Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Matemáticas II Código 611G01010
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Gómez Suárez, Manuel Alberto
Correo electrónico
manuel.gomez@udc.es
Profesorado
Gómez Suárez, Manuel Alberto
Rodríguez González, David
Correo electrónico
manuel.gomez@udc.es
david.rodriguez.gonzalez@udc.es
Web http://moodle.udc.es
Descrición xeral O obxectivo deste curso é presentar aos alumnos os conceptos básicos do cálculo diferencial en varias variables, a programación matemática e as ecuacións diferenciais, que serán necesarios para a aprendizaxe doutras disciplinas do grao e para a súa carreira futura. O estudante deberá entender os conceptos básicos presentados e os resultados que os relacionan, e aplicar ese coñecemento de forma adecuada e rigorosa para resolver problemas prácticos. Farase unha énfase especial na aplicación dos contidos do curso a problemas de natureza económica e á interpretación dos resultados obtidos. Tamén se pretende axudar os alumnos a desenvolver habilidades xenéricas, como a capacidade de análise e síntese, a capacidade de razoamento lóxico, a capacidade de resolución de problemas, o pensamento crítico, a aprendizaxe independente, ou a capacidade de recuperar e utilizar información de varias fontes.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Entender os conceptos básicos do espazo euclídeo IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
Identificar os conxuntos notábeis dun subconxunto de IRn A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
A12
A13
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Determinar se un conxunto é aberto, pechado, acoutado, compacto e convexo A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
C1
C4
C5
C6
Entender o concepto de función de varias variábeis A3
A7
A9
A12
B1
B3
B5
B7
C4
C5
C6
Representar gráficamente o mapa de curvas de nivel de funcións reais de dúas variábeis A1
A7
A9
A10
A11
B2
B3
B4
C2
C3
C7
Coñecer o concepto de límite dunha función nun punto e saber calcular límites A3
A4
A5
A7
B1
B2
B3
B4
Entender o concepto de función continua e saber determinar se unha función é ou non continua A3
A4
A5
A8
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
Identificar unha función linear A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
C4
C5
C6
C7
Identificar unha forma cuadrática A3
A4
A5
A7
A9
A10
A11
B1
B2
B3
C1
C4
C5
C6
Clasificar unha forma cuadrática mediante o criterio dos menores principais A1
A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C2
C3
Clasificar unha forma cuadrática restrinxida A3
A4
A5
B7
B8
B9
C1
C4
C5
Calcular derivadas e elasticidades parciais e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Estudar a diferenciabilidade dunha función de varias variábeis A3
A4
A5
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Coñocer as relacións entre diferenciabilidade, derivabilidade e continuidade A3
A7
A8
B2
B5
C1
C2
C3
Obter o polinomio de Taylor dunha función A3
A4
A5
A7
B1
B2
C4
C5
C6
Obter as derivadas parciais dunha función composta A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
Aplicar o teorema de existencia para estudar cando unha ecuación define de xeito implícito unha función real A3
A7
A9
B1
B3
B5
C3
C5
Obter as derivadas e elasticidades parciais da función implícita e as interpretar A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Coñecer o concepto de función homoxénea e saber determinar cando unha función é homoxénea A9
A10
A11
B2
B3
B4
C4
C5
C6
Estudar a convexidade dun conxunto A5
A7
B2
B4
B5
C4
C5
C6
Estudar a concavidade/convexidade dunha función A5
A7
A9
B6
B7
B8
C4
C5
C6
Formular problemas de programación matemática A5
A6
A7
B2
B3
B4
C4
C5
Diferenciar entre óptimo local e global A5
A7
A9
B2
B3
B4
C1
C2
C3
Estudar a existencia de extremos globais utilizando o teorema de Weierstrass A7
A10
A12
B1
B2
B3
C1
C4
Resolver de xeito gráfico programas matemáticos con dúas variábeis A6
A7
A8
B3
B4
B5
C1
C2
C3
Obter os puntos críticos de funcións de variábel vectorial e clasificar aplicando as condicións de segundo orde A3
A4
A5
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa sen restricións A9
A10
A11
B3
B4
B5
C1
C4
C5
Formular problemas económicos como programas con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C4
C5
Calcular os puntos críticos dun programa con restricións de igualdade, clasificar e interpretar os multiplicadores de Lagrange A11
A12
A13
B1
B2
B3
C4
C5
C6
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa con restricións de igualdade A3
A4
A5
B1
B2
B3
C1
C2
C3
Entender o concepto de ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B8
C1
C4
C5
Resolver ecuaciones diferenciais de primero orde. A9
A12
B5
B6
B8
C6
C7
C8
Representar e analizar o diagrama de fases dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B3
B5
B6
B7
B8
C4
C6
C7
C8
Calcular o estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A12
B1
B5
B6
B7
C1
C4
C5
Estudiar a estabilidade do estado estacionario dunha ecuación diferencial ordinaria. A3
A4
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B3
B6
B8
B9
C1
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. O espazo euclídeo IRn O espazo euclídeo IRn.
Produto escalar. Norma. Distancia.
Conxuntos notables.
Conxuntos abertos e pechados.
Conxuntos compactos e convexos.
Tema 2. Funcións de varias variábeis Conceptos básicos.
Representación gráfica de funcións reais. Curvas de nivel.
Límite dunha función nun punto.
Continuidade.
Funcións lineares.
Formas cuadráticas. Clasificación.
Formas cuadráticas restrinxidas.
Tema 3. Diferenciabilidade de funcións de varias variábeis Derivadas parciais.
Diferenciabilidade. Función de clase un.
Teoremas relativos á diferenciación. A regra da cadea.
Derivadas parciais de orde superior. Teorema de Taylor.
Teorema da función implícita.
Funcións homoxéneas. Teorema de Euler.
Tema 4. Convexidade de conxuntos e funcións Conxuntos convexos. Propiedades.
Funcións convexas. Propiedades.
Caracterización das funcións convexas de clase dúas.
Tema 5. Introdución á programación matemática Formulación dun programa matemático.
Óptimos locais e globales.
Resolución gráfica.
Teoremas fundamentais de optimización.
Tema 6. Programación sen restricións Condicións necesarias de primeiro orde.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 7. Programación con restricións de igualdade Planteamento.
Condicións necesarias de primeiro orde: Teorema de Lagrange.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo.
Análise de sensibilidade.
Tema 8. Introducción ás ecuacións diferencias Ecuacións diferenciais ordinarias de primeiro orde.
Solución. Métodos de solución.
Estado estacionario. Diagrama de fases.
Estabilidade do equilibrio.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A1 A3 A4 A8 A9 A10 A11 A12 A13 1 0 1
Proba de resposta múltiple A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 1.5 7 8.5
Proba mixta A5 A6 A7 B2 B1 B3 B4 B5 B6 2.5 15 17.5
Sesión maxistral A4 A5 A6 C3 C4 C5 15 15 30
Seminario A1 A3 A4 A13 B5 B7 B8 C4 C5 C6 C7 2 4 6
Proba práctica A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 2 8 10
Eventos científicos e/ou divulgativos A1 A3 A4 A6 A7 A8 A9 B5 B6 B7 B8 B9 C5 C6 C7 C8 1 0 1
Solución de problemas A1 A3 A4 A10 A11 A12 B4 B5 B6 C8 25 50 75
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia
Proba de resposta múltiple Haberá duas probas de resposta múltiple (tipo test). Estas probas constarán de diversas preguntas con varias respostas das que só unha será verdadeira, relativas a conceptos teóricos e prácticos abordados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Proba mixta Haberá varias probas obxectivas. Estas probas estarán constituídas por preguntas relativas a conceptos teóricos e prácticos aboradados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Sesión maxistral Haberá un total de 15 horas de clase maxistral, que estará centrada na exposición dos contidos de carácter mais teórico.
Seminario O grupo será dividido en dous subgrupos. Realizaránse 2 seminarios dunha hora de duración.
Proba práctica Realizaranse duas probas prácticas na aula.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia obligatoria a algunha conferencia ou seminario de interés para o estudiante
Solución de problemas Haberá un total de 25 horas de clase de solución de problemas, que consistirá na exposición e realización dos contidos prácticos dos diferentes temas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba mixta
Seminario
Descrición
Para a preparación das diferentes probas, o estudante disporá das seguintes vías de comunicación co profesor:
-Plataforma Moodle (mediante o uso dos foros ou mensaxes directos).
-Correo electrónico do profesor.
-Titorías persoais no despacho (no horario de titorías que se estableza).
-Seminarios en grupo pequeno (titorías de grupo).
Ademáis, tamén será posible a realización de titorías en datas e horas diferentes ás establecidas, previa solicitude por parte do estudante.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba mixta A5 A6 A7 B2 B1 B3 B4 B5 B6 O exame final (presencial) suporá un 50% da cualificación final (5 puntos). Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 50
Proba práctica A1 A3 A4 A8 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B7 B9 C1 C2 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá duas probas presencias de resolución de problemas, e cada unha delas suporá un 15% da calificación final (1.5 puntos). Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razoamentos axeitados, o bo uso da linguaxe matemática e a destreza na formulación e resolución dos problemas. 30
Proba de resposta múltiple A3 A4 A7 A9 A12 B2 B1 B3 B4 B5 B6 B8 C3 C4 C6 C7 C8 Haberá duas probas presenciais de resposta múltiple (tipo test). Cada unha de elas suporá un 10% da cualificación final (1 punto). 20
 
Observacións avaliación

A primeira e a segunda oportunidade avaliaranse de igual maneira. Os mesmos criterios aplicaranse aos alumnos con dedicación parcial.

A avaliación continua consistirá na realización de dúas probas tipo test na aula (10% cada una) e a realización de dúas probas prácticas na aula (15% cada unha).

A falta de asistencia non xustificada a máis de catro sesións de clase (maxistral, práctica ou seminario) dará lugar á pérda da avaliación continua, que supón o 50% da cualificación final. De ser o caso, a falta de asistencia non xustificada ás actividades divulgativas/científicas programadas dará lugar á pérda da avaliación continua, que supón o 50% da cualificación final.

Para cualificar unha falta de asistencia como xustificada ou non estaráse ao disposto no artigo 12, puntos 1 e 5, das Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitarios. En caso de comportamento irrespetuoso cos compañeiros ou co profesor, ou de uso de dispositivos electrónicos (tableta, ordenador, teléfono, ...) ou outro material para actividades non relacionadas coa clase, será requirido para que abandone a aula, e computaráse como unha falta de asistencia non xustificada.

Otorgaráse a cualificación de NON PRESENTADO ao estudante que só participe en actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida.

Convocatoria adiantada de decembro: A cualificación final do estudante que solicite a convocatoria adiantada de decembro será a obtida na proba obxectiva presencial valorada sobre 10 puntos.

Condicións de realización das exames: Durante a realización dos exames non se poderá ter acceso a ningún dispositivo que permita a comunicación co exterior e/ou o almacenamento de información. Poderá denegarse a entrada á aula do exame con este tipo de dispositivos. O alumno poderá utilizar unha calculadora científica non gráfica e non programable na proba mixta. Non se admitirán os exames escritos con lapis. Os alumnos deberán identificarse mediante DNI ou equivalente para a realización das probas de avaliación.

Plataforma virtual: Utilizaráse a plataforma Moodle da UDC (http://moodle.udc.es)


Fontes de información
Bibliografía básica K. Sydsæter, P. J. Hammond y A. Carvajal (2012). Matemáticas para el análisis económico . Pearson Educación, Madrid

Bibliografía complementaria E. Minguillón, I. Pérez Grasa y G. Jarne (2004). Matemáticas para la economía. Libro de ejercicios. Álgebra lineal y cálculo diferencial. McGraw-Hill, Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (2001). Matemáticas para la economía: programación matemática y sistemas dinámicos . McGraw-Hill, Madrid
A. C. Chiang y K. Wainwright (2006). Métodos fundamentales de economía matemática . McGraw-Hill, Madrid
R. M. Barbolla, E. Cerdá y P. Sanz (2001). Optimización. Cuestiones, ejercicios y aplicaciones a la economía . Prentice Hall, Madrid


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Matemáticas I/611G01009

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural

2.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

3.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

4.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

5.- Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas

6.- Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías