Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales. |
A3 |
Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos. |
A8 |
Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas. |
A9 |
Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos. |
A12 |
Conocimiento de la especie humana a través de la cultura, parentesco y hábitat con especial atención a los pueblos preindustriales. |
A15 |
Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad. |
A16 |
Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos. |
A17 |
Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.). |
A18 |
Capacidades en evaluar los proyectos de políticas públicas y de intervención social, así como sus resultados. |
A22 |
Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos. |
A23 |
Capacidades en evaluar los costes y beneficios ecológicos y sociales (presentes y futuros). |
A24 |
Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas. |
A26 |
Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento. |
A30 |
Capacidades en establecer, programar y ejecutar programas y proyectos de intervención social. |
A34 |
Conocimientos y actitudes de ética profesional. |
A35 |
Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales. |
A36 |
Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales. |
B1 |
Capacidad de organización y planificación. |
B2 |
Toma de decisiones. |
B3 |
Capacidad de análisis y síntesis. |
B4 |
Resolución de problemas. |
B5 |
Capacidad de gestión de la información. |
B6 |
Comunicación oral y escrita en la lengua nativa. |
B9 |
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad. |
B10 |
Habilidades en las relaciones interpersonales. |
B12 |
Trabajo en equipo. |
B13 |
Razonamiento crítico. |
B14 |
Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar. |
B18 |
Creatividad. |
B20 |
Conocimiento de otras culturas y costumbres. |
B21 |
Aprendizaje autónomo. |
B24 |
Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación. |
B25 |
Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines. |
B26 |
Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales. |
B27 |
Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C5 |
Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras. |
C6 |
Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Con esta materia o alumno adquirirá as seguintes competencias e habilidades:
Analizar a cultura, os seus compoñentes e a súa dinámica
Explicar os procesos culturais, multiculturais e identitarios
Analizar a interculturalidade dentro da globalización |
A1 A3 A8 A9 A12 A23 A24 A34 A35 A36
|
B1 B3 B5 B6 B9 B13 B20 B24 B25 B26 B27
|
C1 C4 C7
|
Resolver problemas sociais e culturais
Organizar planificacións de desenvolvemento
Interpretar a diversidade e a interculturalidade
Integrar os diferentes actores nun equipo multidisciplinar
Predicir a importancia da cultura emprendedora e da investigación no deseño sociocultural
|
A15 A16 A17 A26 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Investigar sobre o inventario dos bens culturais ou patrimoniais
Deseñar o uso social das políticas culturais coa presenza de diversos axentes na dinámica sociocultural
Planificar metodoloxías e técnicas para a investigación de bens culturais
Desenvolver a xestión de proxectos socioculturais que potencien o desenvolvemento socioeconómico en base ao turismo cultural
|
A1 A3 A23 A24 A30 A36
|
B1 B2 B3 B5 B9 B14 B20 B24
|
C5 C8
|
|
A23 A30 A36
|
B1 B9 B14 B20 B24
|
C5 C8
|
|
A1 A3 A8 A9 A15 A16 A17 A18 A22 A23 A24 A26 A30 A34 A35 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B10 B12 B13 B14 B18 B20 B21 B24 B25 B26 B27
|
C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1 |
A Socioloxía da Cultura. Ideas e nocións de cultura
|
Tema 2 |
Cultura e globalización |
Tema 3 |
A Socioloxía e a literatura, a música, o cinema e a arte |
Tema 4 |
Cultura, identidade e memoria. O patrimonio
|
Tema 5 |
Proxectos socioculturais |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Lecturas |
A1 A17 B1 B3 B5 B9 B20 B27 C6 |
0 |
15 |
15 |
Proba obxectiva |
A23 A30 A36 B1 B9 B20 B24 |
2 |
15 |
17 |
Sesión maxistral |
A1 A3 A8 A9 A12 A15 A16 A17 A23 A24 A26 A30 A34 B3 B9 B25 B26 B27 C4 C5 C6 C7 C8 |
27 |
15 |
42 |
Traballos tutelados |
A18 A22 A23 A30 A34 A35 B24 B21 B20 B18 B14 B13 B12 B10 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C8 |
5 |
21 |
26 |
|
Atención personalizada |
|
12.5 |
0 |
12.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Lecturas |
Lectura, por parte do alumno, de textos fundamentais ou relaciondos coa materia, de entre os indicados polo profesor e, no seu caso, propostos polo propio alumno |
Proba obxectiva |
Os alumnos haberán de superar un exame nas datas oficialmente establecidas. |
Sesión maxistral |
É a explicación por parte do profesor dos contidos da materia na aula. Ocasionalmente apoiarase en soporte visual. As clases son para entender os conceptos e as teorías e plantexar posibles dúbidas sobre os mesmos. Durante o curso poderanse realizar seminarios, conferencias, coloquios e xornadas relacionadas con temas obxecto da asignatura, aos que os alumnos deberán de asistir, existiendo aa posibilidade de que nos exames poídase incluir algúns dos temas tratados en ditas actividades. Así mesmo, e na medida do posible, poderán levarse a cabo viaxes de formación coa visita a proxectos socioculturais en marcha ou xa realizados. |
Traballos tutelados |
Os alumnos, de forma individual ou colectiva realizarán ao longo do curso unha serie de prácticas e un traballo que implique a xénese dun proxecto sociocultural. Estes traballos estarán dirixidos ou tutelados polo profesor. Os traballos servirán para avaliar e, no seu caso, liberar esta parte da materia. A dirección ou tutela efectuarase de forma individual no despacho do profesor ou colectiva en días de clases non presenciais. Para a elaboración destes traballos os alumnos apoiaranse na bibliografía especializada existente. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada desta materia desenvolverase de forma presencial e non presencial. Para a comprensión das lecturas e para a realización dos traballos tutelados contaredes coa presenza do profesor na aula durante as sesións e, ademais, poderedes programar as titorías presenciais que consideredes necesarias no horario que os profesores comunicarán ao comezo de curso. O profesorado tamén estará dispoñible de forma non presencial preferiblemente a través do correo electrónico (e tamén a través da plataforma Moodle).
Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha titoría para concretar as metodoloxías de avaliación. A súa avaliación basearase nun traballo sobre un libro (30% da nota), un traballo (30% da nota) e o exame presencial realizado na data oficial estipulada pola UDC (40% da nota). Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados (ambos os) como o exame.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A23 A30 A36 B1 B9 B20 B24 |
Os alumnos deberán superar un exame nas datas oficialmente establecidas. Ten un valor do 40%. |
40 |
Traballos tutelados |
A18 A22 A23 A30 A34 A35 B24 B21 B20 B18 B14 B13 B12 B10 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C8 |
Os alumnos, de forma individual ou colectiva realizarán prácticas e un traballo, que se presentará antes da celebración do exame, sobre algún dos temas ou aspectos contidos no programa. Estes traballos estarán dirixidos ou tutelados polo profesor e servirán para avaliar e, no seu caso, liberar esta parte da materia. Teñen un valor do 60%. |
60 |
|
Observacións avaliación |
Avaliación continua
A parte práctica (o conxunto de prácticas e actividades de clase, o traballo grupal, a asistencia e a participación) supoñerá o 60% da cualificación, o exame final o 40%. Desta forma valórase e compénsase todo o traballo realizado.
As prácticas que se realizarán ao longo do cuadrimestre terán un contido variado.
O exame final terá lugar nas datas oficiais marcadas pola UDC.
Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto a parte práctica como o exame. Avaliación non continua
Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha titoría para concretar as metodoloxías de avaliación.
A súa avaliación basearase nun traballo sobre un libro (30% da nota), un traballo (30% da nota) e o exame presencial realizado na data oficial estipulada pola UDC (40% da nota).
Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados (sobre o libro e a película) como o exame. Segunda oportunidade
A aqueles que teñan aprobada a parte práctica da materia pero non se presenten ou suspendan o exame teórico da primeira convocatoria gardaránselles as notas da parte práctica pero terán que presentarse a un exame teórico nas datas oficiais marcadas pola UDC (en segunda oportunidade).
Aqueles que teñan que recuperar a parte práctica por suspendela deberán facer o mesmo exame teórico que os seus compañeiros que a teñan superada e ademais responder a unha ou varias cuestións para recuperar a parte práctica (soamente neste caso das dúas partes suspensas, a parte teórica do exame valerá un 60% da nota e a parte práctica un 40%).
Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto a parte práctica como o exame teórico.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Ariño,
A. (2010) Prácticas culturales en España. Desde los años sesenta hasta la
actualidad. Barcelona: Ariel. Baumann,Zygmunt. (2013). La
cultura en el mundo de la modernidad líquida. México: Fondo de Cultura
Económica. Bauman, Zygmunt y otros (2007).
Arte, ¿líquido?. Madrid: Sequitur. Benjamin, W. (1973). Discursos
interrumpidos I. Madrid Taurus. Bourdieu, P. (2010). El sentido
social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires:
Siglo XXI. Francastel, P (1975).
Sociología del arte. Madrid Alianza Editorial. Frith. S., Straw, W y Street, J (eds) (2006). La otra
historia del rock. Aspectos claves del desarrollo de la música popular: desde
las nuevas tecnologías hasta la política y la globalización. Barcelona Ma non
troppo. Furió, V (2000). Sociología del
arte. Madrid: Cátedra. García Canclini, N, Cruces, F y
Urteaga, M (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Madrid: Ariel y
Fundación Telefónica. Hauser, A. (1967). Historia
social de la Literatura y el Arte. Madrid: Guadarrama (2 vols). Lamo de Espinosa, Emilio
(2002): “Sociología y literatura. Un ensayo sobre sociología, etnología y
literatura como formas de conocimiento social”, pp, 23-36 en Roche, Juan
Antonio (editor), La sociología como una de las bellas artes. Barcelona:
Anthropos. Lamo de Espinosa, Emilio
(1996). Sociedades de cultura y sociedades de ciencia. Oviedo: Ediciones Nóbel. Larraioz Iribarren, A (2015).
La situación de la música clásica en España: de la transición a la actualidad.
Tesis doctoral. Biblioteca de la UCM. Lukács, G. (1982) Sociología
del arte. Barcelona: Península. Maresca, S y Meyer, M. (2013)
Compendio de fotografía para uso de sociólogos. la creación. Barcelona:
Edicions Bellaterra. Noya, J. (2017). Sociología de
la música. Fundamentos teóricos, resultados empíricos y perspectivas críticas.
Madrid: Tecnos. Noya, J, del Val, F, Pérez
Colman, M (coords) (2010): MUSYCA. Música, sociedad y creatividad artística.
Madrid: Biblioteca Nueva. Roche Cárcel, J.A (Ed) (2012).
La sociología como una de las bellas artes. La influencia de la literatura y de
las artes en el pensamiento sociológico. Barcelona: Anthropos. Rodriguez Morató, A y Santana,
A. (2017). La nueva sociología de las artes. Una perspectiva hispanohablante y
global. Barcelona: Gedisa. Rodríguez Morató, A. (2007). La
sociedad de la cultura. Barcelona: Ariel. Sánchez Trigueros, A (ed).
(1997). Sociología de la literatura. Madrid: Síntesis. VV.AA. (2016). Dossier.
“Sociología de la música”. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales.Vol. 4. Núm
1. Mayo. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos. VV.AA (1998). Monográfico.
“Sociología del arte”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 84.
Octubre-Diciembre. |
Bibliografía complementaria
|
|
ÁLVAREZ
ARECES, M.A. (2001): Patrimonio Industrial, Identidad Cultural y
Sostenibilidad, Arqueología Industrial, Patrimonio y Turismo Cultural, Incuna,
Gijón. BAUMAN, Z. (1996):
"Modernidad y ambivalencia" en Las consecuencias perversas de la
modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. BECK, U. (1996) : "Teoría
de la modernización reflexiva" en Las consecuencias perversas de la
modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. CAMPILLO GARRIGÓS, R. (1998):
La gestión y el gestor del patrimonio cultural. KR, Murcia. CARRIER, C. (2000): "La
memoria cercana. Territorio y patrimonio" O patrimonio e a cultura
proxectual. Un diálogo necesario"en J. Leira y R.Méndez (coords.).
Diputación Provincial de Lugo, Lugo. GIDDENS, A. (1996)
"Modernidad y autoidentidad", en Las consecuencias perversas de la
modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona, GINER, S. y SCARTEZZINI, R.
(eds.) (1996) Universalidad y diferencia. Alianza, Madrid. HERBERT, D. T. (1995): Heritage, Tourism and Society. Mansell
Publishing Ld., London. HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. (2002):
El patrimonio cultural: La memoria recuperada. Ediciones Trea, Gijón.
INGLEHART, R. (1991): Cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas.
CIS-Siglo XXI, Madrid. LAMO DE ESPINOSA, E. (ed.)
(1995) Culturas, estados, ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en
Europa. Alianza Ed., Madrid. LEIRA, J.(1999): "Memoria
colectiva, cultural y patrimonio. Tres ejes del cambio social". Historia
Regional e Local (III). Cámara Municipal de Maia, Maia (Portugal) -(2000): "De la cultura
tradicional al multiculturalismo. Un paradigma social". Actas do congresso
cultura popular. SÁ MACHADO, P. y MAIA MARQUES, J. (coord.). Cámara Municipal
de Maia, Maia.
-(2000): "El patrimonio y los bienes culturales. Un diálogo social".
O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario. Leira, J. y Méndez,
R. (Coord.). Deputación Provincial de Lugo, Lugo
-(2001): "El turismo cultural como sistema dinamizador. Eficacia y
planificación social". Desenvolvemento e planificación municipal do
turismo. Álvarez Sousa, A. (Coord.). Deputación Provincial da Coruña, A
Coruña.
-(2003): "Cultura proyectual y turismo emergente". Sociología del
Turismo, Rubio, A. (Coord.). Ariel, Madrid.
-(2007): "Europa: As raíces da construcción de novas identidades. Claves
reflexivas para un debate". Aulas no Camiño. Diálogos nun Camiño da
Cultura Europea. Leira, X. (ed.). Servizo de publicacións da Universidade da
Coruña, A Coruña
-(2011): "La interpretación necesaria en el Turismo Cultural. De los
principios de Tilden a los procesos actuales". Teoría sociológica y
turismo. Álvarez Sousa, A., (Ed.). Netbiblo, Oleiros (A Coruña. MIRÓ, M. (2000): "El
patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de
puesta en valor del patrimonio en España", en LEIRA, J. y MÉNDEZ, R.
(coords.). P patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario.
Deputación Provincial de Lugo, Lugo. MORALES MIRANDA, J. (1998):
Guía práctica para la interpretación del Patrimonio. Consejería de Cultura.
Junta de Andalucía, Sevilla. -(2008): "El sentido y metodología de la
interpretación del patrimonio", en MATEOS RUSILLO, S.M. (coord.). La
comunicación global del patrimonio cultural. Ediciones trea, Gijón. PADRÓ, J. (2000): La gestión
del patrimonio. Una perspectiva territorial. O patrimonio e a cultura
proxectual. Un diálogo necesario. Leira, X. y Méndez, R. (Coords.). Deputación
provincial de Lugo, Lugo. PUIG PICART, T. (1992):
Animación sociocultural, cultura y territorio. Editorial Popular, Madrid. RIEGL, A. (1987). El culto
moderno a los monumentos. Visor, Madrid SANZ, N. (1996): La formación
en la gestión turística del patrimonio cultural. El impacto del turismo en el
patrimonio cultural. Agencia Española de Cooperación Internacional. SERANTES PAZOS, A. (2005): Guía
dos equipamentos para a Educación Ambiental na Galiza. CEIDA, A Coruña. TILDEN, F. (2006). La
interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del
Patrimonio, Sevilla. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Metodoloxía, técnica e estratexias para o deseño e elaboración de proxectos e traballos de investigación/615G01406 | Acción colectiva e cooperación social/615G01416 | Risco, cultura e medio ambiente/615G01417 |
|
Materias que continúan o temario |
Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105 | Socioloxía urbana e ordeamento do territorio/615G01306 | Socioloxía da comunicación e da opinión pública/615G01310 |
|
|