Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
1. Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos no campo das migracións internacionais. |
AM2 AM5 AM9
|
BM20 BM21 BM22
|
CM3 CM6
|
2. Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias. |
AM10 AM11 AM14
|
BM3 BM14 BM18
|
|
3. Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise. |
AM8 AM10 AM14
|
BM1 BM2 BM7
|
|
4. Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa e desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares. |
|
BM1 BM2 BM3 BM7 BM14 BM17 BM18 BM20
|
CM1 CM3 CM5 CM7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Unha visión histórica das teorías das migracións internacionais |
1.1. A escola de Chicago: Park e Thomas e Znaniecki
1.2. "Race and Etnic relations"
1.3. A aportación ás migracións dende a socioloxía norteamericana contemporánea: Portes e Massey
1.4. A escola francesa e a súa achega teórica: Bourdieu e Sayad
|
2. Teorías explicativas dos procesos de migracións internacionais |
2.1. O modelo económico do push-pull
2.2. Teorías da acción individual
2.3. Teorías do capital social e das redes
2.4. Teorías da mobilidade social
|
3. Metodoloxías e técnicas: metodoloxías narrativas, participativas e artísticas para abordar as migracións |
3.1. Mapeamento corporal narrado
3.2. Fotovoz
3.3. Metaplan
3.4. Cartografías sociais
|
4. Novas teorías e enfoques no contexto da Globalización |
4.1. Migración nun mundo globalizado
4.2. Mobilidade e transnacionalismo
4.3. Pertenza, identidade e cidadanía
4.4. Estudos de fronteira |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A5 A8 A10 B14 C1 |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
A2 A9 A10 A11 B14 B20 |
20 |
0 |
20 |
Lecturas |
A2 A10 A11 C1 |
0 |
27 |
27 |
Saídas de campo |
A2 A9 A10 A11 A14 B2 B7 B14 B21 C1 C7 |
8 |
4 |
12 |
Obradoiro |
A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B22 C3 C5 C6 |
12 |
18 |
30 |
Traballos tutelados |
A2 A9 A10 A11 A14 B2 B3 B7 B14 B17 B18 C1 C7 |
1 |
55 |
56 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado. |
Sesión maxistral |
Clases teóricas con participación do estudantado, en torno aos diversos contidos que compoñen o programa. |
Lecturas |
Son un conxunto de textos e documentación escrita que se recolleron e editaron como fonte de profundización nos contidos traballados. |
Saídas de campo |
O alumnado desta materia participará no Grupo de Innovación Docente "Mapa das linguas na/da Coruña" (MaLinCo). O seu tarefa relacionada co traballo colectivo do GID será de deseñar unha acción social de sensibilización sobre a diversidade lingüística e cultural da cidade da Coruña. |
Obradoiro |
Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías: Discusión dirixida (presentación e comentario en clase dos textos asignados para lectura); Exposicións; Simulacións, Debates, Solución de problemas, Prácticas guiadas, etc. A través destas metodoloxías o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma das/os estudantes, baixo a tutela da profesora e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polo estudantado da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Obradoiro |
|
Descrición |
O alumnado poderá consultar co profesorado da materia as dúbidas e preguntas que considere oportunas para a realización dos traballos. Para concertar unha titoría será preciso concretar un día por correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Saídas de campo |
A2 A9 A10 A11 A14 B2 B7 B14 B21 C1 C7 |
O alumnado desta materia participará no Grupo de Innovación Docente "Mapa das linguas na/da Coruña" (MaLinCo). A súa tarefa relacionada co traballo colectivo do GID será de deseñar unha acción social de sensibilización sobre a diversidade lingüística e cultural da cidade da Coruña. |
10 |
Sesión maxistral |
A2 A9 A10 A11 B14 B20 |
Avaliarase a participación do estudantado e a integración dos diversos contidos que compoñen o programa. |
15 |
Traballos tutelados |
A2 A9 A10 A11 A14 B2 B3 B7 B14 B17 B18 C1 C7 |
Se avaliará mediante presentación oral (do traballo titelado desenvolvido ao longo da materia)
• Defensa grupal
Traballo entregado (15%)
Presentación oral (15%)
• Defensa individual-ante preguntas das avaliadoras (20%)
Avaliarase a integración dos contenidos teórico-prácticos e as competencias da materia |
50 |
Obradoiro |
A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B22 C3 C5 C6 |
Avaliarase a participación individual do estudantado e a integración dos diversos contidos que compoñen o programa nas distintas actividades realizadas. |
25 |
|
Observacións avaliación |
Todas as metodoloxias da avaliación deben superarse para aprobar a materia. A
docente responsable resérvase a posibilidade de realizar algún cambio na
avaliación ou outros aspectos que serán notificados ao estudantado coa
suficiente antelación.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Houtum, H., Kramsch, O. y Zierhofer, W (eds.) (2005). B/ordering Space.. Londres: Ashgate Publishing.
Mezzadra, S.; Neilson, B. (2013). Border as method, or, the multiplication of labor.. Duke University Press
Anzaldua, G. (1987). Borderlands / La Frontera. The New Mestiza. . San Francisco: Aunt Lute Books.
Sennett, R. (2014). El extranjero: dos ensayos sobre el exilio. Barcelona: Anagrama
AA.VV. (2008). Estudios postcoloniales. Ensayos fundamentales. Madrid: Traficantes de Sueños
Sassen, S. (2013). Inmigrantes y ciudadanos: de las migraciones masivas a la Europa Fortaleza. Tres Cantos: Siglo XXI
Sayad, A. (2010). La doble ausencia: de las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Rubí: Anthropos
Terrén, E. (2002). Razas en conflicto: perspectivas sociológicas. Barcelona: Anthropos
Portes, A.; DeWind, J. (2006). Repensando las migraciones internacionales. Nuevas perpectivas teóricas y empíricas. México: Miguel Ángel Porrúa
Zapata-Barrero, R. (ed.) (2010). Shaping the normative contours of the European Union: a Migration-Border framework.. Barcelona: CIDOB
Rea, A. (2009). Sociología de la inmigración. Barcelona: Hacer
Massey, D.; Arango, J; Graeme, H. ; Kouaocuci, A.; Pelegrino, A. (2000). Teorías de la Migración Internacional: Una reseña y una evaluación. Revista Trabajo, 3, pp. 5-50.
Messina, A. ; Lahav, G. (2006). The migration reader: exploring politics and policies. Boulder: Lynne Rienner
Ribas-Mateos, N. (2004). Una invitación a la sociología de las migraciones. Barcelona: Bellaterra.
Vázquez, A. (2008). Unha visión xeral da emigración galega contemporánea a América e a Europa. X.M. Cid et Alii, Migracións na Galicia contemporánea, Santiago, Sotelo Branco, p. 17-48
Houtum, H. y T. V. Naerssen (2002). “Bordering, Ordering and Othering”. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 93/2: 125-136
Balibar, Étienne (2009). “Europe as borderland”. Environment and Planning D: Society and Space, 27(2): 190-215
Houtum, H. (2005). “The Geopolitics of Borders and Boundaries”. Geopolitics, 10(4): 672-679 |
|
Bibliografía complementaria
|
|
Allegue, Gonzalo, 1992: Galegos, as mans de
América, Vigo, Nigra Barnett, Miguel, 2008: Galego, Xunta de
Galicia. Mezzadra, Sandro (2005) Derecho de fuga: migraciones, ciudadanía y globalización. Madrid:
Traficantes de Sueños. Houtum, H. y Pijpers, R. (2007) “The European
Union as a Gated Community: The Two-faced Border and Immigration Regime of the
EU”. Antipode, 39 (2): 291-309. Houtum, Henk (2010) “Human Blacklisting: The
Global Apartheid of the EU’s External Border Regime.” Environment and Planning D: Society and Space 28 (6): 957–976. Casas Cortés, M., Cobarrubias, S. y Pickles,
J. (2011) “Stretching Borders Beyond Sovereign Territories? Mapping EU and
Spain’s Border Externalization Policies” Geopolítica(s).
Revista de estudios sobre espacio y poder, 2(1): 71-90. Johnson, Corey; R. Jones; A. Paasi; L. Amoore;
A. Mountz; M. Salter ; y C. Rumford (2011) “Interventions on Rethinking ‘the
Border’ in Border Studies”. Political Geography 2011,vol. 30: 61-69. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Identidade, alteridade e interseccionalidade/615525006 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Integración e convivencia intercultural/615525011 | Políticas migratorias e dereito das migracións/615525012 |
|
Materias que continúan o temario |
O modelo migratorio español/615525014 |
|
Observacións |
1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:
1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático
1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos
1.3. De se realizar en papel:
- Non se empregarán plásticos.
- Realizaranse impresións a dobre cara.
- Empregarase papel reciclado.
- Evitarase a impresión de borradores.
2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural
3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados
cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e
profesionais
4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a
docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta
materia (usarase
linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os
sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)
5.-
Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes
sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade
6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas
7.
Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas,
sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un
acceso axeitado,
igualitario e proveitoso á vida universitaria |
|