Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A59 |
Coñecer os problemas de saúde mental máis relevantes nas diferentes etapas do ciclo vital, proporcionando coidados integrais e eficaces, no ámbito da enfermaría. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B15 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C10 |
CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Describir os principais problemas de Saúde Mental. |
A59
|
B3 B4 B8 B15 B16 B24
|
C7 C8 C11
|
Identificar as necesidades de coidado das persoas con problemas de Saúde Mental. |
A59
|
B2 B3 B4 B5 B7 B8 B16 B24
|
C3 C6 C12
|
Planificar coidados de Enfermaría para as persoas con problemas de Saúde Mental. |
A59
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B15 B16 B24
|
C3 C6 C10
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
UNIDADE DIDACTICA I: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PSIQUIATRICA E DE SAÚDE MENTAL |
TEMA 1.- Introdución á enfermaría psiquiátrica.
1.1 Concepto de saúde mental
1.2 Historia da psiquiatría e da enfermaría psiquiátrica
1.3 Definición de enfermaría en saúde mental.
TEMA 2.- Rol da/o enfermeira/o na saúde mental
2.1 Función social da enfermaría na saúde mental
2.2 Achegas terapéuticas da enfermaría ao equipo interprofesional.
|
UNIDADE DIDACTICA II: PROCESOS PSICOPATOLOXICOS |
TEMA 3.- Bases conceptuais da psicopatoloxía clasificación dos diagnósticos.
3.1 Enfermidade psiquiátrica e trastorno en psiquiatría 3.2 Bases biolóxicas, psicolóxicas e sociais da psiquiatría 3.3 Principais alteracións dos procesos psicológicos
3.4 Sistemas de clasificación dos diagnósticos.
TEMA 4.- Trastornos psicóticos.
4.1 Concepto.
4.2 Manifestacións.
4.3 Intervencions.
TEMA 5.- Trastornos do estado de ánimo.
5.1 Concepto.
5.2 Manifestacións.
5.3 Intervencions.
TEMA 6.- Trastornos por ansiedade.
6.1 Concepto.
6.2 Manifestacións.
6.3 Intervencions.
TEMA 7.- Trastornos somatomorfos e disociativos.
7.1 Concepto
7.2 Manifestacións
7.3 Intervencions.
TEMA 8.- Trastornos da conduta alimentaría.
8.1 Concepto
8.2 Manifestacións
8.3 Intervenicons.
TEMA 9.- Trastornos da personalidade.
9.1 Concepto
9.2 Manifestacións
9.3 Intervenicons.
TEMA 10.- Trastornos relacionados con substancias psicoactivas.
10.1 Concepto
10.2 Clasificación das drogas
10.3 Manifestacións
10.4 Intervencións.
TEMA 11.- Delirium e demencia.
11.1 Concepto.
11.2 Manifestacións clínicas.
11.3 Intervencións.
TEMA 12.- Trastornos do inicio na infancia, nenez e adolescencia.
12.1Concepto
12.2 Manifestacións
12.3 Intervencions.
TEMA 13.- Trastornos do soño.
13.1 Concepto
13.2 Manifestacións
13.3 Intervencións. |
UNIDADE DIDACTICA III: ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN. |
TEMA 14.- Técnicas grupais en saúde mental:
14.1 Grupos terapéuticos.
14.2 Grupos de discusión multifamiliar.
TEMA 15.- Intervención familiar.
TEMA 16.- Estrategias farmacológicas:
16.1 Valoración de efectos secundarios dos psicofármacos.
16.2 Tipos de programas de administración de psicofármacos.
TEMA 17.- Técnicas de intervención en situacións de urexncia psiquiatrica:
17-1 Concepto de urxencia psiquiatrica.
17.2 Protocolos de intervención.
TEMA 18.- Estratexias de intervención en situacións de duelo:
18.1 Concepto de duelo.
18.2 Tipos de duelos.
18.3 Proceso de acompañamiento. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Objective test |
A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 |
3 |
10 |
13 |
Case study |
A59 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B16 B24 C3 C6 C10 |
3 |
6 |
9 |
Collaborative learning |
A59 B2 B3 B5 B6 B15 B16 B24 C3 C12 |
21 |
48 |
69 |
Critical bibliographical |
B3 B8 B16 C6 C7 C11 |
0 |
10 |
10 |
Guest lecture / keynote speech |
A59 B3 B4 B8 B16 C7 C8 |
21 |
24 |
45 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Objective test |
Exame tipo test. A proba será elaborada co fin de valorar o nivel de coñecementos teóricos do alumnado. |
Case study |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Collaborative learning |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e comunicación.
A metodoloxía utilizada nesta materia basearase na Aprendizaxe Baseada en Problemas (ABP). É un método didáctico que permite o alumnado adquirir coñecementos, habilidades e actitudes, para ser capaz de identificar, analizar e resolver problemas de saúde de maneira eficaz, eficiente e humana (Bridges, 1991; Branda, 1990)
No ABP un grupo pequeno de alumnos reúnese, coa facilitación de titor, para analizar e resolver un problema (escenario) seleccionado ou deseñado especialmente para o logro de certos obxectivos de aprendizaxe.
O alumnado integrado, obrigatoriamente dentro dun grupo pequeno, traballará conxuntamente na resolución das tarefas asignadas polo profesor para optimizar a súa aprendizaxe e o do resto dos membros do grupo. Traballásese polo menos 5 escenarios e/ou casos.
O desenvolvemento de cada escenario farase durante as horas de seminario e en cada grupo nas horas de traballo autónomo.
Os grupos comporanse o primeiro día de clase da materia. Os resultados dos escenarios entregaranse a través da plataforma Moodle. |
Critical bibliographical |
A recensión bibliográfica supón un proceso de lectura crítica dun libro, dun artigo, dunha tese ou dunha comunicación a un congreso. Como tal proceso comprende a lectura da obra, a análise do seu contido e unha crítica e valoración da mesma en relación á literatura existente sobre o tema. Unha recensión non supón un resumo da obra, nin unha mera análise do contido, pois o que lle outorga sentido e dimensión académica científica é a crítica que merece a xuízo do autor da recensión, en relación a outras obras coñecidas do mesmo ámbito ou en relación a súa propia experiencia. |
Guest lecture / keynote speech |
Os contidos teóricos básicos da materia serán impartidos mediante lección maxistral, pero cun enfoque participativo por parte do alumnado. Baseada na exposición oral complementada co uso de audiovisuais e introdución dalgunhas preguntas dirixidas o alumnado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Collaborative learning |
Critical bibliographical |
|
Description |
A atención personalizada vai dirixida principalmente a tutorizar o alumnado, guiandolos a través da aprendizaxe. Isto permite facer un seguimento do proceso de maduración das competencias. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Objective test |
A59 B2 B3 B4 B8 C6 C11 |
Exame tipo test, cunha única resposta correcta. É obrigatoria e supón un 70% (7 puntos) da nota total. |
70 |
Case study |
A59 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B16 B24 C3 C6 C10 |
Valorarase o problema exposto e as conclusións establecidas, a reflexión xeral do aprendido no caso exposto, o pensamento crítico sobre o caso e a xustificación das intervencións e/ou respostas a través de bases documentais, normas e leis actuais. |
5 |
Collaborative learning |
A59 B2 B3 B5 B6 B15 B16 B24 C3 C12 |
A realización do traballo colaborativo é obrigatoria. Valorarase: adecuación ao guión solicitado, integración de coñecementos teóricos básicos na aplicación práctica, estilo e bibliografía.
Sendo necesario un mínimo de 1 punto para superar esta actividade. |
20 |
|
Assessment comments |
A asistencia ás sesións de atención personalizada formará parte da evaluación. O propósito é xerar no alumnado unha autoevaluación xeral do aprendido, dos logros alcanzados, o desenvolvemento de competencias, así como unha reflexión crítica das necesidades de mellora do proceso de ensino. Prover o alumnado de retroalimentación específica das súas fortalezas e debilidades, de tal modo que poida aproveitar posibilidades e rectificar as deficiencias identificadas. Valorásese a capacidade de traballo de forma colaborativa dentro do grupo, a relación de axuda dentro do grupo e resolver problemas de forma efectiva, así coma outros aspectos que demostren o seu grado de excelencia e destacado coñecimento e interese por a materia.Terá unha cualificación do 5% (0,5 puntos)
Para superar esta materia o alumnado debe superar cada unha das partes, aprendizado colaborativo, estudo de casos e proba objetiva. A cualificación de non presentado: otorgaras a aquel alumnado que non se presentan ao exame nin participasen nas actividades programadas. Os/as alumnos/as que para rematar os seus estudos se acollan á convocatoria adiantada de Decembro, deben cumprir os mesmos requisitos que nas convocatorias ordinarias. Igualmente para os/as alumnos/as de "2ª oportunidade". Para aqueles alumnos con matrícula a tempo parcial poderán optar a non acudir as actividades grupales do aprendizaxe colaborativo, pero deberán
traballar nos casos programados (según a documentación do moodle) e presentalos de forma individual e presencial nas tutorias programadas. Convocatorias de segunda e posteriores matrículas: Para aqueles alumnos/as que cursen a materia e realicen o traballo colaborativo coa cualificación de aprobado, poden volver cursar toda a materia novamente ou presentarse só ao exame teórico final, tendo en conta que a cualificación do exame teórico fará media coa cualificación obtida no curso académico no que cursase o aprendizaje colaborativo. Os/as alumnos/as que non se presenten ao examen final terán a calificación de non preentado (N.P.). Neste caso se lles conservará a nota da actividade "aprendizado colaborativa" e "estudio de casos" para futuras convocatorias.
|
Sources of information |
Basic
|
Neimeyer, R. A., & Ramírez, Y. G. (2002). Aprender de la pérdida: una guía para afrontar el duelo. Barcelona: Paidós
Francés et al (2015). DSM.V (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). . Barcelona: MASSON
Mejías Lizancos F. Serrano Parra M. D. (2000). Enfermería en Psiquiatía y salud mental. . Madrid: Piramide
O´ Brien Kennedi Ballard (2000). Enfermería Psiquiátrica. México: Mc Graw - Hill
Varela, Nuria, Escudero, Valentín y López, Silvia (2015). Familias y enfermedad física: [Manual de intervención familiar y multifamiliar. Madrid: Editorial Grupo5
Cyrulnik Boris (2015). Las almas heridas. Barcelona: Gedisa
Read John, Mosher Loren R. and Bentall Richard P. (2006). Modelos de locura. Barcelona: Herder
Froma Walsh (2004). Resiliencia familiar. Buenos Aires: Amorrortu
Judith Herman (2004). Trauma y recuperación. Madrid: Espasa Calpe
Lafuente Mª Jose, Cantero Mª Jose (2010). Vinculaciones afectivas. Madrid: Pirámide |
Otra bibliografía de interés: González Pardo Héctor y Pérez Álvarez Marino (2007) La invención de trastornos mentales. Alianza Editorial S.A. Madrid. Video de Boris Cyrulnik sobre la resiliencia. https://youtu.be/nDjbcUosaPg Boris Cyrulnik: Resiliencia y arte, los relatos del trauma https://www.youtube.com/watch?v=6CC_g157QL0&sns=em Video de redes sobre “aprender a gestionar las emociones” https://youtu.be/q-KkdMrAz-8 Luigi cancrini: “Yo veo al niño que llora en cada paciente”http://www.lavanguardia.com/lacontra/20170301/42394984516/yo-veo-al-nino-que-llora-en-cada-paciente.html?utm_campaign=botones_sociales
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
Clinical Placement I/750G01025 | Clinical Placement II/750G01026 | Clinical Placement III/750G01027 | Clinical Placement IV/750G01028 | Clinical Placement V/750G01029 | Clinical Placement VI/750G01030 | Clinical Placement VII/750G01031 | Practicum/750G01032 |
|
Other comments |
Esta materia ten en conta as recomendacións de SOSTENIBILIDADE MEDIO AMBIENTE, PERSOA E IGUALDADE DE XENERO:
- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia, realizarase a través da plataforma Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos.
- Teranse en conta os principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais.
- Atendendo ás distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria, nesta materia terase en conta a perspectiva de xénero velando pola non utilización dunha linguaxe sexista na aula, nos documentos desenvolvidos na materia e nas actividades docentes realizadas co alumnado.
- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas dentro da aula, influíndo na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade.
- Prestarase especial atención en detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas.
- Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso idóneo, igualitario e proveitoso á vida universitaria.
- Nesta materia, o profesorado, ten contraído o compromiso de aplicación da normativa da UDC ante situacións de plaxio.
|
|