Grao en Ciencias da Actividade Física e do Deporte
Descriptores
Ciclo
Período
Curso
Tipo
Créditos
Grao
1º cuadrimestre
Primeiro
Formación básica
6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente
Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Educación Física e Deportiva
Coordinación
Vazquez Lazo, Juan Carlos
Correo electrónico
juan.lazo@udc.es
Profesorado
Vazquez Lazo, Juan Carlos
Correo electrónico
juan.lazo@udc.es
Web
Descrición xeral
O deporte e unha manifestación da motricidade humana que ven a ocupar un importante lugar dentro da Educacion Física. Para a Pobracion en xeral unha das manifestacions mais fáciles de recoñecer e identificar, e que reflexa un desenrrolo especifico da capacidade de movemento do ser human. Pero, para que calquiera especialidade deportiva chegue realmente a uns niveles altos de dominio exige un proceso previo de construcción sólidamente asentado sobre as bases da motricidade.
A asignatura “Bases de la Educación Física y Deportiva” introduce a o alumno no coñecimento e análisis dos elementos sobre os que se organiza a motricidade das persoas, tanto o longo de sua etapa da educación obrigatoria a través da Educación Física, como en calquiera proceso de iniciación deportiva feito nalgún momento do seu ciclo vital.
Pretende dotar a o alumno da competencia para identificar os elementos fundamentais (capacidades e habilidades) sobre os que se construia motricidade de calquera deporte, caracterizado por unhas estructuras formais e funcionáis particulares. A intención final e que o alumno sepa adaptar as exigencias que plantexa calquera deporte para diseñar un bon proceso de iniciación según sexan as características dos posibles alumnos co os que vaia a traballar no futuro, contribuyendo con elo a facilitar un desenrrolo motor acorde ca etapa evolutiva na que éstos se atopen.
Os contidos abordados nesta asignatura van ter continuidade directa en todas as materias de deportes que impartense o longo do grado sindo, po lo tanto, unha materia obrigatoria que terá aplicacions en múltiples agros.
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A2
Comprender os procesos históricos das actividades físico-deportivas e a súa influencia na sociedade contemporánea, estudando o caso de España e Galicia, e a presenza diferenciada dos homes e das mulleres.
A3
Coñecer e analizar a cultura deportiva e propoñer os cambios necesarios, na propia e na das persoas coas que traballa, desde a ética e o xogo limpo, as diferenzas de xénero e a visibilidade dos discapacitados.
A4
Coñecer e comprender as bases que aporta a educación física á formación das persoas.
A7
Promover e avaliar a formación de hábitos de actividade física e deporte ao longo do ciclo vital, considerando que a idade, o xénero ou a discapacidade son variables que necesitan da intervención consciente para favorecer a igualdade de oportunidades.
A8
Deseñar, desenvolver, e avaliar os procesos de ensino – aprendizaxe, relativos á actividade física e o deporte, con atención e titorización segundo as características individuais e contextuais das persoas (xénero, idade, discapacidade, culturas, etc.).
A9
Elaborar propostas curriculares para as distintas etapas no marco institucional dun centro educativo, desenvolvendo os elementos da programación didáctica da área de E. Física, con arranxo á lexislación vixente e ao proxecto educativo de centro.
A14
Deseñar, planificar, avaliar técnico-cientificamente e desenvolver programas de exercicios orientados á prevención, a reeducación, a recuperación e readaptación funcional nos diferentes ámbitos de intervención: educativo, deportivo e de calidade de vida, considerando, cando fose necesario as diferenzas por idade, xénero, ou discapacidade.
A16
Deseñar, programar e desenvolver actividades esenciais da motricidade humana: o xogo, a danza e a expresión corporal, o exercicio e as actividades no medio natural, no ámbito educativo, recreativo e da actividade física e saúde, promovendo a igualdade de dereitos e oportunidades e evitando a exclusión en función do xénero e a discapacidade.
A18
Deseñar e aplicar métodos adecuados para o desenvolvemento e a avaliación técnico-científica das habilidades motrices básicas nas diferentes etapas evolutivas do ser humano, considerando o xénero.
A23
Avaliar técnica e cientificamente a condición física e prescribir exercicios físicos nos ámbitos da saúde, o deporte escolar, a recreación e o rendemento deportivo, considerando as diferenzas biolóxicas por idade e xénero.
A25
Identificar e comprender os requisitos psicomotores e sociomotores das habilidades deportivas, executando basicamente as habilidades motrices específicas dun conxunto de deportes, considerando as diferenzas por xénero.
A26
Identificar e aplicar as peculiaridades didácticas de cada especialidade deportiva na intención pedagóxica dos diferentes ámbitos de intervención.
A27
Aplicar os principios cinesiolóxicos, fisiolóxicos, biomecánicos, comportamentais e sociais nos contextos educativo, recreativo, da actividade física e saúde e do adestramento deportivo, recoñecendo as diferenzas biolóxicas entre homes e mulleres e a influencia da cultura de xénero nos hábitos de vida dos participantes.
A29
Identificar os riscos para a saúde que se derivan da práctica de actividade física insuficiente e inadecuada en calquera colectivo ou grupo social.
A31
Realizar a análise funcional da conduta nos contextos deportivos, educativos ou de exercicio físico para a saúde, como paso previo á intervención psicolóxica.
A32
Dirixir e xestionar servizos, actividades, organizacións, centros, instalacións, programas e proxectos de actividade física e deportiva desde os principios de igualdade de oportunidades, supervisando e avaliando a calidade, as garantías de seguridade e saúde dos usuarios, así como a súa satisfacción e os resultados sociais e económicos.
A33
Seleccionar e saber utilizar o material e equipamento deportivo adecuado para cada tipo de actividade físico-deportiva no contexto educativo, deportivo, recreativo e da actividade física e saúde.
A34
Realizar actos facultativos de elaboración de informes técnicos e peritaxes, asesorar e inspeccionar sobre actividade deportiva, instalacións e programas deportivos.
A35
Coñecer e saber aplicar o método científico nos diferentes ámbitos da actividade física e o deporte, así como saber deseñar e executar as técnicas de investigación precisas, e a elección e aplicación dos estatísticos adecuados.
A36
Coñecer e saber aplicar as novas tecnoloxías da información e a imaxe, tanto nas ciencias da actividade física e do deporte, como no exercicio profesional.
B1
Coñecer e posuír a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaxe nas ciencias da actividade física e do deporte.
B2
Resolver problemas de forma eficaz e eficiente no ámbito das ciencias da actividade física e do deporte.
B3
Traballar nos diferentes contextos da actividade física e o deporte, de forma autónoma e con iniciativa, aplicando o pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4
Trabajar de forma colaboradora, desenvolvendo habilidades, de liderado, relación interpersoal e traballo en equipo.
B5
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán.
B6
Dinamizar grupos nos diferentes ámbitos do exercicio profesional.
B7
Xestionar a información.
B8
Desenvolver hábitos de excelencia e calidade nos diferentes ámbitos do exercicio profesional.
B9
Comprender a literatura científica do ámbito da actividade física e o deporte en lingua inglesa e en outras linguas de presenza significativa no ámbito científico.
B10
Saber aplicar as tecnoloxías da información e comunicación (TIC) ao ámbito das Ciencias da Actividade Física e do Deporte.
B11
Desenvolver competencias para a adaptación a novas situacións e resolución de problemas, e para a aprendizaxe autónoma.
B12
Coñecer os principios éticos necesarios para o correcto exercicio profesional e actuar de acordo con eles.
B13
Coñecer e aplicar metodoloxías de investigación que faciliten a análise, a reflexión e cambio da súa práctica profesional, posibilitando a súa formación permanente.
B14
Comprender e aplicar a lexislación vixente relativa ao marco das actividades físicas e deportivas nos distintos ámbitos: educación, deporte, xestión, lecer e saúde.
B15
Comprender e saber utilizar as importantes posibilidades que a educación física e o deporte teñen para xerar hábitos sociais e valores democráticos (coeducación de xéneros, respecto á diversidade social e cultural, cooperación, competición respectuosa, compromiso co contorno…).
B16
Dominar habilidades de comunicación verbal e non verbal necesarias no contexto da actividade física e o deporte.
B17
Promover e avaliar actividades de ampliación curricular, referentes á creación de hábitos autónomos de actividade física e deporte.
B18
Comprometerse e involucrarse socialmente coa súa profesión e en concreto, coa situación actual da actividade física e o deporte na educación formal; coa xestión do centro educativo; cos seus compañeiros (traballo cooperativo) e con aqueles aos que educa.
B19
Exercer a profesión con responsabilidade, respecto e compromiso.
B20
Coñecer, reflexionar e adquirir hábitos e destrezas para a aprendizaxe autónoma e o traballo en equipo a partir das prácticas externas en algún dos principais ámbitos de integración laboral, en relación ás competencias adquiridas no grao que se verán reflectidas no traballo fin de grao.
C1
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
- Coñecer os elementos estructuráis da motricidade humana
- Comprender os principios básicos do proceso de iniciación deportiva nos diferentes ambitos de intervencion (diferenciado do proceso de rendemiento/competición).
1.1.Observacions sobre deportes e Preguntas proceso de iniciación 1.2.Algunas temas xorden sobre a cuestión 1.2.1.¿A que idade para comezar un deporte? 1.2.2.¿Cómo presenta-los para o deporte? 1.2.3.Cada fillo / a é un campión no poder? 1.2.4.¿Es necesario dominio técnico previo do deporte? Está ostentando éxito resultado 1.2.5.El dos practicantes de pirámide? 1.2.6.¿Es debe comezar en tenra idade? 1.2.7.Los aprendizaxe inicial errada Será que levar a vicios incorrixibles? deporte 1.2.8.La e educación saudable é en si? 1.2.9.¿Cómo escoller un deporte? 1.2.10.¿Cuál é a importancia da actividade física no desenvolvemento do neno? 1.2.11.¿Cuál é o papel dos pais? 1.3.Etapas Sports 1.3.1.Etapa formación profesional 1.3.3.Nivel 1,4 1.3.2.Alto rendemento. Outras preguntas relacionadas composición corporal: tamaño, peso, graxa, ósos e músculos, sobre o proceso de iniciación (Alta Idade) 1.4.1.¿Cómo un neno medra? exercicio 1.4.2.¿El influencia o "brote de crecemento" de adolescentes; é dicir, na súa maduración somática (PHV)? máis 1.4.3.¿Crece neno facer deporte? 1.4.4.¿Cómo un neno a practicar un deporte pode deixar de crecer? 1.4.5.¿Es neno máis fino facer deporte? 1.4.6.¿Cómo óso maduro dun neno? 1.4.7.El exercer influencia maduración ósea dun neno? 1.4.8.¿El muscular dun neno / adolescente que adestra regularmente encaixa como un adulto? 1.4.9.¿Se pode cambiar o tipo de músculo en un neno tras unha formación específica (aeróbic, velocidade ...)? 1.5.Madurez Biolóxica e rendemento físico 1.5.1.¿Cómo maduración sexual dun neno é valorada? influencias exercicio 1.5.2.¿El maduración sexual? neno 1.5.3.¿Un cunha vantaxe inicial, cando a madurez competencia ten outro fillo con caducidade atrasado? 1.5.4.¿Esta vantaxe "biolóxica" é igual para nenos e para nenas? 1.5.5.¿Cómo a forza máxima desenvolve no neno? 1.5.6.¿Cómo potencia aeróbica máxima (VO2max) desenvólvese no neno? El 1.5.7.Siguiendo con traballo aeróbico, como limiar anaeróbico desenvolve no neno? 1.5.8.¿Cómo a capacidade de traballo anaeróbico desenvolve no neno? 1.6.El Neno e do Deporte Competición 1.6.1.¿Dónde é a fronteira entre o exercicio saudable e exercicio físico saudable? 1.6.2.¿Es aconsellable para un neno ou adolescente adestrada forza? 1.6.3.¿En este adestramento de forza idade tamén pode axudar a previr varias enfermidades? 1.7.Aspectos Unha nota sobre a iniciación deportiva en nenos: 1.7.1.El neno non é un adulto en miniatura
4.1.La Iniciación
4.1.1.Elementos sobre os que hay que actuar pra que a acción
sexa educativa
4.1.2.Características a desenrrolar
4.1.3.Contidos
4.2.El Desenrrolo
4.2.1.Contidos
4.3.El Perfeccionamiento
4.3.1.Obxetivos principais
4.3.2.Características
4.3.3.Contidos
4.4.Riscos Da Excesiva Práctica Deportiva
4.4.1.Trastornos óseos y musculares
4.4.2.Trastornos clínicos
4.4.3.Trastornos psicológicos
4.4.4.Efectos do sobreentrenamiento
3.- Evolución e desenrrolo da motricidade por medio do deporte. Tratamento didáctico do deporte no proceso de iniciación.
3.1.Introducción
3.2.Aspectos Cognitivos do Deporte
3.3.Comprensión e Toma De Decisions
3.4.Aprendizaxe Motor Dos xogos Deportivos
3.5.Los xogos Modificados
3.6.Modelos De Enseñanza Dos xogos Deportivos
3.6.1.Modelos verticaiss
(Horst Wein. 1993. En España Usero y Rubio. 1993)
3.6.2.Modelos horizontais
3.7.O deporte no ámbito escolar
3.8.Deporte escolar pra todos o a presión de gañar un partido
3.9.Características básicas do deporte no ámbito escolar
3.9.1.Introducción
3.9.2.Orientaciones do deporte
3.9.3.Características básicas do deporte no ámbito deportivo
3.9.4.Conclusions
3.10. ¿Qué se faien nunha escola deportiva? ¿Pode uno divertirse y aprender o mesmo tempo?
3.10.1.Introducción
3.10.2.¿Qué finalidade persigue nosa escola deportiva?
3.10.3.¿Qué elementos configuran a metodoloxía?
3.10.4.Factores que condicionan a programación e, por tanto, as intervencions didácticas
3.10.5.¿Qué modelo de ensino podemos emplear nas nosas sesions?
3.10.6.Características dos diferentes elementos metodolóxicos relacionados co deporte
3.10.7.Aspectos positivos das diferentes metodoloxías
3.10.8.A organización como recurso metodolóxico e a sua relación ca seguridade
3.10.9.Recomendacions para pais y técnicos
3.11. A educación en valores e o deporte federativo a nivel infantil
5.- Desenrrolo e posta en practica do proceso da iniciación: Obxetivos
5.1.- Plantexamentos metodolóxicos
5.1.1.- Os métodos tradicionais
5.1.2.- Os métodos activos
5.1.3.- Principios esenciais no ensino dos deportes nos métodos activos
5.2.- Premisas didácticas pra o ensino dos deportes
5.2.1.O método utilizado teñe que comprometer o alumno
pra realizar unha actividade práctica
5.2.2.O tempo asignado a tarefa deberá ser suficente
pra que o alumno a aprenda
5.2.3.A presentación dos exercicios debe estar acorde
ca sua complexidade
5.2.4.As diferentes formas de coñecemento dos resultados
deberán emplearse ca asiduidade e profundidade
5.3.Criterios Pra a Elaboración DUn Programa
De Iniciación Deportiva
5.4.Principais Diferencias Entre Enfoques De Iniciación
5.5.Os Modelos Alternativos De ensino
na Iniciación Deportiva
5.5.1.Introducción
5.5.2.Clasificacions dos modelos de iniciación deportiva
6.-Situación da materia no marco global da educación e particularmente da educación física (ámbito básico)
6.1.Introducción
6.2.Os Obxetivos Da Área Da Educación Física
6.2.1.Obxetivos xerais
6.3.Los Contidos Da Educación Física
6.3.1.O corpo: imaxen e percepción
6.3.2.O corpo: habilidades e destrezas
6.3.3.O corpo: expresión e comunicación
6.3.4.Salud corporal
6.3.5.Os xogos
6.4.Criterios De Evaluación
7.- Aspectos a ter en conta no proceso de iniciacion deportiva
7.1.Introducción
7.2.Características, Maduración eDesarrollo
do Individuo Que Aprende.
