Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Análise e aplicación de metodoloxías e normativa para unha xestión eficiente da enerxía. |
A4 |
Análisis de consumos energéticos y de su costes asociados. |
A9 |
Tener conocimiento de los fundamentos, potencial, tecnología, aplicaciones y normativa de fuentes de energía renovables. |
A10 |
Capacidad para analizar e incluir energías renovables en diferentes instalaciones. |
A11 |
Capacidad para aplicar métodos de análisis de datos para la creación de sistemas energéticos eficientes. |
A13 |
Capacidad para analizar, aplicar y optimizar los sistemas de aprovechamiento energético. |
A14 |
Capacidad para el diseño y análisis de sistemas eólicos. |
A15 |
Capacidad para desarrollar un proyecto en el ámbito del máster. |
A16 |
Capacidad para buscar, analizar, identificar y aplicar nuevas fuentes de energía eléctrica o nuevas técnicas de gestión de la electricidad bajo criterios como eficiencia, sostenibilidad o cooperación, así como el empleo de éstas sobre nuevas aplicaciones. |
B1 |
Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio. |
B2 |
Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios. |
B3 |
Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación. |
B4 |
Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo. |
B5 |
Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades. |
B6 |
Buscar y seleccionar alternativas considerando las mejores soluciones posibles. |
B8 |
Incorporar el vocabulario propio para expresarse con precisión en una comunicación efectiva, tanto escrita como oral. |
B9 |
Extraer, interpretar y procesar información, procedente de diferentes fuentes, para su empleo en el estudio y análisis. |
B11 |
Adquirir nuevos conocimientos y capacidades relacionados con el ámbito profesional del máster. |
B13 |
Aplicar los conocimientos teóricos a la práctica |
B15 |
Conocer la legislación vigente y reglamentación aplicable al sector de las energías renovables y de la eficiencia energética. |
B16 |
Valorar la aplicación de tecnologías emergentes en el ámbito de la energía y el medio ambiente. |
B17 |
Desarrollar la capacidad para asesorar y orientar sobre la mejor forma o cauce para optimizar los recursos energéticos en relación con las energías renovables. |
B18 |
Plantear y resolver problemas, interpretar un conjunto de datos y analizar los resultados obtenidos; en el ámbito de la eficiencia energética y la sostenibilidad. |
C1 |
Adquirir la terminología y nomenclatura científico-técnica para exponer argumentos y fundamentar conclusiones. |
C2 |
Fomentar la sensibilidad hacia temas medioambientales. |
C3 |
Aplicar una metodología que fomente el aprendizaje y el trabajo autónomo. |
C4 |
Desarrollar el pensamiento crítico |
C5 |
Adquirir la capacidad para elaborar un trabajo multidisciplinar |
C6 |
Dominar la expresión y la comprensión de un idioma extranjero. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Knowing the fundamentals that govern the behavior of wind from a physical point of view , and to familiarize students with the process of conversion of wind energy |
AJ13 AJ14
|
BC1 BC9 BC11 BC16
|
CC2 CC5
|
Know the elements and devices of a wind power generation system and its features and operating principles
|
AJ9
|
BC4
|
CC3
|
Learning to determine the response of a wind system, especially from the point of view of energy generation and to determine the factors that influence this response and its impact on conversion into electricity. |
AJ9 AJ10 AJ13 AJ14 AJ15
|
BC5 BC17
|
CC1 CC3 CC4
|
Knowing the different techniques and technological processes for converting wind energy into electrical energy
|
AJ9 AJ10 AJ15
|
BC2 BC8
|
CC3 CC6
|
Allow access to the knowledge of the influence on the environment have different processes and systems used , as well as mechanisms to limit such influence |
AJ9 AJ11 AJ14 AJ15
|
BC4 BC6 BC13
|
CC1 CC5
|
To train students in techniques for the study and development of wind energy projects that can be used in the professional field |
AJ1 AJ4
|
BC6 BC15
|
CC2
|
To provide students with the knowledge and skills necessary to perform specific tasks in the field of wind energy within the scope of the sector's
|
AJ10 AJ11 AJ13 AJ14 AJ16
|
BC3 BC18
|
CC5
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Development of wind technology |
Old windmills
Modern developments in wind turbines
State of current technology
Trends of future wind developments
|
physical and aerodynamic Fundamentals of Wind Energy Conversion |
Meteorological Concepts
Characterization of wind resources
Treatment of wind data
Estimation of electricity production
Assessment models wind potential
wind resources on land and at sea in Spain .
Bezt limit . Theory momentum |
Structure, components and characteristics of wind turbines |
Blades: Theory profiles .
parametric study of performances
Loads on the turbine rotor .
Selection of materials on towers and blades
dynamic and fatigue analysis towers and blades
Uninterrupted speed and variable speed . |
Methods for calculating the energy generated |
Monitoring of wind turbines
electrical systems and control
Connection to the electricity distribution network
economic aspects
environmental aspects
Types of machines and companies operating in the wind energy market . |
Methodology for the design of wind farms, impact analysis |
Monitoring of wind turbines
electrical systems and control
Connection to the electricity distribution network
economic aspects
environmental aspects
Types of machines and companies operating in the wind energy market |
.
Evaluation systems: technological, economic and legal aspects . |
Sags and quality of energy generated :
Detection and investigation of wind sites .
Estimation of electricity produced at wind farm
Assessment models potential wind park
isolated grid systems .
socioeconomic aspects
environmental and legal aspects
Wind generation billing |
Installation and maintenance of the wind farm
|
Operations and commissioning of power plants eólica.Metodología mounting and electrical and mechanical maintenance of wind turbines .
Installation and maintenance of power grids , generators, transformer and transformer substation.
Installation and maintenance of instrumentation equipment .
Control systems and regulation of wind farms.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Events academic / information |
A9 A16 B4 B6 B9 B16 |
2 |
4 |
6 |
Case study |
A1 A4 A13 B2 B13 C3 |
2 |
4 |
6 |
Objective test |
A10 A11 A14 A15 B3 B1 B11 B15 C1 C5 |
10 |
10 |
20 |
Field trip |
A16 B2 B5 C5 |
10 |
10 |
20 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A9 A14 B8 C1 C4 C6 |
30 |
30 |
60 |
Supervised projects |
A10 A11 B17 B18 C2 |
10 |
20 |
30 |
Document analysis |
A4 A10 A13 A16 B16 C3 |
4 |
0 |
4 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Events academic / information |
Study of the major advances in wind energy in the world, technological and scientific innovations . |
Case study |
Study of the problems encountered in the installation and assembly of different wind farms.
problems of legislation and networking . |
Objective test |
Examination explained and discussed in class |
Field trip |
Visits to wind farms and manufacturing facilities of wind components |
Guest lecture / keynote speech |
Description - explanation of wind systems , components maintenance and commissioning |
Supervised projects |
Description - explanation of wind systems , components maintenance and commissioning |
Document analysis |
Magazine articles and Internet sector |
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Events academic / information |
Objective test |
Field trip |
Guest lecture / keynote speech |
Supervised projects |
Document analysis |
|
Description |
The teacher will be provided in their hours of class and tutorials to solve any problem submit students , both in person, by telephone or via e-mail or moodle .
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Case study |
A1 A4 A13 B2 B13 C3 |
the presentation of the study of the cases raised will be taken into account. |
5 |
Events academic / information |
A9 A16 B4 B6 B9 B16 |
proper presentation of news and work marked in a timely manner will be taken into account. |
5 |
Objective test |
A10 A11 A14 A15 B3 B1 B11 B15 C1 C5 |
Written test problem solving, theory and issues on the agenda of the contents
|
50 |
Field trip |
A16 B2 B5 C5 |
Assistance to field trips .
|
20 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A9 A14 B8 C1 C4 C6 |
Regular attendance of students to classes are taken into account. |
5 |
Supervised projects |
A10 A11 B17 B18 C2 |
Presentation in a timely manner of work marked |
10 |
Document analysis |
A4 A10 A13 A16 B16 C3 |
The presentation will consider the comments and analyzes of documentary sources consulted
|
5 |
|
Assessment comments |
|
Sources of information |
Basic
|
Creus Solé, Antonio. (2008). Aerogeneradores . Barcelona Cano Pina Ediciones Ceysa
Rosato, Mario A (1991). Diseño de máquinas eólicas de pequeña potencia . Sevilla : PROGENSA, D.L. 1991 BR TR 43
Normas UNE (). UNE-EN 61000 y 61400-. Iranor
Musgrove, Peter (2010). Wind power . Cambridge University Press
Varios (2011). Desarrollo de proyectos de instalaciones de energía mini-eólica aislada . Málaga : Vértice, [2011] TR 653
Varios (). Energías renovables.
Arías Vega, Fernando (). Fundamentos en aerodinámica para aeroturbinas de eje horizontal . Madrid : CIEMAT, [2008] IM 660
- Fernández Salgado, José M. (). Guía completa de la energía eólica . Madrid Vicente, 2011 TR 602
Akhmatov, Vladislav , (2005). Induction generators for wind power Brentwood. Essex : Multi-Science Publishing, [2005] TR 555
Villarubia López, Miguel. (2012). Ingeniería de la energía eólica. Barcelona: Marcombo,2012
Jamieson, Peter Chichester (2011). Innovation in wind turbine design . West Sussex : John Wiley & Sons
Piggott, Hugh. (2009). Manual para la auto-construcción de generadores eólicos : planos para construir generadores de flujo axial . Bajatec, 2009 Foll.1397
Varios (1997). Principios de conversión de la energía eólica. CIEMAT
Romero Lozano, Luis. (2012). Programación, organización y supervisión del aprovisionamiento y montaje de instalaciones de energía eólica . Madrid : Paraninfo,
BOE (2007). Real Decreto 661/2007, de 25 de mayo, por el que se regula la actividad de producción de energía eléctrica en régimen especial.. BOE
coordinadores J. L. Rodríguez Amenedo, JC. Burgos Díaz, S. Arnalte Gómez. (2003). Sistemas eólicos de producción de energía eléctrica /.. Madrid. Edit Rueda.
Profesor (). Videos eólicos. Profesor
Olimpo Anaya-Lara (2009). Wind energy generation :modelling and control . Chichester : John Wiley & Sons
Thomas Ackermann (2005). Wind power in power systems . by Thomas Ackermann Chichester : John Wiley & Sons |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Renewable Systems/770523005 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|