Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Adquisición de coñecementos profundos sobre a química de productos naturais, tanto de terra e mar |
AM1
|
BM2 BM4 BM7
|
CM1 CM3 CM4
|
Coñecer as súas aplicacións mais importantes, sobre todo como fármacos, e como ferramentas na investigación biomédica |
AM3 AM4
|
BM2 BM5
|
CM1 CM4
|
Coñecer as principais vías bioxenéticas e metabolitos que son responsables da súa biosíntese |
AM1
|
BM2 BM7
|
CM1 CM4
|
Coñocer as últimas estratexias empregadas no illamento e identificación |
AM4
|
BM10 BM11
|
CM1 CM4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Consideracións Xerais |
Definición de produto natural e metabolito secundario. Principais fontes naturales. Principais aplicacións. Importancia dos productos naturais na industria farmacéutica. Clasificación e exemplos ilustrativos |
TEMA 2. Principais rutas bioxenéticas do metabolismo secundario |
Esquema xeral do metabolismo secundario, principais tipos de produtos naturais, clasificación de acordo coa ruta biogenética orixinal. Principais mecanismos das rutas metabólicas. Principais estratexias utilizadas para estudar una ruta metabólica. |
TEMA 3. Derivados do acetato: policetidos, ácidos graxos e compostos relacionados |
Derivados do acetato: Policétidos, ácidos graxos e compostos relacionados. |
TEMA 4. Derivados do mevalonato: terpenos e esteroides. |
Derivados do mevalonato: terpenos e esteroides. |
Tema 5. Derivados do ácido siquímic |
Orixen biosintético do ácido siquímico. Fenilpropanoides. Metabolitos de orixen mixto: Flavonoides. |
TEMA 6. Compostos naturais nitroxenados |
Alcaloides alifáticos: derivados da lisina e ornitina. Alcaloides aromáticos: derivados da fenilalanina/tirosina e do triptófano. Outros tipos estructurais. Biosíntesis de péptidos no ribosomales.
|
TEMA 7. Modernas estratexias de illamento e identificación |
Métodos tradicionais. Técnicas de dereplicación. Estratexias biotecnolóxicas basadas en estudios genéticos: Minería genómica (genome mining), Biosíntesis recombinante e Biosíntesis combinatoria. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
B2 B5 C3 C4 |
12 |
24 |
36 |
Solución de problemas |
B4 B7 B10 B11 |
6 |
17.5 |
23.5 |
Estudo de casos |
B4 B7 B10 B11 C1 |
0 |
1 |
1 |
Presentación oral |
B4 B7 B10 B11 C1 |
1 |
0 |
1 |
Proba mixta |
A1 A4 A3 B2 B5 |
1.5 |
10 |
11.5 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Levaranse a cabo 12 sesións maxistrles nun grupo onde veranse os contidos teóricos do tema, xunto con exemplos ilustrativos relevantes. Consistirán principalmente na presentacións en Power Point. Os alumnos tndrán co tempo unha copia de todos os ficheiros no Moodle, de xeito que os alumnos poden prepararse as clases por adianto, ademais de facilitar o seguimento de explicacións. A participación interactiva dos alumnos será incentivada en todo momento. A frecuencia de estas clases non é obrigatoria, pero é altamente recomendable |
Solución de problemas |
Proponse a realización de 7 sesións de seminarios de problemas en pequenos grupos, onde os alumnos resolverán os problemas propostos polo profesor nos boletíns correspondentes. Os alumnos terán con suficiente tempo de antelación tales boletíns través do Moodle da materia para que podan desenvolver individualmente antes do inicio destas clases. Estas clases tamén será por eles utilizado para resolver calquera dúbida que poidan xurdir. A participación nestas clases é obrigatoria |
Estudo de casos |
O alumno realizará un traballo sobre un tema determinado polo profesor e preparará o correspondente informe escrito que se lle dará ao profesor para a avaliación. |
Presentación oral |
O alumno presentará nunha clase de seminario o traballo que lle sexa encomendado en presenza do profesor e do resto dos estudantes que están na súa clase. |
Proba mixta |
O exame final abarcará todo a totalidade do temario. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Solución de problemas |
|
Descrición |
As tutorías están programadas polo profesor e coordinadas polo Centro. En xeral, cada alumno dispondrá de dúas horas por semestre. As actividades de control como exercicios dirixidos, aclaración de dúbidas sobre a teoría ou dos problenas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; ea presentación, presentación, discusión ou comentario feito traballo individual ou en pequenos grupos. En moitos casos, o profesor pode esixir que os estudantes entreguen os exercicios antes da celebración das clases. Estas entregas virán incluído no calendario de actividades a seren desenvolvidas polos alumnos ao longo do curso na Guía docente da disciplina correspondente. Participación nestas clases é obrigatoria. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Solución de problemas |
B4 B7 B10 B11 |
Estará composto por dous partes: as clases teórico-prácticas (seminarios) e clases interactivas en grupos moi pequenos (tutoriais). Dentro da avaliación continua (N1) esta parte vai pesar 40% na nota do curso |
30 |
Sesión maxistral |
B2 B5 C3 C4 |
A participación é obrigatoria. Todas as faltas deberán ser xustificadas. A avaliación continua dentro desta parte vai pesar 5% na nota do curso. Será avaliado a través de preguntas e preguntas orais durante o curso. |
5 |
Proba mixta |
A1 A4 A3 B2 B5 |
O exame final (N2) abarcará todos os tema. Pesará un 60% na clasificación da materia. |
55 |
Estudo de casos |
B4 B7 B10 B11 C1 |
Avaliaráse o informe asignado polo profesor |
5 |
Presentación oral |
B4 B7 B10 B11 C1 |
Na exposición dos traballos dos alumnos avalairase especialmente a claridade da presentación, o rigor científico dos contidos expostos e que sepa responder correctamente ás preguntas que se fará despois da presentación. |
5 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación desta materia realizarase a través dunha avaliación continua e da realización dun exame final. Para acceder o exame e necesario que á participación sexa polo menos do 80% das clases obrigatorias (seminarios e tutorias). En calquera caso, a presenza en polo menos un dos dous tutorias programadas é obrigatoria.
A avaliación continua (N1) vai pesar 40% na nota para o curso. O exame final abarcará a totalidade do temario. A nota será obtida como consecuencia da aplicación da seguinte fórmula: Nota final= 0.4 x N1 + 0.6 x N2. N1 é a nota numérica correspondente á avaliación continua (escala de 0-10) e N2 a nota numérica do exame (0-10 escala). Os repetidores teñen que asistir as mesmas clases que os que matriculanse por primeira vez.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Paul M. Dewick (2009). Medicinal Natural Products. A Biosynthetic Approach. 3ª. ed.”, Wiley, Wiltshire
S. D. Sarker, L. Nahar (2012). Natural Products Isolation. New Jersey: Human Press
Jonathan Clayden, Nick Greeves, Stuart Warren (2012). Organic Chemistry. New York: University Press
Pilar Gil Ruiz (). Productos naturales. Pamplona: Universidad Pública de Navarra
J. Alberto Marco (2006). Química de los productos naturales. Madrid: Síntesis
J. Mann (1992). Secondary Metabolism. Oxford: Oxford Science Publications
Richard B. Herbert (1989). The biosynthesis of secondary metabolites. London: Chapman and Hall |
|
Bibliografía complementaria
|
Ana M. Lobo, Ana M. Lourenco (2007). Biossíntese de productos naturais. Lisboa: IST Press
Edwin Haslam (1993). Shikimic Acid: Metabolism and Metabolites. Chichester: John Wiley & Sons |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Determinación Estrutural Avanzada/610509103 | Estrutura e Reactividade dos Compostos Orgánicos/610509114 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Química de Biomoléculas/610509115 | Síntese estereoselectiva/610509113 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; O alumno debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas utilizando o manual de referencia e os resumos. O grao de éxito na resolución dos exercicios ofrece unha medida de preparación dos alumnos para superar o exame final. Os alumnos que se atopan con dificultades significativas en traballar as actividades propostas deben comparecer durante as horas de titoría dos profesores, a fin de que pode analizar o problema e axudar a resolver estas dificultades. É moi importante cando se prepara o exame resolver algúns dos exercicios da lista ao final de cada capítulo do manual de referencia&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </p> |
|