Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
CE1 - Definir conceptos, principios, teorías e feitos das diferentes áreas especializadas da Química |
A2 |
CE2 - Propoñer alternativas para resolver os problemas químicos complexos das diversas especialidades químicas |
A3 |
CE4 - Innovar en métodos de síntese e análise química relacionados coas diferentes áreas da Química. |
A4 |
CE3 - Aplicar os materiais e as biomoléculas en ámbitos innovadores da industria e Enxeñaría Química |
B1 |
CB6 – Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación |
B2 |
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B4 |
CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüedades. |
B7 |
CG2 - Identificar información da literatura utilizando as canles axeitadas e integrar esta información para crear e contextualizar un tema de investigación. |
B10 |
CG5 - Usar a terminoloxía científica en inglés para discutir os resultados experimentais no contexto da profesión química |
B11 |
CG6 - Aplicar correctamente as novas tecnoloxías de capturar e organizar a información para resolver problemas na actividade profesional |
C1 |
CT1 - Elaborar, escribir e defender publicamente informes de carácter científico e técnico |
C3 |
CT3 - Traballar con autonomía e eficiencia na práctica diaria da investigación ou da actividade profesional. |
C4 |
CT4 - Apreciar o valor da calidade e mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os conceptos fundamentáis en química médica e o diseño de fármacos: dianas terapéuticas, inhibidores enzimáticos, agonistas, antagonistas, propiedades farmacológicas óptimas, etc. |
AM1 AM2 AM3 AM4
|
BM1 BM2 BM4 BM7 BM10 BM11
|
CM1 CM3 CM4
|
Coñecer as etapas no desenvolvemento dun fármaco, dende o descubrimento de un composto activo a nivel de laboratorio ata a súa implantación no mercado. |
AM1 AM2 AM3 AM4
|
BM1 BM2 BM4 BM7 BM10 BM11
|
CM1 CM3 CM4
|
Coñecer as principais metodoloxías na búsqueda de candidatos cabeza de serie para o desenvolvemento dun fármaco. Dende o deseño racional baseado na estructura tridimensional da diana, o cribado real ou virtual de compostos, ao deseño baseado en fragmentos, etc. |
AM1 AM2 AM3 AM4
|
BM1 BM2 BM4 BM7 BM10 BM11
|
CM1 CM3 CM4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Aspectos xerais, definicións e conceptos básicos |
Perspectiva histórica do descubrimento de fármacos. Etapas no descubrimento dun fármaco. Catálisis enzimática. Definicións e conceptos básicos: agonismo, antagonismo, análogos do estado de transición, inhibición reversible (competitiva, non competitiva), inhibición irreversible, sustratos suicidas. Exemplos ilustrativos. |
Tema 2. Dianas terapéuticas |
Clasificación das dianas terapéuticas. Principais características. Enzimas. Transportadores de membrana. Canles iónicos dependentes do voltaxe. Canles de catións non selectivos. Receptores con canles iónicos intrínsecos. Receptores con actividade enzimática intrínseca. Receptores acoplados a proteínas citosólicas. Receptores acoplados a proteína G. Receptores nucleares. |
Tema 3. Estratexias para o descubrimento de fármacos I. Deseño baseado na estructura |
Evolución do deseño baseado na estructura no descubrimento de fármacos. Aspectos prácticos da determinación da estructura tridimensional dunha diana - cristalografía de raios X para o deseño baseado na estructua. Aplicacións da RMN para o deseño racional. Docking. Simulacións de dinámica molecular. QM/MM. Exemplos significativos. |
Tema 4. Estratexias para o descubrimento de fármacos II. Cribado virtual e baseado en fragmentos. |
Conceptos básicos no cribado virtual de candidatos. Bases de datos dispoñibles. Aplicacións: identificación de ligandos para unha diana ou de posibles dianas para un ligando. Principios básicos do deseño baseado en fragmentos. Selección de candidatos mediante cristalografía de raios X. Outros métodos biofísicos de selección. Exemplos ilustrativos. |
Tema 5. Optimización de compostos cabeza de serie |
Modificacións moleculares baseadas en reemprazamento isostérico. Restrición conformacional e impedimento estérico en química médica. Ligandos homo e heterodiméricos. Profármacos. Cuantificación da relación Estrutura-Actividade (QSAR). Exemplos ilustrativos. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A4 A3 B1 B2 B4 B7 B10 B11 |
12 |
29 |
41 |
Seminario |
A1 A2 A4 A3 B1 B2 B4 B7 B10 B11 |
7 |
18 |
25 |
Proba obxectiva |
A1 A4 A3 B1 B10 |
2 |
5 |
7 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Levaranse a cabo 12 sesións en clases maxistrais por videoconferencia en grupo único onde se desenvolverán os contidos teóricos da materia. Consistirá maioritariamente en presentacións de Power-Point. Os alumnos terán, con suficiente antelación, as copias das correspondentes presentacións a través da plataforma Moodle da materia, co fin de que o alumno poida preparar previamente a materia que se vai impartir, ademais de facilitar o seguimento das explicacións. Fomentarase en todo momento a participación interactiva do alumno. A asistencia a estas clases non é obrigatoria, pero é máis que recomendable. |
