Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
|
B6 B10
|
|
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
A11
|
B1
|
|
Coñecer e aplicar os métodos de análise de textos narrativos e líricos. Ter capacidade para avaliar críticamente un texto lírico e/ou narrativo. Saber facer relacións interdisciplinares. Coñecer a producción poética y narrativa na lingua española. Adquirir capacidade autónoma de criticar textos literarios e valoralos críticamente. Coñecer as propostas literarias do idioma castelán na pensínsula e en hiapanoamérica. |
A1 A2 A15
|
B5
|
|
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A15
|
B1 B10
|
|
A asignatura propón unha revisión do pensamiento cultural no século XX, partindo do seu fundamento filosófico. Ensinaráse a valorar o pensamiento e o exercicio vanguardista en conxunto, así como a interdisciplinaridade as suas posibilidades como ferramenta dune coñecemento global do fenómeno vangardista. Ensinaráse a valorar a universalidade da arte e do pensamento. |
A2 A5 A15
|
B7
|
|
O alumno debe saber interpretar modelos culturais e saber as razóns polas que se desenvolven ou fracasan. |
A7 A11 A15
|
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Introdución |
1.1. Programación do curso
1.2. Bibliografía para unha introdución á literatura española e latinoamericana dos séculos XIX e XX
1.3. Bibliografía para o estudo da teoría literaria do século XX
1.4 Introdución á metodoloxía de traballo ao longo do curso |
2. A narración |
2.1. Semiótica da narración. O autor e o lector, o narrador e o narratario.
2.2. Gramática da narración. Acontecementos e actantes/axentes
2.3. Gramática da narración. Tempo, modo e voz. 1
2.4. Gramática da narración. Tempo, modo e voz. 2
2.5. De novo coa semiótica do texto narrativo. A narración como obxecto pragmático
2.6. Autonomía da narración. A teoría dos mundos posibles |
3. O poema |
3.1. Os mecanismos da ficción poética
3.2. A natureza do texto poético. Particularidades formais da poesía hispánica do século XX
3.3. A natureza do texto poético. As formas, as fórmulas e as formulacións |
4. O teatro |
4.1. A linguaxe teatral (I)
4.2. A linguaxe teatral (II) |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
A1 A2 A5 A7 A11 A15 |
2 |
22.5 |
24.5 |
Discusión dirixida |
A1 A2 A5 A11 B6 B7 |
6 |
12 |
18 |
Sesión maxistral |
A7 B10 |
6 |
12 |
18 |
Actividades iniciais |
B7 B10 |
1 |
0 |
1 |
Obradoiro |
A1 A2 A5 A7 A11 A15 B1 B5 |
16 |
32 |
48 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Consiste na realización de varios comentarios de texto nos que se explicitarán algunhas preguntas e se deixará a liberdade do alumno a selección de outros aspectos salientables e que deben tratarse. A proba incluirá unha mostra das diferentes técnicas que se utilizarán no obradoiro e nas discusións dirixidas. |
Discusión dirixida |
Partindo dun asunto ou idea paraa reflexión proposta polo profesor, os alunos irán elaborando o seu propio discurso crítico utilizando as ferramentas que lles foron proporcionadas. Deberán defender a sua postura como a adecuada, deberán propor argumentos que a sustenten de xeito científico. |
Sesión maxistral |
A sesión maxistral serve para fixar a metodoloxía e a contextualización histórico-estética dos textos cos que se traballará no obradoiro e nas discusión dirixidas. |
Actividades iniciais |
Presentación do contido e avaliación dos coñecementos previos do alumnado, así como avaliación da sua disposición fronte a materia. Valoración das necesidades específicas do alumnado. |
Obradoiro |
O obradoiro consta dunha serie de exercicios prácticos diversos nos que se persigue o dominio da disciplina mediante a práctica e a metodoloxía. Os alumnos farán comentarios, manipularán textos, farán exposicións e articulacións de ideas conrecreación intelectual dos contextos históricos e situacións comunicativas,agás da reflexión estética e a contextualización socio-histórica. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Obradoiro |
Proba mixta |
Discusión dirixida |
|
Descrición |
O carácter práctico da materia obriga a poñer a atención na singularidade dos alumnos, por iso en cada unha das metodoloxías, e obrigado ter en conta a diversidade e dispor dun tempo axeitado para poder atendela, tarefa que comprende a explicación detallada do que se persegue e a metodoloxía específica que se consideraría máis axeitada para conseguilo. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
A1 A2 A5 A7 A11 A15 B1 B5 |
Realización de exercicios encamiñados a adquisicón dun dominio excelente dos textos literarios dende o punto da creación e da crítica literaria, histórica e estética.
Os exercicios poden ser individuais e colectivos e realizaránse dentro da aula, ou fora dela se fora pertinente. |
60 |
Proba mixta |
A1 A2 A5 A7 A11 A15 |
Resolución de problemas plantexados en exercicios prácticos. |
40 |
|
Observacións avaliación |
Para aprobar a materia, os alumnos deben conseguir unha cualificación mínima de cinco (5) en casa una das metodoloxías avaliables: proba mixta e taller neste caso. Os alumnos que non sexan avaliados positivamente na primeira convocatoria, deberán facer unha nova proba mixta, ademais dun traballo individualizado, se o alumno suspendese o taller, dependendo en cada caso das competencias que deba incrementar para chegar á cualificación mínima indicada. Os alumnos con dispensa académica deberán informar da súa condición ao profesor ao comezo do curso e esa dispensa terase en conta. O profesor deseñará un sistema de avaliación que, ademais doutras actividades, como prácticas textuais e bibliográficas, incluirá unha proba mixta especialmente formulada para un alumno que non participase nas sesións do taller. A avaliación será simétrica na primeira e a segunda oportunidade. A primeira convocatoria avaliarase cunha proba mixta na que se poderá incluír unha práctica de comentario. Cualificarase con «non presentado» aos alumnos que non entreguen as prácticas do obradoiro e/ou non se presenten á proba mixta.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Antonio Machado (1913). A José María Palacio.
Vicente Huidobro (1931). Altazor (selección).
Pablo Neruda (1950). Amor América (1400).
Vicente Huidobro (1916). Arte poética.
Jorge Luis Borges (1960). Borges y yo.
Julio Cortázar (1964). Continuidad de los parques.
Luisa Valenzuela (1982). De noche soy tu caballo.
Horacio Quiroga (1917). El almohadón de plumas.
Quim Monzó (2007). El amor es eterno.
Gabriel García Márquez (1982). El avión de la bella durmiente.
Federico García Lorca ((a. 1936)). El poeta habla por teléfono con el amor.
Elena Poniatowska (1979). El recado.
Enrique Anderson Imbert ((——)). El suicida.
Carmen Conde (1962). Entre la playa de la horadada y el puente de Grecia.
Juan Rulfo (1953). Es que somos muy pobres.
Julio Cortázar (1979). Graffiti.
Augusto Monterroso (1978). Imaginación y destino.
Federico García Lorca (1936). La casa de Bernarda Alba.
Quim Monzó (1994). La fe.
Augusto Monterroso (1969). La honda de David.
Jorge Luis Borges (1941). La lotería de Babilonia.
Juan José Arreola (1952). La mígala.
Antonio Machado (1916). La muerte de Rubén Darío.
Gabriel Celaya (1955). La poesía es un arma cargada de futuro.
Rubén Darío (1905). Lo fatal.
Jorge Luis Borges (([1939] 1949)). Los dos reyes y los dos laberintos.
Julio Cortázar (1956). No se culpe a nadie.
Jorge Luis Borges (1960). Poema de los dones.
Rubén Darío (1896). Responso.
Federico García Lorca (1928). Romance Sonámbulo.
Augusto Monterroso (1959). Sinfonía concluida.
Jaime Sabines (1961). Te quiero a las diez de la mañana….
Eloy Tizón (1992). Velocidad de los jardines. |
Dado que esta materia forma parte do programa de estudo dos alumnos do Grao en Galego e Portugués e do Grao en Inglés, os seus contidos foron deseñados con dous obxectivos en mente. En primeiro lugar, familiarizar ao estudante coa literatura española e latinoamericana dos séculos XIX e XX a través da lectura de textos especialmente breves e, en segundo lugar, complementar a análise das obras literarias coa lectura de breves estudos de teoría literaria que permitan que os estudantes se familiaricen co uso de conceptos e de terminoloxía da teoría e da análise literaria. Con ese fin, creáronse dous dossieres, un de textos literarios (os títulos incorpóranse aquí, por se algún dos estudantes quixese lelos previamente) e outro de textos de teoría literaria, que o estudante poderá adquirir no servizo reprográfico da Facultade antes do comezo do curso. Devanditos dossieres van acompañados dunha bibliografía básica e da programación de lecturas durante o curso. As lecturas dos textos teóricos serán guiadas e ao final da sesión de cada semana subirase ao moodle unha guía de lectura que os alumnos deberán completar e levar, como exercicio preparatorio, á sesión seguinte. Dependendo o tamaño do grupo e da participación, completar estas guías poderá equipararse coa proba mixta, sempre a criterio do profesor. |
Bibliografía complementaria
|
Rainer Warning (ed.) ([1975] 1989). Estética de la recepción. Madrid: Visor
Tzvetan Todorov ([1957] 2012). Teoría de la literatura de los formalistas rusos, trad A. M. Nethol. Madrid: Biblioteca Nueva
Enric Sullà Álvarez (ed.; trad) (1996). Teoría de la novela: antología de textos del siglo XX. Barcelona: Crítica
Antonio Garrido Domínguez (ed.; trad. ) (1997). Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco Libros |
Como se dixo máis arriba, os textos teóricos que acompañan aos textos literarios poderanse recoller en reprografía antes de que comece o curso. Con todo, para aqueles alumnos que queiran familiarizarse con textos de teoría literaria (narratoloxía en especial) antes do curso ou complementar as lecturas do mesmo, recoméndanselles as seguintes antoloxías. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|