Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A11 |
Identificar e analizar material de orixe biolóxica e as súas anomalías. |
A16 |
Realizar cultivos celulares e de tecidos. |
A26 |
Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B6 |
Organizar e planificar o traballo. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B9 |
Formarse unha opinión propia. |
B10 |
Exercer a crítica científica. |
B11 |
Debater en público. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Profundizar no coñecemento da organización dos cromosomas, a súa función, variación e a evolución |
A1 A16 A26 A30 A31
|
B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B10 B11
|
|
Familiarizarse coas metodoloxías empregadas para o estudo dos cromosomas |
A1 A2 A11 A16 A30 A31
|
B1 B2 B3 B5 B6 B11
|
|
Búsqueda e utilización das diferentes fontes bibliográficas e bases de datos que permitan levar a cabo o plantexamento científico dun tema relacionado cos cromosomas, a súa organización, función e a evolución. |
A29
|
B3 B8 B9 B10
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque 1.- Estructura e organización do material hereditario |
1.-Organización dos xenomas dende virus a eucariotas. Aspectos evolutivos.
2.-Os cromosomas son cromatina
3.-Niveis de organización
4.- Estructura dos cromosomas metafásicos
5.-Estructura inducida dos cromosomas: Bandas vs isocoras.
6.- Ligamento e Cartografiado |
Bloque 2.- Os cromosomas na división e á función xénica |
1.-Control do ciclo celular. Alteraciones do ciclo
2.- Evolución do mecanismo mitótico
3.-A replicación e as rexions cromosómicas
4.-Evolución da meiosis e as súas consecuencias xenéticas. Significado da reproducción sexual.
5.- Diferentes Cariotipos.
6.-Os cromosomas e á función xénica |
Bloque 3.- As variacions cromosómicas e a súa implicación evolutiva. Os cromosomas en plantas e animais, aspectos evolutivos |
1.-Reordenaciones cromosómicas e importancia na evolución.
2.-Consecuencias xenéticas das variaciones númericas e as estructurais
3.-Polimorfismos cromosómicos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A2 A11 A16 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B11 |
28 |
56 |
84 |
Presentación oral |
B5 B6 B8 B9 B10 B11 |
12 |
0 |
12 |
Proba obxectiva |
A1 A16 B3 B8 B9 B10 |
2 |
25 |
27 |
Sesión maxistral |
A26 A29 B1 B8 B11 |
8 |
0 |
8 |
Prácticas de laboratorio |
A11 A16 A26 A29 A30 A31 B1 B5 |
15 |
0 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Aprendizaxe colaborativa |
Trátase dunha materia de traballo colaborativo. O traballo en grupo se valorará de xeito especial.
Os alumnos organizaranse en grupos de 2, 3 o más, e traballarán en colaboración para resolver de forma efectiva o tema-seminario elexido de cada bloque con la tutorización continua da profesora.
Ademáis deberán aprender a distribuir e organizar o traballo entre eles.
Realizarán á procura bibliográfica adecuada ao tema obxeto de estudo. |
Presentación oral |
Os traballos en colaboración realizaranse polo grupo, presentaranse oralmente a final de cada Bloque. Durante o curso haberá alomenos tres presentacions orales de cada alumno. Consistirá na transmisión a os compañeiros o seminario-dossier elaborado polo grupo (2 o más alumnos) de forma conxunta.
Cada membro do equipo presentará unha parte do seminario, intentando encadrarlo de forma coordinada cos seus compañeiros. |
Proba obxectiva |
Realizaráse a o final do curso e consistirá en varias preguntas curtas e de carácter básico relacionada cos novos coñecementos adquiridos dende a perspectiva do cromosoma eucariota.
Esta proba e individual e non debe ser realizada en grupo. A detección de plaxio o redacción similar a calquer texto, páxina, apuntes, etc suporá una calificación de Cero. |
Sesión maxistral |
O profesor transmitirá a cada grupo los conceptos básicos da materia según os obxetivos de cada bloque temático. O profesor presentará os contidos xerais, amosando os coñecementos adquiridos noutros cursos e fixando atención nos novos coñecementos que deberán desenvolver os alumnos nos seminarios propostos.
A asistencia a estas sesiones expositivas e interactivas será positivamente evaluada. |
Prácticas de laboratorio |
Desarrollaranse prácticas no laboratorio relacionadas cos cromosomas e a elaboración de cariotipos.
O programa incluirá os coñecemento dos principios e fundamentos da Citoxenética. Tratase de coñecer os cultivos celulares, o cariotipo e algún método de bandeo cromosómico. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
A o longo do curso, o profesor estará disponible nas horas de clase interactivas, tutorías conxuntas de grupo e personais para solucionar dudas, orientar no densenrolo dos traballos/seminarios e todas as cuestions relacionadas có bon discurrir da organización da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A26 A29 B1 B8 B11 |
O profesor presentará os contenidos xerales facendo hincapié nos coñecementos adquiridos previamente nas diferentes materias dos cursos anteriores e fixando a atención naqueles coñecementos novedosos que deberán desenrrolar nos seminarios correspondentes.
A asistencia a estas sesiones de clases expositivas xunto coas clases interactivas serán valoradas.
|
10 |
Proba obxectiva |
A1 A16 B3 B8 B9 B10 |
A proba final da materia realizarase o día marcado pola Facultade. Consistirá unhas preguntas curtas relacionadas coas aportacions propias aprendidas no curso.
Valorarase muy positivamente a concreción nas respostas, as opinions científicas persoales e a bibliografía concreta que responde as preguntas plantexadas.
|
40 |
Presentación oral |
B5 B6 B8 B9 B10 B11 |
Valorarase a sua claridade e concreción na presentación dos seminarios. Contidos adecuados e actuáis. Capacidade de síntese. Motivación e Debate.
|
20 |
Prácticas de laboratorio |
A11 A16 A26 A29 A30 A31 B1 B5 |
Se terá en conta o interese por aprender técnicas dos cromosomas, a destreza no laboratorio, a capacidae para resolver experimentos e a actitude e aptitude no laboratorio.
|
10 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A2 A11 A16 A30 A31 B1 B2 B3 B5 B6 B11 |
Os alumnos formarán grupos de traballo, valorándose a forma de traballar no qrupo. O modo de resolver problemas plantexados, a estratexia de búsqueda da bibliografía para resolver o prseminario, ademáis valorarase a sua capacidade para incorporar novos coñecementos . Seran valoradas a sua aptitude e actitude
Os traballos en grupo e a sua coordinación son fundamentais nesta materia
|
20 |
|
Observacións avaliación |
A evaluación será continua durante o curso, polo que a asistencia será muy necesaria.
As calificacions de cada actividade se gardarán si son positivas para a segunda oportunidade.
No caso de que algún alumno no poida asistir, deberá comunicárselo a o profesor no comenzó do curso que arbitrará a maneira de adxudicarle os trabajos de tipo colaborativo.
A proba final,e imprescindible para ser evaluado.
As clases prácticas son obligatorias para ser evaluados nas dúas oportunidades.
A cualificación NON presentado corresponde a aqueles alumnos que non han participado en ninguha actividade
No caso de situacións excepcionais debidamente justificadas poderán adoptarse medidas adicionais para que o estudante poida superar a materia tales como flexibilidade no prazo de entrega de traballos tutelados, flexibilidade no horario de prácticas ou realización dunha proba global de avaliación dos resultados da aprendizaxe
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Brown T.A. Genetics: A molecular approach (third edition). Chapman & Hall 1998 -Brown, T.A. Genomas (Tercera edición). Editorial Médica Panamericana S.A. 2008 -The evolution of te genomes. Edited by T.Ryan Gregory. Elsevier Academic Press. 2005 -Lacadena, J.R. Citogenética Editorial Complutense S.A. 1996 - Lewin, B. Genes IX. McGrawHill Education 2008 -Lima de Faria, A. One hundred years of chromosome research and what remains to be learned. Kluwer Academic Publishers 2003 - Lynch M. The origins of genome architecture Sinauer Associates, Inc Publishers. 2007 -Macgregor, H.C. An Introduction to Animal Cytogenetics. Chapman & Hall 1993 -Macgregor, H. & Varley, J. Working with Animal Chromosomes (second edition) John Wiley & Sons. Toronto 1988 -Wagner R.P.; Maguire M.P. & Stalling R.L. Editorial Wiley-Liss 1993 |
Bibliografía complementaria
|
|
En primer lugar, los alumnos consultarán los libros recomendados en las materias de Genética y Genética Molecular para recordar los contenidos y conocimientos adquiridos previamente. A continuación realizarán una búsqueda bibliográfica específica en libros, artículos de revisión, publicaciones específicas que permitan incrementar el aprendizaje de la materia, teniendo como eje fundamental el cromosoma mitótico.
La realización de una buena búsqueda bibliográfica estará presente en todas las valoraciones de las actividades propuestas. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Citoloxía/610G02007 | Xenética/610G02019 | Xenética molecular/610G02020 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|