Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Determinar e propoñer propostas de acción para a atención á diversidade |
A6 A12
|
|
|
Enumerar as funcións do titor e orientador en relación cos diferentes axentes educativos e explicar o que isto con leva asegurando a calidade do proceso |
A18 A21 A22
|
B24
|
|
Lembrar o referente á familia (evolución, tipos, funcións, estilos de vida e educación) |
A24
|
|
|
Poñer en práctica as competencias sociais en relación con alumnado, familias, compañeiros e outros profesionais |
A20
|
B2 B14 B15
|
C3
|
Reflexionar sobre a incidencia de factores que afectan á educación familiar e escolar tendo en conta os principios éticos da práctica profesional e persoal. |
A23
|
B17 B23
|
|
Defender a necesidade da formación continua como profesional e cidadán |
|
|
C5 C7
|
Reproducir os aspectos máis relevantes da orientación e a titoría como factores chave da calidade do ensino e mostrar a súa aplicación a diferentes situacións. |
|
B21 B22 B25
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Conceptualización da orientación e titoría |
Carácter polisémico do concepto de orientación
A orientación na aula: concepto de titoría
|
O Plan de acción tutorial (P.A.T.) como elemento de calidade do sistema educativo |
Definición
Elaboración
Evaluación |
Principios legais e psicopedagógicos que rexen a orientación e a acción tutorial |
Normativa legal vixente
Os principios da orientación
Aplicación dos principios na acción orientadora |
Liñas prioritarias da acción tutorial na Educación Primaria |
Áreas da orientación en Educación Primaria
A prevención e o desenvolvemento como prioridade |
Funcións do profesorado titor |
Cos alumnos
Coas familias
Coa comunidade educativa
Coa comunidade en xeral |
Recursos para a acción tutorial: Técnicas e instrumentos |
A entrevista
A observación
O sociograma
Dinámicas de grupo
As TIC |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A23 |
2 |
0 |
2 |
Análise de fontes documentais |
A21 A22 A24 B15 C3 |
4 |
17 |
21 |
Aprendizaxe colaborativa |
A6 A23 B14 B15 B17 B23 B25 C3 |
4 |
8 |
12 |
Discusión dirixida |
A12 C7 |
2 |
2 |
4 |
Presentación oral |
B2 C3 |
4 |
4 |
8 |
Sesión maxistral |
A18 A21 A22 A24 B2 |
12 |
0 |
12 |
Traballos tutelados |
A23 |
6 |
34 |
40 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
C7 |
0 |
9 |
9 |
Simulación |
A20 A21 B2 B21 B22 B24 |
3 |
10 |
13 |
Proba mixta |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 A23 A24 |
2 |
22 |
24 |
Estudo de casos |
A6 A12 C5 |
2 |
2 |
4 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Nas que os estudantes mostrarán os seus preconceptos acerca da materia obxecto de estudo, a trávés de técnicas como o brainstorming |
Análise de fontes documentais |
Accederán a textos indicados pola profesora así como a outros aos que chegarán eles sós partindo dalgunha indicación. Teranos que ler e responder a algunhas cuestións que se expoñan. |
Aprendizaxe colaborativa |
Propoñeranse unha serie de actividades grupales, para realizar dentro e fose da aula. |
Discusión dirixida |
Debates na aula partindo de temas que se presenten así como doutros que teñan que ver coa actualidade do campo de estudo. |
Presentación oral |
Pediráselles que presenten na aula algún dos traballos feitos. |
Sesión maxistral |
Na que a profesora explicará diferentes contidos teóricos do programa. |
Traballos tutelados |
Haberá unha serie de traballos de diferente nivel de esixencia, que realizarán ao longo do curso baixo a tutela da profesora |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Propiciarase a asistencia a algún evento que se realice na Universidade e que redunde na súa formación. |
Simulación |
Consiste na representación dun fenómeno de natureza física, técnica ou psicolóxica, que permite unha análise máis sinxela, económica ou inocua que si se levara a cabo sobre o orixinal ou na realidade. Ponse ao suxeito ante unhas condicións hipotéticas nas cales se proba o seu comportamento ante situacións concretas, os seus coñecementos, a súa capacidade de analizar alternativas e as súas consecuencias. Baséase, por tanto, na configuración de situacións similares ás que se producen nun contexto real, coa finalidade de utilizalas como experiencias de aprendizaxe ou como procedemento para a avaliación |
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. |
Estudo de casos |
Analizarán algún caso concreto de acción tutorial, algún plan de acción tutorial (PAT), etc. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Presentación oral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Trátase de axudar ao estudante a encamiñar ben o traballo, aclarar ben os pasos para dar na súa elaboración e contribuír a un mellor aproveitamento das actividades propostas.
A través do cal se traballará a capacidade de análise e síntese. Elaborarán un mapa sobre o concepto de Orientación.
Para traballar a competencia de expresión oral e presentación da información. Expoñeranse diferentes traballos interactivos desenvolvidos ao longo do curso.
Básicas e complementarias que axudarán á comprensión dos conceptos explicados nas expositivas.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Simulación |
A20 A21 B2 B21 B22 B24 |
Valorase a capacidade do alumnado para resolver situacións relacionados ca titoría e a orientación |
15 |
Proba mixta |
A6 A12 A18 A20 A21 A22 A23 A24 |
Avaliarase a aprendizaxe dos contidos vistos ao longo da materia |
60 |
Presentación oral |
B2 C3 |
Valorase tanto as habilidades comunicativas como os contidos presentados |
25 |
|
Observacións avaliación |
Para que o alumnado poda ser avaliado segundo a planificación anterior, débese ter unha asistencia ao 80% as clases interactivas. Para aprobar a materia deberán ter un mínimo de 3 puntos na proba de ensaio e 2 no resto das actividades. No caso de aprobar as prácticas e non superar o exame a calificación final da materia será como máximo 4 (correspondendo cun 10 nas prácticas). O alumnado que non cumpla o anterior criterio (80% de asistencia ás interactivas), deberá realizar a proba de ensaio que será o 100% da calificación final.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-1990-24172 (). .
http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf (). .
Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M.J. (2011). Acoso Escolar. Diagnóstico y prevención. Madrid: Biblioteca Nueva
Carrera, C., López, T., Matías, P. e Santamaría, C. (2016). Agenda de trabajo del orientador en centros educativos de Educación Infantil y Primaria. Madrid: Narcea
Hunter,C. (2016). Comprender y mejorar la conducta trabajando en grupo. Una metodología centrada en el alumnado. Madrid: Narcea
Sola Martínez, T. y López Sánchez, M. (2008). El Plan de Orientación y acción tutorial en Educación Infantil y Primaria: Recursos prácticos para su programación y ejecución. Madrid: Ed. Universitas S.A.
Pantoja, A. (2013). La acción tutorial en la Escuela. Madrid: Síntesis
Rodicio García, M.L. (2001). La Orientación en Galicia. Murcia: RIE
Angulo Vargas, A. (2009). La tutoría en la Educación Primaria. Madrid: Wolters Kluwer
Álvarez González, M. (2010). Los nuevos desafíos de la orientación educativa en el escenario escolar. . Revista ORIÓN, 5, 7-26.
Bisquerra, R. (Coord.) (2008). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis
Sobrado, L.; Fernández, E. y Rodicio, M.L. (2012). Orientación educativa. Nuevas perspectivas. Madrid: Biblioteca Nueva
Uruñuela, P.M. (2016). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Madrid: Narcea
Monge Crespo, C. (2009). Tutoría y orientación educativa. Madrid: Wolters kluwer |
|
Bibliografía complementaria
|
Renom, A. (2011). Educación emocional. Programa para educación primaria (6-12 años). (Libro electrónico).. Madrid: Wolters Kluwer.
Ovejero, A. (2013). El acoso escolar y su prevención. Madrid: Biblioteca Nueva
Marrodán Gironés, M.J. (2003). La acción tutorial en educación primaria. Madrid. ICCE
Marrodán Gironés, M.J. y Balebona Martínez, J.M. (2008). La calidad en la Orientación escolar. Madrid. ICCE
Galve, J.L. et al. (2009). PUES, ¡CLARO! Programa de estrategias de resolución de problemas y refuerzo de las operaciones básicas. (Col. De 6-12 años).. Madrid: CEPE. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase os envíos dos traballos telemáticamente e de non ser posible, no útilizar plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|