Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Coñecer e comprender a morfoloxía, a fisioloxía, a patoloxía e a conduta das persoas, tanto sas como enfermas, no medio natural e social. |
A3 |
Coñecer e comprender os métodos, procedementos e actuacións fisioterapéuticas, encamiñados tanto á terapéutica propiamente dita a aplicar na clínica para a reeducación ou recuperación funcional, como á realización de actividades dirixidas á promoción e mantemento da saúde. |
A6 |
Valoración diagnóstica de coidados de fisioterapia segundo as normas e cos instrumentos de validación recoñecidos internacionalmente. |
A7 |
Deseñar o plan de intervención de fisioterapia atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia. |
A8 |
Executar, dirixir e coordinar o plan de intervención de fisioterapia, utilizando as ferramentas terapéuticas propias e atendendo á individualidade do usuario. |
A17 |
Comprender a importancia de actualizar os coñecementos, habilidades, destrezas e actitudes que integran as competencias profesionais do fisioterapeuta. |
B1 |
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio |
B2 |
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio |
B3 |
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética |
B4 |
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado |
B5 |
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía |
C1 |
Adequate oral and written expression in the official languages. |
C6 |
Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines. |
C9 |
Ability to manage times and resources: developing plans, prioritizing activities, identifying critical points, establishing goals and accomplishing them. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecer e comprender os distintos mecanismos das lesións no deporte e as bases para a súa prevención |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer e comprender as bases, así como as particularidades de atención da Fisioterapia da Actividade Física e Deportiva |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer as adaptacións dos distintos tecidos ao exercicio e as bases do seu tratamento mediante fisioterapia da Actividade Física e o Deporte. |
A1 A3
|
B1
|
C1
|
Coñecer as lesións máis frecuentes que se producen na Actividade Física e o deporte, o seu tratamento médico; o seu diagnóstico, prognóstico, avaliación e as técnicas máis adecuadas para o seu tratamento de fisioterapia. |
A1 A3
|
|
C1
|
Coñecer os métodos e/ou técnicas de intervención de Fisioterapia, máis adecuados previr ou tratar lesións derivadas da práctica de Actividade Física e Deporte; así como para aumentar o rendemento dos deportistas |
A3
|
|
C1
|
Saber realizar o exame e valoración adecuadados ao estado funcional do deportista / practicante de Actividade Física.
|
A3 A6 A7
|
|
C1
|
Seleccionar e aplicar os métodos e/ou técnicas de intervención de Fisioterapia máis adecuados previr ou tratar lesións derivadas da práctica de Actividade Física e Deporte; así como para aumentar o rendemento dos deportistas. |
A3 A7 A8
|
|
C1 C9
|
Coñecer a resposta apropiada na lesión aguda ou crónica, tanto na competición como no adestramento, tendo en conta a coordinación previa con outros profesionais para identificar e establecer roles e responsabilidades. |
A1 A3
|
B4
|
C1
|
Comprender a importancia da actualización constante de coñecemento e a revisión crítica da información. |
A17
|
B2 B3 B5
|
C6
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1: Conceptos Xerais de Fisioterapia da actividade fisica e deportiva |
Conceptualización
Importancia da fisioterapia na actividade física e deportiva
Xeneralidades da fisioterapia na actividade física e deportiva
|
TEMA 2: Mecanismos das lesions do deporte. Prevención |
Concepto de lesión deportiva
Clasificación das lesións deportivas
Estatistica lesional
Etiología
Factores de risco
Mecanismo de produción da lesión
Deporte practicado e lesións máis frecuentes
-Lesións no tenis
-Lesiones na natación
-Lesións no baloncesto
-Lesiones na carreira
-Lesiones no fútbol
-Lesiones noutros deportes
Prevención das lesións no deportista
|
TEMA 3: Aspectos importantes sobre as lesions nos distintos tecidos |
Músculo
Tendón
Ligamento
Óso
Nervios
Cartílago
Tratamento dos distintos tecidos mediante fisioterapia |
TEMA 4: Lesións específicas da actividade física e do deporte no membro superior e tronco |
Guía de exame
Lesiones máis frecuentes
Avaliación clínica
Técnicas e procedementos de tratamento e prevención
|
TEMA 5: Lesións específicas da actividade física e do deporte no membro inferior e pelvis |
Lesiones máis frecuentes
Avaliación clínica
Técnicas e procedementos de tratamento e prevención |
TEMA 6: Reeducación sensitivo-perceptivo motriz nas lesións deportivas |
Concepto de Reeducación propioceptiva
Elementos e sistemas no feedback propioceptivo
Fases dun programa de Reeducación propioceptiva
Elementos a ter en conta nun programa de reeducación propioceptiva
Técnicas para a realización dun programa de reeducación propioceptiva |
TEMA 7: Vendaxes na actividade física e deportiva |
Conceptualicación
Tipos de vendaxes
Vendaxe funcional
Vendaxe neuromuscular |
TEMA 8: Atención na actividade física e deportiva. Axudas ergoxénicas e doping no deporte |
Axudas ergoxénicas na actividade física e do deporte.
