Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A15 |
Recoñecer as situacións de risco vital e saber executar manobras de soporte vital básico e avanzado. |
A34 |
Coñecer as alteracións de saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas distintas fases. |
A35 |
Identificar as necesidades de coidado derivadas dos problemas de saúde. |
A36 |
Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan de coidados e realizar a súa avaliación. |
A37 |
Realizar as técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos enfermos e familiares. |
A38 |
Seleccionar as intervencións encamiñadas a tratar ou previr os problemas derivados das desviacións de saúde. |
A39 |
Ter unha actitude cooperativa cos diferentes membros do equipo. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa nun equipo interdisciplinar. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva en un entorno de traballo. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B9 |
Capacidade de aplicar os coñecementos na práctica. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B13 |
Toma de decisións. |
B14 |
Habilidades interpersonais. |
B15 |
Capacidade para comunicarse con persoas non expertas na materia. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B19 |
Coñecementos de informática relativos ao ambiente de estudio. |
B21 |
Implicación na calidade e busca/procura da excelencia. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar as alteracións de saúde da persoa adulta: factores que inflúen, mecanismos fisiopatolóxicos, manifestacións , os métodos diagnósticos e tratamentos médicos e cirúrxicos específicos.
|
A34
|
B1 B3 B4 B6 B9
|
C1 C3 C11
|
Identificar as necesidades de coidado en persoas adultas con problemas de saúde, e os derivados de tratamentos, probas diagnóticas e procedementos terapeuticos.
|
A34 A35
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B15 B16
|
C1 C3 C6 C11
|
Identificar os diagnósticos de enfermaría e complicacións potenciais en personas adultas problemas de saúde o os derivados de tratamentos, probas diagnosticas y procedementos terapéuticos. |
A34 A35 A36
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B16 B19 B24
|
C1 C3 C6 C8 C11
|
Planificar coidados de enfermaría en persoas adultas con problemas de saúde e os derivados de tratamentos, probas diagnósticas e procedementos terapéuticos. |
A34 A35 A36 A37 A38 A39
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B19 B21 B24
|
C1 C3 C6 C7 C8 C10 C12
|
Identificar os procesos patoloxicos que desencadenan riscos vitais. |
A15 A34 A35
|
B1 B2 B3 B4 B8 B9 B19
|
C1 C3 C11
|
Identificar as necesidades de coidados das persoas adultas en situación crítica e as súas familias e planificar coidados de enfermaría para as persoas adultas en situación crítica e as familias. |
A15 A34 A35 A36 A37 A38 A39
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B12 B13 B14 B16 B21
|
C1 C3 C4 C6 C7 C8 C10 C12
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
UNIDADE DIDÁCTICA I: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS NEUROLÓXICAS
|
TEMA 1. Técnicas diagnósticas en Neuroloxía
TEMA 2. Accidente cerebro-vascular agudo (ACVA)
TEMA 3. Síndrome menínxeo / Meninxite
TEMA 4. Epilepsias
TEMA 5. Esclerose múltiple
TEMA 6. Enfermidade de Párkinson
TEMA 7. Trastornos da transmisión neuromuscular. Miastenia gravis
TEMA 8. Neuropatías periféricas
TEMA 9. Tumores cerebrais
TEMA 10.Enfermidades da medula espiñal. Hernia de disco
TEMA 11. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións neurolóxicas. Problemas / diagnósticos de enfermaría máis frecuentes en doentes con alteracións neurolóxicas. Actividades específicas. |
UNIDADE DIDÁCTICA II:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS HEMATOLÓXICAS
|
TEMA 1. Xeneralidades
TEMA 2. Métodos diagnósticos
TEMA 3. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións hematolóxicas. Problemas/diagnósticos
de enfermaría máis frecuentes. Actividades específicas.
TEMA 4. Anemias
TEMA 5. Policitemias
TEMA 6. Leucemias
TEMA 7. Linfomas
TEMA 8. Neoplasia de células plasmáticas
TEMA 9. Aplasia medular
TEMA 10. Trastornos da hemostasia
|
UNIDADE DIDÁCTICA III:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS CARDÍACAS
|
TEMA 1. Insuficiencia coronaria
TEMA 2. Insuficiencia cardíaca.
TEMA 3. Endocardite infecciosa
TEMA 4. Enfermidades do pericardio
TEMA 5. Tromboembolismo pulmonar.
TEMA 6. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións cardíacas. Problemas/diagnósticos
de enfermaría máis frecuentes. Actividades específicas.
|
UNIDADE DIDÁCTICA IV: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA
A PACIENTES CON ALTERACIÓNS DA RESPOSTA INMUNOLÓXICA
|
TEMA 1. Xeneralidades
TEMA 2. Hipersensibilidade
TEMA 3. Autoinmunidade e enfermidades autoinmunes
TEMA 4. Síndrome de inmunodeficiencia adquirida. Infección VIH/ SIDA
TEMA 5. Transplantes
TEMA 6. Enfermidades con base inmunolóxica
TEMA 7. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións da resposta inmune.Problemas/diagnósticos
de enfermaría máis frecuentes. Actividades específicas.
|
UNIDADE DIDÁCTICA V: ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS DE PEL |
TEMA 1. Lesións elementais da pel
TEMA 2. Coidado de enfermaría a persoas con problemas dermatolóxicos
TEMA 4. Dermatite
TEMA 5. Procesos infecciosos
TEMA 6. Procesos inflamatorios
TEMA 7. Tumores cutáneos
|
UNIDADE DIDÁCTICA VI:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS VISUAIS
|
TEMA 1. Métodos diagnósticos
TEMA 2. Principais alteracións da córnea
TEMA 3. Principais alteracións da úvea
TEMA 4. Principais alteracións do cristalino
TEMA 5. Principais alteracións da cámara anterior do ollo
TEMA 6. Principais alteracións da retina
TEMA 7. Principais alteracións das pálpebras
TEMA 8. Principais alteracións da conxuntiva
TEMA 9. Principais alteracións do aparato lacrimal
TEMA 10. Trastornos de refracción
TEMA 11. Estrabismo
TEMA 12. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións visuais .Problemas/diagnósticos de enfermaría máis frecuentes. Actividades específicas.
|
UNIDADE DIDÁCTICA VII:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PACIENTES CON ALTERACIÓNS AUDITIVAS.
|
TEMA 1. Problemas de audición
TEMA 2. Trastornos de oído externo
TEMA 3. Trastornos do oído medio
TEMA 4. Trastornos do oído interno
TEMA 6. Valoración de enfermaría a persoas con alteracións auditivas.Problemas/diagnósticos de enfermaría máis frecuentes. Actividades específicas.
|
UNIDADE DIDÁCTICA VIII:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PERSOAS CON INTOXICACIÓNS.
|
TEMA 1: Intoxicacións
TEMA 2. Atención de enfermaría a persoas intoxicadas. |
UNIDADE DIDÁCTICA IX:
ATENCIÓN DE ENFERMARÍA A PERSOAS EN ESTADO CRÍTICO.
|
TEMA 1. Unidades especiais de hospitalización
TEMA 2. Valoración e problemasde enfermaría frecuentes en persoas en situación crítica e as súas familias.
TEMA 3. O doente politraumatizado
TEMA 4. Traumatismo craneoencefálico
TEMA 5. Trastornos da conciencia. Comas
TEMA 6. Shock
TEMA 7. Insuficiencia respiratoria aguda
TEMA 8. Trastornos do ritmo cardíaco
TEMA 9. Atención de enfermaría a doentes con parada cardiorespiratoria
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A15 A34 A35 A36 A37 A38 A39 B5 B7 B8 B12 B14 B15 B16 B19 B24 C4 C7 C10 C11 |
26 |
26 |
52 |
Lecturas |
A15 A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B4 B11 B21 C6 C7 C8 C11 |
0 |
10 |
10 |
Traballos tutelados |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B19 B21 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C8 C10 C11 C12 |
4 |
24 |
28 |
Proba mixta |
A15 A34 A35 A36 A37 A38 A39 B2 B3 B8 B12 B13 B15 B16 C1 C11 C12 |
6 |
35 |
41 |
Prácticas de laboratorio |
A15 |
1 |
5 |
6 |
Estudo de casos |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B21 B24 C1 C3 C6 C7 C10 C11 C12 |
34 |
51 |
85 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Lecturas |
Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela da profesora e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
|
Proba mixta |
Integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas referidas aos contidos desenvoltos a través das distintas metodoloxías durante o curso, .
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Nas preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
|
Prácticas de laboratorio |
Actividade na que o estudante a través da realización de actividades prácticas adquire destreza na realización de técnicas e procedementos de enfermaría. A asistencia é obrigatoria. |
Estudo de casos |
Actividade na que sitúase os estudantes ante un caso (situación real da actividade profesional) e deben ser capaces de analizar os feitos (habitualmente en grupo) para comprender a situación ou desenvolver as accións para resolver o problema.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
Proba mixta |
|
Descrición |
A atención personalizado relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
A atención personalizada relacionada cos traballos tutelados e o estudio de casos ten como finalidade orientar os estudantes no desenvolvemento das actividades relativas a estas metodoloxías. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B21 B24 C1 C3 C6 C7 C10 C11 C12 |
Valorase a capacidade para relacionar o coñecemento xeral con problemas concretos , a capacidade de análise e comprensión da situación, asi como a idoneidade das solucións formuladas.
Cando a asistencia aos estudios de casos sexa obrigatoria valorarase a capaciade de interacción dentro do grupo e as aportacións durante o proceso de reflexión colexiada. |
15 |
Traballos tutelados |
A34 A35 A36 A37 A38 A39 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B19 B21 B24 C1 C3 C4 C6 C7 C8 C10 C11 C12 |
A realización dos traballos tutelados será obrigatoria e de carácter grupal. A avaliación dos traballos inclúe o desenvolvemento do traballo cooperativo e a valoración de competencias específicas e transversais. Farse tendo en conta, fundamentalmente, o razoamento diagnóstico e terapéutico: selección de datos recollidos na valoración , identificación de problemas (DdE e CP) e establecemento de prioridades, e selección de resultados e intervencións de enfermaría (NOC, NIC). Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. Suporá o 15% da cualificación final. |
15 |
Proba mixta |
A15 A34 A35 A36 A37 A38 A39 B2 B3 B8 B12 B13 B15 B16 C1 C11 C12 |
Realizaranse unha proba escrita coincidindo coa data oficial do exame da materia ao finalizar o curso. As probas constarán de preguntas curtas, tipo test e casos clínicos, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, estudio de casos e traballos tutelados Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. Esta proba suporá o 70 % da cualificación final. |
70 |
Prácticas de laboratorio |
A15 |
A asistencia ás prácticas de laboratorio é obrigatoria. A superación lograrase cando o estudante adquira as habilidades e destrezas necesarias no desenvolvemento dos procedementos e técnicas. A avaliación dos coñecementos incluese nas preguntas da proba mixta. |
0 |
|
Observacións avaliación |
A aplicación das porcentaxes na avaliación
final para a superación da materia quedará suxeita as seguintes condicións:
será necesario obter unha cualificación mínima de 5 na proba mixta e de 4,5 nos
traballos tutelados e no estudo de casos. 2ª oportunidade : respectarase a nota das
partes superadas na 1º oportunidade. Estudantes cos metodoloxías non superadas: Proba
mixta 85% (inclúe preguntas relativas o desenvolvemento dos traballos
tutelados).Estudo de 15% (deberá presentalos o día da proba mixta) Adianto de oportunidade: Proba mixta 100%
(inclúe preguntas relativas o desenvolvemento dos traballos tutelados do curso
anterior e de estudo de casos) Estudantes con matricula parcial: Proba mixta
85% (inclúe preguntas relativas o desenvolvemento dos traballos
tutelados).Estudo de casos 15% (deberá presentalos o día acordado entre a
profesora e o/a estudante a o longo do curso académico).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
PAMELA STISON HIDD, KATHLEEN DORMAN WAGNER. (1997). Enfermería clínica avanzada: atención a pacientes agudos.. Madrid: Síntesis
LEWIS SM, HEITKEMPER MM, DIRKSEN SR. (2004). Enfermería Medicoquirúrgica. Valoración y Cuidados de Problemas Clínicos (2 vol.. Madrid: Elsevier-Mosby
HARRISON. (2012). Principios de Medicina Interna (2 vol.). (18 ed.). Mexico DF.: McGraw-Hill Interamericana
ROBRET J. HUSZAR (2002). Arritmias. Principios, interpretación y tratamiento.. Madrid: Harcour
BUTCHER HK, GM, DOCHTERMAN JM, WAGNER CM. (2018). Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC).. Ed. Elsevier. Madrid
MOORHEAD S, SWANSON E. JOHNSON M, MAAS ML, (2018). Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC). Ed. Elsevier. Madrid
URDEN, STACY (2001). Cuidados Intensivos en Enfermería. . Madrid: Harcourt
LUIS RODRIGO MT. (2013). Diagnósticos Enfermeros. Revisión y guía práctica. Ed. Elsevier. Barcelona
RICHARD DEAN SENKINS, STEPHAN JOHIN (2006). ECG en ejemplos. (2ª ed). Madrid: Elsevier
LINDA S. WILLIANS. PAULA D. HOPPER. (2009). Enfermería Medico- quirúrgica. Mexico DF.: McGraw-Hill Interamericana
SMELTZER SC, BARE BG, HINKLE JL. , BRUNNER Y SUDDARTH. (2013). Enfermería Médico-Quirúrgica (2 vol.).. Barcelona: Elsevier
PÍRIZ CAMPOS R, DE LA FUENTE RAMOSM. (2001). Enfermería Médico-Quirúrgica. (3 vol.). Madrid: Difusión Avances en Enfermerí
NAVARRO GÓMEZM.V, NOVEL MARTÍ, G (2005). Enfermería Médico-Quirúrgica: Necesidad de Comunicación y seguridad. Barcelona: Masson.
BARDAJÍ FANDOS T, NAVARRO GÓMEZ, M.V. (2000). Enfermería Médico-Quirúrgica: Necesidad de movimiento. 2ª ed. Barcelona: Masson;
N. PERALES RODRIGUEZ DE VIGURI, N. LESMES SERRANO, C. TORMO CALANDÍN. (2006). Guía de resucitación cardiopulmonar básica y desfibrilación semiautomática. . 5º ed. Barcelona: Masson
LINDNER U, DUBIN D. (2005). Introducción a la electrocardiografía: Método autodidacta de interpretación de ECG.. Barcelona: Masson
N. PERALES RODRIGUEZ DE VIGURI, J. LÓPEZ MESSA, M. RUANO MARCO (2007). Manual de soporte vital avanzado.. 4ª ed. Barcelona: Elsevier
FARRERAS / ROZMAN. (2012). Medicina Interna. (2 vol.). 12 ed. Barcelona: Elsevier
NANDA Internacional. (2018). NANDA Internacional. Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y Clasificación: 2018-2020. . Ed. Elsevier. Madrid
(2006). Netter. Cardiología. . Barcelona: Masson
(2002). Planes de Cuidados. Complexo Hospitalario Universitario Juan Canalejo.. A Coruña
NANDA Internacional. (2011). Razonamiento crítico para alcanzar resultados de salud positivos.. Barcelona. Elsevier. |
En red:
• Sociedad Española de Medicina Intensiva, Crítica y Unidades Coronarias.
• http://www.semicyuc.org
• European Resuscitation Council
• http://www.erc.edu/new
• Fundación Pública Urgencias Sanitarias de Galicia
• http://061.sergas.es
• http://www.fisterra.com/
• http://biblioteca.sergas.es
Revistas:
• Enfermería clínica
• Metas de Enfermería
• Nursing
• Rol de enfermería
• Index de enfermería
• Enfermería intensiva. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Anatomía/661G01001 | Bioloxía/661G01002 | Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/661G01004 | Nutrición/661G01009 | Farmacoloxía/661G01011 | Situacións de risco para a saúde e Radioloxía/661G01013 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Estancias Clinicas I/661G01025 | Estancias Clinicas II/661G01026 | Enfermaría Clínica I/661G01034 | Enfermaría Clínica II/661G01035 | Fisioloxía/661G01105 | Fundamentos de Enfermaría/661G01107 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría Comunitaria II/661G01019 | Enfermaría Xerontolóxica/661G01020 | Xestión dos servizos da Enfermaría/661G01021 |
|
Materias que continúan o temario |
Estancias Clínicas IV/661G01028 | Estancias Clínicas V/661G01029 | Practicum/661G01032 |
|
|