Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A3 |
Percepción do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A5 |
Coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A6 |
Comprensión das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual. |
B1 |
Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B5 |
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
B6 |
Aprender a aprender. |
B10 |
Traballar de forma colaborativa. |
B13 |
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Adquisición do coñecemento dos principios e valores constitucionais. |
A5
|
|
|
Adquisición do coñecemento das principais institucións xurídicas. |
A1
|
|
|
Percepción, polo alumno, do carácter sistemático do ordenamento xurídico. |
A3
|
|
|
Comprensión, polo alumno, das distintas manifestacións do dereito na súa evolución histórica e na súa realidade actual. |
A6
|
|
|
Comprensión, polo alumno, de coñecementos nunha área de estudo como é esta que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda deste campo de estudo |
|
B1
|
|
Aplicación, polo alumno, dos seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional. Adquisición das competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro desta área de estudo |
|
B2
|
|
Traballo dos estudiantes de forma colaborativa. |
|
B10
|
|
Adquisición, e exercicio, da competencia de aprender a aprender. |
|
B6
|
|
Adquisición, polo alumno, da competencia para desenvolver aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
|
B5
|
|
Capacidade para utilizar a rede informática (internet) na obtención de información e na comunicación de datos e, en xeral, capacidade para empregar as ferramentas básicas das TIC necesarias para o exercicio da súa profesión. |
|
B13
|
|
Dominio da expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
|
|
C2
|
Utilización das ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
|
|
C3
|
Capacidade para desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
|
C4
|
Entendemento da importancia da cultura emprendedora e coñecimento dos medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
|
|
C5
|
Capacidade do alumno para valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que debe enfrontarse. |
|
|
C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1. Orixe e evolución histórica da Unión Europea. |
1. Antecedentes históricos da UE
2. O proceso de profundización da UE
3. O proceso de ampliación da UE |
Tema 2. Natureza xurídica e caracteres da Unión Europea. |
1.Configuración xurídica: a UE como Organización internacional
2.Valores, obxectivos e principios
3.O sistema de competencias |
Tema 3. A integración europea. Fundamento e alcance constitucional da pertenza á UE. |
1. Bases constitucionais da pertenza á UE
2. A pertenza á UE e as súas consecuencias sobre o sistema constitucional de fontes do Dereito.
3. A pertenza á UE e as súas consecuencias sobre a organización territorial do Estado español. |
4. Cidadanía e dereitos. |
1. A cidadanía europea: concepto e contido
2. A tutela dos dereitos no espazo comunitario
3. A Carta dos Dereitos fundamentais da UE: proceso constitucional?
4. A adhesión da UE ao Convenio Europeo de Dereitos Humanos. |
Tema 5. Sistema institucional da Unión Europea (I). |
1. Consideracións xerais: principios e medios
2. O Consello Europeo
3. O Consello |
Tema 6. Sistema institucional da Unión Europea (II). |
1. O Parlamento Europeo
2. A Comisión
3. Outras institucións e órganos |
Tema 7. Ordenamento xurídico da Unión Europea (I): Fontes.
|
1. O Dereito orixinario
2. O Dereito derivado
3. O proceso de formación do Dereito derivado |
Tema 8.Ordenamento xurídico da Unión Europea (II): Aplicación no Ordenamento xurídico interno. |