Dopaxe
Consideracións farmacolóxicas
Consideracións psicolóxicas do deportista
Viaxes cos equipos
Botiquín de viaxe do fisioterapeuta.
Protocolos de actuación en eventos deportivos.
O fisioterapeuta no banco. Tratamento no escenario da lesión
Equipo multidisciplinar e traballo interdisciplinar no deporte |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
A1 |
1 |
0 |
1 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A3 A7 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
23 |
55 |
78 |
Laboratory practice |
A7 A8 C1 |
34 |
32 |
66 |
Practical test: |
A6 A7 A8 C1 |
1 |
0 |
1 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A3 A7 C1 |
1 |
0 |
1 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
O primeiro día de clase realizaráse unha completa explicación de todos os aspectos tratados na guía docente co fin de que os alumnos coñezan cales son as competencias que se pretende que adquiran, a dinámica de traballo da materia e como se efectuará o proceso de avaliación. |
Guest lecture / keynote speech |
Efectuarase a exposición oral do temario da materia, complementándose co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes. Complementarase con sesións de aprendizaxe colaborativa e revisión crítica da literatura científica. |
Laboratory practice |
Sesións nas que levará á práctica no laboratorio os contidos da materia. |
Practical test: |
Proba de carácter oral na que o alumno deberá executar diferentes técnicas de valoración e/ou tratamento para valorar fundamentalmente a adquisición de habilidades e destrezas. |
Mixed objective/subjective test |
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe que pode conter distintos tipos de preguntas: preguntas test, de resposta breve e de desenvolvemento. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
Laboratory practice |
|
Description |
Tanto nas sesións maxistrais, como nas prácticas de laboratorio, fomentarase a participación activa do alumno, estimulando a formulación de dúbidas e a intervención do alumnado. En todas e cada unha das metodoloxías, o alumno terá acceso a unha atención personalizada a través das tutorías presenciais e/ou virtuais (a través da plataforma moodle e/ou do correo electrónico). |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Practical test: |
A6 A7 A8 C1 |
Exame práctico de todos os contidos da materia. Os alumnos terán dúas opcións realizar a proba práctica:
1. Ao longo do curso, xa que se realizará unha ou varias probas de avaliación durante as prácticas.
2. Nas oportunidades oficiais de xaneiro e xullo.
Os alumnos que superasen a opción 1 pero queiran subir a nota mediante a opción 2, poderán presentarse a este última pero non se lles manterá a nota anterior. |
30 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A3 A7 A17 B1 B2 B3 B4 B5 C1 C6 C9 |
Os contidos tratados nestas clases serán obxecto de avaliación mediante a proba mixta. Valorarase tamén a asistencia e puntualidade de forma continuada durante todo o curso e a participación no proceso de revisión crítica da literatura científica Esta avaliación suporá un 10% da nota final. |
10 |
Mixed objective/subjective test |
A1 A3 A7 C1 |
Exame de todos os contidos da materia, que inclúe os tratados nas sesións maxistrais e prácticas. O tipo de exame será de exposición escrita podendo incluír preguntas tipo test e/ou preguntas de resposta breve e/ou para desenvolver.
Superar esta proba será requisito indispensable para aprobar a materia. Os alumnos terán dúas opcións para superala:
1. Ao longo do curso, xa que se realizarán distintas probas de avaliación dos contidos. Para superar esta opción, os alumnos deberán sacar polo menos un 5 sobre 10 en cada unha das probas propostas polo profesorado.
2. Nas oportunidades oficiais de xaneiro e xullo.
Os alumnos que superasen a opción 1 pero queiran subir a nota mediante a opción 2, poderán presentarse a este última pero non se lles manterá as nota anterior. |
60 |
|
Assessment comments |
As porcentaxes asignadas a cada proba poden sufrir pequenas modificacións dun curso a outro en función das necesidades da materia; non obstante a suma dos valores de proba práctica e mixta non será inferior ao 80% da nota final e o valor da avaliación continuada nunca será superior ao 20%
|
Sources of information |
Basic
|
Watson, Tim. (2009). Electroterapia práctica basada en la evidencia Publicacion . Barcelona:Elsevir
Esnault, Michèle. (1994). Estiramientos analíticos en fisioterapia activa. Barcelona : Masson
Heyward (2008). Evaluacion de la aptitud fisica y prescripción de ejercicio. Madrid. Panamericana
Gregory S. Scott, Lynn Snyder-Mackler (2003). Fisioterapia del deporte y el ejercicio. Madrid : Elsevier, [2003]
Hüter-Becker¨, A. (2005). La rehabilitacion en el deporte. Barcelona. Paidotribo
Kulund, Daniel N. (1990). Lesiones del deportista. Barcelona:Salvat
Roald Bahr, Sverre Mæhlum (2007/09). Lesiones deportivas : diagnóstico, tratamiento y rehabilitación . Madrid. Panamericana
Hinrichs, Hans-Uwe. (1995). Lesiones deportivas prevención, primeros auxilios, diagnóstico, rehabilitación . Barcelona : Hispano Europea,
R.G. Danowski, J.C. Chanussot (1992). Manual de traumatología del deporte. Barcelona : Masson
Walter R.Frontera (2008). Medicina deportiva clínica : tratamiento médico y rehabilitación. Madrid:Elsevier
Pancorbo Sandoval, Armando E. (2008). Medicina y ciencias del deporte y actividad física. Majadahonda : Ergon, [2008]
Vilarrubias, J. Mª. (1996). Patología del aparato extensor de la rodilla. . Barcelona : Jims, 1996
Ramón Balius Matas (2004). Patología muscular en el deporte diagnóstico, tratamiento y recuperación funcional . Barcelona : Masson
Woolf-May,K., Bird,S. (2008). Prescripción de ejercicio:Fundamentos fisiologicos. Barcelona. Elsevier.Masson
Sijmonsma, Josya (2006). Taping Neuro Muscular : manual. Cascais : Aneid Press
William E. Prentice (2001). Técnicas de rehabilitación en la medicina deportiva. Barcelona. Paidotribo
A. Basas García, C. Fernández de las Peñas, J.A. Martín Urrialde (2003). Tratamiento fisioterápico de la rodilla. Madrid : McGraw Hill
Vicente Ferrer López (2003). Urgencias y patología traumática en el ejercicio físico. Albacete] : Altabán |
|
Complementary
|
Esnault, Michèle. (2009). Columna vertebral y stretching. Badalona : Paidotribo, 2009.
McMahon, Patrick J. (2007). Diagnóstico y tratamiento en medicina del deporte. Madrid : McGraw Hill
Naclerio Ayllón, Fernando (2010). Entrenamiento deportivo: fundamentos y aplicaciones en diferentes deportes. Madrid. Panamericana
Maya Martín, Julián (2010). Estimulación eléctrica transcutánea y neuromuscular. Barcelona : Elsevier, [2010]
Mª Isabel Martín Fontelles ; Raquel Abalo Delgado (2008). Farmacología para fisioterapeutas. Madrid:Sintesis
Betés de Toro,M.,Durán Hortolá,M.Mestres Miralles,C.,Nogués Llort,M.R. (2008). Farmacología para fisioterapeutas. Madrid. Panamericana
Pérez Ares, Javier. (2004). Fisioterapia del complejo articular del hombro evaluación y tratamiento de los tejidos blandos . Barcelona : Masson
Bernhardt, Donna B. (1989). Fisioterapia del deporte. Barcelona : Jims, D.L.1989
Carl L. Stanitski. (2003). Lesiones deportivas en la edad escolar. Madrid:Panamericana
Hengeveld, Elly (2007). Maitland manipulación periférica. Barcelona: Elsevier
Nicholas, James A. (1993). Medicina deportiva Patología de las extremidades superiores. Madrid : Mosby
Cook, Grey; Burton, Lee (2015). Movement : functional movement systems : screening, assessment, and corrective strategies. Aptos, CA : On Target Publications
Cook, Chad (2012). Orthopedic manual therapy : an evidence based-approach. Upper Saddle River, NJ : Pearson
Cook, Chad (2014). Orthopedic physical examination tests : an evidence-based approach. Harlow : Pearson
Buckup, Klaus. (2007). Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular exploraciones, signos, síntomas. Barcelona : Masson
Buceta,Jose Maria (1996). Psicología y lesiones deportivas:prevención y recupoeracion. Madrid: Dykinson, 1996
Pacheco Arajol,L. Garcia Tirado,J.J.. (2010). Sobre la aplicacion de estiramientos en el deportista sano y lesionado. Barcelona. Elsevier. Apunts
Muñoz Soler, Alberto. (1988). Sobre la patología psíquica en el deporte. Madrid : Alberto Muñoz, 1988
David Joyce (2016). Sports injury prevention and rehabilitation : integrating medicine and science for performance solutions. London : Routledge, 2016 |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
ANATOMY I AND HISTOLOGY/651G01001 | PHISIOLOGY/651G01003 | GENERAL KINESIOTHERAPY/651G01005 | FUNCTIONAL AND PSYCHOSOCIAL ASSESSMENT/651G01007 | GENERAL PHYSIOTHERAPY/651G01008 | BIOMECHANICS/651G01009 | KINESIOTHERAPY: BASES OF THERAPEUTIC EXERCISE BASES/651G01013 | MANUAL AND OSTHEOPATHIC PHYSIOTHERAPY I/651G01014 | PHYSIOTHERAPY FOR STATIC AND DYNAMIC CONDITIONS IN THE VERTEBRAL COLUMN/651G01015 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
NUTRITION AND PHYSIOTHERAPY/651G01026 | ULTRASONOGRAPHY IN PHYSIOTHERAPY/651G01031 | PHYSIOTHERAPY FOR FOOT AND LEG DISORDERS/651G01032 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir o obxectivo estratéxico 11 do Plan Green Campus da Facultade de Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores |
|