O obxectivo desta materia é explicar os conceptos fundamentais da planificación e desenvolvemento das coleccións nas unidades de información, así como das técnicas existentes para a preparación de plans de desenvolvemento e de adquisición dos recursos informativos físicos e electrónicos e a xestión dos mesmos.
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A1
Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de intormación en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2
Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicoa, e das técnicas para a planificación, organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3
Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas para a creación e eutentificación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio, e avaliación da información e dos recursos informáticos.
A4
Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5
Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emplea nas unidades e servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A6
Coñocemento da realidade nacional e internacional en materia de políticas e servizos de información e das industrias da cultura
A7
Habilidades para analizar, asesorar e formar a produtores, usuarios e clientes de servizos de información, así como nos procesos de negociación e comunicación
A8
Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B1
Que os estudantes demostrasen posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da bas da educación secundaria xera, e adoitan encontrare a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamán algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B2
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrar por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B4
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solución a un público tanto especializado como non especializado
B5
Que os estudantes desenvolverán aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender os estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6
Capacidade de análise e de sintese aplicaa á xestión e organización da información
B7
Capacidade da xestión da información relevante
B8
Capacidade deuso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información
C3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solución baseadas no coñecemento e orientadas cara o ben común
C4
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C5
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas a os que deben de enfrontarse
C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C7
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C10
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo
C11
Traballar de xeito autónomo con iniciativa
C12
Traballar de xeito colaborativo
C13
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C14
Comunicarse de xeito efectivo nun contorno de traballo
C15
Capacidade de organización e planificación do traballo propio
C16
Capacidade de integración en equipos multidisciplinares
C17
Recoñecemento da diversidade y multiculturalidade no ámbito do exercicio profesional
C18
Capacidade para a adaptación a cambios no contorno
C19
Capacidade de dirección e liderazgo
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Coñecer e comprender os conceptos da xestión de coleccións, e as súas implicacións sociais, éticas e tecnolóxicas
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A8
B3 B4 B5 B6 B7 B8
C3 C4 C5 C7 C16 C17 C18 C19
Adquirir habilidades para traballar en planificación, formación e avaliación de coleccións
A2 A3 A5 A8
B1 B2 B3 B5 B8
C3 C5 C7 C10 C11 C12 C13 C14 C15
Coñecer e saber valorar a implicación das tecnoloxías nas coleccións
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7
B2 B3 B6 B8
C4 C7 C13 C16 C18 C19
Coñecer e adquirir habilidades sobre a importancia dos provedores, dos profesionais das unidades de información, dos usuarios e dos cidadáns na xestión de coleccións e os seus procesos
A2 A4 A6 A7
B1 B2 B3
C3 C4 C5 C6
Contidos
Temas
Subtemas
Módulo 1. Xestión de coleccións: marcos conceptuais, sociais e tecnolóxicos
Tema 1. Xestión de coleccións: marcos conceptuais, sociais e tecnolóxicos
Módulo 2. Desenvolvemento das coleccións
Tema 2. Planificación e Programa
Tema 3. Selección, adquisición e xestión de provedores
Módulo 3. Mantemento das coleccións
Tema 4. A avaliación de coleccións
Tema 5. A dixitalización de coleccións: planificación, proxectos e propiedade intelectual
Tema 6. O expurgo
Módulo 4. Coleccións electrónicas
Tema 7. Xestión de e-libros e revistas electrónicas
Tema 8. Xestión de repositorios institucionais
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Portafolios do alumno
Carpeta de traballo dos alumnos que deben entregar periódicamente e no prazo estipulado á profesora coas distintas actividades plantexadas: resumos e análises de lecturas, esquemas e contido teórico-práctico, exercicios prácticos, exposicións orais e probas escritas para o seguemento dos coñecementos adquiridos.
Traballos tutelados
Traballo en grupo de aprendizaxe independente dos alumnos orientado á aplicación dos conceptos e as técnicas da materia, contando sempre coa atención personalizada e o seguimento da profesora. Elaborarase seguindo as pautas formais e de contido indicadas.
Sesión maxistral
Exposición oral por parte da profesora, complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos alumnos, coa finalidade de transmitir os coñecementos fundamentais da materia e facilitar a aprendizaxe. Fundamentarase na exposición de contidos teóricos, a visualización de exemplos e a resolución de dúbidas por parte da profesora.
Proba mixta
Proba que pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación sobre os contidos teóricos e prácticos da materia para a avaliación dos coñecementos adquiridos.
Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición
Resolver dúbidas, ampliar formulacións, suxerir actividades e distintas formas de traballo que axuden aos alumnos na súa aprendizaxe. Motivar á participación. Seguimento personalizado e constante de cada unha das tarefas desenvolvidas polos alumnos.
Este tipo de atención terá especial peso no traballo tutelado, para o cal a profesora irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.
Na medida do posible, intentarase facilitar a atención personalizada a aqueles alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia.
Valorarase a adecuación do portafolios presentado aos temas propostos para cada actividade, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación. En cada unha das actividades valorarase, polo tanto, a capacidade de análise e resolución de problemas, as habilidades informativas e a expresión oral e escrita.
Entregarase cada actividade na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán as actividades presentadas fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aquelas que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
Valorarase a adecuación do traballo presentado ao tema proposto, o contido, con especial interese nas achegas dos alumnos respecto ás fontes e á bibliografía utilizada, a coherencia da súa estrutura, a redacción e a presentación. Valoración, polo tanto, de contidos, achegas innovadoras, sentido crítico e argumentación.
Entregarase na data indicada pola profesora.
Non se avaliarán os traballos presentados fóra de prazo, con faltas de ortografía ou aqueles que incumpran as indicacións prescritas para a súa elaboración.
25
Proba mixta
A1 A2 A3 A6 B2 B3 B6 B7 C10 C15
Avaliaranse os contidos das respostas, a adecuación das mesmas ás preguntas realizadas, a capacidade de argumentación, o emprego da terminoloxía, a expresión escrita, a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), a creatividade e o espírito crítico.
Non se corrixirán aquelas respostas que conteñan faltas de ortografía ou non contesten ó tema exposto.
50
Observacións avaliación
Requisitos imprescindibles:
-Para superar a materia é necesario aprobar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo da mesma, é dicir, se un alumno non supera o traballo tutelado non se lle avaliarán o resto de actividades e viceversa.
-Para superar cada unha das partes que compoñen a metodoloxía de traballo é preciso realizar nos tempos indicados todas as actividades propostas.
-Os alumnos que non entreguen ou non superen o traballo tutelado e o portafolios completo, e os alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia serán avaliados nos exames oficiais dos contidos teóricos e prácticos da materia (cualificación: 100%).
Fontes de información
Bibliografía básica
Johnson, P. (2014). Fundamentals of collection development & management. Chicago: ALA
Agee, Jim (2007). Acquisitions to global: an introduction to library collection management in the 21st Century. Oxford
Gregory, V. L. (2011). Collection development and management for 21st Century Library Collections. New York, etc.
Kennedy, John (2006). Collection Management: a concise introduction. Wagga Wagga
IFLA (2012). Cuestiones clave para el desarrollo de colecciones con recursos electrónicos: una guía para bibliotecas.
García gómez, F.J. (2006). Desarrollo y gestión de la colección local en la biblioteca pública. Buenos Aires
Alabaster, Carol (2002). Developing an outstanding Core Collection: a guide for libraries. Chicago
Johnson, Peggy (2013). Developping and managing electronic collections: the essentials. Chicago: ALA
Dahl, Mark; Banerjee, Kyle; Spalti, Michael (2006). Digital Libraries: integrating content and systems.. Chicago
IFLA (2014). Directrices para planificar la digitalización de colecciones de libros impresos antiguos y manuscritos .
Gaudet, F.; Lieber, C. (2000). El expurgo en la biblioteca. Madrid
American Library Association. Collection development Committee (1979). Guidelines for Collection Development. Chicago
IFLA (2016). IFLA Principles for Library eLending.
IFLA (2010). IFLA: Donaciones para las colecciones: directrices para las bibliotecas [en liña], 2010.
Sayão, Luis [et al.] (2009). Implantação e gestão de repositórios institucionais: políticas, memória, livre acesso e preservação . Bahía : EDUFBA
Serrano Vicente, Rocío; Melero Melero, Remedios, Abadal, Ernest (2014). Indicadores para la evaluación de repositorios institucionales de acceso abierto. Murcia
Fuentes Romero, J. (2010). La colección de materiales en las bibliotecas. Madrid
Vicente García, Remedios de (2013). Los libros electrónicos en las colecciones de las bibliotecas públicas. Barcelona
Bluh, Pamela; Hepfer, Cindy (2006). Managing electronic resources: contemporary problems and emerging issues.. Chicago
Mouren, R., dir. (2007). Manuel du patrimoine en bibliothèque . Paris
Grupo Selección cooperativa (s.a.). Pautas para establecer una política de colecciones en una biblioteca pública.
Alonso Arévalo, J. (2013). Plataformas de préstamos de libros digitales en las bibliotecas públicas.
Universitat de Barcelona. Facultat de Biblioteconomia i Documentaciò (). PolDoc Hispanic.
Bibliografía complementaria
A profesora proporcionará nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e actividades a desenvolver, co fin de adecuar e actualizar de maneira continua os contidos da materia.
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Biblioteconomía/710G02012
Planificación e Xestión de Unidades de Información/710G02021
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías