Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
A4Conocer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe
|
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A10 A11 A12 A13 A16 A17 A19 A22 A23
|
B2 B3 B6 B16 B17 B18
|
C3 C4 C8
|
A14. Coñecer as funcións da Intervención Logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento |
A1 A4 A6 A8 A9 A10 A14 A15
|
B1 B8 B13 B18 B19 B20
|
C4 C6 C7
|
A16 Conocer as características diferenciais da intervención logopédica no ámbito escolar |
A4 A5 A8 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A22 A23 A25 A28 A29
|
B4 B9 B13 B18 B21
|
C3 C4 C6
|
A23 Coñecer, aplicar e valorar críticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe. |
A15 A16 A25 A27
|
B1 B8 B9 B12 B15
|
C1 C8
|
A25.Coñecer a organización de institucións educativas, sanitarias e sociais |
A4 A5 A8 A9 A11 A12 A13 A14 A15 A17 A21 A22 A23 A24 A26 A27 A31
|
B4 B7 B9 B11 B12 B15 B16
|
C1 C2 C3 C4
|
A28 Adquirir un coñecemento práctico na intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares). |
A11 A12 A28
|
B3 B15
|
C1 C6
|
A.29. Comprender o significado das adaptacións do currículo no marco dunha perspectiva inclusiva. |
A4 A5 A29 A30
|
B5 B7 B15 B22 B23
|
C4 C6
|
B1. Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional |
A7 A10 A17
|
|
C4
|
B3 Apreciar as distintas manifestaciones da diversidade. |
A23
|
B5 B20 B22
|
C5 C7 C8
|
B4. Aprender a aprender |
A22 A23
|
|
C7 C8
|
B6. Capacidade de adaptarser aos cambios |
A14 A16 A23 A29
|
B8 B10 B11 B12 B15 B24
|
C8
|
B23 Traballar de forma colaborativa cos distintos profesionais que interveñen sobre o alumnado. |
A14 A23 A25 A29 A30
|
B9 B15 B18 B23
|
C4 C5
|
B24 Traballar de forma interdisciplinar co profesorado e cos distintos membros dos departamentos de Orientación. |
A4 A5 A23
|
B9 B12 B18 B19 B21 B23 B24
|
C4 C6 C8
|
B.25. Saber incardinar o apoio logopédico dentrro da estrutura complexa de apoios que precisan as persoas con discapacidade |
A11 A21
|
B7 B17
|
C2
|
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
|
A6
|
|
C1 C2
|
C.2. Respetar a diversidade lingúistica do entorno social e realizar una intervención logopédica basada en este respeto, utilizando na rehabilitación a lingua de uso mais frecuente do suxeito. |
A19 A32
|
B13
|
C8
|
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
A7 A10 A28 A31
|
B2 B3 B4 B5 B6
|
C7 C8
|
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
|
A30
|
B20 B21 B22
|
C4
|
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
|
A4 A5 A23 A24 A31 A32
|
B3 B4
|
C5 C7
|
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
|
A27 A31
|
B4 B5
|
C8
|
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
|
A23 A28 A29
|
B1 B5 B20
|
C3
|
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
A2 A3 A4 A11 A13 A15 A16 A21 A42 A65 A68
|
B4 B5 B7 B8 B18 B20
|
C3 C4 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque temático I: A resposta á diversidade no ámbito educativo : Evolución e modelos |
1. A resposta á diversidade: factores sociais, políticos e psicopedagóxicos
2. Da educación segregada á educación integrada
3. A inclusión educativa: Principios e recursos estratéxicos
|
Bloque temático II:A atención aos problemas de linguaxe nunha escola inclusiva
|
1. A linguaxe como instrumento de mediación na comunicación didáctica.
2. Os problemas de linguaxe e a súa incidencia no rendemento escolar.
3. A Cooperación entre profesorado e logopedas
4. Organización do apoio logopédico desde unha perspectiva inclusiva.
5. A implicación da comunidade educativa no proceso educativo
|
Bloque temático III: As Necesidades educativas especiais na esfera da linguaxe: Resposta educativa |
1. Retrasos de linguaxe derivados de deprivación social: intervención educativa
2. Discapacidade auditiva e linguaxe : Aspectos educativos
3. Discapacidade motórica e linguaxe: Aspectos educativos
4. Discapacidade intelectual e linguaxe: Aspectos educativos
5. Trastornos do Desenvolvemento e linguaxe: Aspectos educativos |
Bloque Temático IV: Curriculum e Adaptacións curriculares na esfera da linguaxe. |
1. Currículo e inclusión educativa
2. Adaptacións curriculares na esfera da linguaxe
3. O papel do logopeda no deseño e desenvolvemento das adaptacións curriculares.
4. Estratexias, medios e recursos para as adaptacións curriculares na esfera da linguaxe
5. Coñecemento e uso de materiais e recursos dende unha perspectiva da sustentabilidade e o respecto ao medio natural e social |
Bloque temático V: Problemas psicosociais e linguaxe |
1. Desigualdades sociais e linguaxe
2. Alumnado estranxeiro e adaptacións da linguaxe
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Discusión dirixida |
A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A12 A13 A14 A16 A17 A18 A19 A21 A22 A23 A24 A25 A27 A29 A30 A31 A32 B2 B3 B4 B6 B7 B8 B10 B11 B15 C1 C2 C4 |
5 |
3 |
8 |
Estudo de casos |
A3 A4 A6 A7 A8 A13 A14 A15 A16 |
8 |
15 |
23 |
Portafolios do alumno |
A26 A23 A16 A15 A14 A13 A12 A11 A7 A6 A5 A4 B3 B4 B5 B19 B20 B21 C3 C6 C7 C8 |
7 |
10 |
17 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A4 A9 A11 A12 A16 A17 A18 A19 A21 A22 A23 A24 A42 A65 A68 B12 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B24 B23 C2 |
2 |
30 |
32 |
Proba de resposta breve |
A10 A27 A28 A29 A30 B13 C1 C6 C8 |
2 |
9 |
11 |
Aprendizaxe colaborativa |
B17 B22 B23 B24 C5 C6 |
7.5 |
10 |
17.5 |
Lecturas |
A4 A5 A6 A7 A8 A9 A13 A14 A16 A23 A24 A30 A31 B1 B5 B7 B13 C4 C8 |
1 |
15 |
16 |
Presentación oral |
A31 A32 B7 B12 C1 C2 C3 C6 |
1.5 |
3 |
4.5 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A5 |
8 |
10 |
18 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Discusión dirixida |
Traballo individual e colectivo para o tratamento de distintas temáticas |
Estudo de casos |
Analizaranse casos presentados en diversos formatos: video, texto, oral, etc. |
Portafolios do alumno |
O porfatolios vai ser un instrumento clave para o alumnado durante toda a materia. Sobre todo preténdese que a partir da recolleita da información, reflexione e enriqueza os contidos que lle achega a materia, tratando deste xeito de irse aproximando aos seus propios intereses como futuro profesional da logopedia, sen perder a perspectiva de que o seu traballo debe formar parte do desenvolto por equipos interdisciplinares, que traballan dentro e fóra da aula. |
Investigación (Proxecto de investigación) |
O alumnado en pequenos equipos terán que realizar unha entrevista a unha persoa que se lle proporcione información sobre a súa propia traxectoria persoal, facendo fincapé nos obstáculos pero tamén nas cuestións que favorecen o seu desenvolvemento individual e colectivo, tanto no ámbito educativo como social. A partir da entrevista, farase unha análise e interpretación da información, que se apoiará en bibliografía tanto proporcionada pola profesora como recollida polo propio alumnado. Finalmente farán unha proposta de intervención logopédica dende unha perspectiva inclusiva. |
Proba de resposta breve |
O alumnado terá que facer unha proba sobre os contidos básicos da materia. A proba consistirá en preguntas breves, que o alumnado terá que responder tendo en conta a súa opinión fundamentada e/ou contrastada coas doutros autores e autores traballadas na materia. |
Aprendizaxe colaborativa |
Un dos eixos fundamentais da materia será a aprendizaxe colaborativa tanto dentro como fóra da aula. |
Lecturas |
Na aula proporcionaranse unha serie de lecturas que terán que ler todos os alumnos e alumnas. Ademais para a preparación da materia, o alumnado poderán realizar outras lecturas complementarias recollidas na bibliografía, achegadas polo profesorado ou seleccionadas polo propio alumnado. |
Presentación oral |
O alumnado terá que intervir oralmente na presentación de resultados de pequenas pescudas, de postas en común, etc. Ademais haberá dúas exposicións obrigatorias: a Presentación dos resultados da entrevista e a proposta de intervención logopédica. |
Sesión maxistral |
Presentarase oralmente a información máis esencial de cada bloque temático e orientarase ao alumnado sobre como ampliar os coñecementos sobre o mesmo. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Portafolios do alumno |
Estudo de casos |
Investigación (Proxecto de investigación) |
|
Descrición |
Realizaranse titorías grupais e individuais para o seguimento do portafolios e do proxecto de investigación.
Presentarase na aula casos de alumnos ou alumnas con diferentes problemáticas relacionadas coa linguaxe e abordarase a análise dun xeito integral. Os estudantes deben realizar o diagnóstico educativo e logopédico e a proposta de intervención pedagóxica. Nesta tarefa a profesora realizará un seguimento periódico mediante atención persoalizada.
Resulta imprescindible para o alumnado non asistente que manteña unha frecuente comunicación coa docente para a preparación da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
A4 A9 A11 A12 A16 A17 A18 A19 A21 A22 A23 A24 A42 A65 A68 B12 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B24 B23 C2 |
O alumnado en pequenos equipos terán que realizar unha entrevista a unha persoa á que se lle pedirá información sobre a súa propia traxectoria persoal, facendo fincapé nos obstáculos pero tamén nas cuestións que favorecen o seu desenvolvemento individual e colectivo, tanto no ámbito educativo como social. A partir da entrevista, farase unha análise e interpretación da información, que se apoiará en bibliografía tanto proporcionada pola profesora como recollida polo propio alumnado. Finalmente farán unha proposta de intervención logopédica dende unha perspectiva inclusiva. Na plataforma moodle atoparase a información en canto ás normas para a súa elaboración, Presentación, etc |
50 |
Proba de resposta breve |
A10 A27 A28 A29 A30 B13 C1 C6 C8 |
Ao alumnado propoñerémoslle unha serie de preguntas curtas sobre distintos temas abordados na materia, sobre os que terá que disertar tendo como referentes a súa opinión persoal fundamentada e enriquecida coas achegas bibliográficas suxeridas na bibliografía e/ou expostas na clase. |
50 |
|
Observacións avaliación |
O proxecto de investigación presentarase en formato dixital Segundo a participación do alumnado na materia, para a avaliación hai dúas opcións: Opción A. Para o alumnado que segue o sistema ECTS, aquel que regularmente asiste/participa nas actividades de clase (80%). Neste caso o sistema de avaliación será o descrito anteriormente a través das actividades do proxecto de investigación, solución de problemas e unha proba mixta. Opción B. O alumnado con recoñecemento oficial de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, deberá acudir ás titorías para programar as sesións interactivas e expositivas, nas que non poderá estar, co fin de planificar os traballos substitutorios, se fose o caso. Estas especificidades so serán necesarias para o proxecto de investigación, para a proba breve concorrerá nas mesmas condicións que o resto do alumnado. O proxecto de investigación ten un valor máximo de 5 puntos e o exame outros 5. Para a superación da materia é necesario como mínimo un 2 en cada unha das partes. Para superar a materia é necesario ter como mínimo un 5
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Santos Pérez, Mª E. e Bajo Santos, C (2011). Alteraciones del lenguaje en pacientes afectos de síndrome de down. Otorrinolaringológica de Castilla y León, Cantabria y La Rioja
Bauer, K. L., Iyer, S. N., Boon, R. T., & Fore, C. (2010). 20 ways for classroom teachers to collaborate with speech-language pathologists. Intervention in School and Clinic
Opertti, R. (2008). 48ª reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE 2008) Tema: Inclusión Educativa: El Camino del Futuro Un desafío para compartir . Oficina Internacional de Educación/ Organización de las Naciones Unidas pra la Educación, la Ciencia
RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ J (2006). A elaboración e adaptación dos materiais curriculares. NEG e Concello de Santiago, Departamento de Educación e Mocidade
Zapiola, Cr (2005). Adaptaciones curriculares para niños con compromiso en la comunicación y el lenguaje. : Revista argentina de psicopedagogía
Mª Elvira Santos Pérez, Cristina Bajo Santos (2011). ALTERACIONES DEL LENGUAJE EN PACIENTES AFECTOS DE SÍNDROME DE DOWN. Revista de la Sociedad Otorrinolaringológica de Castilla y León, Cantabria y La Rioja
Marta Sandoval Mena Cecilia Simón Rueda Gerardo Echeita Sarrionandia (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación
NÚÑEZ MAYÁN, M.T. (2007). Apoyo dentro o fuera del aula: un dilema resuelto en la teoría pero no en la práctica profesional. Huelva: Servicio de publicaciones de la Universidad de Huelva
Pablo Ropero Ruiz Gabriel Ropero Ruiz Antonio Hernández Fernández (). Aspectos lingüísticos de la discapacidad motórica. Revista doces
TORRES SANTOMÉ, J. (2010). Curriculum, justicia e inclusión. Madrid: Ediciones Morata
Gobierno Vasco (2006). DESARROLLO DEL LENGUAJE Y DE LA COMUNICACIÓN EN EL MARCO DE UN MODELO INCLUSIVO DE INTERVENCIÓN. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco
ACOSTA, Victor (2003). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Manual para logopedas, psicopedagogos y profesores. Ars Médica
ACOSTA, V.M. (2006). Efectos de la intervención y el apoyo mediante prácticas colaborativas sobre el lenguaje del alumnado con necesidades específicas. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Vicen Carrascosa Oriola. (2012). EL ABORDAJE PLURIMODAL EN MUSICOTERAPIA, PARA EL DESARROLLO DE HABILIDADES COMUNICATIVAS DESDE EL RECURSO DE LAS CANCIONES.. Universidad de Valencia
IRIS (2006). Estrategias y prácticas en las aulas inclusivas. IRIS 128735-CP-1-2006-1-BE-COMENIUS-C21
Gobierno de Navarra (2006). EVALUACIÓN DE LA COMUNICACIÓN Y DEL LENGUAJE (ECOL). Pamplona: Gobierno de Navarra
Gerardo Echeita Sarrionandia (2012). INCLUSIÓN Y EXCLUSIÓN EDUCATIVA. DE NUEVO1 , “VOZ Y QUEBRANTO” 2. REICE, Revista Electrónica sobre Innovación y Cambio en Educación,
ACOSTA, V.M. e OUTROS (2011). Intervención sobre la conciencia fonolóxica en sujetos con trastorno específico del lenguaje en contextos inclusivos: posibilidades y limitaciones. Bordón
Carreras Tuduri, T. (2003). La adaptaciones curriculares como estrategia de colaboración. Un modelo de integración educativa en España. . Revista Complutense de Educación
CASTRO, M.M., FERRER, G.; MAJADO, M.F., RODRÍGUEZ, J.; VERA, J.; ZAGRA, M.; e ZAPICO, H. (2007). La comunidad en la escuela. La escuela en la comunidad. Graó
RODRÍGUEZ CUELLO, E (2011). La deficiencia motora: características, necesidades educativas especiales e internción del maestro/a de audición y lenguaje con los alumnos/as que las padecen. Revista Digital: Reflexiones y Experiencias Innovadoras en el Aula
VERDUGO M.A. e RODRÍGUEZ, A. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación
Robert L. Schalock, Ph.D (2009). la nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. SIGLO CERO Revista Española sobre Discapacidad Intelectual
Onésimo Juncos Rabadán e Arturo Pereiro Rozas (2002). PROBLEMAS DEL LENGUAJE ENLA TERCERA EDAD. ORIENTACIONES Y PERSPECTIVAS DE LA LOGOPEDIA. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación: revista de estudios e investigación en psicolo |
|
Bibliografía complementaria
|
LOZANO MARTÍNEZ, J. e FAURA PALAO, C. (1998). Adaptaciones curriculares como respuesta educativa a las necesidades de un niño autista. Anales de Pedagogía. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado
BUENO AGUILAR, J. J. (1991). Comparación del lenguaje funcional entre niños de educación especial y a niños normales. Enseñanza & teaching: Revista interuniversitaria de didáctica
SALES CIGES, A. e OUTROS (2010). Estudio de la eficacia académica de las medidas específicas de Atención a la Diversidad desde la percepción de los implicados. ESE. Estudios sobre Educación
ARIZA PÉREZ, M. A. e TRUJILLO SÁEZ, F. (2006). Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo. Granada: Grupo Editorial Universitario
CASTEJÓN, L.A. e OUTROS (2008). La escuela inclusiva ante los alumnos tartamudos: actitudes y emociones en la relación educativa. Revista de Educación
MOLINA GARCÍA, S. E RÍOS, O. (2010). La inclusión del alumnado con discapacidad en las Comunidades de Aprendizaje. Psychology, Society and Education
CIFUENTES, A. e FERNÁNDEZ, M. (2010). Procesos de transformación de un centro educativo en comunidad de aprendizaje. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado
FERNÁNDEZ TILVE, D. e MALVAR MÉNDEZ, M. L. (2006). Proyecto educativo de centro, programación de aula, unidad didáctica, adaptación curricular individualizada: tareas indispensables en la labor docente:ejemplificaciones. Santiago de Compostela:Tórculo
CASTRO RODRÍGUEZ, M.M. e OUTROS (2007). Un material hecho a medida. Cuadernos de Educación
BUENO AGUILAR, J. J. (1991). Un modelo de análisis de las funciones lingüísticas para el estudio del lenguaje en niños de educación especial. Temas actuales de la educación especial: Actas de las VI Jornadas de Universidades y Eduación Especi |
Páxinas con imáxes para elaborar e encontrar material: http://uk.dk.com/static/cs/uk/11/clipart/index.htm http://iespana2.gograph.com/IntegrationSimpleSearch.cfm?cfid=17779 http://prescolaire.grandonde.com/clipart/activites/index.htm http://www.disabilityworld.org/09-10_01/spanish/indice.shtml http://especial.fcep.urv.es/ http://www.webespecial.com/webespecial.htm http://www.pntic.mec.es/ http://w3.cnice.mec.es/recursos2/atencion_diversidad/01_03_01.htm http://cidat.once.es/ http://needirectorio.cprcieza.net/ http://www.xtec.es/~jlagares/indexcastella.htm http://informaticaparaeducacionespecial.blogspot.com/2008_05_01_archive.html http://villaves56.blogspot.com/2008/07/vocaroo-para-trabajar-la-expresin-oral.html http://cprcaspe.educa.aragon.es/RECURSOS/compensat.htm http://www.polibea.com/libros/index.htm http://platea.pntic.mec.es/~fmaquina/rg.htm http://www.revistaeducacion.mec.es/enlaces3.htm http://www.ulpgc.es/index.php?asignatura=1354130013572&ver=pd_bibliografia&id_ Páxinas con sons grabados para elaborar material: http://www.findsouns.com/types.html http://iris.cinice.mecd.es/bancoimagenes/sonidos/directorio.php Outros materiais de apoio: REVISTAS Revista Educación Especial. Málaga: Aljibe. Revista Catalana d'Educació Especial i Atenció a la Diversitat. Vic:Departament Revista Galega da Educación Revista Galega do Ensino Cuadernos de Pedagogía Revista de Innovación Educativa Revista Quinesia Disability & Society Educational Psychology Emotional and Behavioural Difficulties European Journal of Special Needs Education High Ability Studies International Journal of Disability, Development and Education International Journal of Inclusive Education Journal of Intellectual & Developmental Disability Special Educational Needs Abstracts |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|