Identifying Data 2019/20
Subject (*) Knowledge Organization and Management Code 710G04003
Study programme
Grao en Xestión Dixital de Información e Documentación
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
Ruiz Astiz, Javier
E-mail
j.ruiz.astiz@udc.es
Lecturers
Ruiz Astiz, Javier
E-mail
j.ruiz.astiz@udc.es
Web http://http://pdi.udc.es/es/File/Pdi/PB79E
General description Esta materia tiene como objetivos específicos
Conocer y dominar los fundamentos de la gestión del conocimiento.
Distinguir la diferencias entre gestión documental de información y de conocimientos.
Identificar los rasgos y fundamentos de la organización del conocimiento.
Analizar los factores que intervienen en la organización y gestión del conocimiento

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 CE1 - Know and understand the theoretical and methodological principles of information and documentation management to apply them in their professional activity
A3 CE3 - Knowing the reality and the social conditioning factors that influence the management of information
A7 CE7 - Plan and design an information management system, including information flows, both in an institutional and business context
B1 CB1 - Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and / or application of ideas, often in a research context
B2 CB2 - Apply the knowledge acquired and their ability to solve problems in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of study
B3 CB3 - Be able to integrate knowledge and face the complexity of making judgments based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments
B4 CB4 - Know how to communicate their conclusions -and the knowledge and ultimate reasons that sustain them- to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way
B5 CB5 - Possess the learning skills that allow them to continue studying in a way that will be largely self-directed or autonomous
B6 CG1 - Capacity for cooperation, teamwork and collaborative learning
B7 CG2 - Capacity for reflection and critical reasoning
B8 CG3 - Capacity for planning, organization and management of resources, information and operations
B9 CG4 - Capacity for analysis, diagnosis and decision making
B10 CG5 - Ability to work in an international and global context
B11 CG6 - Ability to understand the importance, value and function of the Digital Information and Documentation Management in the current ICT society
C3 CT3 - Develop oneself for the exercise of a citizenship that respects democratic culture, human rights and the gender perspective
C6 CT6 - Develop the ability to work in interdisciplinary or transdisciplinary teams, to offer proposals that contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development
C7 CT7 - Assess the importance of research, innovation and technological development in the socio-economic and cultural progress of society

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer y dominar los fundamentos de la gestión del conocimiento. Distinguir la diferencias entre gestión documental de información y de conocimientos. Identificar los rasgos y fundamentos de la organización del conocimiento. Analizar los factores que intervienen en la organización y gestión del conocimiento A1
A3
A7
B2
B4
B5
B6
Aplicar los conocimientos al entorno B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
Mantener una actitud universitaria comprometida con la sociedad C3
C6
C7

Contents
Topic Sub-topic
Unidad I. Fundamentos 1.1. Conocimiento, Información y documento. 1.2. El proceso de generación del conocimiento. 1.3. Conceptos organización del conocimiento y gestión del conocimiento. 1.4 Evaluació histórica.
Unidad II. La gestión del conocimiento 2.1. Gestión del conocimiento y gestión de la información. 2.2. La gestión del conocimiento en las organiziones. 2.3. Herramientas para la gestión del conocimiento. 2.4. El aspecto humano.
Unidad III. La organización del conocimiento 3.1. Los sistemas clásicos de organización del conocimiento. 3.2. Nuevas formas de organización del conocimiento en el entorno digital. 3.3. Las medios de organización del conocimiento. 3.4. La organización del conocimiento de recursos de información digital.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A3 A7 B1 21 20 41
ICT practicals B2 B3 B11 21 0 21
Workbook A1 A7 B1 B4 B5 B6 20 20 40
Objective test A1 B1 B2 B3 B4 B9 2 0 2
Supervised projects B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7 20 22 42
Introductory activities A1 2 0 2
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Se explican los contenidos teóricos, las bases y fundamentos de la materia
ICT practicals Se realiza prácticas en clases mediante el uso de ordenadores e Internet para el manejo de fuentes de información, búsqueda documental, etc.
Workbook Lecturas sobre la materia impartida para profundizar en diversos aspectos.
Objective test Método de evaluación de los conocimientos adquiridos por los alumnos. Habrá una prueba final en la que el alumnado será evaluado sobre 5, siendo preciso aprobar el examen para superar la materia.
Supervised projects El trabajo será individual y se elaborarán de acuerdo con las pautas formales y de contenido proporcionadas en clase. Las pautas estarán en Moodle para que el alumnado pueda seguirlas fácilmente.
Introductory activities Actividad que sirve como introducción a la disciplina De carácter práctico.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Description
La atención personalizada es necesaria para aclarar dudas que se prevén serán más signifcativas en metodologías novedosas para estudiantes de primer curso.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects B7 B8 B9 B10 C3 C6 C7 Computará la adecuación a las pautas marcadas (contenido y presentación), la aplicación de los conocimientos adquiridos, la coherencia entre la propuesta y su desarrollo, las iniciativas, la resolución de problemas, fuentes y bibliografía utilizada.
20
Workbook A1 A7 B1 B4 B5 B6 Se evaluará la entrega en la fecha establecida, la capacidad de síntesis del alumnado y su reflexión personal. 10
ICT practicals B2 B3 B11 Se realizarán actividades que utilizarán las TICs, siendo imprescindible la asistencia a clase. 20
Objective test A1 B1 B2 B3 B4 B9 Se valorará la adecuación de las respuestas a las preguntas planteadas, los conocimientos, la ausencia de errores, la aportación personal, así como la claridad, síntesis y orden en la exposición. Se necesita aprobar el examen para que el resto de metodologías hagan media. 50
 
Assessment comments

Los estudiantes que no puedan asistir a clases de forma regular o bien tengan matrícula parcial deberán contactar con el docente para acordar el modo de evaluación de las prácticas, lecturas y trabajo tutelado.

Sources of information
Basic

Ackoff, R. L. (1989). From data to wisdom. Journal of applied systems analysis, 16(1), 3-9.

Al-Hawamdeh, S. (2002). Knowledge management: re-thinking information management and facing the challenge of managing tacit knowledge. Information research, 8(1), paper no. 143.http://InformationR.net/ir/8-1/paper143.html Accessed 15 May 2018.

Bates, M.J. (2005). Information and knowledge: an evolutionary framework for information science. Information Research, 10(4), paper 239. Available at http://InformationR.net/ir/10-4/paper239.htmlAccessed 15 May 2018.

Bouthillier, F., & Shearer, K. (2002). Understanding knowledge management and information management: the need for an empirical perspective. Information research, 8(1), 8-1. Available at:http://InformationR.net/ir/8-1/paper141.html Accessed 13 August 2018.

Davenport, T. H., & Marchand, D. (1999). Is KM just good information management? The Financial Times Mastering Series: Mastering Information Management, 2-3.

Prabha Singh, S. (2007). What are we managing–knowledge or information?. Vine, 37(2), 169-179.

Risso, V. G. (2012). Aproximación teórica a la relación entre los términos gestión documental, gestión de información y gestión del conocimiento. Revista Española de Documentación Científica,35(4), 531.

Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of information science, 33(2), 163-180.

Schlögl, C. (2005). Information and knowledge management: dimensions and approaches. Information Research, 10(4) paper 235. http://InformationR.net/ir/10-4/paper235.html Accessed 15 May 2018.

?wigo?, M. (2013). Personal knowledge and information management–conception and exemplification. Journal of Information Science, 39(6), 832-845.

Complementary

La bibliografía complementaria se facilitará durante el curso para la preparación de las diferentes actividades.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Website Design and Management/710G04028

Other comments

Los estudiantes Erasmus o de movilidad internacional deberán ponerse en contacto con la docente en la primera semana de clases del segundo cuatrimestre,



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.