Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
CE1 - Know and understand the theoretical and methodological principles of information and documentation management to apply them in their professional activity |
A3 |
CE3 - Knowing the reality and the social conditioning factors that influence the management of information |
A7 |
CE7 - Plan and design an information management system, including information flows, both in an institutional and business context |
B1 |
CB1 - Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and / or application of ideas, often in a research context |
B2 |
CB2 - Apply the knowledge acquired and their ability to solve problems in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of study |
B3 |
CB3 - Be able to integrate knowledge and face the complexity of making judgments based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments |
B4 |
CB4 - Know how to communicate their conclusions -and the knowledge and ultimate reasons that sustain them- to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way |
B5 |
CB5 - Possess the learning skills that allow them to continue studying in a way that will be largely self-directed or autonomous |
B6 |
CG1 - Capacity for cooperation, teamwork and collaborative learning |
B7 |
CG2 - Capacity for reflection and critical reasoning |
B8 |
CG3 - Capacity for planning, organization and management of resources, information and operations |
B9 |
CG4 - Capacity for analysis, diagnosis and decision making |
B10 |
CG5 - Ability to work in an international and global context |
B11 |
CG6 - Ability to understand the importance, value and function of the Digital Information and Documentation Management in the current ICT society |
C3 |
CT3 - Develop oneself for the exercise of a citizenship that respects democratic culture, human rights and the gender perspective |
C6 |
CT6 - Develop the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams, to offer proposals that contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development |
C7 |
CT7 - Assess the importance of research, innovation and technological development in the socio-economic and cultural progress of society |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Conocer y dominar los fundamentos de la gestión del conocimiento.
Distinguir la diferencias entre gestión documental de información y de conocimientos.
Identificar los rasgos y fundamentos de la organización del conocimiento.
Analizar los factores que intervienen en la organización y gestión del conocimiento |
A1 A3 A7
|
B2 B4 B5 B6
|
|
Aplicar los conocimientos al entorno |
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11
|
|
Mantener una actitud universitaria comprometida con la sociedad |
|
|
C3 C6 C7
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Unidad I. Fundamentos |
1.1. Conocimiento, Información y documento. 1.2. El proceso de generación del conocimiento. 1.3. Conceptos organización del conocimiento y gestión del conocimiento. 1.4 Evaluació histórica. |
Unidad II. La gestión del conocimiento |
2.1. Gestión del conocimiento y gestión de la información. 2.2. La gestión del conocimiento en las organiziones. 2.3. Herramientas para la gestión del conocimiento. 2.4. El aspecto humano. |
Unidad III. La organización del conocimiento |
3.1. Los sistemas clásicos de organización del conocimiento. 3.2. Nuevas formas de organización del conocimiento en el entorno digital. 3.3. Las medios de organización del conocimiento. 3.4. La organización del conocimiento de recursos de información digital. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A3 A7 B1 |
21 |
20 |
41 |
ICT practicals |
B2 B3 B11 |
21 |
0 |
21 |
Workbook |
A1 A7 B1 B4 B5 B6 |
20 |
20 |
40 |
Objective test |
A1 B1 B2 B3 B4 B9 |
2 |
0 |
2 |
Supervised projects |
B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7 |
20 |
22 |
42 |
Introductory activities |
A1 |
2 |
0 |
2 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Se explican los contenidos teóricos, las bases y fundamentos de la materia |
ICT practicals |
Se realiza prácticas en clases mediante el uso de ordenadores e Internet para el manejo de fuentes de información, búsqueda documental, etc. |
Workbook |
Lecturas sobre la materia impartida para profundizar en diversos aspectos. |
Objective test |
Método de evaluación de los conocimientos adquiridos por los alumnos. Habrá una prueba final en la que el alumnado será evaluado sobre 5, siendo preciso aprobar el examen para superar la materia. |
Supervised projects |
El trabajo será individual y se elaborarán de acuerdo con las pautas formales y de contenido proporcionadas en clase. Las pautas estarán en Moodle para que el alumnado pueda seguirlas fácilmente. |
Introductory activities |
Actividad que sirve como introducción a la disciplina De carácter práctico. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
|
Description |
La atención personalizada es necesaria para aclarar dudas que se prevén serán más signifcativas en metodologías novedosas para estudiantes de primer curso. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Supervised projects |
B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7 |
Computará la adecuación a las pautas marcadas (contenido y presentación), la aplicación de los conocimientos adquiridos, la coherencia entre la propuesta y su desarrollo, las iniciativas, la resolución de problemas, fuentes y bibliografía utilizada.
|
20 |
Workbook |
A1 A7 B1 B4 B5 B6 |
Se evaluará la entrega en la fecha establecida, la capacidad de síntesis del alumnado y su reflexión personal. |
10 |
ICT practicals |
B2 B3 B11 |
Se realizarán actividades que utilizarán las TICs, siendo imprescindible la asistencia a clase. |
20 |
Objective test |
A1 B1 B2 B3 B4 B9 |
Se valorará la adecuación de las respuestas a las preguntas planteadas, los conocimientos, la ausencia de errores, la aportación personal, así como la claridad, síntesis y orden en la exposición. Se necesita aprobar el examen para que el resto de metodologías hagan media. |
50 |
|
Assessment comments |
Los estudiantes que no puedan asistir a clases de forma regular o bien tengan matrícula parcial deberán contactar con el docente para acordar el modo de evaluación de las prácticas, lecturas y trabajo tutelado.
|
Sources of information |
Basic
|
|
Ackoff, R. L. (1989). From data to wisdom. Journal of applied systems analysis, 16(1), 3-9. Al-Hawamdeh, S. (2002). Knowledge management: re-thinking information management and facing the challenge of managing tacit knowledge. Information research, 8(1), paper no. 143.http://InformationR.net/ir/8-1/paper143.html Accessed 15 May 2018. Bates, M.J. (2005). Information and knowledge: an evolutionary framework for information science. Information Research, 10(4), paper 239. Available at http://InformationR.net/ir/10-4/paper239.htmlAccessed 15 May 2018. Bouthillier, F., & Shearer, K. (2002). Understanding knowledge management and information management: the need for an empirical perspective. Information research, 8(1), 8-1. Available at:http://InformationR.net/ir/8-1/paper141.html Accessed 13 August 2018. Davenport, T. H., & Marchand, D. (1999). Is KM just good information management? The Financial Times Mastering Series: Mastering Information Management, 2-3. Prabha Singh, S. (2007). What are we managing–knowledge or information?. Vine, 37(2), 169-179. Risso, V. G. (2012). Aproximación teórica a la relación entre los términos gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Revista Española de Documentación Científica,35(4), 531. Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of information science, 33(2), 163-180. Schlögl, C. (2005). Information and knowledge management: dimensions and approaches. Information Research, 10(4) paper 235. http://InformationR.net/ir/10-4/paper235.html Accessed 15 May 2018. ?wigo?, M. (2013). Personal knowledge and information management–conception and exemplification. Journal of Information Science, 39(6), 832-845. |
Complementary
|
|
La bibliografía complementaria se facilitará durante el curso para la preparación de las diferentes actividades. |
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
Website Design and Management/710G04028 |
|
Other comments |
Los estudiantes Erasmus o de movilidad internacional deberán ponerse en contacto con la docente en la primera semana de clases del segundo cuatrimestre, |
|