Estudo dos aspectos xeográficos, históricos, culturais, lingüísticos e identitarios das comunidades de lingua portuguesa
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Demostrar capacidade de analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual
A1 A2 A10
Ter capacidade para avaliar, analisar e sintetizar criticamente información especializada
A11
Ser capaz de identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os diferentes aspectos destes estudos.
A14
Demostrar un coñecemento avanzado das literaturas de lingua portuguesa
A18
Saber utilizar os recursos bibliográficos, as bases de dados e as ferramentas de procura de información
B1
Adquirir capacidade de autoformación e de autoorganización no traballo
B3 B6
Demostrar capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecimento e de exercer o pensamento crítico
B7
Demostrar atitudes positivas cara a diversidade e comportarse ética, profisional e responsabelmente, exercendo unha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria
B8 B10
C4
Valorizar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
B9
Ser capaz de utilizar as ferramentas básicas propias das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profisión e para a aprendizaxe ao longo da vida
C3
Valorizar e relacionar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información disponíbel para resolver os problemas con que deben enfrontarse
B5
C6
Ser capaz de aplicar métodos e técnicas de análise lingüística e literaria
A1
Demostrar coñecer a historia, a cultura e a variedade lingüística das comunidades lusófonas
A20 A26
Ter capacidade para se comunicar de maneira efectiva en calquera contorno
B4
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A15
Contidos
Temas
Subtemas
1. QUESTÕES GERAIS E METODOLÓGICAS
1.1. Processos de canonização e de construção sistémica (e identitária).
1.2. A língua portuguesa como norma (inter)sistémica.
1.3. Relações, instituições e políticas linguísticas e culturais na Lusofonia/ Galeguia.
2. PRODUÇÃO E PROCESSOS DE CANONIZAÇÃO NAS LUSOFONIAS
2.1. Aproximação da formação do cânone português.
2.2. Aproximação da formação do cânone brasileiro.
2.3. A presença cultural lusófona na Ásia: Timor Lorosae e Macau.
3.1. Histórias, sociedades, culturas e identidades nos PALOP: lusografia/ português/ crioulo(s), oratura/ literatura, ilhas/ arquipélagos/ continente.
3.2. Aproximação da formação do(s) cânone(s) dos PALOP: manuais e histórias literárias.
3.3. Internacionalização da produção literária e cultural dos PALOP: Mia Couto, José Luandino Vieira e Cesária Évora
Planificación
Metodoloxías / probas
Competencias / Resultados
Horas lectivas (presenciais e virtuais)
Horas traballo autónomo
Horas totais
Traballos tutelados
A11 A14 A15 A20 B1 B3 B5 B6 B7 B9 C3 C6
6
18
24
Lecturas
A1 A2 A10 B7
2
10
12
Presentación oral
A11 B4
2
10
12
Proba mixta
A11 A18 A20 A26 B7
2
12.5
14.5
Recensión bilbiográfica
A1 B3 B5 B8 C6
2
10
12
Estudo de casos
A1 B1 B4 B7 B10 C3 C4 C6
8
8
16
Sesión maxistral
A11 A14 A20 B5 B7 B8 C6
10
10
20
Atención personalizada
2
0
2
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Traballos tutelados
Utilizando metodoloxías con base na "aprendizaxe colaborativa", o alumnado realizará individualmente ou en grupos reducidos un traballo tutelado (focado de preferencia para a pesquisa, a documentación e a elaboración de proxectos) do cal se derivará tamén a correspondente "Presentación Oral". Tanto a eventual composición do grupo como o(s) asunto(s) concreto(s) focado(s) no traballo será(n) acordado(s) co profesor no inicio das sesións.
Lecturas
Cada alumno/a realizará a lectura de unha serie de monografias, artigos ou capítulos de libro relativos aos contidos focados na materia e recollidas nunha listaxe fornecida polo profesor no inicio das sesións. O número destas lecturas será inferior a seis por alumno/a e, delas, un artigo ou capítulo de libro será obxecto de presentación oral e un libro da recensión bibliográfica.
Presentación oral
Cada alumno/a deberá presentar oralmente ao conxunto da turma os resultados do Traballo Tutelado realizado e as principais cuestións focadas nunha das leituras realizadas.
Os materiais utilizados nas exposicións orais (diapositivos, esquemas, etc.) serán disponibilizados para o conxunto do grupo através do Moodle. A calidade da lingua utilizada, os recursos e estratexias expositivas empregados, así como a clareza e arrumazón dos conteúdos vehiculados deben ser tamen levados en conta polo alumnado neste tipo de actividade.
Proba mixta
Proba escrita que poderá combinar actividades de carácter ensaístico con outras de comentario de textos.
Recensión bilbiográfica
O alumnado realizará unha "Recensión bibliográfica" individual dunha lectura (en formato libro) seleccionada entre a listaxe fornecida polo profesor no inicio das sesións. A correspondente recensión pode ser obxecto de comentario nas aulas e será disponibilizada para o conxunto do grupo a través do Moodle.
Estudo de casos
Comentario e análise crítica de materiais de vario tipo relativos aos conteúdos focados na materia e ás destrezas que é esperado desenvolver.
Sesión maxistral
Apresentación, desenvolvemento e análise de conteúdos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas na materia.
Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Lecturas
Presentación oral
Recensión bilbiográfica
Descrición
Ao lado do labor de acompañamento realizado no horario de atendemento marcado polo profesorado da materia, a atención personalizada estará dirixida especialmente (que non unicamente) para o apoio á realización do "Traballo Tutelado". De maneira xeral, cada estudante ou grupo reducido asistirá polo menos a unha sesión de atendemento previa á exposición do traballo.
Para a realización das actividades previstas e a fin de obter unha orientación adecuada, é fundamental que o alumnado comunique de maneira fluída e frecuente tanto os seus progresos como as súas eventuais dificultades. Alén diso, cada estudante poderá realizar toda clase de consultas en relación ao desenvolvemento do proceso de ensino-aprendizaxe, quer no horario de atendemento quer através do correo electrónico.
Esta atención personalizada tamén está contemplada para o alumnado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida, así como para o estudantado matriculado para se examinar na convocatoria de decembro
Avaliación
Metodoloxías
Competencias / Resultados
Descrición
Cualificación
Traballos tutelados
A11 A14 A15 A20 B1 B3 B5 B6 B7 B9 C3 C6
Serán avaliados os conteúdos focados e os resultados do proceso ensino-aprendizaxe canto á consecución dos obxectivos procurados co "Traballo Tutelado". A corrección lingüística, as estratexias e procedementos utilizados tanto para resolver eventuais problemas como para apresentar o traballo serán tamén obxecto de avaliación.
25
Presentación oral
A11 B4
Para alén da utilidade da presentación para os propósitos da materia, será avaliada a calidade lingüística, o dominio do conteúdo, a organización e a secuencia expositiva, a clareza e precisión nas exposicións, a interacción co auditorio, o uso do tempo dispoñíbel, a utilización dos recursos tecnolóxicos e, cando for o caso, o traballo en equipa.
10
Proba mixta
A11 A18 A20 A26 B7
Será obxecto de avaliación a adecuación entre o exposto na proba mixta e os conteúdos presentados e estudados na materia, tanto nas sesións maxistrais e presentacións orais como nas lecturas realizadas e nos estudos de caso analisados. Será tamén levada en conta a capacidade de análise crítica, a corrección lingüística e a clareza expositiva.
40
Recensión bilbiográfica
A1 B3 B5 B8 C6
Na recensión bibliográfica será avaliada a capacidade do alumnado para a lectura analítica e crítica, a corrección lingüística, a clareza expositiva (coherencia e cohesión), a capacidade de síntese, a hierarquización de conteúdos e a adecuación de forma e fondo.
10
Estudo de casos
A1 B1 B4 B7 B10 C3 C4 C6
Será avaliada a participación e o traballo en equipa, a capacidade analítica e crítica, e a adecuación aos obxectivos formulados polos docentes para cada actividade destas características.
15
Observacións avaliación
Todas as actividades deberán ser realizadas e entregadas de acordo cos prazos e os procedementos fixados no cronograma que o profesorado fornecerá ao alumnado no inicio das sesións e pendurará na plataforma Moodle. As actividades entregadas fóra do prazo marcado non serán obxecto de avaliación. Para superar a materia, o alumnado deberá atinxir unha cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10. Igualmente, na proba mixta deberá obter como mínimo 4 puntos sobre 10, para poder sumar os restantes elementos avaliábeis.
Todas as actividades ou probas deberán cumprir unhas exixencias mínimas de corrección lingüística (ortografía, puntuación, concordancia sintáctica, ausencia de reiteracións, precisión léxica, rexistro formal…); no caso de deficiencias lingüístico-expresivas, estas poderán ser penalizadas na cualificación segundo os criterios que serán publicados na plataforma Moodle no inicio do curso.
Os traballos presentados polo alumnado poderán ser incorporados ao Turnitin, ferramenta para a detección do plaxio así como de traballos previamente presentados nesta ou noutras universidades, incluso polo mesmo/a alumno/a. En caso de que se produza algunha destas circunstancias, poderán ser aplicadas as medidas contempladas nas Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da Universidade da Coruña (artigo 14.4).
O estudantado repetidor, a tempo parcial ou con dispensa académica realizará ou entregará as actividades obrigatorias nunha data concertada previamente cos docentes. Este alumnado deberá realizar e entregar as mesmas probas e exercicios que o restante e, se non puider asistir ao atendemento, deberá pórse en contacto co profesor a través do correo electrónico no inicio do curso. Aquel alumnado que certifique imposibilidade de asistir ás aulas debe tamén contactar co profesorado da materia.
O alumnado que se apresentar á convocatoria adiantada de decembro terá de contactar previamente co docente responsábel da materia e, para a superar, terá de realizar a proba mixta (5 valores), unha recensión bibliográfica (1 punto), un traballo tutelado (2 valores) e aqueles estudos de caso (2 valores) que lle foren encomendados.
Se houber criterios específicos de avaliación para algunha das tarefas propostas, estes serán oportunamente disponibilizados polos docentes através do Moodle e/ou expostos na sala de aulas. Os docentes fornecerán, igualmente, as oportunas instrucións para o correcto desenvolvemento de cada unha das actividades previstas.
As persoas que non superaren a materia de acordo coa avaliación continuada deberán concorrer á oportunidade de xullo. Para superaren a materia nesta segunda oportunidade, @s alumn@s deberán aprobar (5 valores sobre 10) aquelas probas (orais e/ou escritas) marcadas polo profesorado responsábel da materia e que serán realizadas na data marcada ao efecto pola Facultade de Filoloxía. Igualmente, deberán ser realizadas satisfactoriamente todas aquelas tarefas non superadas na oportunidade anterior.
Será considerado Non Presentado aquel alumno ou alumna que non se presentar á proba mixta ou que non presentar ningunha das actividades previstas nesta guía.
Fontes de información
Bibliografía básica
1.ANDERSON, B. (1983). Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism. London:
Verso
2.BOSI, Alfredo (1992). Dialética da colonização. São Paulo: Ática
3.BOSI, Alfredo (org.) (1987). Cultura brasileira: temas e situações. São
Paulo: Ática
4.BUARQUE DE HOLANDA, Sérgio (1995). Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia
das Letras
5.CABRAL, Amílcar (1999). Nacionalismo e cultura. Santiago de Compostela:
Laiovento
6.CASAS, Arturo (2002). A Teoría crítica dacultura e a planificación dos
estudos socioculturais (para lerGonzález-Millán). Anuario de estudiosliterarios
galegos, pp. 29-38
7.CRISTÓVÃO, Fernando (dir.) (2005). Dicionário temático da Lusofonia. Lisboa:
Texto Editores
8.ENDERS, Armelle (1997). História da África Lusófona. Lisboa: Inquérito
9.EVEN-ZOHAR, Itamar (2010).
Papers in Culture Research. Tel Aviv, Unit of Culture Research, TelAvivUniversity (acesíbel en http://www.tau.ac.il/~itamarez/
10.FREYRE, Gilberto (1943). Casa Grande & sanzala . Lisboa: Livros do
Brasil
11.LEITE, Ana Mafalda (1998). Oralidade & escritsa nas literaturas
africanas. Lisboa: Colibri
12.LOURENÇO, Eduardo (1992). O Labirinto da Saudade. Lisboa: Dom Quixote
13.MARTINS, Moisés de Lemos;
Helena Sousa e Rosa Babecinhas (eds.) (2006). Comunicação e Lusofonia. Para uma
abordagem crítica da cultura e dos media. Lisboa:
Campo das Letras
14.MATA, Inocência (2010). Polifonias insulares. Cultura e literatura de São
Tomé e Príncipe. Lisboa: Colibri
15.MATTOSO, José (2001-2014). História de Portugal. Lisboa: Círculo de Leitores (vols. V-VIII)
16. MEDEIROS, António (2006). Dois lados de um rio. Nacionalismo e etnografia na Galiza e em Portugal. Lisboa, ICS.
17.MEDINA, João (2006). Portuguesismo(s). Lisboa: Centro de História-Univ. de
Lisboa
18.MOTA, Carlos Guillerme (1977). Ideologia da Cultura Brasileira. São Paulo:
Ática
19.NATÁRIO, M. Celeste et al (2008). Actas do III Colóquio Luso-Galaico sobre a Saudade.
Sintra: Zéfiro
20.PETROV, Petar el al
(ed.) (2012).
Avanços em comparatismo nas lusofonias. Santiago de Compostela-Faro:
AIL-Através Editora
21.PETROV, Petar el al
(ed.) (2012).
Avanços em literaturas e culturas africanas e em literatura e cultura galegas .
Santiago de Compostela-Faro: AIL-Através Editora
22.PETROV, Petar et al (ed.) (2012). Avanços em literatura e cultura
brasileiras. Século XX. Santiago de Compostela-Faro: AIL-Através Editora (vol.1
e vol.2)
23.REIS, Roberto (1995). Os retos da diferença. Anotações sobre o discurso
cultural brasileiro. Rio de Janeiro: Eds UERJ, pp 59-86
24.ROSAS, Fernando
(1998). Portugal
na viragem de século - Língua portuguesa: a herança comum. Lisboa: Pavilhão de
Portugal - Expo 98 e Assírio e Alvim
25.SALINAS PORTUGAL, Francisco (1990). Entre Próspero e Caliban. Compostela:
Laiovento
26.SALINAS PORTUGAL, Francisco (1994). Rosto negro. O contexto das literaturas
africanas. Santiago de Compostela: Laiovento
27.SALINAS PORTUGAL, Francisco (2005). Literaturas Africanas en lengua
portuguesa. Madrid: Síntesis
28.SODRÉ, Nelson Werneck (1996). Síntese de História da Cultura Brasileira.
Rio de Janeiro: Civilização Brasileira
29.THIESSE, Anne-Marie (1999). A criação das identidades nacionais. Lisboa:
Temas e Debates
30.TORGAL, Luís Reis et al (2008). Comunidades imaginadas: nação e
nacionalismos em África. Coimbra: Universidade de Coimbra
31.UNIVERSIDAD DE CADIZ (). Periférica. Revista para el
análisis de la cultura y el territorio.
http://www.uca.es/web/actividades/periferica/index_html
32.YURKIEVICH, Saúl (1986).
Identidad cultural de iberoamerica en su literatura. Madrid: Editorial Alhambra.
Bibliografía complementaria
SARAIVA, António José (1996). A Cultura em Portugal. Lisboa: Gradiva (vols.I-II)
PETROV, Petar el al (ed.) (2012). Avanços em ciências da linguagem. Santiago de Compostela-Faro: AIL-Através Editora
MARTINHO, Ana M. Mão-de-Ferro (2001). Cânones literários e educação. Os casos angolano e moçambicano. Lisboa: Fundação Calouste-Gulbenkian
VENÂNCIO, José Carlos (1996). Colonialismo, antropologia e lusofonias repensando a presença portuguesa nos trópicos. Lisboa: Vega
FEATHERSTONE, M (1995). Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel
PRADO JUNIOR, Caio (1999). Formação do Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Brasiliense
CARNEIRO, R. et al (2000). Indústria de conteúdos culturais em Portugal. Lisboa: Grupo Forum-Ministério de Economia
BENDASSOLI, Pedro (coord.) et al (2009). Indústrias criativas no Brasil. São Paulo: Atlas
LOPEZ, Vítor (). Língua (vidas em português). http://www.youtube.com/watch?v=b7cIiiHmFI8
RED BULL MUSIC ACADEMY (2006). Lusofonia, a (R)Evolução. http://www.youtube.com/watch?v=h9hyOBypsBw
BARRETO, António (coord.) e PONTES, Joana (realização)) (2007). Portugal, um Retrato Social. Lisboa: RTP (vols. I-VII)
O profesorado fornecerá ao longo do curso material bibliográfico complementar e outros recursos específicos para cada asunto focado.
Será de leitura obrigatoria para todas as persoas matriculadas o libro
Entre Próspero e Caliban. Literaturas africanas de lingua portuguesa
(Francisco Salinas Portugal: Santiago de Compostela: Laiovento, 1999).
Xuntamente con este libro, as persoas que cursaren a materia deberán ler máis dúas obras de literaturas africanas de lingua portuguesa seleccionadas de entre unha listaxe fornecida polo profesor no inicio das sesións. Unha desas dúas obras será obxecto da recensión bibliográfica.
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
Todas as cuestións non contempladas explicitamente neste guía ou as eventuais dúbidas en relación co desenvolvemento da materia serán resolvidas polo profesorado no seu horario de atendemento, nas sesións presenciais ou no correo electrónico que figura no lugar correspondente deste documento.
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías