Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Caracteriza-lo desenvolvemento institucional da orientación ocupacional e comprender e valorar a súa inclusión nas políticas de emprego, nos plans e accións para a igualdade e para a inclusión social. |
A1 A3
|
|
|
Analiza-lo perfil profesional dos profesionais da orientación ocupacional, identificar as competencias necesarias para o seu desempeño e valorar a importancia e necesidade de formación ó longo da vida.
|
A1
|
|
C7
|
Identificar o mercado profesional do/a educador/a social no campo da orientación e formación profesional
|
A1
|
|
|
Adquirir coñecementos, destrezas e actitudes para a propia inserción profesional |
|
|
C7
|
Comprender as implicacións dos cambios producidos no mercado laboral na concepción e praxe da orientación profesional e nos procesos de exclusión laboral. |
A5
|
|
C4
|
Adquirir unha actitude reflexiva, crítica e transformadora ante ás problemáticas que atende a orientación ocupacional, analizando e valorando as súas achegas e as súas limitacións na consecución dun emprego e na promoción da xutiza social. |
A14
|
|
C4
|
Comprende-la terminoloxía específica e usala axeitadamente |
|
B6
|
C1
|
Analiza-las bases teóricas da orientación ocupacional e comprender as implicacións para a súa praxe |
A2
|
|
|
Analizar e deseñar intervencións para a inserción laboral con enfoque de xénero. |
A3 A6 A9 A21
|
B1 B4
|
|
Buscar, seleccionar e almacenar recursos para a praxe da orientación ocupacional utilizando as tecnoloxías dixitais. |
|
|
C3
|
Adquirir actitudes e destrezas de indagación que posibiliten o estudo independente e a formación permanente.
|
|
|
C3 C7
|
iIdentificar os factores ou barreiras que obstaculizan a inclusión laboral de persoas en situación de vulnerabilidade ou exclusión social e valorar as súas implicacións para a acción socioeducativa en el ámbito laboral. |
A8
|
B1
|
C4
|
Identificar e valora-los posibles usos das tecnoloxías dixitais para as persoas que buscan emprego e para os profesionais da orientación laboral, así como comprender a necesidade de ser profesionais competentes dixitalmente e de promover a competencia dixital nas persoas destinatarias da orientación ocupacional. |
A2
|
|
C3
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Mercado laboral e formación profesional
|
1. Mercado laboral
1.1.- Indicadores e fontes para o estudo do Mercado Laboral e da exclusión social
1.2. A situación de desigualdade das mulleres no mercado laboral e mulleres obxeto de discriminación múltiple
1.3. Cambios no emprego e na súa relación coa inclusión social
2. Formación profesional
2.1. Subsistemas, ordenación e oferta
2.2. Acreditación de competencias: finalidade e procedemento
|
Tema 2. A inserción laboral: factores, estratexias e accións. |
2.1. Factores que interveñen nos procesos de inserción e exclusión laboral.
2.2. A empregabilidade como foco da intervención. Elementos e críticas.
2.3. O Itinerario personalizado de inserción (IPI) como estratexia de intervención: características, fases e accións
3.4. Integración da visión de xénero no IPI: finalidades, modalidades e accións.
3.4. Recursos para a praxe da orientación ocupacional |
TEMA 3. Delimitación conceptual e bases teóricas da orientación ocupacional |
3.1. Orientación Profesional e Orientación Ocupacional: delimitación conceptual, ideas forza, relacións e aclaracións terminolóxicas. Orientación ocupacional e xustiza social.
3.2. Modelos de intervención: tipoloxía e características.
3.3. Finalidades e pautas para integrar a perspectiva de xénero.
3.4. Ámbitos e finalidades para a utilización das tecnoloxías dixitais na OO
3.5. Áreas de intervención: que son e cales son?
3.6. Recursos para a praxe da OO
|
Tema 4. Desenvolvemento institucional, situación actual da orientación laboral e perfil profesional dos/as orientadores/as laborais. |
4.1. Perfil profesional do/a orientador/a laboral
4.2. A orientación ocupacional como campo profesional das/os educadoras/es sociais
1.1. Principais acontecementos e tendencias no desenvolvemento institucional da OP
1.2. A orientación laboral nas políticas de emprego, de igualdade e de inclusión social.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
A2 A3 A5 A8 C4 |
20 |
22 |
42 |
Presentación oral |
C1 |
4 |
1 |
5 |
Proba mixta |
A2 A8 A9 |
2 |
10 |
12 |
Simulación |
A3 A5 A6 A8 A9 A14 A21 B1 B4 B6 C3 C7 |
27 |
45 |
72 |
Prácticas a través de TIC |
C3 |
1 |
2 |
3 |
Sesión maxistral |
A1 A2 |
14 |
0 |
14 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
A análise de fontes documentais afonda nas dimensións teóricas e legais dalgunhas das temáticas do programa e no coñecemento de experiencias de inserción laboral. Na análise das fontes documentais hai unha parte de traballo individual, que se realiza fóra da aula, e unha parte de análise a nivel grupal que se realiza nas aulas interactivas. As fontes analizadas van ser utilizadas, principalmente, na elaboración da fundamentación teórica da actividade de simulación.
|
Presentación oral |
Consiste na defensa e presentación da actividade de simulación |
Proba mixta |
Está orientada á avaliación das aprendizaxes relacionadas co saber e saber facer. Consta de catro preguntas, tres sobre os contidos teóricos e unha sobre a actividade de simulación. Nas preguntas de tipo teórico solicítanse respostas de análise e relación das temáticas abordadas.
|
Simulación |
Esta actividade realízase conxuntamente coa materia de Acción socioeducativa con minorías e colectivos vulnerables. Nesta "metdoloxía" aplícanse os principios da aprendizaxe basada en proxectos que promove unha aprendizaxe significiativa, funcional, autónoma e colaborativa. O produto é o deseño dun proxecto de inserción social e laboral no que se integran as aportacións das dúas materias. É unha actividade grupal (mínimo de catro e máximo de seis persoas). |
Prácticas a través de TIC |
Trátase da construción dun marcador social para a recompilación de recursos para a praxe da orientación ocupacional e para obter información útil de cara a futura inserción profesional. É unha actividade optativa e grupal que se realiza ó longo do cuadrimestre. |
Sesión maxistral |
O método expositivo vai ser utilizado para presentar, explicar e relacionar os contidos de cada un dos temas do programa. |
Atención personalizada |
|
Descrición |
A atención personalizada ten como finalidades a supervisión e seguemento do deseño do proxecto de acción socioeducativa. Hai tres sesións de titoria grupal obrigatarias que se realizan conxuntamente coa profesora da materia de Acción socioeducativa con minorias e colectivos vulnerables.
A atención personalizada tamén está presente nas aulas interactivas, nas que se supervisa e apoia as tarefas que se realizan en grupo e nas que se atenden as demandas de orientación do aumnado.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Simulación |
A3 A5 A6 A8 A9 A14 A21 B1 B4 B6 C3 C7 |
Actividade grupal. Consiste no deseño dun programa de acción socioeducativa (PAS) para un grupo de persoas en situación de vulnerabilidade ou exclusión social, atendendo ós requerimentos dunha convocatoria pública simulada. Os criterios de avaliación son os seguintes:
a) Integración na fundamentación teórica e legal das temáticas abordadas na análise documental: xustificación no marco institucional - plans para a igualdade e para a inclusión social xerais ou específicos do colectivo-; análise do carácter estrutural da exclusión laboral e da súa relación cos cambios na norma social do emprego; análise dos factores que dificultan a inserción laboral do colectivo para ó que se destina o PAS e relación coa empregabilidade; xustificación e caracterización da estratexia metodolóxica; incorporación da visión de xénero (por que, para que e como ); e conceptualización da orientación ocupacional.
b) Accións para a inserción laboral: cobertura en relación cos factores que están a obstaculizar a integración laboral, integración da perspectiva de xénero, formulación de obxectivos e contidos, coherencia entre obxectivos, metodoloxía, actividades e avaliación, sinerxia entre as accións destinadas á inserción social e á inserción social e nivel de desenvolvemento das actividades.
c) Aspectos formais: calidade lingüística, utilización da lingua galega, presentación (índice, paxinación, marxes, utilización das normas APA)
d) capacídade de análise, síntese, integración e transmisión da información procedente das dúas materias.
|
55 |
Proba mixta |
A2 A8 A9 |
Integrará tres preguntas de resposta breve e unha de análise, valoración e re-diseño dos obxectivos e contidos dun programa de orientación ocupacional. |
40 |
Prácticas a través de TIC |
C3 |
Con esta actividade desenvólvense competencias dixitais da área de información (buscar, seleccionar, etiquetar e almacenar). Trátase de crear un marcador social no que se recompilen recursos dixitais de interese para a futura inserción laboral do estudantado e para a praxe da orientación ocupacional.
Criterios de avaliación: cantidade de recursos incorporados, etiquetas de clasificación axeitadas, descrición e valoración dos recursos. |
5 |
|
Observacións avaliación |
Requisito para superar a materia
Para superar a materia é imprescindible obter a metade da cualificación outorgada á proba mixta e á actividade de simulación. Convocatoria de xullo (segunda oportunidade)
Na segunda oportunidade recuperanse as partes non superadas. Avaliación das actividades grupais
As actividades grupais van ser obxecto de autoavaliación e coavaliación. Os resultados desta última vai reflectirse na cualificación individual. Actividades optativas
Coa realización de
actividades optativas pode obterse até dous puntos. Durante o mes de setembro o alumnado interesado debe inscribirse en moodel no apartado correspondente. Estas actividades céntranse no autocoñecemento, na exploración do mercado profesional da educación social e das opcións de formación ó rematar os estudos. Modalidade de avaliación para as persoas que non podan asistir as aulas As persoas que, por razóns debidamente acreditadas, non asistan ó 85% das aulas poden acollerse a unha modalidade
de avaliación específica. Para optar esta modalidade hai que solicitar unha titoría para concretar as actividades de avaliación e o proceso de
supervisión e seguimento. Para estes casos, as actividades de avaliación son a proba mixta (45), unha tarefa de análise e deseño dun programa de orientación ocupacional (40), as prácticas a través de TIC (5) e unha reflexión sobre as aprendizaxes e competencias desenvolvidas na materia (10) . FALTA DE INTEGRIDADE ACADÉMICA
Citación de fontes
Os contidos incluídos (texto literal e parafraseo) nos traballos deben estar
referenciados ao longo do texto e no apartado de referencias usando as
normas APA 6ª edición. Plaxio O plaxio en calquera das actividades da avaliación será motivo de suspenso. Copiar nos exames O uso indebido de información durante os exames tamén será motivo de suspenso.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Pérez Boullosa, A. (2009). Orientación para la inserción profesional: estrategias y recursos. Madrid: Biblioteca Nueva
Llano Ortíz, J.C. (2015). El estado de la pobreza. 5º Informe. Seguimiento del riesgo de la pobreza y la exclusión social en España 2009_2014. . EAFPN España
Gómez Sánchez-Albornoz, E. E Alonso Cuervo, I. (2006). Acompañar procesos de diversificación profesional en el sector de la construcción. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer pp 17-23,
SENDOTU (2010). Cuaderno de trabajo 3. Diseño de proyectos sociales desde una perspectiva de género. http://www.sartu.org/wp-content/uploads/Cuaderno_trabajo_Sendotu_n3.pdf
Sanz, Clara e Manzanares, Asunción (2016). El modelo de orientacio´n profesional en cuestión. Revisión de sus referentes teórico-prácticos. España: Universidad Castilla La Mancha/ wolters Kluwer
Lamparón, B (2016). Empleabilidad:análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, nº14 (1),pp. 67-84
Sánchez García, María Fe (2014). Estrategias para la inserción laboral y el autoempleo. Madrid: UNED
Xunta de Galicia (2014). Estratexia Galega para a inclusión social (EGIS) 2014-2020. http://politicasocial.xunta.gal/export/sites/default/Benestar/Biblioteca/Documentos/Plans_e_program
Mc Carthy, J. (2016). la dimensión de servicio público de la orientación . España: Universidad Castilla La Mancha/ wolters Kluwer
Sultana, Robert (2016). La movilización de los servicios de orientación profesional en torno a una agenda de justicia social: una prioridad para todos.. España: Universidad Castilla La Mancha/ wolters Kluwer
Mc Carthy, J. (2016). Laorientación profesional y las habilidades para la gestión de la carrera. Una perspectiva internacional. España: Universidad Castilla La Mancha/ wolters Kluwer
Zubero, I. (2006). Las nuevas relaciones Las nuevas relaciones entre empleo y exclusión: flexibilización laboral y precarización vital.. Documentación Social, 143, 10-30 http://www.caritas.es/imagesrepository/CapitulosPublicaciones/823/
Sánchez García , Mª Fe (2014). Orientación inclusiva, diversidad y factores de riesgo. Madrid: UNED
Echeverría, Benito (coord) (2008). Orientación profesional. Barcelona: Editorial UOC
González, A e Mallorca, M.J. (2008). Unidad de empleo para mujeres. guía metodológica y de trabajo. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer
Secretaria de Igualdade. Xunta de Galicia (2017). VII Plan estratéxico gaelego para a igualdade de oportunidades entre homes e mulleres 2017-2020. http://igualdade.xunta.gal/sites/default/files/files/documentos/vii_planigualdade_20170403_galego_1. |
Para a tarefa de análise de programas de orientación ocupacional ofrécese unha listaxe de bibliografía comentada e clasificada por persoas ou colectivos destinatarias. En función do colectivo escollido, a bibliografía tserá básica ou complementaria. |
Bibliografía complementaria
|
Acosta, Estela (2015). Combatir la ideología neoliberal. Políticas de empleo y formación para la justica social. Madrid: Fundación 1º de mayo. CCOO.
López Méndez Irene (2007). El enfoque de género en la intervención social. Madrid: Cruz Roja
Formichella, M. M. e London, M (2013). Empleabilidad educación y equidad social . Revista de Estudios Sociales, no 47, pp.79-91
Álvarez Iglesias, M. (2011). Guía-protocolos itinerarios integrales de empleo desinados a mujeres monoparentales. . Fundación Mujeres
Manzano Nuria (2011). Orientación laboral con jóvenes en riesgo de exclusión social. Madrid: Editorial Sanz y Torres
Ceniceros, J. e Otero, E. (2003). Orientacion sociolaboral basada en itinerarios. . Madrid: Fundación Tomillo
AAVV (2016). Renta básica. http://www.sinpermiso.info/sites/default/files/monograficorb5_sinpermiso.pdf
Cruz, E e García , C. (2005). ¿Como desarrollar la empleabilidad? Cuadernos para la inserción laboral.. Madrid: Cáritas Española. |
Para cada tema recomendárase bibliografía e webgrafía especificas,
diferenciando as que van ser obxecto de análise documental (de lectura obrigatoria) e de afondamento ou complementaria |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Acción socioeducativa con minorías e colectivos vulnerables/652G03022 | Métodos de avaliación de programas/652G03023 | Orientación e políticas de emprego/652G03031 |
|
Materias que continúan o temario |
Orientación e políticas de emprego/652G03031 |
|
Observacións |
A materia optativa Orientación e políticas de emprego aporta competencias para a propia auto-orientación (análise do perfil e do mercado profesional da educación social e elaboración de ferramentas para a busca de emprego) e para e o exercicio profesional no eido da orientación ocupacional (medidas activas de emprego, entramado institucional europeo, estatal e galego no ámbito do emprego e da formación, análise do mercado laboral, etc.). Outra aportación interesante é a lectura comprensiva e crítica sobre o mercado laboral e sobre as políticas que se están aplicando e as súas consecuencias en termos de inequidade social ou de incremento das desigualdades sociais. |
|