Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A2 |
Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais. |
A3 |
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A4 |
Percepción do carácter interdisciplinar dos problemas xurídicos. |
A5 |
Coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A6 |
Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual. |
A7 |
Coñecemento das estruturas xurídico-políticas de ámbito nacional e internacional. |
A8 |
Coñecementos básicos de argumentación xurídica. |
A9 |
Capacidade para o manexo de fontes xurídicas (legais, xurisprudenciais e doutrinais). |
A10 |
Capacidade de interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico. |
A11 |
Capacidade de comprender e de redactar documentos xurídicos. |
A12 |
Manexo da oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público). |
A13 |
Dominio das novas tecnoloxías aplicadas ao dereito. |
A14 |
Capacidade de elaboración de normas. |
A15 |
Capacidade de negociación e mediación. |
B1 |
Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B3 |
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B4 |
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B5 |
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
B6 |
Aprender a aprender. |
B7 |
Resolver problemas de forma efectiva, valorando a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
B8 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo, entendendo, tamén, a importancia da cultura emprendedora. |
B9 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa tendo en conta a importancia da aprendizaxe ao longo de toda a vida. |
B10 |
Traballar de forma colaborativa. |
B11 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B12 |
Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo, amosando capacidade de expresión tanto oral como escrita en calquera das linguas oficiais da comunidade autónoma, así como nun idioma estranxeiro. |
B13 |
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A1 A4 A6
|
B8 B3 B5
|
C1 C6
|
Coñecer a función do Dereito como sistema regulador das relacións sociais. |
A2
|
B7 B2
|
C3 C8
|
Percibir o carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A3 A5 A10
|
B1
|
|
Coñecer os principios e valores constitucionais. |
A5 A9 A13 A14 A15
|
B6 B4
|
C7
|
Coñecer as distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual |
A7 A8
|
B12 B13
|
|
Saber interpretar e analizar críticamente o ordenamento xurídico |
A2 A3 A5 A6 A8 A10 A11
|
B2
|
C2
|
Saber comprender e redactar documentos xurídicos. |
A9 A11 A12 A13 A14
|
B8 B2 B3
|
C1 C5
|
Saber empregar a oratoria xurídica. (Capacidade de expresarse apropiadamente en público). |
A8 A9 A11 A12
|
|
|
Traballar de forma autónoma afrontando os problemas constitucionais con iniciativa e capacidade crítica. |
A1 A2 A3
|
B9
|
C5 C7 C8
|
Traballar de forma colaborativa. |
|
B8 B10 B11
|
C1 C2 C4 C6 C8
|
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profisional. |
A2 A4 A5 A10
|
B8 B11
|
C4 C6
|
Desenvolver para o exerciucio duhna cidadanía aberta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento. |
A1 A2 A5
|
B8 B11
|
C4 C6 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
PRIMEIRA PARTE: INTRODUCIÓN
Tema 1: O Estado Moderno.
|
1) Evolución do Estado. Características e elementos. 2) Clasificación dos Estados. A evolución do Estado de Dereito (Estado liberal e Estado social). Estado democrático e principio democrático. Estados centralizados e Estados descentralizados |
Tema 2: Orixe histórica do constitucionalismo |
1) As raíces do constitucionalismo moderno. 2) Fases de evolución do constitucionalismo.
|
Tema 3: Hisotria Constitucional española |
1) Introducción. Características. 2) O Estatuto de Bayona. 3) A Constitución de 1812. 3) O Estatuto Real de 1834. 4) A Constitución de 1837. 5) A Constitución de 1845. 6) A Constitución “non nata” de 1856. 7) A Constitución de 1869. 8)A I República e o Proxecto Federal de 1873. 9) A Restauración monárquica: A Constitución de 1876. 10) A crise constitucional e a ditadura de Primo de Rivera. 11) A II República española e a Constitución de 1931. 12) As Leyi Fundamentais do franquismo. |
Tema 4: A transición política e o proceso constituínte |
1) O Poder Constituínte. 2) A transición do réxime franquista ao sistema constitucional. O imposible continuísmo do franquismo. A vía do consenso. 3) A Lei para a Reforma Política e as eleccións de 15 de xuño de 1977. |
SEGUNDA PARTE: FONTES DO DEREITO
Tema 5: O concepto de Constitución. |
1) A Constitución como norma xurídica. 2) A Constitución como fonte do Dereito. 3) Os principios estructuradores do ordenamento xurídico. 4) A reforma da Constitución española de 1978: o procedemento ordinario e o procedemento agravado |
Tema 6: O sistema de fontes. |
1) A Lei ordinaria. 2) A Lei Orgánica. Concepto. Materias reservadas á Lei Orgánica. 3) Os actos con forza de lei: A) Decreto-Lei, B) Decreto lexislativo, C) Regulamentos. Regulamentos parlamentarios. 4) Os Estatutos de Autonomía. 5) O Dereito Comunitario. As normas comunitarias orixinarias e derivadas. 6) As normas internacionais. O artigo 10.2 CE como cláusula de interpretación de dereitos e liberdades. |
TERCEIRA PARTE: DEREITOS FUNDAMENTAIS. GARANTÍAS DOS DEREITOS
Tema 7: O principio de igualdade. |
1) Igualdade ante a lei e igualdade na lei. 2) Igualdade e non discriminación. Accións positivas.
|
Tema 8: O dereito á vida e á integridade física. |
1) Significado do dereito á vida e protección do %ou201Cnasciturus%ou201D. 2) Titularidade do dereito á vida. A cuestión do aborto. 3) A eutanasia e o suicidio. 4) A prohibición da tortura e dos tratos degradantes ou inhumanos. 5) A abolición da pena de morte. |
Tema 9: O dereito á liberdade ideolóxica e á liberdade relixiosa. |
1) Contido. 2) Titularidade. 3) Artigos 16.1, 16.2 e 16.3 CE. 4) A posición da Estar fronte ao fenómeno relixioso. Relacións do Estado coas confesións relixiosas. Os Tratados coa Igrexa católica e os Convenios coas confesións minoritarias. |
Tema 10: Dereitos personalísimos |
1) O dereito á honra, o dereito á intimidade e o dereito á propia imaxe. A Lei Orgánica 1/1982. 2) O dereito á inviolabilidade do domicilio. 3) O dereito ao segredo das comunicacións. 4) A protección de datos e as novas tecnoloxías. |
Tema 11: O dereito de reunión e manifestación. |
1) Definición do dereito de reunión. Caracteres. 2) Límites ao dereito de reunión. 3) Titularidade ou suxeitos do dereito de reunión. 4) O concepto do dereito de manifestación. 5) Comunicación previa. Contido da comunicación. |
Tema 12: O dereito de asociación. |
1) Concepto e características dunha asociación. 2) Titularidade do dereito. 3) Contido do dereito. Deber de inscrición rexistral. Obrigación legal de asociarse. 4) Asociacións ilícitas. 5) Disolución dunha asociación. 6) Os partidos políticos: asociacións con réximes particulares. 7) A posible disolución dun partido político. |
Tema 13: O dereito á educación |
1) Dereito á Educación e Libertade de Ensinanza 2) Educación en principios democráticos e dereitos fundamentais 3) Centros de ensino e poderes públicos 4) A autonomía universitaria |
Tema 14: A liberdade de expresión e o dereito á información. |
1) Concepto do dereito á información. 2) Contido. 3) Suxeito. 4) Dereito a unha información veraz. 5) Dereito de información e cláusula de conciencia. Dereito de información e segredo profesional. 6) O dereito de rectificación. |
Tema 15: As garantías dos dereitos fundamentais. |
1) Garantías normativas. 2) Garantías xurisdicionais. 3) Garantías institucionais: O Defensor Do Pobo. 4) A suspensión dos dereitos fundamentais. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 |
21 |
42 |
63 |
Seminario |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
7 |
14 |
21 |
Estudo de casos |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
16 |
16 |
32 |
Análise de fontes documentais |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
3 |
6 |
9 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
2 |
2 |
4 |
Lecturas |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
0 |
6 |
6 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
2 |
0 |
2 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 B8 B10 B3 B5 C4 C6 |
3 |
0 |
3 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
4 |
4 |
8 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de clase, cada un dos profesores responsables dos diferentes grupos procederá a explicar aos seus alumnos/as a estrutura da guía docente personalizada, así como as materias concretas obxecto de estudo, a distribución aproximada do cronograma e as fontes documentais máis útiles para seguir o curso académico. |
Sesión maxistral |
As sesións maxistrais constituirán a base teórica que facilite os coñecementos esenciais ao alumno sobre a materia |
Seminario |
Os seminarios son sesións de traballo cun perfil teórico-práctico especializadas nun tema concreto |
Estudo de casos |
Estudo de casos prácticos, análises de textos xurídicos ou de xurisprudencia que os docentes expoñan aos alumnos/as. Esta actividade poderá ser presencial ou non presencial. |
Análise de fontes documentais |
Estudar ou comentar documentos xurídicos, documentos doctrinales ou xurisprudencia do Tribunal Constitucional, Tribunal Europeo de Dereitos Humanos, etc... |
Discusión dirixida |
Esta actividade será realizada de modo presencial e consistirá na posta en común de opinións sobre unha materia, ou ben, na resolución común de problemas actuais que estean directamente relacionados co obxecto de estudo |
Lecturas |
Lecturas en sesións presenciais ou non presenciais.
|
Proba obxectiva |
Exame final e, no seu caso, exame parcial (se así o establece o profesor encargado dese grupo) |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Nos científicos desenvólvese, xeralmente con máis profundidade que nas clases presenciais, un ou varios temas relacionados coa materia. Nos divulgativos as aproximacións non requiren a adquisición de coñecementos específicos previos |
Traballos tutelados |
Que permiten desenvolver en profundidade desde unha perspectiva teórico-prática un ou máis problemas xurídicos. Poderán ser individuais ou grupais |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
En sesións de GR e en traballo fora da aula |
10 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
Proba de avaliación de competencias xerais e específicas. A superación da materia require a superación desta proba |
85 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A7 A10 A11 A12 B8 B9 B10 B11 B3 B5 C1 C4 C6 |
Plantexamentos teórico-prácticos desde o enfoque de problemas, con orientacións do profesor |
5 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
-
A bibliografía recomendada refírese sempre á última edición dispoñible
- José
Antonio Portero Molina,
Constitución y jurisprudencia constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia,
- Fernando Santaolalla, Derecho Constitucional,
Dykinson, Madrid,
- Balaguer Callejón, Francisco (Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, Volumen I y II.
- Roberto Blanco Valdés, Introducción a
la Constitución de 1978, Alianza, Madrid,
- María Isabel Vélez (Coord.), Lecciones de Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia,
- José Carlos de Bartolomé Cenzano, Derechos fundamentales y libertades públicas, Tirant lo Blanch, Valencia,
- Miguel Agudo Zamora y otros, Manual de Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid
- Santiago
Roura y Javier Tajadura (Dirs.), La reforma constitucional, Bilioteca Nueva, Madrid.
|
Bibliografía complementaria
|
|
·
José
Antonio Portero Molina,
“Contribución al debate sobre la reforma del Senado”, Revista de Estudios Políticos,
n.º 87 (1995), págs. 81-105.
·
Javier
Ruipérez, La
protección constitucional de la autonomía, Tecnos, Madrid, 1993
·
Santiago
Roura Gómez,
Federalismo y Justicia Constitucional. El Tribunal Constitucional y las
Comunidades Autónomas, Biblioteca Nueva, Madrid, 2003
Santiago
Roura y Javier Tajadura (Dir.), La reforma constitucional, Bilioteca Nueva, Madrid, 2005.
·
Ana
Aba Catoira,
La limitación de los derechos en la jurisprudencia del Tribunal Constitucional
Español, Tirant lo Blanch, Valencia, 1999.
·
Sonia
García Vázquez, El
estatuto jurídico-constitucional del extranjero en España, Tirant lo Blanch,
Valencia, 2007.
·
Sonia
Garcìa Vàzquez, La
controvertida reforma de la Ley Orgànica del Tribunal Constitucional, Andavira,
A Coruña, 2009.
·
Francisco
Tomás y Valiente,
El reparto competencial en la jurisprudencia del Tribunal Constitucional,
Tecnos, Madrid, 1998.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Fundamentos romanísticos da cultura xurídica occidental/612G01001 | España na configuración histórico-xurídica de Europa/612G01002 | Comunicación oral e escrita/612G01004 |
|
Materias que continúan o temario |
Organización constitucional do Estado/612G01009 | Dereito Internacional Público/612G01019 | Dereito Público Autonómico/612G01030 | Dereito de estranxeiría/612G01036 | Dereito e biomedicina/612G01040 |
|
|