Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A8 |
Illar, analizar e identificar biomoléculas. |
A12 |
Manipular material xenético, realizar análises xenéticas e levar a cabo asesoramento xenético. |
A17 |
Realizar bioensaios e diagnósticos biolóxicos. |
A27 |
Dirixir, redactar e executar proxectos en Bioloxía. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo. |
B10 |
Exercer a crítica científica. |
B11 |
Debater en público. |
B13 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
O enfoque das conferencias é mellorar o coñecemento ea capacidade de reflexionar sobre unha disciplina que tamén xa no campo profesional esixen unha boa práctica e unirse aos principios éticos. As prácticas están máis enfocados na experiencia de saber facer e saber ser/estar relacionado co campo de Bioquímica e Bioloxía Molecular. |
A8 A12 A17 A27 A29 A30 A31
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10 B11 B13
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.-Transcrición basal |
RNA polimerasas elementos do promotor proximal, factores xerais de transcrición Mecanismo da transcrición: inicio elongación e terminación. Técnicas para o estudo de selección dos puntos de inicio e terminación transcripcional e estudo de interaccións acedos nucleicos-Proteínas. |
2.-Transcrición regulada e implicación da cromatina na regulación transcripcional. |
Activadores e represores. Dominios de unión a DNA: Interaccións DNA-Proteínas. Complexos remodeladores da cromatina. Acetilación, desacetilación e outras modificacións de histonas na regulación da expresión génica. Técnicas para o estudo de regulación transcripcional. Exemplos de regulación de xenes concretos. |
3.-Procesamiento de RNA e coordinación dos procesos cotranscripcionales en eucariotas |
Corte e poliadenilación de RNA. Eliminación de intrones. Procesamiento de RNA ribosómico e transferente. |
4.-O RNA como regulador da expresión génica |
Edición de RNA. Control da calidade do mRNA. Papel de SnRNA e regulación da trancripción. sncRNAs e o mecanismo de silenciamiento génico. O RNA antisentido na regulación da tradución. Aplicacións do RNA antisentido. RNomicas. |
5.-Tradución de proteínas. |
Elementos implicados na tradución e pasos esenciais: mRNA, tRNA e ribosomas. Etapas: Inicio, elongación e terminación. Diferenzas en eucariotas. Síntese proteica na mitocondria. Inhibidores traduccionales. Mutacións supresoras. |
6.-Procesamiento proteico |
Modificacións postraduccionales das proteínas. Plegamiento: Chaperonas e Priones. Ubiquitinación e SUMOilación. Degradación programada: o Proteasoma. |
7.-Direccionamiento de Proteínas. |
Translocación cotraduccional e postraduccional. Clasificación e distribución das proteínas recentemente sintetizadas. Tráfico entre nucleo e citoplasma. Regulación do transporte e destino das biomoléculas na célula. |
8.-Principios xerais da sinalización celular.
|
Tipos de comunicación intercelular. Pasos da comunicación intercelular. Organización da sinalización e vías de regulación. As moléculas señalizadoras: tipos e funcións.
|
9.-Recepción dos sinais e transducción intracelular dos sinais. |
Receptores de membrana e intracelulares: tipos e mecanismos de activación. Sistemas de segundos mensaxeiros, fervenzas de fosforilación e transducción de sinais ao núcleo. |
10.-Exemplos de coordinación da actividade fisiológica. |
Sinais do crecemento e proliferación celular: regulación do ciclo celular, a apoptosis e o cancro. Sinais da senescencia celular. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
A8 A12 A17 A27 A30 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10 B13 |
15 |
22.5 |
37.5 |
Solución de problemas |
A29 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10 B11 B13 |
7 |
14 |
21 |
Sesión maxistral |
A29 B2 B3 B4 B7 B10 B11 B13 |
24 |
60 |
84 |
Análise de fontes documentais |
A29 B1 B3 B5 B7 B10 B11 B13 |
1 |
2 |
3 |
Proba mixta |
A29 B2 B3 B7 B10 B13 |
2.5 |
0 |
2.5 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
Enfocadas ao estudo da expresión xénica, tanto co traballo en bases de datos, como pola análise de expresión de xenes reporteiros e/ou co estudo de expresión de proteínas. |
Solución de problemas |
Neste apartado se incluira a formulación e resolución de problemas de distinta índole que se traballarán fundamentalmente en grupos reducidos. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada con medios audiovisuais co fin de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. Potenciarase ademais a participación dos alumnos. |
Análise de fontes documentais |
Lectura e comprensión de traballos de investigación. |
Proba mixta |
Proba utilizada para a avaliación dos coñecementos, capacidades, destrezas, aptitudes, actitudes, etc. adquiridos polo alumno ao longo do curso, e que inclúe distintos tipos de preguntas: curtas, de desenvolvemento, de resposta múltiple, etc. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Solución de problemas |
Sesión maxistral |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
As tarefas que deberá realizar o alumnado serán guiadas polo profesorado.
É importante a asistencia a tutorías de modo individual para aclarar dúbidas concretas, de sesións maxistrais ou de tarefas encomendadas. As colectivas son ademais necesarias para comentar formulación e desenvolvemento de seminarios, interpretación de resultados de prácticas, etc.
O horario de TUTORÍAS especificarase ao comezo do curso. Os alumnos tamén poderán solicitar cita previa e resolver dúbidas concretas, por correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A8 A12 A17 A27 A30 A31 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10 B13 |
A asistencia é obrigatoria. O alumnos interpretarán os resultados obtidos e presentarán un traballo que incluirá un pequeno proxecto de investigación relacionado co traballado nas prácticas.
|
20 |
Proba mixta |
A29 B2 B3 B7 B10 B13 |
Avaliaranse os coñecementos adquiridos por os/as alumnos/as tanto nas sesions maxistrais como nos problemas traballados en grupo.
|
50 |
Solución de problemas |
A29 B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10 B11 B13 |
Traballo do alumno nos grupos reducidos: seminarios e posibles controis .
|
22.5 |
Análise de fontes documentais |
A29 B1 B3 B5 B7 B10 B11 B13 |
Traballo en grupo reducido: Actividade de extracción e manexo de información científica e divulgativa que se traballará en grupos e elaboración dunha actividade divulgativa para expoñer na clase de grupos reducidos na que tamén haberá un debate. Avaliaranse o rigor científico da información (traballo grupal), a calidade da presentación visual (traballo grupal), a fluidez e claridade da exposición oral (traballo individual) e a capacidade de resposta (traballo individual) |
7.5 |
|
Observacións avaliación |
.-É necesario ter APROBADAS as 3 partes: Actividades (Solución de problemas / Análise de fontes documentais) Prácticas e Proba Mixta, de forma independente, para facer a suma e superar a materia.
.-De cara á Cualificación Final, nas Actas (en calquera das 2 oportunidades: Xuño ó Xullo), só se sumaran as notas das partes (Proba Mixta, Prácticas e Seminarios) se na Proba Mixta se alcanza o 45% do seu valor. De non alcanzar o devandito porcentaxe, nas Actas aparecerá só a nota de 4.
.-No exame final da 2ª oportunidade_ Xullo poderase recuperar a nota só das partes da materia
teórica (proba mixta) da 1ª oportunidade_Xuño. Non haberá exame de Prácticas na 2ª oportunidade de Xullo.
.-A asistencia ás prácticas de laboratorio é condición necesaria para ser avaliado. A non asistencia sen unha razón xustificada adecuadamente impide a superación da materia. Os alumnos que superasen as prácticas nos dous cursos anteriores poderán solicitar a súa convalidación.
.-Os alumnos que non se presenten ás probas oficiais terán un Non Presentado en Actas.
.-Segundo a normativa de cualificacións e actas nos Graos e Mestrados, a Comisión de Calidade da Facultade, acordou a recomendación de que se concederán Matrículas de Honra a aqueles alumnos que obtivesen as máximas cualificacións na primeira avaliación (Xuño).
.-Para os alumnos con dedicación a tempo parcial ou exención de asistencia, na convocatoria de
Xuño e Xullo haberá un exame específico de avaliación global.
.-Excepcionalmente, no caso de que o estudante, por razóns debidamente xustificadas, non puidera
realizar todas as probas de avaliación continua, o/s Profesor/es adoptará/n as medidas que considere/n oportunas a tal efecto.
.-Aparte dos exames dos alumnos que cursan a materia en inglés, e debido ó feito de que o inglés é unha competencia transversal no Grao en Bioloxía, algúns materiais e preguntas curtas na clase ou no exame (relacionadas co traballado nos grupos reducidos e nas prácticas) poderían estar en inglés. En caso de dúbida, a profesora axudará ó alumno a entendela pregunta.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Lodish, Berk, Matsudaria, Kaiser et al., (2008). Biología Celular y Molecular. Ed. Médica Panamericana
Karp G. (2011). Biología Celular y Molecular. Conceptos y experimentos. McGraw-Hill Interamericana Eds., S.A. de C.V., traducción de la 6ª ed. de Cell and Molecular Biology
Elliot, W.H. & Elliot, D.C. (2002). Bioquimica y Biologia Molecular. Ariel, S.A.
Stryer,L, Berg, J.M. %Tymoczko, J.L. (2013). Bioquímica: con aplicaciones clínicas. Ed. Reverté, 7ª Ed.
Lewin B. (2011). Genes X. Jones and Bartlett Publishers, LLC
Bruce, Alberts [et al.]. (2008). Molecular biology of the cell. New York : Garland Science, 5th ed.
Lodish, Berk, Krieger, Kaiser et al., (2013). Molecular Cell Biology. WhFreeman
Whitford, D. (2005). Proteins: Structure and Function. John Wiley & Sons, Ltd.
Meister G. (2011). RNA Biology. Wiley-VHH
Herráez, A. (2012). Texto inlustrado de Biología Molecular e ingeniería genética. Elsevier |
.-Na plataforma Moodle incluiránse enlaces a páxinas web relacionadas cos diferentes contidos dos temas. |
Bibliografía complementaria
|
Krauss, Gerhard. (2008). Biochemistry of signal transduction and regulation.. Weinheim : Wiley-VCH. 2nd ed.
Rhoads R. (2010). miRNA Regulation of the translational machinery. Springer
Dalbey, R.E. & von Heijne, G. (2002). Protein targeting, transport & translocation. Academic Press
Meyers, R.A. (2007). Proteins: from analytical to structural genomics (Volume I and II). Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Bioquímica I/610212101 | Bioquímica II/610212202 | Xenética molecular/610G02020 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Fundamentos Bioquímicos de Biotecnoloxía/610212620 |
|
Observacións |
.-Recoméndase asistir as tutorías tanto grupais como individuais para conseguir mellores resultados. |
|