial.

a. Para
la primera
oportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este
alumnado son: prácticas, teoría, lecturas y trabajo de fin de curso. El
peso que tendrán en la avaliación es el arriba indicado, y el porcentaje
que dispensa de la asistencia es e lcorrespondiente al 10% + 10% de
asistencia en clase a prácticas y sesiones magistrales que computa para
el resto de alumnos. Las prácticas y lecturas realizadas en clase
contarán un 10%+ 10%

b. Para la segunda
oportunidad los criterios y las actividades de evaluación para este alumando son los mismos que en a.

 


Sources of information
Basic VÁZQUEZ MURILLO, Manuel (2008). Administración de documentos y archivos: planteos para el siglo XXI, 3ª ed. . Buenos Aires: Alfagrama
HEREDIA HERRERA, Antonia (1993). Archivística general. Teoría y práctica. Sevilla: Diputación Provincial
ROMERO TALALAFIGO, Manuel (1995). Archivística y archivos: soportes, edificios y organización. Carmona (Sevilla): S&C ediciones
LODOLINI, Elio (1993). Archivística: principios y problemas. Madrid: Anabad
CORTÉS ALONSO, Vicenta (2008). Archivos de España y América: materiales para un manual. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2 v.
McKEMMISH, Sue (ed.) (2007). Archivos. gestión de registros en sociedad. Cartagena: Corbalán
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; GALLEGO DOMÍNGUEZ, Olga (2007). El documento de archivo: un estudio. A Coruña: Servizo de Publicacións. Universidade da Coruña
GALLEGO DOMÍNGUEZ, Olga; LÓPEZ GÓMEZ, Pedro (1989). Introducción a la Archivística. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones. Gobierno Vasco
GALLEGO DOMÍNGUEZ, Olga; LÓPEZ GÓMEZ, Pedro (1985). Introducción na Arquivística. Vigo: Anabad
ALBERCH FUGUERES, Ramón (2003). Los archivos entre la memoria histórica y la sociedad del conocimiento. Barcelona: UOC
CAPELL I GARRIGA, Emilia (2009). Manual d'arxivística i gestió documental. Lleida: Associació d'Arxivers de Catalunya
CRUZ MUNDET, José Ramón (2003). Manual de Archivística. Madrid: Fundación Sánchez Ruipérez: Pirámide
TANODI, Aurelio (2009). Manual de archivología hispanoamericana: teorías y principios/ revisado y actualizado por Branka Tanodi. . Córdoba (Argentina)
CORTÉS ALONSO, Vicenta (1989). Manual de Archivos Municipales. Madrid: Anabad
NÚÑEZ FERNÁNDEZ, Eduardo (1999). Organización y gestión de archivos. Gijón: Trea
HEREDIA HERRERA, Antonia (2007). ¿Qué es un archivo?. Gijón (Asturias): Trea

Other sources in electronic form:

-       Administración de documentos y archivos. Textos unfamentales / José Ramón Cruz Mundet (Director). Madrid: Coordinadora de Asociaciones de Archiveros y Gestores de Documentos (CAA), 2011. http://www.archiveros.net/administracion-de-documentos-y-archivos-textos-fundamentales/

- Administración de documentos y archivos. Textos fundamentales / José Ramón Cruz Mundet (Director). Madrid: Coordinadora de Asociaciones de Archiveros y Gestores de Documentos (CAA), 2011.

-         CONFERENCIA  DE  ARCHIVEROS  DE  UNIVERSIDADES  ESPAÑOLAS.  La  gestión  de  documentos  electrónicos:  recomendaciones  y  buenas  prácticas  para  las  Universidades.  Abril  2007:  http://www.ua.es/es/servicios/ayr/archivo_general/gest_doc/docs_electronicos.html

-         FERNÁNDEZ  GIL,  Paloma.  Manual  de  organización  de  archivos  de  gestión  en  las  oficinas  municipales.  S.l.  [Granada]:  CEMCI,  1997.-  219  p.  (Hay  una  edición  de  1999:  http://www.cemci.org/archivos.pdf  (5/11/2007)

-         Junta  de  Castilla  y  León.  Manual  de  archivos  de  oficina.  http://www.jcyl.es/scsiau/Satellite/up/es/CulturaTurismo/Page/PlantillaN3/1164898822815/_/_/_?asm=jcyl&tipoLetra=x-small   (5/11/2007)

-         Manual  básico  de  documentación  administrativa  /  García  Ares,  Maricarme  [et  al.];  Manuel  Rico  Verea,  Xosé  Sánchez  Puga,  coordinadores.  S.l.:  Xunta  de  Galicia,  2004,  106  p.  http://www.avogacia.org/w3/IMG/pdf/Manual_doc_administrativos.pdf   (8/10/2007)

-         TORTELLA,  Maria  Teresa.  Gestion  des  documents  des  archives  de  banques  et  d´enterprises  en  Espagne  [Recurso  electrónico].  https://docubib.ucm3m.es/BIBRECOMENDADA/ARCHEMP/archemp_17.pdf

 

Complementary

Se proporcionará bibliografía complementaria para cada uno de los temas de la materia

Recursos electrónicos generales

- Anabad:

http://www.anabad.org/

- Associació d´Arxivers de Catalunya:

http://www.arxivers.com/cat/links.asp?IDCat=41

- Associació d’Arxivers Valencians (AAV):

http://www.arxiversvalencians.org

- Biblioteca da UDC:

www.udc.es/biblioteca

- Base de datos del CIDA:

www.mcu.es/bases/spa/barc/BARC.html.

- BIVARA.

http://www.juntadeandalucia.es/cultura/aga/Bibara/FiltroBibara.jsp

- Boletín Oficial del Estado.

http://www.boe.es/g/es

- CIA.

http://www.ica.org/en/resource-centre

- CIDA.

http://www.mcu.es/archivos/MC/CIDA/BaseDatos.html

- ISBN. Base de datos de libros editados en España:

http://www.mcu.es/libro/CE/AgenciaISBN/BBDDLibros/Sobre.html

- Mundo archivístico:

http://www.mundoarchivistico.com.ar/enlaces.asp

- Portal de archivos electrónicos de la Facultad de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Carlos 3 de Madri:

http://icaro.uc3m.es/archivo1.html (para recursos electrónicos)

- Universidad de Granada:

http://record.ugr.es/index.php

- Universidad de Salamanca. Facultad de Traducción e Interpretación:

http://exlibris.usal.es


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Fundamentos de teoría e xestión da información/710G02073
Xestión de empresas e institucións culturais/710G02008

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Records Management/710G02023
Administration of Archives/710G02034
Arquivos de empresas/710G02035

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.