7.3.Estructura Da Actividade A Ensinar
7.3.1.A técnica o modelos de execución
7.3.2.O regulamento do xogo
7.3.3.O espacio de xogo
7.3.4.O espacio/tempo deportivo
7.3.5.A comunicación motriz
7.3.6.A estrategia motriz
7.4.Coñecer e Comprender Un Deporte
7.5.Diferentes maneiras De Clasificación Dos Deportes
7.5.1.Clasificación en función da tarefa motriz (Castejón. 1995)
7.5.2.Clasificación en función de la relación entre odeportista
e o móvil (Fitts. 1986)
7.5.3.Clasificación en función de la experiencia vivida (Bouet. 1968)
7.5.4.Clasificación en función del obxetivo (Dudley. 1986)
7.5.5.Clasificación en función da habilidade requerida
(Mauldon y Redfern. 1990)
7.5.6.Clasificaciones en función do espacio
(Ellis. 1990 y Thorpe, Bunker y Almond. 1990)
7.5.7.Clasificación en función da orientación pedagóxica
(Durand, G. 1969)
7.5.8.Clasificación en función do tipo de esforzo requerido
(L.P. Matveyev. 1983)
7.5.9.Clasificación en función da información recibida
e da la decisión a tomar (Marteniuk. 1976)
7.5.10.Clasificación en función do grado de dificultade de execución
(Fitts, P.M. 1965)
7.5.11.Clasificación en función do tipo de exercicios
que se desenrrolan cara a competición (Matveiev, L. 1976)
7.5.12.Clasificación en función da continuidade o aumento
da complexidade estructural da tarefa deportiva (Kanap, B. 1979)
7.5.13.Clasificación en función da maior ou menor complexidade
da actividade e do dominio corporal necesario (Tessie, J. 1971)
7.5.14.Clasificación en función da formación (Read, B. y Devís, J. 1990)
7.5.15.Clasificación baixo un criterio xeral (Manno, R. 1991)
7.5.16.Clasificación desde una perspectiva fisiolóxica (Dal Monte 1977)
7.5.17.Novas tendencias de clasificación
7.6.Deportes Individuais, De Adversario e Coletivos: Clasificación
7.6.1.Clasificación dos deportes individuais
según Enric María Sebastiani i Obrador (1995)
7.6.2.Clasificación dos deportes de adversario
según M. Blázquez (1997)
7.6.3.Clasificación dos deportes de equipo
según D. Blázquez y J. Hernández-Moreno (1984)
7.7.Secuenciación no Aprendizaxe
7.7.1.FASE 1: Desenrrolo das habilidades perceptivas a
través das tarefas motrices habituais
7.7.2.FASE 2: Desenrrolo das habilidades e destrezas básicas
7.7.3.FASE 3: Iniciación as tarefas motrices específicas
7.7.4.FASE IV: Desenrrolo das tarefas motrices específicas y desenrrolo da condición xeeral
8.- A contribución educativa ao proceso de iniciacion
8.1.Introducción
8.2.Outros Aspectos A desenrrolar Ademais Do Perceptivo e Motor
8.2.1.Actitudes
8.2.2.Valores
8.2.3.Normas
8.3.Orientacions na Práctica
8.3.1.de actitudes
8.3.2.Desenrrolo arrollo de valores
8.3.3.Desenrrolo de normas
8.4.Deporte e Calidade De Vida
8.4.1.Educación para o ocio e o tempo libre
8.5.As Actividades Deportivas Extraescolares
8.5.1.A evaluación do programa
8.6.¿Es o deporte un contido formativo no ámbito escolar?
8.6.1.Introducción
8.6.2.El deporte como contenido formativo
8.6.3.Qué no podo facer
8.6.4.Quén determina o deporte
8.6.5.Cómo se fai
8.6.6.Qué deportes, uns sí e outros non
8.6.7.O deporte no proceso do ensino aprendizaxe
8.6.8.Reglas e coñecementos previos
8.6.9.Táctica e técnica deportiva. o movemento intelixente
8.6.10.Os deportes modificados como base pra o ensino e o aprendizaxe deportivo
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Recensión bilbiográfica
O alumno deberá de coller de maneira particular un Mapa conceptual o final do cuatrimestre que sintetice a totalidade dos contidos presentados durante curso, ou ben esquematizar un dos temas específicos cos que se traballe durante o mesmo.
Sesión maxistral
Impartirase por parte do docente de maneira teórica e con o obxectivo dual de exposición e orientación sobre os contidos da disciplina.
Proba mixta
Realizarase na data determinada polo Departamento e constará de duas partes diferenciadas: unha de rendimento teórico e a outra de sesolución dun caso práctico.
Estudo de casos
Farase ca presentación y realización dos 14 Casos prácticos feitos durante o cuatrimestre. E obligatoria a asua presentación y asistencia a cada un deles respetando as datas sinaladas para tal fin.
Atención personalizada
Metodoloxías
Recensión bilbiográfica
Estudo de casos
Descrición
Asimismo os grupos de traballo deberán de pasar periódicamente para revisar a evolución de suas revisions y continidos e obter o visto bo para continuar ca elaboración do mesmo. O alumno deberá de asistir a tutoría para determinar o contido y temática do mapa conceptual, así como as revisións periódicas sinaladas polo docente. Do mesmo xeito o alumno poderá acceder a debatir, suxerir, e intercambiar calquera aportación o dubida que se lle plantexe no transcurso do desenrrolo do curso, xa sexa previa cita solicitada así como nas tutorías sinaladas para tal finalidade.
Constará de duas partes:
1º enquisas de carácter teórico - valor 30%
2º resolución dun caso práctico - valor 40%
Haberá de ser superado co o 50% da nota para poder optar a media entre elas y cada unha do resto de las metodoloxías da avaliación.
Presentarase na mema data da celebración da proba mixta sinalada polo Deparatamento. Non e obrigatoria a sua presentación para poder optar a media do resto das calificacións.
Asignarase un tema dos contidos da materia e o alumno deberá de presentar un resumo bibliográfico de po lo menos 10 artigos actualizados , debidamente fundamentados.
Constará ca entrega dos 14 casos prácticos que se desenvolverán durante o cuatrimestre e entregaránse nas datas a determinar . E obrigatoria sua presentación para poder optar a media final. Si se da o caso da sua no presentacia, na segunda oportunidade se calificará soamente sobre as notas obtidas na proba mixta.
20
Observacións avaliación
No caso de reprobar a disciplina na oportunidade de Xuño (1º oportunidade) o alumno deberase soamente presentar a o exame da 2ª oportunidade (Xullo) daquelas partes donde no alcanzase o aprobado. Nas seguintes convocatorias voltará a ter que presentarse a totalidade do exame teórico (proba mixta). reservándose a calificacions da recensión bibliográfica e dos casos casos prácticos na memoria de o seu expediente para as seguintes convocatorias.
Para a realización da proba mixta deberase de comunicar o responsable
da asignatura a necesidade de facer dita proba en idioma galego a semana
anterior a la data sinalada para tal fin. No caso de non ser comunicado
se realizará no idioma castelán.
Na circunstacia da matricula parcial do alumno, este tera que cumprimentar os requisitos establecidos no mesmo xeito co resto do alumnado o de necesitalo comunicarllo ao responsable da materia quen o adaptará en base as posibilidades.
Fontes de información
Bibliografía básica
Hernández Moreno (1994). Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona. INDE
Vázquez Lazo, J.C. (1988). Análisis estructural del hockey. A Coruña. CTP-UDC
Moreno, J.A. y Rodríguez, P.L. (1996). Aprendizaje deportivo. Murcia. UDMurcia
Vázquez Lazo, J.C. (1898). Evolución y carácterísticas del análisis funcional sociomotriz en relación al rugby. A Coruña. CTP-UDC
Castejón, J. (1995). Fundamentos de iniciación deportiva y actividades físicas organizadas. Madrid. Dyckinson
Vázquez Lazo, J.C. (2004). Iniciación al rugby. Madrid. Gymnos
Bayer, C. (1986). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Madrid. Paidotribo
Blázquez, D. (1999). La Iniciación Deportiva y el Deporte escolar. Barcelona. INDE
DURAN, M. (1988): El niño y el deporte. Barcelona. Paidós.
GALLAHUE, D. L. y OZMUN, J. C. (2005): Compreendendo o Desenvolvemento Motor. Bebês, criancas,adolescentes e adultos. Sao Paulo. Phorte.
KAIL, R. V. y CAVANAUGH, J. C. (2006): Desarrollo Humano. Una perspectiva del ciclo vital.Madrid. Paraninfo Thomson Learning.
MARCHESI, A. y otros (1985): Psicología evolutiva. Madrid. Alianza Editorial.
PAPALIA, D. E. y WENDKOS, S. (1992): Desarrollo humano. Colombia. Panamericana.
RUÍZ, L. M. (1987): Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid. Gymnos.
WICKSTROM, R. (1990): Patrones motores básicos. Madrid. Alianza Editorial.
HAYWOOD (1993): Life span motor development. Champaign, Illinois. Human Kinetics.
Bibliografía complementaria
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
Esta asignatura relacionase de xeito directo con todas aquelas disciplinas vinculadas a o proceso de iniciación deportiva. Da mesma maneira presenta unha base sólida para a progresión y establecemento en relación os diferentes ámbitos de traballo, xa sexa iniciación específica o entrenamento-competición.
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías