Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Instrumentación Industrial Código 631111506
Titulación
Diplomado en Máquinas Navais
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
1º y 2º Ciclo 1º cuatrimestre
Primero Segundo Tercero Optativa 3.5
Idioma
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://fv.udc.es/12Ciclo/Materiales/Ficheros/benigno/277/II/home.htm
Descripción general Nos contornos industriais encontrámonos con equipos e aparellos orientados a medición de variables físicas(Temperatura, Presión, Caudal,...), a regulación (Controladores) e outros que ofrecen capacidade de transformación, seguridade, etc.
Nesta materia estúdanse os elementos que forman parte das plantas industriais, os seus principios físicos de funcionamento, e a súa representación mediante planos de instrumentación, dedícase tamén unha parte a coñecer os medios de comunicación no contorno industrial.
Esta materia é complementaria coa de Fundamentos da Teoría de Regulación e Control. E as bases necesarias para o seu estudo son a Física e o Debuxo do primeiro curso.
O curso fai uso da Facultade Virtual, onde se encontran os materiais e as tarefas que hai que desenvolver ao longo do curso para superar a materia.

Competencias del título
Código Competencias del título
A5 Mantener los sistemas de maquinaria naval, incluidos los sistemas de control, a nivel operacional.
A13 Utilizar las herramientas manuales y el equipo de medida para el desmantelado, mantenimiento, reparación y montaje de las instalaciones y el equipo de abordo, a nivel operacional.
A14 Utilizar las herramientas manuales y el equipo de medida y prueba eléctrico y electrónico para la detección de averías y las operaciones de mantenimiento y reparación, a nivel operacional.
A39 Interpretar y representar correctamente el espacio tridimensional, conociendo los objetivos y empleo de los sistemas de representación gráfica.
A41 Interpretar y representar el Dibujo Industrial (dibujo, simbología, convencionalismos...).
A42 Llevar a cabo automatizaciones básicas de procesos industriales.
A43 Manejar correctamente la información proveniente de las instrumentaciones y sintonizar controladores.
A44 Realizar operaciones de optimización energética de las instalaciones de abordo utilizando convenientemente los equipos de medida, a nivel operacional.
A46 Ensamblar mantener y reparar equipos informáticos y manejar sistemas operativos y aplicaciones informáticas.
A48 Regular y controlar sistemas y procesos, a nivel operativo.
A51 Redacción e interpretación de documentación técnica.
A54 Operar, mantener, seleccionar y reparar los equipos eléctricos, electrónicos, y de regulación y control del buque.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B8 Aprender en contornos de teleformación.
B12 Uso de las nuevas tecnologías TIC, y de Internet como medio de comunicación y como fuente de información.
B13 Comunicar por escrito y oralmente los conocimientos procedentes del lenguaje científico.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Comprender o papel que xogan os distintos dispositivos, aparellos e sistemas, nun contorno industrial ou a bordo dun buque A5
A13
A14
A43
A44
B8
B12
C3
Expresarse utilizando correctamente os términos relativos aos instrumentos industriales e a medida das magnitudes físicas. A5
A14
A43
A54
B4
B8
B12
B13
C1
C3
Ser capaz de valorar as propiedades físicas dos materiales e o xeito de utilizar os mesmos para a captación da información contida nunha variable física A43
B3
B4
B12
C3
C6
Interpretar os planos de instrumentación normalizados dunha instalación, facer modificacións nos mesmos e debuxar, mediante ferramentas software, planos de pequenas instalacións ou partes da mesma. A39
A41
A51
B4
B8
B12
C3
Coñecer algúns dos instrumentos para a medida das magnitudes máis frecuentes no contorno industrial, e coñecer tamén os elementos de acción de uso máis xeralizado. A13
A14
B2
B8
B12
C3
Utilizar con familiaridade os conceptos básicos de comunicación e os estándares máis usuais presentes no contorno industrial. A48
B8
B12
C3
Manexarse con facilidade na procura e localización de documentación técnica a traves da web. A51
B8
B12
C3
Interpretar a información contida nos catálogos, manuais e demais literatura técnica suministrada polas casa comerciais sobre os seus productos. A51
B8
B12
C3
Construir pequenos programas gráficos en contornos de instrumentación virtual. A42
A46
B8
B12
C3

Contenidos
Tema Subtema
Introducción Elementos de medida
Elementos de acción
Elementos de control
Vías de comunicación
Interacción home-máquina
Diagnose e Supervisión

Principios físicos de transducción Transductores pasivos
Transductores activos

Representación simbólica Introducción
Simbología conforme a ISA
Instrumentos de medida Introducción
Fuerza y presión.
Caudal.
Nivel.
Temperatura.
Posición y desplazamiento.
Velocidad y posición angulares.
Otras variables.
Equipos de acción Introducción
Válvulas.
Bombas.
Otros actuadores y accionadores.
Comunicaciones industriales Introducción
RS-232-C.
RS-422-A.
RS-485.
IEEE-488.
Buses de campo.
Ethernet.
Niveles de comunicación.
Instrumentación Virtual Valores booleanos
Valores numéricos
Estructuras de control
Lazo While
Lazo For
Case
Sequence
Nodo Fórmula
Variables locales y globales
Subprogramas

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Prácticas de laboratorio A5 A13 A14 A39 A41 A42 A43 A46 A48 A54 B3 C6 16 16 32
Sesión magistral A44 A51 B2 B4 B13 C1 4 0 4
Prácticas a través de TIC B8 B12 C3 0 30 30
Salida de campo A13 A14 A39 A41 4 2 6
Portafolio del alumno A41 A44 A51 B2 B3 1 2 3
Prueba objetiva A51 B2 B3 B4 B13 C6 2 0 2
 
Atención personalizada 10.5 0 10.5
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Prácticas de laboratorio Hai dous tipos de prácticas de Laboratorio:
1ª) Consiste na inspección dunha planta de quencemento de auga instalada no Laboratorio de Automatización II. Trala descrición do sistema polo profesor, os alumn@s deben facer os apuntamentos necesarios, e plantexar as cuestións que consideren convenientes, para xerar un plano de instrumentación da planta.

2ª) Trátase das prácticas de instrumentación virtual que se levan a cabo na aula de informatica facendo uso do LabView ou software de similares características.
Sesión magistral As sesión maxistrais correspóndense co descrito no primeiro apartado de Actividades Introductorias.
Prácticas a través de TIC O curso fundaméntase no uso da Plataforma de Teleformación é dunha web propia da materia á que se acesa dende a Plataforma.

O curso está estructurado en temas, e a súa vez cada tema organízase nos apartados: Introducción, Actividades e Materiais.

O alumno debe realizar as actividades propostas utilizando os Materiais e as ferramentas de software adecuadas, xerando un documento entregable a través da plataforma que incluirase no seu Cartafol
Salida de campo Durante o curso o alumno traballa cos planos de instrumentación dunha instalación real, a do Aquarium Finisterrae dos Museos Científicos Coruñeses.

Na última parte do curso faise unha visita as instalacións técnicas de dita institución, para comprobar "in situ" a correspondencia entre os planos e funcionamento da planta.
Portafolio del alumno O Cartafol vaise elaborando ao longo do curso mediante a entrega dos traballos que están programados na Axenda da Plataforma de Teleformación, e constitúen a principal vía de avaliación, que remata cunha entrevista persoal entre alumn@ e profesor para valorar o Cartafol e o seguimento da materia.
Prueba objetiva Os alumn@s que non superen a materia mediante a valoración do seu Cartafol poderán acudir a un exame final da materia, na que terán a oportunidade de completar a nota obtida mediante o Cartafol.

Desaconséllase esta proba como única vía para superar a materia.

Atención personalizada
Metodologías
Prácticas de laboratorio
Prácticas a través de TIC
Salida de campo
Portafolio del alumno
Descripción
1º) Nas prácticas de Laboratorio o profesor está presente para resolver as dúbidas que o alumno vaia formulando no desenvolvemento das mesmas.

2º) Nas prácticas a través de TIC a atención personalizada lévase a cabo mediante a titoría individural pola Plataforma de Teleformación, ou ben nas sesións semanales de Titoría Colectiva na Aula.

3º) Na saída de campo o profesor acompaña aos alumn@s, e xunto co persoal do Aquarium vai clarexando as dúbidas que poidan surxir sobre o funcionamento da planta.

4º) O Cartafol supón unha entrevista persoal de avaliación ao finalizar o curso.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Prácticas de laboratorio A5 A13 A14 A39 A41 A42 A43 A46 A48 A54 B3 C6 Levantamento do plano de instrumentación do Laboratorio de Automatización II


Instrumentación virtual
20
Prácticas a través de TIC B8 B12 C3 Trátase das actividades a realizar ao longo do curso descritas na web da materia 70
Salida de campo A13 A14 A39 A41 Tratase da visita as instalacións técnica do Aquarium Finisterrae dos Museos Cientificos Coruñeses 10
Portafolio del alumno A41 A44 A51 B2 B3 É o conxunto de traballos realizados polo alumn@ máis a entrevista persoal co profesor de valoración da súa actividade 80
Prueba objetiva A51 B2 B3 B4 B13 C6 É un exame final da materia como oportunidade para completar o traballo non entregado nos seus prazos ao longo do curso 60
 
Observaciones evaluación
A avaliación total non pode superar o 100%, o valor de 240% corresponde ao feito de poder seguir diferentes vías para obter o 100%.

Fuentes de información
Básica Comisión G2 (1985). Bombas y ventiladores. Madrid, Asinel
Domingo Peña, J. et al. (2003). Comunicaciones en el entorno industrial. Barcelona. UOC
Pérez García, M.A. (2003). Instrumentación electrónica . Madrid. Paraninfo
Creus Solé, A. (1997). Instrumentación industrial. Barcelona. Marcombo
Pallás Areny, R. (2003). Sensores y acondicionadores de señal. Barcelona. Marcombo
Rodríguez Mata, A. (2000). Sistemas de medida y regulación. Madrid. Paraninfo

Complementária Johnson, C. (1993). Process control instrumentation technology. London. Prentice-Hall
Fraser, R.E. (2001). Process measurement and control. Upper Saddle River. Prentice-Hall


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías