Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Dominar metodoloxías participativas de análise da realidade, planificación e avaliación |
AP2 AP3 AP7 AP8
|
BM1 BM13 BM15 BM16
|
CM2 CM6
|
Saber definir e desenvolver propostas participativas axeitadas a diferentes contextos de acción |
AP2 AP3 AP7 AP8
|
BM5 BM7 BM13 BM14 BM15
|
CM1 CM2 CM6
|
Elaborar a documentación pertinente derivada do proceso de planificación: plans de acción, proxectos, informes, memorias... |
AP3 AP8
|
BM1 BM12 BM13 BM14 BM16
|
CM2 CM6
|
Demostrar habilidades no manexo de procesos participativos a través de técnicas concretas |
AP2 AP7
|
BM5
|
CM6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Planificación estratéxica e cultura participativa |
1.1. Cidadanía e políticas públicas
1.2. Participación cidadá e desenvolvemento comunitario
1.3. Planificación estratéxica: dimensión conceptual e eixes de desenvolvemento. |
2. Metodoloxías participaticas |
2.1. Análise da realidade
2.2. Formulación e avaliación do plan estratéxico
2.3. Modalidades de planificación: plan de caso, marco lóxico, axenda 21, orzamentos participativos
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
A2 A3 A8 B1 B7 B13 |
0 |
25 |
25 |
Discusión dirixida |
A2 A3 A7 B1 B5 B14 C6 |
10 |
5 |
15 |
Estudo de casos |
A2 A3 B1 B12 B13 C2 |
5 |
5 |
10 |
Traballos tutelados |
A2 A3 A7 A8 B12 B13 C1 C6 |
5 |
34 |
39 |
Aprendizaxe colaborativa |
A2 A7 B5 B14 B16 C6 |
5 |
5 |
10 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
B12 B13 B16 C2 C6 |
5 |
0 |
5 |
Presentación oral |
A8 B5 B7 B12 B15 C1 C6 |
1.5 |
5 |
6.5 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Discusión dirixida |
Participación na aula en base a lecturas previas de carácter obrigatorio, a través das que recoller diferentes argumentacións sobre unha temática, favorecendo o debate e contraste de opinións fundamentadas, coa finalidade de que o alumnado constrúa unha visión crítica das diferentes formas de interpretar a realidade socioeducativa. |
Estudo de casos |
Consiste na procura e/ou achegamento dunha serie de casos ou experiencias socioeducativas para o seu estudo, análise e discusión á luz dos referentes teóricos da materia. |
Traballos tutelados |
Técnica de traballo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema ou dun caso. Caracterízase pola discusión, a participación, a elaboración de documentos e as conclusións ás que teñen que chegar todas as persoas participantes no seminario. |
Aprendizaxe colaborativa |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Actividades realizadas polo alumnado que implican a asistencia e/ou participación en eventos científicos e/ou divulgativos (congresos, xornadas, simposios, cursos, seminarios, conferencias, exposicións, etc.) co obxectivo de profundar no coñecemento de temas de estudo relacionados coa materia. Estas actividades proporcionan ao alumnado coñecementos e experiencias actuais que incorporan as últimas novidades referentes a un determinado ámbito de estudo. |
Presentación oral |
Exposicións de tarefas realizadas diante do grupo de referencia, procurando tirar algunhas conclusións sobre o problema de investigación, documento ou experiencia abordada. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
Traballos tutelados |
Aprendizaxe colaborativa |
|
Descrición |
Atención particular para a elaboración e seguimiento de prácticas, traballos tutelados, e presentacións orais asociadas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Presentación oral |
A8 B5 B7 B12 B15 C1 C6 |
Exposicións de tarefas reaiizadas , diante do grupo de referencia, procurando tirar algunhas conclusións sobre o problema de investigación, documento ou experiencia abordada. |
10 |
Discusión dirixida |
A2 A3 A7 B1 B5 B14 C6 |
Participación na aula en base a lecturas previas de carácter obrigatorio, a través das que recoller diferentes argumentacións sobre unha temática, favorecendo o debate e contraste de opinións fundamentadas, coa finalidade de que o alumnado constrúa unha visión crítica das diferentes formas de interpretar a realidade socioeducativa. |
10 |
Traballos tutelados |
A2 A3 A7 A8 B12 B13 C1 C6 |
Técnica de traballo que ten como finalidade o estudo intensivo dun tema. Caracterízase polo estudo, a discusión, e a elaboración dun documento sobre un tema central da materia.
Esixe un traballo previo individual e autónomo sobre os documentos, asícomo a asistencia e participación na aula, formulando preguntas, explorando contradicións, achegando argumentos... co obxectivo de favorecer a reflexión crítica e a comprensión.
Valorarase o grao de participación, a calidade das achegas, a capacidade de crítica e reflexión. |
70 |
Aprendizaxe colaborativa |
A2 A7 B5 B14 B16 C6 |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo |
10 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- AA.VV. (1992). Guía metodológica de apoyo a proyectos y
acciones para el desarrollo . Madrid: IEPALA
- AA.VV. (2010). La Democracia en Acción: Una visión
desde las metodologías participativas. Madrid: Antígona
- ANDER- EGG, Ezequiel (2007). Introducción a la
planificación estratégica. Buenos Aires: Lumen
- BLANCO, Ismael e GOMÁ, Ricard (coords) (2002).
Gobiernos locales y redes participativas. Barcelona: Ariel
- CABALLO VILLAR, MB e FRAGUELA VALE, R (coords) (2007).
A investigación-acción participativa no quefacer municipal . A Coruña:
Deputación Provincial
- CAMPO, Alejandro (2012). Herramientas para directivos
escolares II. Madrid: Wolters Kluwer
- COLINO, César e DEL PINO, Eloisa (2003). “Un fantasma
recorre Europa: Renovación democrática mediante iniciativas de promoción
participativa en los gobiernos locales”. Ponencia presentada a las II
Jornadas del Comité de Investigación en Soci. http://www.fes-web.org/sociopolitica/paginas/2jornadas.htm
- DE LA RIVA, Fernando (2003). Metodologías de análisis
de la realidad global y local. Plataforma para la Promoción del
Voluntariado en España
- FONT, Nuria; SUBIRATS, Joan (2000). Local y sostenible
la Agenda 21 Local en España . Barcelona: Icaria
- GANUZA, Ernesto e ÁLVAREZ, Carlos (coord.) (2003).
Democracia y presupuestos participativos. Barcelona: Icaria
- GÓMEZ GALÁN, Manuel (2003). Orientaciones para la
aplicación del enfoque del marco lógico: errores frecuentes y sugerencias
para evitarlos. Madrid: CIDEAL
- ICLEI (). Guía europea para la planificación de las Agendas
21 Locales. Bilbao: Bakez
- MARCHIONI, Marco (2006). “Democracia participativa y de
la crisis política. La experiencia de los planes comunitarios”. Cuadernos
de Trabajo Social, 19, 213-224.
- MARTÍNEZ LÓPEZ, Miguel (2007). Complejidad y participación:
la senda de la invención estratégica. Política y Sociedad, Vol. 44.
- MÚJICA, Marta; GÓMEZ-LIMÓM, Javier (2002). Plan de
acción para los espacios naturales protegidos del Estado Español. Madrid:
Europarc
- PEREZ RÚA, M; CABALLO VILLAR,MB e MONTERO SOUTO
(coords) (2006). Asociacionismo e participación cidadá: análise e
propostas. A Coruña: Deputación Provincial
- POSE,H e FRAGUELA, R (coords) (2006 ). Planificación
estratéxico en cultura . A Coruña: Deputación Provincial
- VILLASANTE, Tomás; MONTAÑÉS Manuel e MARTÍN, Pedro
(coord.) (2001). Prácticas locales de creatividad social. Construyendo
ciudadanía/2.. Barcelona: El Viejo Topo
- VILLASANTES, Tomás e GARRIDO Fco. Javier (coords.)
(2002). Metodologías y presupuestos participativos. Madrid: IEPALA, CIMAS
- VILLASANTE, Tomás (2013). ¿Hay ingeniería social en los
movimientos y en los procesos sociales? http://www.redcimas.org/biblioteca/teoria-y-epistemologia/
- WEISSMANN, Hilda; LLABRÉS, Antonia (2001). Guia para
hacer la Agenda 21 Escolar. Bilbao: Ministerio de Medio Ambiente
Revistas: - Educación Social. Revista de Intervención
Socioeducativa.
- Documentación Social.
- Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria.
- Revista Galega de Educación.
- Revista de CC. Sociales. 
- AmbientalMENTE sustentable.
- Revista Enlace.
- El Viejo Topo 
- Revista Encrucijadas
- Educational Gerontology Journal.
|
Bibliografía complementaria
|
|
CAMACHO, Hugo (2001). El enfoque del marco lógico 10 casos
prácticos : cuaderno para la identificación y diseño de proyectos de
desarrollo. Madrid: CIDEAL RAMÍREZ, Alfredo (2010). Democracia participativa: la democracia
participativa como profundización en la democracia . Valencia: Tirant lo Blanch |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|