Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A2 |
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A3 |
Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións. |
A4 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento. |
A5 |
Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias. |
A11 |
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
A13 |
Promover o traballo cooperativo e o traballo e esforzo individuais. |
A14 |
Promover accións de educación en valores orientadas á preparación dunha cidadanía activa e democrática. |
A15 |
Coñecer e abordar situacións escolares en contextos multiculturais. |
A16 |
Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula. |
A17 |
Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria. |
A19 |
Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación. |
A20 |
Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas. |
A22 |
Relacionar a educación co medio, e cooperar coas familias e a comunidade. |
A23 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalidade; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A29 |
Recoñecer a mutua influencia entre ciencia, sociedade e desenvolvemento tecnolóxico, así como as condutas cidadás pertinentes, para procurar un futuro sustentable. |
A30 |
Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover a adquisición de competencias básicas nos estudantes. |
A33 |
Integrar o estudo histórico e xeográfico desde unha orientación instrutiva e cultural. |
A34 |
Fomentar a educación democrática da cidadanía e a práctica do pensamento social crítico. |
A43 |
Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación. |
A44 |
Adquirir formación literaria e coñecer a literatura infantil. |
A45 |
Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura. |
A46 |
Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma. |
A47 |
Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino. |
A48 |
Fomentar a lectura e animar a escribir. |
A49 |
Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas. |
A50 |
Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües. |
A51 |
Expresarse, oralmente e por escrito nunha lingua estranxeira. |
A52 |
Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes aos estudantes. |
A53 |
Comprender os principios que contribúen á formación cultural, persoal e social desde as artes. |
A60 |
Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes nos estudantes. |
A61 |
Adquirir un coñecemento práctico da aula e da xestión da mesma. |
A62 |
Coñecer e aplicar os procesos de interacción e comunicación na aula e dominar as destrezas e habilidades sociais necesarias para fomentar un clima de aula que facilite a aprendizaxe e a convivencia. |
A64 |
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro. |
A65 |
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica. |
A66 |
Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se podan establecer nun centro. |
A68 |
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B8 |
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. |
B9 |
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita. |
B10 |
Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira). |
B11 |
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas. |
B13 |
Lectura e interpretación de imaxes. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B16 |
Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. |
B17 |
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. |
B18 |
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. |
B20 |
Relación con diversos interlocutores sociais. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
A11 A43 A49
|
B3 B21
|
C8
|
Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación. |
A11 A43 A49
|
B3
|
|
Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura. |
A45 A52
|
|
|
Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma. |
A46
|
|
|
Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino. |
A47
|
B13
|
|
Fomentar a lectura e animar a escribir. |
A44 A48
|
|
|
Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües. |
A50 A51
|
|
C2
|
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
|
B3 B15 B23 B25
|
|
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
|
B7 B22 B24
|
C3
|
Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. |
|
B7 B22 B24
|
C3
|
Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita. |
|
B8
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
|
B8 B9 B10 B11
|
C1
|
Comprender e saber fomentar a ética democrática da comunicación a través de perspectivas como a que plantexa a educación para o desenvolvemento. |
A2 A3 A4 A5 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A22 A23 A29 A30 A33 A34 A43 A44 A45 A46 A47 A48 A49 A50 A51 A52 A53 A60 A61 A62 A64 A65 A66 A68
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B20 B21 B22 B23 B24 B25
|
C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. O currículo de Lingua Castelá e Literatura na etapa de Educación Primaria |
1. 1. Conceptos fundamentais
1. 1. 1. O currículo como resposta ás grandes preguntas do proceso educativo: que, cando e como ensinar e avaliar
1. 1. 2. O currículo como proceso-en-desenvolvemento: o seu carácter aberto e flexible
1. 1. 3. Os niveis de concreción curricular no sistema educativo español: nivel político, nivel de centro e nivel de aula
1. 2. A materia de Lingua Castelá e Literatura no marco normativo en vigor
1. 2. 1. O desenvolvemento da habilidade para comunicarse, fin superior da nosa área de coñecemento
1. 2. 1. 1. A competencia comunicativa e os seus compoñentes (segundo o modelo de M. Canale e M. Swain)
1. 2. 1. 2. A adaptación do enfoque comunicativo ao ensino das linguas «nativas»: causas e consecuencias
1. 2. 2. Visión de conxunto da organización do currículo básico da materia: bloques de contido, criterios de avaliación, estándares de aprendizaxe...
1. 3. Implicacións curriculares da diversidade lingüístico-cultural nas nosas aulas
1. 3. 1. Dificultades para a aprendizaxe do castelán no alumnado con lingua de instalación distinta do galego e o castelán
1. 3. 2. Adaptacións do currículo para estudantes alófonos: visión de conxunto |
Tema 2. As habilidades lingüísticas |
2. 1. O proceso comunicativo: participantes e escenarios
2. 2. A oralidade
2. 2. 1. Caracteres xerais da comunicación oral
2. 2. 2. Notas de didáctica da oralidade: como traballar a produción e a comprensión de textos orais
2. 3. A escritura
2. 3. 1. Caracteres xerais da comunicación escrita
2. 3. 2. Notas de didáctica da escritura: como traballar a produción e a comprensión de textos escritos
2. 3. 2. 1. O problema da expresión escrita: que é escribir ben?, como se aprende?
2. 3. 2. 2. O problema da competencia lectora: cómo formar lectores «omnívoros», comprensivos e críticos |
Tema 3. A lectoescritura |
3. 1. Notas breves sobre a historia e a estrutura dos sistemas de escritura
3. 1. 1. Historia: cando, onde e para que comezou a Humanidade a escribir?
3. 1. 2. Estrutura: sistemas logográficos, silabográficos e alfabéticos (ou fonemográficos)
3. 2. Ensinar a ler e escribir aos usuarios dun sistema alfabético
3. 2. 1. Os métodos sintéticos, analíticos e mixtos
3. 2. 2. O enfoque construtivista |
Tema 4. A ortoloxía, a ortografía e o seu ensino |
4. 1. Conceptos fundamentais: breve introdución á análise fonolóxica
4. 1. 1. Os segmentos: sílabas, vogais e consoantes
4. 1. 2. Os trazos suprasegmentais: o acento e a entoación
4. 2. A ortoloxía
4. 2. 1. En que consiste?
4. 2. 2. Que lugar debe ocupar nas nosas aulas?
4. 3. A ortografía
4. 3. 1. En que consiste?
4. 3. 2. Que lugar debe ocupar nas nosas aulas?
4. 3. 3. Como debemos ensinala? O papel das regras |
Tema 5. A gramática e o seu ensino |
5. 1. Distincións preliminares
5. 1. 1. A gramática-obxecto (gramática como aspecto da linguaxe)
5. 1. 2. A gramática-descrición (gramática como metalinguaxe)
5. 2. Os dominios da gramática
5. 2. 1. As súas relacións co estudo do vocabulario
5. 2. 2. A súa articulación interna: a distinción entre morfoloxía e sintaxe
5. 3. Orientacións para o ensino da gramática en Educación Primaria
5. 3. 1. É necesario ensinar a gramática-obxecto?
5. 3. 2. Como e por que debemos ensinar a gramática-descrición?
|
Tema 6. O léxico e o seu ensino |
6. 1. Unha ollada á estruturación do vocabulario: campos semánticos e relacións léxicas
6. 2. Orientacións para o ensino do léxico en Educación Primaria |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Document analysis |
A4 A5 A11 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A22 A23 A29 A33 A34 A43 A45 A47 A53 A60 B3 B10 B11 B13 B15 B25 C3 |
3 |
0 |
3 |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A3 A11 A43 A45 A46 A48 A49 A50 A51 A52 A61 A64 A66 B3 B7 B8 B9 B13 B15 B21 B22 B23 B24 B25 C1 C2 C8 |
18 |
27 |
45 |
Supervised projects |
A11 A30 A43 A44 A45 A46 A48 A50 A51 A52 A62 A65 A68 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B20 B21 B22 B23 B24 B25 C1 C4 C5 C6 C7 |
18 |
27 |
45 |
Objective test |
A43 A44 A45 A47 B3 B9 C1 |
3 |
50 |
53 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Document analysis |
Os alumnos e alumnas utilizarán documentos bibliográficos proporcionados polos docentes para ampliar os seus coñecementos sobre a materia. |
Guest lecture / keynote speech |
As exposicións orais do profesorado servirán como guía da materia. |
Supervised projects |
O alumnado, coa axuda do/a docente, deberá desenvolver unha proposta didáctica co obxectivo de poñela en práctica. |
Objective test |
Con esta proba preténdese determinar, de xeito obxectivo, tanto os coñecementos adquiridos polo alumno ou alumna durante o curso como a súa competencia en expresión escrita en lingua castelá, a súa capacidade de relación e a súa madurez crítica. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Objective test |
Guest lecture / keynote speech |
|
Description |
O/a docente estará dispoñible, tanto no horario de titorías que se estableza como a través do correo electrónico, para resolver calquera dúbida relacionada coa materia ou co desenvolvemento do curso. Ao alumnado con dispensa académica procurarase ofrecerlle facilidades para o contacto, dentro sempre das limitacións impostas por outras obrigas académicas e pola vida privada. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
A11 A30 A43 A44 A45 A46 A48 A50 A51 A52 A62 A65 A68 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B20 B21 B22 B23 B24 B25 C1 C4 C5 C6 C7 |
O alumnado, coa axuda do/a docente, deberá desenvolver unha proposta didáctica co obxectivo de poñela en práctica. |
30 |
Objective test |
A43 A44 A45 A47 B3 B9 C1 |
Con esta proba, ademais de examinar os coñecementos adquiridos polo alumno/a durante o curso, avaliarase a súa competencia en expresión escrita en lingua castelá |
70 |
|
Assessment comments |
Os/as alumnos/as con matrícula a tempo parcial poderán solicitar a dispensa académica para esta materia. Logo de a obteren, deberán poñerse en contacto co/coa docente, que arbitrará procedementos de avaliación adicionais á proba obxectiva (á cal teñen, coma o alumnado ordinario, o dereito e o deber de presentarse).
|
Sources of information |
Basic
|
|
- Camps, Anna et alii. (2004): La enseñanza de la ortografía, Barcelona, Graó. - Cassany, Daniel (1991): Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona,Ediciones Paidós. - Cassany, Daniel (1995): La cocina de la escritura, Barcelona, Editorial Anagrama. - Cassany, Daniel (1996): Reparar la escritura. Didáctica de la corrección de lo escrito, Barcelona,Graó. - Cassany, Daniel (2006): Tras las líneas, Barcelona, Anagrama. - Cassany, Daniel et alii (2003): Enseñar lengua, Barcelona, Graó. - Ferreiro, Emilia e Teberosky, Ana (1995): Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, México, Siglo XXI Editores. - Guerrero Ruiz, Pedro e Caro Valverde, M.ª Teresa (Coords.) (2015): Didáctica de la Lengua y Educación Literaria, Madrid, Pirámide. - Martín Vegas, Rosa Ana (2009): Manual de didáctica de la lengua y la literatura, Madrid, Síntesis. - Mata Anaya, Juan, Núñez
Delgado, M.ª Pilar e Rienda Polo, José (Coords.) (2015): Didáctica de la lengua y la
literatura, Madrid, Pirámide. - Mendoza Fillola, Antonio et alii (1996): Didáctica de la lengua para la enseñanza primaria y secundaria, Torrejón de Ardoz (Madrid), Akal. - Mendoza Fillola, Antonio (2003): Didáctica de la lengua y la literatura para Primaria, Madrid, Pearson Educación. - Palou Sangrà, J. e Fons Esteve, M. (Coords.) (2016). Didáctica de la lengua y la literatura en Educación Primaria. Madrid: Síntesis. - Pérez Esteve, Pilar e Zayas, Felipe (2007): Competencia en comunicación lingüística, Madrid, Alianza. - López Valero, Armando e Encabo Fernández, Eduardo (2001): Mejorar la comunicación en niños y adolescentes, Madrid, Ediciones Pirámide. - Real Academia Española (2010): Nueva gramática de la lengua española: manual, Madrid, Espasa. - Real Academia Española (2010): Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa. - Real Academia Española (2011): Nueva gramática básica de la lengua española, Madrid: Espasa. - Real Academia Española (2012): Ortografía básica de la lengua española, Madrid, Espasa. - Varela Ortega, Soledad (2003): Morfología léxica: la formación de palabras, Madrid, Gredos. |
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
Other comments |
En todos os textos entregados polos alumnos desta materia prestarase especial atención tanto á coherencia e á cohesión textuais como ás faltas de ortografía ou aos erros de puntuación. Por outro lado, dado que unha das competencias desta materia é a de coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula, os alumnos/a respectarán as quendas de fala neste espazo así como as exposición orais do profesor/a, evitando calquera interrupción non xustificada. |
|