Seminario |
Levaranse a cabo 7 sesións de seminarios de grupo reducido onde os alumnos resolverán exercicios prácticos propostos polo profesor (problemas, interpretación e procesamento da información empregando programas informáticos especializados e internet, avaliación de publicacións científicas, etc), e levarán a cabo traballos e informes relacionados coas distintas materias do mestrado e os exporán publicamente, debatendo co profesor e o resto de alumnos. Os alumnos disporán con suficiente antelación antes del inicio de estas clases da información necesaria a través da plataforma Moodle. A asistencia a estas clases é obrigatoria. |
Proba obxectiva |
Levarase a cabo unha proba obxectiva que versará sobre a totalidade dos contidos da materia. |
Atención personalizada |
|
Descrición |
O alumno debe repasar os conceptos teóricos introducidos nos distintos temas utilizando o manual de referencia e o material proporcionado polo profesor. Aqueles alumnos que encontren dificultades importantes á hora de traballar as actividades propostas deben de acudir nas horas de titoría do profesor, co obxectivo de que este poida analizar o problema e axudar a resolver as devanditas dificultades.
O profesor analizará con aqueles alumnos que non superen con éxito o proceso de avaliación, e así o desexen, as dificultades encontradas na aprendizaxe dos contidos da materia. Tamén lles proporcionará material adicional (cuestións, exercicios, exames, etc.) para reforzar a aprendizaxe da materia.
Os alumnos con reconociemiento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, poderán realizar os seminarios en titorías personalizadas e/ou grupales en horario a convir cos profesores. As actividades para realizar nestas titorías serán similares ás dos alumnos en réxime ordinario e computarán para a avaliación final. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
A1 A2 A4 A3 B1 B2 B4 B7 B10 B11 |
A avaliación continua terá un peso do 40% na cualificación da asignatura e constará de dúas compoñentes: clases interactivas en grupo reducido (seminarios) e clases interactivas en grupo moi reducido (titorías). Os seminarios e as titorías incluirán os elementos seguintes: resolución de problemas e casos prácticos (10%), realización de traballos e informes escritos (10%), exposición oral [(traballos, informes, problemas e casos prácticos), 10%] e avaliación mediante preguntas e cuestións orais durante o curso (10%). |
40 |
Proba obxectiva |
A1 A4 A3 B1 B10 |
A proba obxectiva versará sobre a totalidade dos contidos da asignatura. |
60 |
|
Observacións avaliación |
A cualificación do alumno obterase como resultado de aplicar a seguinte fórmula:
Nota final = 0.4 x N1 + 0.6 x N2
Sendo N1 a nota numérica correspondente á evaluación continua (escala 0-10) e N2 a nota numérica da proba obxectiva(escala 0-10).
A presentación a proba obxectiva está condicionada á participación en polo menos o 80% das actividades docentes presenciais de asistencia obrigatoria (seminarios e traballos tutelados).
Os alumnos repetidores terán o mesmo réxime de asistencia ás clases que os que cursan a materia por primeira vez.
No caso de alumnos con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, a cualificación da avaliación continua se sustituirá pola obtida nas titorías personalizas.
Outorgarase a cualificación de "non presentado" aos alumnos que participen en menos dun 25% das actividades académicas programadas e non se presenten á proba obxectiva.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Graham L. Patrick (2013). An introduction to medicinal chemistry, 5th Ed. Oxford: Oxford University Press
Camille Georges Wermuth (2008). The practice of medicinal chemistry, 3rd Ed. Amsterdam: Elsevier |
|
Bibliografía complementaria
|
Edward R. Zartler & Michael J. Shapiro, Eds. (2008). Fragment-based drug discovery, a practical approach. Chichester: John Wiley & Sons
Celerino Abad Zapatero (2013). Ligand efficiency indices for drug discovery. Amsterdam: Elsevier
E. J. Corey, B. Czakó, L. Kürti (2007). Molecules and medicine. New Jersey: John Wiley and Sons
K. C. Nicolaou, T. Montagnon, Eds. (2008). Molecules that changed the world. Weinheim: Wiley-VCH |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase ter coñecementos básicos na visualización da estrutura tridimensional das biomoléculas mediante programas de visualización tales como Pymol, Mercury, etc. Recoméndase o manexo de bases de datos tales como Protein Data Bank (pdb), Expasy, etc. |
|