1. As relacións entre o Dereito da UE e os Dereitos interno dos Estados membros
2. Os principios de efecto directo, primacía e responsabilidade do Estado
3. Desenvolvemento e execución do Dereito da UE
|
Tema 9. Sistema xurisdicional da UE (I): Organización e funcionamento do TJUE. |
1.O Tribunal de Xustiza: organización e funcionamento
2. O Tribunal Xeral: organización e funcionamento
3. Os tribunais especializados: o Tribunal da Función Pública.
4. Caracteres xerais do procedemento ante o TJUE. |
Tema 10. Sistema xurisdicional da UE (II): as competencias do TJUE. |
1. A competencia contenciosa
2. A competencia prejudicial
3. As competencias consultiva |
Tema 11. Políticas e liberdades da UE. |
1. As liberdades fundamentais do mercado interior
2. As políticas comúns da Unión
3. As políticas compartidas da Unión
4. As políticas en que a Unión dispón de competencias de cooperación, apoio, complemento ou axuda |
Tema 12. Acción exterior da Unión Europea: as relacións exteriores. |
1. A subxectividade xurídica internacional da UE
2. As principais manifestacións da subxectividade internacional da UE
3. A dimensión internacional das políticas civís da UE |
Tema 13: Acción exterior da Unión Europea: a Política exterior e de Seguridade Común e a Política de Seguridade e Defensa Común. |
1. A articulación da Política Exterior e de Seguridade Común
2. A dimensión institucional e os ámbitos materiais da Política Exterior e de Seguridade Común
3. A articulación da Política de Seguridade e Defensa Común |
Tema 14: Espazo de Liberdade, Seguridade e Xustiza: a tutela xudicial e procesual na Unión Europea. |
1. A cooperación xudicial en materia civil
2. A cooperación xudicial en materia penal
3. O principio de recoñecemento mutuo en materia penal
4. A orde europea de detención e entrega |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A3 A5 A6 C5 |
39 |
60 |
99 |
Seminario |
B6 B10 B13 B1 B2 B5 C2 C3 C4 C5 C6 |
19 |
25 |
44 |
Proba obxectiva |
A1 A3 A5 A6 B6 B10 B1 B2 B5 C4 C5 C6 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Sesión maxistral |
Seminario |
Seminario |
Proba obxectiva |
Proba obxectiva |
Atención personalizada |
|
Descrición |
O alumno terá a posibilidade de consultar cos profesores todas aquelas dúbidas que lle xurdan tanto respecto das clases maxistrais como das actividades prácticas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
B6 B10 B13 B1 B2 B5 C2 C3 C4 C5 C6 |
Actividades prácticas: traballos en grupos, análise de textos... |
30 |
Proba obxectiva |
A1 A3 A5 A6 B6 B10 B1 B2 B5 C4 C5 C6 |
Examen final da materia, poderá ser escrito ou oral. |
70 |
|
Observacións avaliación |
ORGANIZACIÓN DA MATERIA – ÁREAS DE COÑECEMENTO. A
impartición e avaliación da materia é responsabilidade de 3 Áreas de
coñecemento: 1) Área de Dereito internacional público. Temas: 1-2 e
5-13.
Profesorado: en Dobre Grao Dereito ADE, Profa. Gabriela A. Oanta
(gabriela.oanta@udc.es) y Doctoranda Ana Maestro Cortizas (a.maestro@udc.es); en Grao Dereito, Profa. Marta Sobrido
(marta.sobrido@udc.es) y Prof. Jorge Antonio Quindimil López
(jorge@udc.es). 2)
Área de Dereito constitucional. Temas: 3-4. Profesorado: Profa. Sonia
García Vázquez (soniagv@udc.es) e Prof. Ana Aba Catoira
(ana.abac@udc.es). 3) Área de Dereito procesual: Prof. Juan Cámara
(camara@udc.es), Profa. Nuria Fachal (nuria.fachal@udc.es) e Prof. David
Soto (david.sdiaz@udc.es). Tema 14. CÁLCULO DA
NOTA FINAL DA MATERIA: Cada unha das Áreas de coñecemento que participan
na
materia ten un peso, na avaliación final, proporcional á súa carga
docente:
Dereito internacional público: 78 % da nota final Dereito
constitucional: 15%
da nota final Dereito procesual: 7% da nota final . DOBRE
GRAO
DERECHO-ADE: En relación coa parte relativa a Dereito internacional
público, é necesario aproba-lo examen final para que poidan terse en
conta
as notas das prácticas. É dicir: no caso dos alumnos que obteñan unha
calificación numérica de 5 ou superior (sobre 10) no examen final da
parte de
DIP, se lles calculará a nota da parte de DIP do seguinte modo: o 20% da
nota
mediante a evaluación das actividades de seminario (en clase, entregas
de
traballos...) e o 80% restante mediante o examen final; no caso dos
alumnos que
obteñan unha calificación numérica inferior ó 5 (sobre 10) no examen
final da
parte de DIP, só se lles terá en conta o examen final de DIP -cun peso
do 80%-
a efectos do cálculo da nota de DIP. Aqueles alumnos que
non se presenten ó examen final de DIP, serán considerados como NP polo
que se
refiere á parte de DIP. No caso das outras materias do DOBRE GRAO EN DEREITO (Constitucional e Procesual) é necesario aprobar o exame final para que poidan ser tidas en
conta as notas das prácticas. É dicir: • Alumnos que obteñan unha cualificación
numérica de 5 ou superior (sobre 10) no exame final,
calcularáselles a nota do seguinte modo: 30% da nota mediante
avaliación de actividades prácticas (en clase, entregas de traballos …), e
70% restante mediante o exame final; • Alumnos que obteñan unha cualificación
numérica inferior a 5 (sobre 10) no exame final, suspenderán a materia sen que se lles poida ter en conta a nota das prácticas. GRAO EN DEREITO (tódalas materias) é necesario aprobar o exame final para que poidan ser tidas en
conta as notas das prácticas. É dicir: • Alumnos que obteñan unha cualificación
numérica de 5 ou superior (sobre 10) no exame final,
calcularáselles a nota do seguinte modo: 30% da nota mediante
avaliación de actividades prácticas (en clase, entregas de traballos …), e
70% restante mediante o exame final; • Alumnos que obteñan unha cualificación
numérica inferior a 5 (sobre 10) no exame final, suspenderán a materia sen que se lles poida ter en conta a nota das prácticas.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
BARNARD, C.; PEARS, S. (eds.) (2014). European Union law . Oxford: Oxford University Press
MANGAS MARTÍN, A. y LIÑÁN NOGUERAS, D.J. (2016). Instituciones y Derecho de la Unión Europea. Madrid: Tecnos
DIEZ DE VELASCO, M. (COORDINADO POR J.M. SOBRINO) (2010). Las Organizaciones internacionales. Madrid:Tecnos
ORTEGA GÓMEZ, M. (2016). Las políticas de la Unión Europea en el siglo XXI. Barcelona: Bosch
FAIRHURST, J. (2016). Law of the European Union (11th ed.). Edinburgh: Pearson
ABELLÁN HONRUBIA, V.; VILÁ COSTA, B. y OLESTI RAYO, A. (2011). Lecciones de Derecho comunitario europeo. Barcelona: Ariel
SOBRINO HEREDIA, J.M. (2016). Textos para el estudio del Derecho Internacional Público, Derecho de la Unión Europea y Derecho Internacional de los Espacios. Valencia: Tirant lo Blanch
SOBRINO HEREDIA, J.M. (2016). Textos para el estudio del Derecho Internacional Público, Derecho de la Unión Europea y Derecho Internacional de los Espacios. Valencia: Tirant lo Blanch |
BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA PARA A PARTE DO PROGRAMA IMPARTIDA POLO AREA DE DEREITO CONSTITUCIONAL
RUIPEREZ ALAMILLO, J.: La "Constitución Europea" y la teoría del Poder Constituyente, Ed. Biblioteca Nueva, Madrid, 2000.
*CARMONA CONTRERAS, A. (Ed.), La Unión Europea en perspectiva constitucional, Aranzadi, Navarra, 2008.
*GOIZUETA VÉRTIZ, J. y CIENFUEGOS, M. (Dirs.), La eficacia de los derechos fundamentales de la UE, Thomson Reuters Aranzadi, Navarra, 2014.
*JIMENA QUESADA, L., Fundamentos constitucionales de la Unión Europea, Biblioteca Nueva, Madrid, 2006.
*JIMENA QUESADA, L., Jurisdicción nacional y control de convencionalidad. A propósito del diálogo judicial global y de la tutela multinivel de derechos, Aranzadi, Navarra, 2013.
*JIMENA QUESADA, L., Sistema europeo de derechos fundamentales, Colex, Madrid, 2006.
*PÉREZ TREMPS, P. (Dr.), Constitución europea y Constituciones nacionales, Tirant lo Blanch, Valencia, 2005.
*RODRÍGUEZ, A., Integración europea y derechos fundamentales, Civitas, Madrid, 2001.
*UGARTEMENDÍA, J.I., Derecho Constitucional Europeo, Tirant lo Blanch, Valencia, 2011.
*UGARTEMENDÍA, J.I., GARCÍA VÁZQUEZ, S., GOIZUETA VÉRTIZ, J. (Dirs.), La Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea, Thomson Reuters Aranzadi, Navarra, 2012. |
Bibliografía complementaria
|
MANGAS, A. (Dir.); GONZÁLEZ, L.N. (Coord.); LÓPEZ ESCUDERO, M.; MARTIN PÉREZ DE NANCLARES, J. y SOBR (2008). Carta de los Derechos Fundamentales de la Unión Europea. Comentario artículo por artículo. Madrid: Fundación BBVA
ALCAIDE FERNÁNDEZ, J. y CASADO RAIGÓN, R. (2018). Curso de Derecho de la Unión Europea, 3ª ed.. Madrid: Tecnos
SÁNCHEZ RAMOS, B. (Ed.) (2012). La Unión Europea como actor global. Valencia: Tirant lo Blanch
GUTIERREZ ESPADA, C. e.a (2015). La Unión Europea y su Derecho. Madrid: Trotta
ALDECOA LUZARRAGA, F.; SOBRINO HEREDIA, J.M. e.a. (2008). Los Tratados de Roma en su cincuenta aniversario. Perspectivas desde la Asociación Española de Profesores de Derecho internacional y Relaciones internacionales. Madrid: M. Pons |
PAXINAS WEB
Páxina oficial da Unión Europea: http://europa.eu/
EUROPOL: http://europol.europa.eu/
EUROJUST: http://eurojust.eu/
Rede xudicial europea en materia civil e mercantil: http://ec.europa.eu/civiljustice
Atlas xudicial europeo: http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/index_es.htm
Rede xudicial europea en materia penal: http://www.ejn-crimjust.europa.eu/ejn/
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Dereito Internacional Público/612G01019 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Traballo fin de Grao/612G01031 | Dereito internacional dos espazos/612G01047 |
|
Observacións |
Curso do posgrado "Política marítima integrada da Unión Europea" (4ª ed.). |
|