Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A3 |
Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións. |
A4 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento. |
A6 |
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A7 |
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A11 |
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
A12 |
Abordar e resolver problemas de disciplina. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B8 |
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. |
B9 |
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita. |
B10 |
Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira). |
B11 |
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas. |
B12 |
Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B18 |
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. |
B19 |
Capacidade de adaptarse a novas situacións nunha sociedade cambiante e plural. |
B20 |
Relación con diversos interlocutores sociais. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
-Abordar e resolver problemas de disciplina.
-Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación.
-Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas.
-Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
-Coñecer e aplicar os procesos de interacción e comunicación na aula e dominar as destrezas e habilidades necesarias para fomentar un clima de aula que facilite a aprendizaxe e a convivencia.
-Regular os procesos e interacción e comunicaciónen grupos de estudantes de 6 a 12 años. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A11 A12
|
B11 B21 B22 B23 B24 B25
|
C4
|
-Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12 anos, no contexto familiar, social e escolar.
-Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncions.
-Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento.
-Identificar e planificar a resolución de situacions educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe.
-Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fora dela relativos ao período 6-12 anos.
-Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula.
-Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e da comunicación.
|
A1 A3 A4 A6 A7 A11
|
|
|
-Abordar e resolver os problemas de disciplina.
-Fomentar a educación democrática da cidadanía e a práctica do pensamento social crítico.
-Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
-Promover accions de educación en valores orientadas á preparación dunha cidadanía activa e democrática. |
A12
|
|
C1 C4
|
-Aprender a aprender.
-Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
-Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente.
-Capacidade para expoñer ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
-Capacidade de selección, de análise e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia.
-Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
|
B1 B7 B8 B9 B10 B12 B15
|
|
Aprender a aprender.
-Resolver problemas de forma efectiva.
-Aplicar un pensamento crítico, lóxicoe creativo.
-Traballar de forma autónoma con iniciativa.
-Traballar de forma colaborativa.
-Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisions e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B14
|
|
-Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes.
-Capacidade de adptarse a novas situacions nunha sociedade cambiante e plural.
-Relacion con diversos interlocutores sociais. |
|
B18 B19 B20
|
|
-Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
-Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
-Entender a importancia da cultura emprendedora e coñeer os medios ao alcance das personas emprendedoras. |
|
|
C1 C5 C7
|
Expresarse correctamente tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
Dominar e expresión e a comprensión da forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacions (TIC) necesarias para o desempeño da sua profesión e para a aprendizaxe ao longo da vida.
|
|
|
C1 C3
|
Entender a importancia da cultura emprendedorae coñecer os medios ao alcance das personas emprendedoras.
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
|
|
|
C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: COMUNICACIÓN E LENGUAJE |
1. Delimitación de conceptos: Comunicación, linguaxe, lingua e fala.
1.1. Códigos e canais.
1.2. O signo.
1.3. Intencionalidade, mensaxe e contexto.
2. Tipos e sistemas de comunicación humana.
3. O desenvolvemento da linguaxe no neno: Fases de adquisición
4. O desenvolvemento da lianguaxe na idade da Educación Primaria.
|
TEMA 2: ALTERACIÓNS DA LINGUAXE ORAL |
1. Conceptualización
1.1. Compoñentes da linguaxe.
1.2. Instrumentos da linguaxe
2. Factores etiolóxicos
3. Clasificación das alteracións da linguaxe.
4. Detección de dificultades na lianguax: signos e síntomas.
|
TEMA 3: TRASTORNOS DA LINGUAXE, A FALA E A COMUNICACIÓN.
|
1. Retrasos no desenvolvemento da linguaxe
1.1. Retraso Simple da Linguaxe
1.2. Disfasia ou Retraso Grave da Linguaxe.
2. Trastornos da fala.
2.1. Dislalias.
2.2. Disfemias.
2.3. Disfonías.
3. Alteraciones de la comunicación: Mutismo y mutismo selectivo.
|
TEMA 4: TRASTORNOS DA LENGUAXE SECUNDARIOS A OUTROS SÍNDROMES
|
1. Inroducción.
2. A linguaxe no Retraso Mental.
2.1. Concepto de Retraso Mental.
2.2. Etioloxía.
2.3. Indicadores do Retraso Mental.
2.4. Trastornos da Linguaxe asociados ao Retraso Mental.
3. A linguaxe no Autismo.
3.1. Autismo e Trastornos Xeralizados do Desenvolvemento.
3.2. Descrición do Trastorno Autista.
3.3. O Enfoque Cognitivo da Teoría da Mente
3.3.1. Funcións da Capacidade para a “Lectura da Mente”
3.3.2. Síntomas da “Ceguera Mental” no Autismo.
3.4. Alteracións da Linguaxe no Trastorno Autista.
3.5. Recomendacións para o Educador.
4. A linguaxe na Parálisise Cerebral.
4.1. Concepto e Tipos de Parálise Cerebral.
4.2. Importancia das Partes do Corpo na Emisión da Voz.
4.3. Problemas na Fala segundo a Localización da Lesión.
4.4. Alteracións Lingüísticas máis Frecuentes no Paralítico Cerebral. |
TEMA 5: TRASTORNOS DA LECTURA E DA ESCRITURA
|
1. A aprendizaxe da lectura
2. O concepto de dislexia adquirida ou alexia.
3. Tipos de dislexias adquiridas.
3.1. Dislexias Periféricas
3.2. Dislexias Centrais
4.- Consideracións xerais acerca da grafía e da escritura
5.- Desenvolvemento da motricidade infantil
6.- Motricidade e grafismo. Fases da evolución do grafismo
7. Concepto e requisitos da escritura
8. Conceptualización da agrafía ou disgrafía adquirida: Definición y termos afíns
9. Tipos de disgrafía adquirida. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Traballos tutelados |
A2 A3 A5 A13 A17 A19 A20 B2 B4 B5 B7 B8 B12 B14 B15 C1 C7 |
0 |
25 |
25 |
Sesión maxistral |
A3 A11 B3 B7 B8 B19 B20 C5 |
16 |
20 |
36 |
Estudo de casos |
A1 A2 A4 A6 A7 A12 B1 B2 B4 B5 B9 B10 B11 B15 B18 B21 B22 B23 B24 B25 C3 C4 C6 C8 |
8 |
16 |
24 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A3 A6 A11 B3 B4 B8 B15 C1 C4 C5 C8 |
0 |
10 |
10 |
Proba obxectiva |
B3 B4 B8 |
2 |
10.5 |
12.5 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Traballos tutelados |
Traballos en grupo e/ou individuais sobre temas específicos contemplados no temario da asignatura. |
Sesión maxistral |
Exposición por parte do profesor dos aspectos teóricos e metodológicos que debe coñecer o alumno. |
Estudo de casos |
Análise de casos de diferentes patoloxías asociadas á linguaxe e a comunicación |
Investigación (Proxecto de investigación) |
Ao longo do curso, plantexaranse pequenos traballos de investigación de carácter voluntario sobre algún tema suxerido polo profesorado. |
Proba obxectiva |
Proba de coñecementos tipo test sobre os contidos impartidos ao longo das sesións expositivas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada ten ol valor de poder guiar a cada alumno individualmente o en pequeo grupo nas tarefas concretas que se propoñen de cara ao obxectivo último: favorecer a correcta aprendizaxe, ao tempo que realiza o seguimento dos alumnos en canto a coñecementos, destrezas, motivación, esforzo, etc.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
A1 A3 A6 A11 B3 B4 B8 B15 C1 C4 C5 C8 |
Ao longo do curso, o alumnado terá a posibilidade de desenvolver pequenos traballos de investigación sobre algún dos temas relacionados coa materia, previa supervisión do profesorado. Estas investigacións terán carácter voluntario, serán individuais, e poderán realizarse ata un máximo de dez traballos. |
10 |
Proba obxectiva |
B3 B4 B8 |
O grado de comprensión dos contidos; a capacidade para relacionar os coñecementos entre sí seleccionando coherentemente os que deben ser utilizados para responder axeitadamente ás cuestiones solicitadas. |
50 |
Traballos tutelados |
A2 A3 A5 A13 A17 A19 A20 B2 B4 B5 B7 B8 B12 B14 B15 C1 C7 |
Se solicitaran traballos sobre un tema específico que os alumnos desenvolverán, ben individualmente, ben en grupos pequeos. Algúns dels serán expostos oralmente nas clases.
|
20 |
Estudo de casos |
A1 A2 A4 A6 A7 A12 B1 B2 B4 B5 B9 B10 B11 B15 B18 B21 B22 B23 B24 B25 C3 C4 C6 C8 |
Durante as sesións interactivas, se plantexará a análise de casos de diferentes patoloxías da lenguaxe. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Será obrigatoria a asistencia ás clases expositivas e interactivas. Será considerado alumnado asistente aquel que asista a un mínimo do 80% das sesións, tanto expositivas como interactivas. Nas clases interactivas, o alumnado que se acolla á condición de asistente terá que entregar un portafolios coas actividades realizadas. Este portafolio computará un 40% (4 puntos) da avaliación final. Nas clases expositivas, aquel alumnado que se acolla á condición de asistente será avaliado mediante unha proba obxectiva (test) que computará o 50% (5 puntos) da avaliación final. Para superar a materia é necesario que o alumnado teña obtido un mínimo de 2 puntos no portafolios de actividades interactivas e de 2,5 na proba obxectiva. Aquel alumnado que asista a menos do 80% das sesións expositivas e interactivas será avaliado mediante un exame de contidos teórico-prácticos que computará o 100% da avaliación. Dito exame consistirá na proba obxectiva cos contidos impartidos nas sesións expositivas e una proba práctica baseada nos contidos abordados nas sesións interactivas. Así mesmo, aquel alumnado a tempo parcial terá dereito a solicitar a dispensa académica, segundo recolle o apartado 5 do artigo 4 da Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de Grao na Universidade da Coruña (aprobada no Consello de Goberno do 28 de xuño do 2016): Os estudantes a tempo parcial poderán solicitar aos Decanos e Directores dos centros responsables da súa titulación a dispensa académica que lles exima da asistencia a clase daquelas materias, ou partes de materias, nas que se admita a citada dispensa na súa guía docente; porén en todo caso serán avaliados polo sistema de avaliación continua . A solicitude de dispensa poderá realizarse no momento de remitir a documentación xustificativa mencionada no apartado 1 deste artigo. O estudantado que teña recoñecida a condición de dispensa académica terá que
efectuar un exame escrito dos contidos teóricos (proba obxectiva) e prácticos (proba práctica baseada nos contidos traballados nas sesións
interactivas). Este exame computará o 100% da avaliación. Observacións adicionais: A convocatoria de xullo estará
sometida aos mesmos criterios que a convocatoria de xanerio.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
J.C. Meléndez Moral (1996). Desarrollo psicológico de la dificultad auditiva. Cristóbal Serrano Valencia
V M. Acosta Rodríguez; A Mª.Moreno Santana (2001). Dificultades del lenguaje en ambientes educativos.. Masson
J. Narbona;C. Chevrie-Muller (2001). El lenguaje del niño.Desarrollo normal, evaluación y trastornos.. Masson
P.Howlin;S.Baron-Cohen;J.Hawdin (2006). Enseñar a los niños autistas a comprender a los demás.Guía práctica para educadores.. CEAC educación
D.Caplan (1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje. Visor Distribuciones, S.A.
Miquel Serra;Elisabet Serrat;Rosa Solé y Melina Aparici (2000). La adquisición del lenguaje. Ariel Psicología
M.López Torrijo (2005). La educación de las personas con sordera.La esuela oralista española.. Universitat de Valencia.Dpto.Educación Comparada e Historia de la Educación.
J. N. García Sánchez (1998). Manual de dificultades de aprendizaje: Lenguaje. Lecto-escritura. Matemáticas. Aula Magna
J. Peña Casanova (2003). Manual de Logopedia. Masson
J.Rondal; X.Serón (2000). Neurología y conducta. Paidós
M. Belinchón;J.M.Igoa;A. Riviere (2000). Psicología del lenguaje.Investigación y Teoría. Trotta. S.A. |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|