Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Manobra II Código 631G01309
Titulación
Grao en Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e Enxeñaría Mariña
Coordinación
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Profesorado
Pacheco Martínez, Eliseo Antonio
Correo electrónico
eliseo.pacheco@udc.es
Web
Descrición xeral Las asignaturas relacionadas con la Maniobra componen un bloque de conocimientos esenciales y exclusivos en la formación de un Marino Profesional. Se puede decir que un Marino formado y experimentado es la única persona capaz de prever todos los inputs y outputs en el diseño y desarrollo de la Maniobra de un buque.

Por otro lado, las consecuencias de una mala decisión a la hora de ejecutar una Maniobra pueden ser graves e incluso catastróficas: varadas, colisiones, allisions hundimientos, incendios y explosiones. Un error implicará como mínimo daños al buque y sus consecuencias económicas: costes, P&I, demoras, detenciones, etc.

En todo lo anterior radica la importancia de su formación.

Integrada en el Grado, esta asignatura “Maniobra II” es la profundización de los conocimientos básicos adquiridos en la asignatura de 2º curso “Maniobra I”, y pretende dar al alumno sólidas bases para las asignaturas "Simulación Náutica" (4º curso) y “Maniobra Avanzada” (Master).

En el desarrollo de la asignatura se tendrán en cuenta:
STCW 1978, y las Enmiendas de Manila de 2010
IMO Model course 1.22 Ship Simulator and Bridge Teamwork.
IMO Model course 7.01 Master and Chief Mate


Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Controlar as boas prácticas de seguridade e saúde no traballo.
A2 Interpretar e representar correctamente o espazo tridimensional, coñecendo os obxectivos e o emprego de representación gráfica.
A4 Coñecer e construír as Proxeccións Cartográficas Perspectivas empregadas en Navegación, os seus antecedentes e uso.
A10 Redactar e interpretar documentación técnica e publicacións náuticas.
A11 Empregar o inglés, falado e escrito, aplicado á navegación e ao negocio marítimo.
A12 Navegar, con seguridade e respecto ao medioambente, en Buques Tanque.
A14 Planificar e dirixir unha travesía, determinar a situación por calquera medio de navegación, e dirixir a navegación.
A15 Realizar unha garda de navegación segura.
A16 Manter a seguridade da navegación utilizando o radar, a ARPA e os modernos sistemas de navegación para facilitar a toma de decisións.
A17 Adoptar as medidas axeitadas en casos de emerxencias.
A19 Utilizar as frases normalizadas da OMI para as comunicacións marítimas, e emprego do inglés falado e escrito.
A21 Manobrar e gobernar o buque en todas as condicións.
A27 Controlar o cumprimento das prescricións lexislativas.
A30 Utilizar os telemandos das instalacións de propulsión e dos sistemas e servizos de maquinaria.
A35 Organizar e dirixir a tripulación.
A37 Usar correctamente os diferentes aparatos de navegación e radiocomunicacións.
A38 Ser capaz de identificar, analizar e aplicar os coñecementos adquiridos nas distintas materias do Grao, a unha situación determinada formulando a solución técnica máis axeitada dende o punto de vista económico, ambiental e de seguridade.
A44 Capacidad para redactar informes técnicos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaboradora.
B9 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B11 Capacidade de adaptación a novas situacións.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B15 Capacidade para adquirir e aplicar coñecementos.
B16 Organizar, planificar e resolver problemas.
B22 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
C9 Posuír e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser originais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
C10 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplas (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Capacitar para realizar o estudo da manobrabilidade dun barco baseado en diferentes probas para a súa determinación e saber construír os gráficos correspondentes para o seu uso. A2
A10
A11
A21
A27
A30
A37
A44
B1
B3
B14
B22
C6
C10
Coñecemento do estado da arte en termos de sistemas de propulsión do buque e temóns de alta eficiencia de última xeración, e o control deles polo manobristra. A21
A38
B3
B9
B15
B16
B22
C3
C6
C8
Analizar as forzas presentes para saber facer un uso óptimo dos medios de manobra do buque e ter a capacidade de poder afrontar situacións imprevisibles que poidan xurdir no desenvolvemento da manobra. A10
A14
A15
A17
A21
A30
A35
A38
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
B14
B15
B16
C3
C6
C8
C9
C10
Coñecer os efectos derivados da navegación en augas restrinxidas polo seu calado e / ou pola súa anchura e, en particular, a interacción do buque con outro buque, coa beira e co fondo. A21
A38
B3
B9
B15
B16
C3
C6
C8
Adestrar para o estudo, planificación, desenvolvemento e execución das manobras de recalada, fondeo, entrada, descarga e saída de diferentes portos e terminais con distintos tipos de buques. A1
A2
A4
A10
A11
A12
A14
A15
A16
A17
A19
A21
A27
A30
A35
A37
A38
A44
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
B14
B15
B16
B22
C3
C6
C10

Contidos
Temas Subtemas
Introduction. Objetctives. Teaching Guide. STCW 1978/2010. Model Course 7.01.
Ship´s Manoeubrability Standards. Definitions. SOLAS. IMO Circulars. Trials. Turning Circle characteristics Pivot Point.
Ship Handling Equipment. Propeller. Rudder. Steering Gear. Automatics Pilot. Rudder/ ROT Indicators.
Bridge Team Management. STCW. BTM. Planning. Briefings. Manning. Training. Organization. Standing Orders. Pilot. Fatigue. Communications. Single Point of Failure.
Shallow Water Effects. Hydrodinamics. Squat. Bank Effect. Ship´s Interaction. Turning circle. Currents.
Basics of Ship Handling. Rudder-Propeller Effect. Wind Effect. Current Effect.
Berthing Operations. Berthing. Unberthing. Approaching the berth. Safety margins. Use of ropes. Use of anchors. Typical Manoeuvres.
Mooring. Ropes. Winches. Forces. Mooring Configurations. Deck teams. Secuencias. Accident prevention.
Anchoring. Windlass. Deck team. Secuencias. Dragging. Accident prevention.
Pilot Station. Approach. Rigging Pilot Ladder Master Pilot Exchange.
Tugs. Port. Scort. Accident prevention.
Open Sea. 6 DOF. Waves. COLREG. IS Code 2008. Emergency Maneouvres: Towing. MOB, IAMSAR. Bad weather.
Maritime Accidents.
Analysis. Cases Analysis.
Voyage Planning. SOLAS V. IMO Circulars. BTM. Exercises.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais C10 1 0 1
Sesión maxistral A1 A2 A4 A11 A12 A16 A19 A21 A27 A37 A38 A44 B15 B16 C3 C6 C8 35 70 105
Estudo de casos A1 A11 A14 A15 A17 A19 A21 A30 A38 A44 B2 B9 B16 C3 C8 4 6 10
Prácticas de laboratorio A17 A21 A30 A35 B1 B2 B4 B5 B6 B11 B14 B15 B16 8 8 16
Proba obxectiva A10 B3 B22 C9 C10 4 0 4
 
Atención personalizada 14 0 14
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais A primeira clase da materia adicarase a presentar a materia: obxectivos, metodoloxías e normas.
Intentarase coñecer as motivacións e as bases formativas dos alumnos coa materia.
Sesión maxistral Presentación oral dos temas que compoñen a materia, buscando tamén a participación activa de todos os alumnos. Os contidos pódense desenvolver en inglés.
Como soporte pode utilizar .ppt, software técnico (CAD, Maxsurf, etc) e vídeos.
As técnicas de Role Palying poden intercalarse para simular accións reais durante as manobras (ponte, proa, popa, etc).
Será necesaria a asistencia á clase para cualificar a avaliación continua.
A falta de puntualidade pode ser motivo para non ser aceptado na aula.
Estudo de casos Cálculos a tener en cuenta nun Voyage Plannig (squat, wheel-over point, etc).
Análisis de los accidentes marítimos relacionados con el tema.
Prácticas de laboratorio Impartiranse no simulador de manobra algúns conceptos básicos sobre o seu funcionamento, así como as manobras básicas de amarre e desamarre para servir de introdución ao tema "Simulación náutica" (cuarto ano).
A asistencia a estas clases no simulador é obrigatoria para aprobar a materia.
Proba obxectiva Para ter o dereito a avaliación continua, xustificaranse polo menos o 90% da asistencia ás clases.
O exame final da materia nas oportunidades de xaneiro e xullo será de natureza eminentemente teórica e consistirá xeralmente nunha serie de preguntas conceptuais, outras sobre manobras teóricas e algún problema sobre squat.
Tamén poderase realizar caso práctico de Voyage Plan (port-to-porto), tendo en conta para o seu desenrolo cuestións relacionadas co tema.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada ao estudante, entendida como apoio no proceso de ensino-aprendizaxe, levarase a cabo nas horas de titoría do profesor.
O profesor asistirá a calquera consulta dos alumnos no seu programa de titorías.

En canto ao "Alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia" o profesor poñerá a disposición da bibliografía da materia e a posibilidade de titorías en liña.
Profesor e alumnx coordinarán esta asistencia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A10 B3 B22 C9 C10 Para ter o dereito a avaliación continua, xustificaranse polo menos o 90% da asistencia ás clases.

O exame final da materia nas oportunidades de xaneiro e xullo será de natureza eminentemente teórica e consistirá xeralmente nunha serie de preguntas conceptuais, outras sobre manobras teóricas e algún problema sobre squat.

Tamén poderase realizar caso práctico de Voyage Plan (port-to-porto), tendo en conta para o seu desenrolo cuestións relacionadas co tema.
95
Prácticas de laboratorio A17 A21 A30 A35 B1 B2 B4 B5 B6 B11 B14 B15 B16 En cada sesión de atención personalizada en pequeños grupos tras finalizar cada ejercicio práctico, se realizará un seguimiento de las práctica realizada resolviendo las dudas que se hayan presentado a los alumnos tanto sobre el mismo como sobre los aspectos teóricos de necesaria aplicación en su desarrollo tomando como elemento básico de trabajo la capacidad del simulador de maniobra para el estudio posterior en tiempo real de la ejecución de cada ejercicio.
Para que las Prácticas de Laboratorio puedan computar en la evaluación, éstas deben de ser controladas en estas sesiones lo que conlleva necesariamente la asistencia obligatoria del alumno a las mismas en el grupo de trabajo que le corresponda.
Se valorará en concreto la destreza del alumno, su interés y su capacidad para la aplicación práctica de los conceptos teóricos en el desarrollo práctico de las maniobras propuestas, tratando de que se realicen en un ambiente de equipo y distendido que permita al alumno desarrollar sus capacidades sin generar en el mismo una excesiva responsabilidad por el resultado, aspecto que se estima relevante en la profesión del marino mercante para poder culminar con éxito el aprendizaje que le debe de conducir a realizar con éxito las diferentes maniobras con buques en la realidad.
5
 
Observacións avaliación

Convenio STCW 2010: Los criterios
de evaluación contemplados en el cuadro A-II/1 del Código STCW, y recogido en
el Sistema de Garantía de Calidad, se tendrán en cuenta a la hora de diseñar y
realizar la evaluación.

En lo referente al "Alumnado
con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de
exención de asistencia" el Profesor pone a disposición delalumno los apuntes actualizados de la Asignatura
en reprografía, no le exige la asistencia a clase para su evaluación en las dos
oportunidades de enero y julio y en lo relativo a las tutorías del Profesor, no
solamente estará dispuesto a resolver las dudas que se le presente a este tipo
de alumnos en el horario establecido a tal efecto por el Profesor; sino también
en cualquier otro en que se encuentre en el despacho y las demás actividades
que esté desarrollando se lo permitan.

En lo relativo al contenido de la
prueba objetiva en ambas oportunidades; este será el establecido con carácter
general en la descripción de la misma.


Fontes de información
Bibliografía básica
BAUDU, H. (2018). Ship Handling. Dokmar. Vlissingen. 2nd ed. INOUE K. (2014). Theory and Practice of Shiping Handling. ITU Vakfi. Istambul. MURDOCH, E., DAND, I. W., CLARKE, C. (2012). A Master’s Guide To Berthing. The Standard Club. London. 2nd Ed.
Bibliografía complementaria
BARRASS, C.B. (2009). Ship Squat and Interaction. Witherby, Edinburgh. CLARK, I.C. (2005). Ship Dynamics for Mariners. The Nautical Institute, London. CLARK, I.C. (2009). Mooring and Anchoring Vol 1. Principles and Practice. The Nautical Instite, London. HENSEN, H. (2003). Tug Use in Port. A practical guide. The Nautical Institute, London. HOOYER, H. H. (1994). Behaviour and Handling of Ships. Cornell Maritime Press, Maryland. ROWE, R.W. (2000). The Shiphandler´s Guide.The Nautical Institute, London. VERVLOESEM, W. (2009). Mooring and Anchoring Vol 2. Inspection and Maintenance. The Nautical Institute, London.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Construcción Naval/631G01105
Manobra I/631G01207
Teoría do Buque I/631G01208
Collision Rules, signals, bouyage system and ISM Code (Reglamento de Abordaxes, Sinales, Sistema de balizamento e Código ISM)/631G01303

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Manobra I/631G01207

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías