Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer e valorar a evolución científica e tecnolóxica no coñecemento do funcionamento do corpo humano e o estudo da saúde |
A26 A28 A29
|
B8 B9 B17 B21
|
C1 C6
|
Ser capaz de coñecer as bases científicas que explican os comportamentos saudábeis, potenciando nos estudantes unha actitude crítica e responsábel fronte a hábitos non saudábeis.
|
A14 A23 A25 A27
|
B3 B6 B15 B25
|
C3 C7 C8
|
Coñecer e valorar os factores persoais e socio-ambientais que inflúen na saúde do ser humano, comprendendo a relación entre a nosa especie e o medio no que habita, e a importancia das decisións tomadas sobre nós mesmos e o noso ambiente.
|
A14 A22 A23 A29
|
B2 B3 B6 B8 B12 B18 B23
|
C4 C6 C8
|
Elaborar propostas didácticas que promovan o coñecemento sobre a saúde e o desenvolvemento de hábitos saudábeis, empregando unha metodoloxía científica. |
A1 A2 A4 A5 A6 A7 A16 A17 A30
|
B1 B3 B4 B5 B7 B12 B14 B15 B16 B17 B19 B22 B24
|
C1 C3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O corpo humano: Determinación do contido escolar dende a perspectiva sistémica.
|
- A perspectiva sistémica: estrutura e funcionamento de forma integrada do corpo humano.
- Os coñecementos biolóxicos fundamentais para o ensino de corpo humano e o mantemento da saúde na educación primaria.
|
2. O ser humano e a saúde. |
- Concepto de saúde.
- Factores individuais determinantes da saúde: Bioloxía humana (Inmunidade)
|
3. Desenvolvemento de hábitos saudábeis. Prevención. |
- A prevención. Vacinas e hábitos saudábeis.
- Doenzas víricas e bacterianas. Cartilla de vacinación.
- Bases científicas da cualificación de hábito saudábel.
- Estilos de vida saudábeis e non saudábeis. Hixiene e saúde. Alimentación e saúde. Habitos posturais.
|
4. Factores ambientais e sociais que inflúen na saúde. |
- A saúde e o medio ambiente.
- Factores macrosociais que inflúen na saúde. |
5. Deseño de estratexias e actividades para promover a saúde na aula |
- Modelos, estratexias, secuencias, tipos de actividades, recursos e avaliación na Educación para a Saúde
- Exemplos de análises científicas e didácticas de núcleos temáticos.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Presentación oral |
A16 A17 B1 B3 B4 B8 B9 B16 B24 C1 |
3 |
12 |
15 |
Lecturas |
A1 A2 A5 A7 A14 A23 A25 A26 A29 B15 C6 |
1 |
6 |
7 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A7 A14 A27 A28 B5 B6 B7 B14 B17 B19 C4 |
7 |
11 |
18 |
Traballos tutelados |
A2 A4 A5 A6 A14 A16 A17 A22 A23 A26 A29 A30 B2 B4 B9 B12 B15 B17 B18 B22 B25 C1 C3 C7 C8 |
3 |
30 |
33 |
Proba mixta |
A1 A2 A5 A6 A7 A17 A25 A26 A27 B3 B9 B21 B23 C1 |
2 |
20 |
22 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A4 A5 A7 A17 A22 A23 A25 A26 |
16 |
0 |
16 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Presentación oral |
Exposición oral dos traballos realizados colectiva e individualmente. |
Lecturas |
Lecturas obrigadas e/ou voluntarias de libros e artigos |
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe orientados de forma presencial, con soporte de tecnoloxías da información e da comunicación, baseados na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado, para así optimizar a súa propia aprendizaxe e colaborar na do resto de membros do grupo. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía que pretende promover a aprendizaxe autónoma dos estudiantes a nivel individual, baixo a tutela do docente, en escenarios variados. |
Proba mixta |
Proba escrita que integra preguntas abertas de semidesenvolvemento sobre os contidos da materia. |
Sesión maxistral |
Exposición oral, con apoio de material audiovisual e enunciando cuestións que promovan a participación do alumnado e faciliten a aprendizaxe. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Presentación oral |
|
Descrición |
Asistencia a titorias para explicar o traballo a realizar, orientar sobre a documentación e bibliografía e coñecer as pautas para a súa exposición oral.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A1 A2 A5 A6 A7 A17 A25 A26 A27 B3 B9 B21 B23 C1 |
Valoraranse os resultados obtidos nunha proba escrita que integrará preguntas abertas de semidesenvolvemento. A súa realización é obrigatoria só para os estudantes non presenciais, así como para aqueles estudantes que non asistan a máis do 80% das sesións.
Para superala cómpre acadar unha cualificación de 5 ou superior. |
40 |
Traballos tutelados |
A2 A4 A5 A6 A14 A16 A17 A22 A23 A26 A29 A30 B2 B4 B9 B12 B15 B17 B18 B22 B25 C1 C3 C7 C8 |
Valorarase a adquisición de habilidades e destrezas asociadas a este tipo de metodoloxía, que pretende promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes a nivel individual. A súa realización é obrigatoria e para superala cómpre acadar o 50% da cualificación indicada. |
20 |
Presentación oral |
A16 A17 B1 B3 B4 B8 B9 B16 B24 C1 |
Valorarase a exposición oral, realizada con axuda das TIC, dos traballos realizados en aula. A súa realización é obrigatoria e para superala cómpre acadar o 50% da cualificación indicada. |
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A7 A14 A27 A28 B5 B6 B7 B14 B17 B19 C4 |
Valorarase a participación nas tarefas realizadas na aula e a elaboración de material que trate a análise e interpretación das situacións obxecto de estudo. A súa realización é obrigatoria e para superala cómpre chegar ao 50% da cualificación indicada e entregar as tarefas nas datas indicadas. |
30 |
|
Observacións avaliación |
NOTA.
No caso dos estudantes que asistan a máis do 80% das sesións o valor de cualificación da proba mixta estará incluído na avaliación dos traballos tutelados, aos que lles corresponderá o 60% da cualificación.
Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial, segundo o establecido na "Norma
que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de Grao" na UDC (29/05/2012):
1. Deberá poñelo en coñecemento do docente na primeira semana de clase.
2. Terá dereito preferente a elixir grupo cando haxa horarios diferentes nas sesións interactivas.
3. O resto da avaliación rexerase polo que establecen as "normas xerais de avaliación" desta
guía docente. No caso de que non se asista ao 80% das sesións, o alumno/a terá obrigatoriamente que realizar, ademais da proba mixta e dos traballos tutelados, unha proba de análise e interpretación das situación obxecto de estudo.
Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica que lles exime da asistencia á clase segundo o establecido na "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de Grao" na UDC (29/05/2012):
1. Deberá poñelo en coñecemento do docente na primeira semana de clase.
2. Terá dereito preferente a elixir grupo cando haxa horarios diferentes nas sesións interactivas.
3. O alumno/a terá obrigatoriamente que realizar, ademais da proba mixta e dos traballos
tutelados, unha proba de análise e interpretación das situación obxecto
de estudo.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Ituarte, Mª Angeles (2006). ). Hablemos de sexualidad con los niños.. Eduforma. Sevilla.
Ramos García, J. (2008). Algunas teorías del alumnado sobre distintos aspectos del cuerpo humano. Implicaciones didácticas. . Alambique, 58, pp. 89-106.
Cubero, J.; Cañada, F.; Costillo, E.; Calderón, M.A.; Ruiz, C. (2012). Análisis de concepciones alternativas, en libros de texto para los conceptos de Aparato y Sistema en Anatomía y Fisiología.. I Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias (I SIEC2012), Vigo, 11-16 de xuño de 2012
García-Camba, E. (2001). Avances en trastornos de la conducta alimentaria. Anorexia nerviosa, bulimia nerviosa, obesidad. . Masson. Barcelona.
Consellería de Sanidade. Dirección Xeral de Consumo (1989). Cuadernos de consumo. Nutrición e Consumo. . Santiago, Xunta de Galicia.
Fernández Rivera, J.J. (2016). Educación para la salud en la educación infantil [Recurso electrónico] : Cuaderno de actividades. Valencia : Tirant lo Blanch
Morón Marchena, J.A., Pérez-Pérez, I., Pedrero García, E. (coords.). (2017). Educación para la salud y prevención de riesgos psicosociales : en adolescentes y jóvenes. Madrid : Narcea Ediciones
Rodríguez Tadeo, L. (2010). Educación para la salud. . Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Las Palmas de gran Canaria.
Nieda, J. (1992). Educación para la salud. Educación sexual. . MEC. Madrid.
Sáinz y otros. (2002). Educación para la salud: la alimentación y la nutrición en la edad escolar. . Publicaciones CEAPA. Madríd
Cañal, P. (2008). El cuerpo humano: una perspectiva sistémica. . Alambique, 58, pp. 8-22.
Bugallo Rodríguez, A. (1999). El Domus. Un museo sobre el ser humano. . Alambique; vol. 9, pp. 142-143
Mellado, V. (2011). Formación del profesorado de ciencias y buenas prácticas: el lugar de la innovación y la investigación didáctica. en Cañal, P. (coord.). Biología y Geología. Complementos de formación disciplinar. Barcelona, Graó.
Vaquero, P. (2008). Genética, Nutrición y Enfermedad. . Madrid, Instituto Tomás Pascual Sanz-Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición (AESAN) (2010). La alimentación de tus niños y niñas. Nutrición saludable de la infancia a la adolescencia. Madrid, Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
Pujol, R.M. (1996). La formación del consumidor en la escuela. . ICE. Horsori. Barcelona.
Tamayo Alzate, O.E.; Orrego Cardozo, M.; López Rua, A.M. (2012). Modelos de inmunología en estudiantes universitarios. . I Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias (I SIEC2012), Vigo, 11-16 de xuño de 2012.
Del Carmen, L. (2000). Nuestro cuerpo: ese gran desconocido. . Aula de Innovación Educativa, 92, pp. 6-8.
Banet, E. (2008). Obstáculos y alternativas para que los estudiantes de secundaria comprendan los procesos de nutrición humana. Alambique, nº 58, pp. 34-55.
Pujol, R.M., Bonil, J. (2008). Rompiendo compartimentos: ¿cómo hace tu cuerpo para que el calcio le ayude a crecer?. Alambique, 58, pp. 23-33.
Mesa Aguilar, M.A. (2008). ¡Aún es importante la educación para la salud en primaria! [Recurso electrónico]. Málaga: Ediped.
Bugallo Rodríguez, A. (1996). ¿Por qué copiamo-la realidade? A colección de figuras clásticas.. Boletín das Ciencias; vol. 27, pp. 41-44.
Cañal, P. (2011). ¿Qué enseñar sobre el cerebro y la coordinación nerviosa?. Alambique, 68, pp. 42-59. |
Recursos web:
www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/saludEscuela.htm (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad)
www. adeps.org/ (Asociación de Educación para la salud)
www. aeped.es/ (Asociación española de pediatria)
www.who.int/es/ (Organización mundial de la salud)
educacionparalasalud.com/
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|