Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A59 |
Coñecer os problemas de saúde mental máis relevantes nas diferentes etapas do ciclo vital, proporcionando coidados integrais e eficaces, no ámbito da enfermaría. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B15 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Describir os principais problemas de saúde mental |
A59
|
|
|
Identificar as necesiades de coidados das persoas con problemas de saúde mental |
A59
|
B3 B7 B8 B15 B16 B24
|
C7 C8 C10 C11 C12
|
Planificar coidados de enfermaría para as persoas con problemas de saúde mental |
A59
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B15 B16
|
C3 C6 C7 C8 C10 C11 C12
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
UNIDADE DIDACTICA I: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PSIQUIATRICA E DE SAÚDE MENTAL
|
TEMA 1.- Introdución á enfermaría psiquiátrica.
1.1 Concepto de saúde mental
1.2 Historia da psiquiatría e da enfermaría psiquiátrica
1.3 A saúde mental nos modelos enfermeiros
1.4 Definición de enfermaría en saúde mental.
TEMA 2.- Rol da enfermeira na saúde mental
2.1 Función social da enfermaría na saúde mental
2.2 Achegas terapéuticas da enfermaría ao equipo interprofesional.
TEMA 3.- Comunicación e relaciones persoais
3.1 Esquemas comunicativos
3.2 Relación terapéutica: que, como e cando.
3.3 Relación terapéutica nos coidados de saúde mental.
TEMA 4.- Proceso de atención de enfermaría en saúde mental .
4.1 Valoración
4.2 Diagnóstico
4.3 Planificación/ intervención
4.4 Avaliación.
|
UNIDADE DIDACTICA II: PROCESOS PSICOPATOLOXICOS
|
TEMA 5.- Bases conceptuais da psicopatoloxía
clasificación dos diagnósticos.
5.1 Enfermidade psiquiátrica e trastorno en psiquiatría
5.2 Bases biolóxicas, psicolóxicas e sociais da psiquiatría
5.3 Principais alteracións dos procesos psicolóxicos
5.4Sistemas de clasificación dos diagnósticos.
TEMA 6.- Trastornos psicóticos.
6.1Concepto.
6.2Manifestacións .
6.3Plano de coidados.
TEMA 7.- Trastornos do estado de ánimo.
7.1 Concepto
7.2 Manifestacións
7.3 Plano de coidados.
TEMA 8.- Trastornos por ansiedade.
8.1 Concepto
8.2 Manifestacións
8.3 Plano de coidados.
TEMA 9.- Trastornos somatomorfos e disociativos.
9.1 Concepto
9.2 Manifestacións
9.3 Plano de coidados
TEMA 10.- Trastornos da conduta alimentaría.
10.1 Concepto
10.2 Manifestacións
10.3 Plano de coidados.
TEMA 11.- Trastornos da personalidade
11.1 Concepto
11.2 Manifestacións
11.3 Plano de coidados
TEMA 12.- Trastornos relacionados con substancias psicoactivas.
12.1 Concepto
12.2 Clasificación das drogas
12.3 Manifestacións
12.4 Plano de coidados.
TEMA 13.- Delirium e demencia
13.1 Concepto
13.2 Manifestacións clínicas
13.3 Plano de coidados
TEMA 14.- Trastornos do inicio na infancia, nenez e adolescencia.
14.1Concepto
14.2 Manifestacións
14.3 Plano de coidados
TEMA 15.- Trastornos do soño.
15.1 Concepto
15.2 Manifestacións
15.3 Plano de coidados
|
UNIDADE DIDACTICA III: ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN TEMA . |
TEMA 16.- Técnicas grupais en enfermaría de saúde mental.
16.1 Grupos de educación para a saúde
16.2 Grupos terapéuticos expresivos e emocións
TEMA 17.- Estratexias de intervención familiar
17.1 Familia e formas familiares
17.2. A familia como sistema
17.3 Crise e homeostase familiar
TEMA 18.- Estratexias farmacolóxicas
18.1 Valoración de efectos secundarios dos psicofármacos
18.2 Tipos de programas de administración de psicofármacos.
TEMA 19.- Técnicas de intervención en situación de urxencia psiquiatrica
19-1 Concepto de urxencia psiquiatrica
19.2 Avaliación
19-3 Protocolos.
TEMA 20.- Estratexias de intervención en situacións de duelo
20.1 Concepto de duelo
20.2 Tipos de duelos
20.3 Proceso de acompañamento
|
UNIDADE DIDACTIC A IV: PERSPECTIVA
DE XÉNERO E SAÚDE MENTAL
|
TEMA 21.-Porque e impotante o xénero en Saúde Mental
21.1 Que se entende por xénero.
21.2 Relacions de poder, e o seu impacto na saúde das mulleres.
21.3 A socialización do corpo das mulleres.
22.4 Implicacions das profesionais na perspectiva de xénero.
TEMA 22.- Malestatares de xénero
22.1. Síndrome de xénero por ruptura de parella.
22.2. Normas no procoso de ruptura de parella.
22.3 Vinculos afectivos na relación de parella.
TEMA 23.- A Violencia de xénero
23.1 Tipificación da violencia de xénero .
23.2 Dos micromachismos a violencia de xénero.
23.3 A escala e o ciclo da violencia de xénero.
23.4 Indicadores para a detención dos malos tratos.
23.5 Recursos para as vitimas de violencia de xénero
TEMA 24.-Maltrato infantil
23.1 Maltrato infantil na familia.
24.2 Tipos de maltrato infantil-
24.3.Factores de risco.
24.4 Parentalidad positiva.
TEMA 25.- Malos tratos en persoas maiores.
25.1 Tipos de malos tratos
25.2 Envellecemento, xénero e malos tratos.
25.3 Conocer as peculiaridades nas mulleres maiores.
25.4 Como empoderar a mulleres nesta situación.
|
|
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Directed discussion |
A59 B3 B4 B6 B7 B16 B24 C10 C11 |
6 |
10 |
16 |
Guest lecture / keynote speech |
A59 B2 B3 B4 B6 |
20 |
30 |
50 |
Case study |
A59 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B15 B16 B24 C3 C7 C8 C12 |
6 |
18 |
24 |
Supervised projects |
A59 B2 B3 B5 B7 B8 B15 B16 C3 C7 C8 C11 |
4 |
10 |
14 |
Multiple-choice questions |
A59 B2 B3 B8 |
4 |
22 |
26 |
Laboratory practice |
A59 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B15 B16 |
4 |
0 |
4 |
Document analysis |
A59 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B15 B16 B24 C6 C8 C10 C11 |
4 |
8 |
12 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Directed discussion |
Actividade na que despois de expoñer un tema relacionado coa asistencia na saúde mental fomentaráse a discusión desde distintas posición. |
Guest lecture / keynote speech |
Actividade na que a profesora fará unha exposición oral de temas centrais da asignatura, apoiada de medios audiovisuais. |
Case study |
Actividade grupal na que se sitúa aos estudiantes ante un caso o ante una situación real da actividade profesional na que deben ser capaces de analizar os feitos para comprender a situación clínica. |
Supervised projects |
Actividade na que os alumnos/as realizarán un traballo grupal sobre un tema concreto relacionado coa saúde mental que será asignado polo profesor. Este traballo será expuesto na clase ó resto do grupo. |
Multiple-choice questions |
Actividade que consiste nun examen tipo test con respuesta multiple que será realizado ó final do cuatrimestre na que serán evaluados os contidos impartidos durante el curso. |
Laboratory practice |
Actividade que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico situacions que poden presentarse no ámbito da saude mental |
Document analysis |
Actividade grupal na que se utilizaran películas para a análise de temáticas relevantes para o desenvolvemento da materia coas seguintes actividades especificas:
1-Determinar o momento histórico e contexto
2-Determinar o tema da película
3-Realizar un resumen da situación patolóxica.
4-Describir o rol da enfermeira/o. Describir os obxectivos xerais dos coidados de enfermería.
5-Analizar as experiencias ou respostas humanas que experimentan os personaxes
|
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Supervised projects |
|
Description |
A atención personalizada ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia e orientalo no desenvolvemanto das diferentes metodoloxías de aprendizaxe. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Multiple-choice questions |
A59 B2 B3 B8 |
Proba escrita coincidindo coa data oficial do examen da materia. A proba constará de preguntas tipo test relacionadas cos contidos teóricos, o estudio de casos, a analise de fontes documentais, a discusión dirixida e os traballos tutelados. As respostas incorrectas puntuarán negativo na avaliación (de cada tres respostas incorrectas réstase unha resposta correcta). Puntuará sobre un mínimo de 0 y un maximo de 10. |
60 |
Supervised projects |
A59 B2 B3 B5 B7 B8 B15 B16 C3 C7 C8 C11 |
A realización do traballo tutelado será obrigatoria. A evaluación farase tendo en conta, fundamentalmente, a capacidade de síntesis, identificación de problemas (dx de enfermería, complicacións potenciais), selección de intervencions de enfermería (NIC) e o seu razoamento. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10 |
40 |
|
Assessment comments |
A aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación
da materia quedara suxeita as seguintes condicions: Será necesario obter unha
calificación minima de 5 na proba de resposta múltiple e un minimo de 5 no traballo tutelado. Segunda oportunidade: Gárdarase a nota da parte superada (traballo
tutelado ou proba de resposta múltiple) e deberá repetir a parte non superada (traballo
tutelado ou proba de resposta múltiple) Adianto de oportunidade: proba de resposta múltiple o 100% da calificación.
Estudiantes con matrícula parcial: os criterios de avaliación serán os mesmos
que os estudantes a tempo completo.
|
Sources of information |
Basic
|
(2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales : DSM-5. Buenos Aires : Panamericana, [2014]
http://www.anesm.net/ (). .
http://www.index-f.com/presencia/revista.php (). .
http://www.psiquiatria.com/ (). .
http://www.septg.org/ (). .
http://www.psiquiatria24x7.com (). .
Index de Enfermería (). .
Cultura de los Cuidados (). .
Siso saúde. (). .
http://www.psiquiatria24x7.com (). .
http://www.observatoriodelainfancia.mscbs.gob.es/productos/pdf/malt2011v4_total_100_acces.pdf (2011). Maltrato Infantil en la familia en España . M.Sanidad
GIL GOMEZ , ALICIA (2017). RELACIONES DE PODER, CÓDIGOS, PROCESOS DE NATURALIZACIÓN Y SU IMPACTO EN LA SALUD DE LAS MUJERES . ESCUELA ESEN
https://www.escuelaesen.org/AULAESEN/wp-content/uploads/2018/10/RELACIONES-DE-PODER-CÓDIGOS-PROCESOS (2018). RELACIONES DE PODER, CÓDIGOS, PROCESOS DE NATURALIZACIÓN Y SU IMPACTO EN LA SALUD DE LAS MUJERES . ESEN
Bulechek, Gloria M (2009). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC) . Elsevier, [2009].
https://www.fapmi.es/imagenes/subsecciones1/SOIC_Guia%20Ciudadano_Maquetada_30-03-11.pdf (2011). DETECCIÓN Y NOTIFICACIÓN DE CASOS DE MALTRATO INFANTIL Guía para la ciudadanía-. FAPMI
LORENZO, P; LADERO, J.M.; LEZA, J.C; LIZASOAIN,I (2001 ). Drogodependencias (Farmacología, Patología, Psicología, Legislación) . Ed. Interamericana. Madrid
NUÑEZ ,T e LOSCERTALES, F. (1996 ). El grupo y su eficacia. Técnicas al servicio de la dirección y coordinación de grupos . EUB SL. Barcelona
RIGOL CUADRA, A. (2001. ). Enfermería de salud mental y psiquiátrica . Masson D.L. Barcelona
FORNES VIVES, J; CARBALLAL BALSA, Mª C. (2001 ). Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica. Guía práctica de valoración y Estrategias de intervención. . Ed. Médica Panamericana. Madrid;
FORNES VIVES, (2005. ). Enfermería de Salud Mental y Psiquiatrita. Planes de cuidados.. Ed. Panamericana. Madrid
MEJIAS LIZANCOS , F; SERRANO PARRA, MªD; (coordinadores (2000 ). Enfermería en Psiquiatría y Salud Mental. Enfermería s-21 . Ediciones DAE. Madrid –Valencia;
NOVEL MARTÍ, G; LLUCH CANUT, MªT; MIGUEL LÓPEZ DE VERGARA, MªD (2000 ). Enfermería Psicosocial y Salud Mental . Ed. Masson, Barcelona
MANUAL DE DROGODEPENDENCIAS PARA ENFERMERÍA (2002). Gabriel Rubio Valladolid; Mario Martínez Ruiz . Editorial Díaz de Santos, SA
https://www.mscbs.gob.es/ssi/familiasInfancia/ayudas/docs2013-14/GuiadeBuenasPracticas2015.pdf (2013). Guía de Buenas Prácticas en Parentalidad Positiva Un recurso para apoyar la práctica profesional con familias . FEMP
Francisco Megías-Lizancos, José Luis Molino Contreras, Germán Pacheco Borrella (2005 ). Guía de intervención rápida de enfermería en psiquiatría y salud mental . Madrid Valencia: Difusión Adelantas de Enfermería
http://igualdade.xunta.gal/sites/default/files/files/documentos/guia-voluntariado-en-violencia-de-xe (2012). Guia para o voluntariado en violencia de xénero . XUNTA DE GALICIA
https://unaf.org/wp-content/uploads/2013/07/Guia-Profesionales-Daphne.pdf (2009). Guía Pro fesionales Trabajo en Grupo para la Promoci ón del Buen Trato Con Mujeres Mayores . UNAF
https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/inspire/INSPIRE_ExecutiveSummary_ES.pdf (2016). INSPIRE Siete estrategias para poner fin a la violencia contra los niños WHO 2016. WHO
https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-16611-consolidado.pdf (2007). LEY 11/2007, de 27 de julio, gallega para la prevención y el tratamiento integral de la violencia de género. XUNTA DE GALICIA
Herdman, T. Heather, (2013). NANDA Internacional : diagnósticos enfermeros : definiciones y clasificación : 2012-2014 . Elsevier, [2013]
https://www.mscbs.gob.es/ssi/familiasInfancia/docs/folletoParentalidad.pdf (2010). Parentalidad positiva y políticas locales de apoyo a las familias 2010 . FEMP
https://www.mscbs.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/equidad/Protocolo_MGF_vers5feb2015.pdf (2015). Protocolo común para la actuación sanitaria ante la Mutilación Genital Femenina (MGF) . M.Sanidad
http://www.violenciagenero.igualdad.mpr.gob.es/profesionalesInvestigacion/sanitario/docs/PSanitarioV (2012). Protocolo común para la actuación sanitaria ante la Violencia de Género. XUNTA DE GALICIA
http://www.violenciagenero.igualdad.mpr.gob.es/profesionalesInvestigacion/sanitario/docs/PSanitarioV (2012). Protocolo común para la actuación sanitaria ante la Violencia de Género. XUNTA DE GALICIA
FORNES VIVES, J; GOMEZ SALGADO, J. (2007. ). Psicopatología, diagnosis y terapéutica psiquiátrica . Enfo Ediciones. Mad
CIBANAL JUAN, L.; ARCE SÁNCHEZ, MªC; CARBALLAL BALSA, MªC (2010). TECNICAS DE COMUNICACION Y RELACION DE AYUDA EN CIENCIAS DE LA SA LUD (+ DVD) (2ª ED). S.A. ELSEVIER ESPAÑA
http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1543.pdf (). VALORACIÓN DEL RIESGO DE VIOLENCIA CONTRA LA PAREJA POR MEDIO DE LA SARA ASSESSMENT OF THE RISK OF INTIMATE PARTNER VIOLENCE AND THE SARA. |
|
Complementary
|
(). .
PUNSET, E. (2008). Brujula para navegantes emocionales . Ed. Aguilar. Madrid
Ventosa Esquinaldo, Francisco (2000). CUIDADOS PSIQUIÁTRICOS DE ENFERMERÍA EN ESPAÑA: (SIGLOS XV AL XX): Una aproximación histórica . ISBN: 9788479784355
Ortiz de Zarate, A. / Alonso Durana, I. / Ubis González, A. / Ruiz de Azúa Velasco, M.ª A. (: 2010 ). GUÍAS DE CIUDADOS DE ENFERMERÍA EN SALUD MENTAL VOL.1. Patología dual . .A. ELSEVIER ESPAÑA
SILES GONZALEZ, J. (1999). Historia de la Enfermería . Aguaclara. Alicante
: Vivien K. Burt - Victoria C. Hendrick (2007). MANUAL CLÍNICO DE SALUD MENTAL DE LA MUJER . ISBN: 978849751152 |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Psychology/661G01003 | Fundamentos da Enfermaría/661G01007 | Professional Ethics, Legal Framework and Philosophy of Care/661G01016 | Physiology/661G01105 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Pharmacotherapy/661G01024 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|