| 
 | Competencias do título |  
          
          
            | Código | Competencias / Resultados do título | 
 
 | Resultados de aprendizaxe |  
          
            | Resultados de aprendizaxe | Competencias / Resultados do título |  
    | Coñecer e comprender as bases conceptuais e fundamentos teóricos da prevención de condutas aditivas. | A1 A14
 A17
 
 | B3 
 | C4 C8
 
 |  
    | Discriminar as similitudes e diferenzas entre as adiccións químicas e psicolóxicas. | A14 
 |  |  |  
    | Estudar as consecuencias físicas, psicolóxicas e sociais das adiccións. | A8 A12
 
 |  |  |  
    | Analizar os principais factores predispoñentes e precipitantes das condutas aditivas | A4 A5
 
 | B1 B2
 
 |  |  
    | Valorar as aportacións da Educación social á intervención nas adiccións. | A8 
 | B5 
 | C7 
 |  
    | Coñecer iniciativas e intervencións socioeducativas de orde preventiva no eixo das adiccións a sustancias e adiccións psicolóxicas. | A7 A21
 
 | B4 B6
 
 | C1 C6
 
 | 
 
 | Contidos |  
          
          
            | Temas | Subtemas |  
			| MÓDULO I: Aproximación conceptual ás adicións. | 1.1. Límites entre as condutas normais e as condutas aditivas. 1.2. Clasificación das adicións.
 1.3. Semellanzas e diferenzas entre as adicións químicas e as psicolóxicas.
 1.4. Características das condutas aditivas.
 1.5. Factores de inicio y mantemento das adicións.
 |  
			| MÓDULO II: Adicións psicolóxicas. | 2.1. Xogo patolóxico. 2.2. Adición ao sexo.
 2.3. Adición ás compras.
 2.4. Adición á comida.
 2.5. Adición ao traballo.
 2.6. Adición ao exercicio físico.
 2.7. Adición ao móvil.
 2.8. Adicción a Internet.
 2.9. Otros tipos de adicciones psicológicas.
 |  
			| MÓDULO III: Adicións químicas. | 3.1. Adición ao alcohol. 3.2. Adición á nicotina.
 3.3. Adición ás anfetaminas.
 3.4. Adición ao cannabis.
 3.5. Adición aos alucinóxenos.
 3.6. Adición aos inhalantes.
 3.7. Adición á cocaína.
 3.8. Adición aos opiáceos.
 3.9. Adición a outros tipos de drogas.
 |  
			| MÓDULO IV: Prevención de condutas aditivas. | 4.1. Tipos de prevención. 4.2. Obxectivos a conseguir no tratamento de cualqueira dependencia.
 4.3. Liñas de intervención comúns a todas as adicións.
 4.4. Prevención de recaídas: estratexias de intervención.
 4.5. Programas de prevención: deseño, avaliación e intervención.
 | 
 
 | Planificación |  
    
    | Metodoloxías / probas | Competencias / Resultados | Horas lectivas (presenciais e virtuais) | Horas traballo autónomo | Horas totais |  
            | Aprendizaxe colaborativa | A4 A5 A7 A8 A14 B1 C4 | 2 | 6 | 8 |  
            | Discusión dirixida | A1 A5 A8 A12 A14 A21 B5 B6 C1 C2 | 4 | 4 | 8 |  
            | Estudo de casos | A1 A5 A7 A8 A12 A14 B4 B5 | 5 | 5 | 10 |  
            | Portafolios do alumno | A5 A7 A8 A14 A17 A21 B1 B3 B5 C4 C8 | 3 | 15 | 18 |  
            | Proba mixta | A1 A5 A8 A14 A21 B1 B5 C4 | 3 | 32 | 35 |  
            | Resumo | A14 B1 B2 C4 | 4 | 6 | 10 |  
            | Sesión maxistral | A1 A2 A5 A8 A16 A21 B4 C7 | 15 | 15 | 30 |  
            | Solución de problemas | A5 A8 A12 A14 A21 B1 B4 C4 | 2 | 2 | 4 |  
            | Simulación | A7 A12 A21 C4 | 2 | 2 | 4 |  
            | Análise de fontes documentais | A5 A8 A14 B1 B5 C4 C6 | 2 | 6 | 8 |  |  |  
        | Atención personalizada |  | 15 | 0 | 15 |  |  |  
        | *Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado | 
 
 | Metodoloxías |  
          
            | Metodoloxías | Descrición |  
              | Aprendizaxe colaborativa | Tanto nas sesións expositivas como interactivas proporanse actividades en pequeno grupo co obxectivo de favorecer a aprendizaxe mutua (planificación conxunta, comunicación multidireccional, etc.). |  
              | Discusión dirixida | O profesorado guiará o debate sobre diversas temáticas relativas ás adicións co obxectivo de promover o debate grupal, o intercambio de opinións e experiencias, etc. |  
              | Estudo de casos | Ao longo das sesións interactivas formularanse algunhas casuísticas relacionadas coa adición co obxecto de analizar en profundidade as súas causas, factores mantedores e consecuencias. |  
              | Portafolios do alumno | Cada estudante deberá recompilar todas as actividades propostas nas sesións interactivas nun dosier que entregará ao final do cuadrimestre, nunha data a sinalar polo profesorado. A entrega deste dosier é individual. |  
              | Proba mixta | Para a avaliación dos contidos abordados nas sesións expositivas o alumnado deberá efectuar unha proba mixta que incluirá preguntas tipo test e outras de resposta curta (preguntas a respostar cunha palabra ou en poucas liñas, de completar, de poñer un exemplo, unha definición dalgún termo relevante, etc.). |  
              | Resumo | Consiste nunha síntese dos principais contidos traballados. É un recurso óptimo para facilitar a comprensión do texto e a concentración persoal sobre o material obxecto de estudo. É tamén unha axuda importante para o repaso e a preparación de exames. |  
              | Sesión maxistral | As sesións expositivas serán desenvolvidas polo profesorado mediante presentacións en power point dos principais contidos de temario. |  
              | Solución de problemas | Entre as actividades propostas ao longo do curso, desenvolveranse algunhas nas que o alumando deberá aportar solucións a problemas formulados en relación ás adicións. |  
              | Simulación | Técnica de dinámica de grupos que ten como obxectivo axudar a desenvolver a perspectiva social e a empatía mediante a representación de diferentes papeis dentro de situacións conflitivas onde interveñen diferentes posturas que teñen que ser combinadas. Utilízase para traballar as relacións interpersoais, o comportamento, os valores e as actitudes. |  
              | Análise de fontes documentais | Durante o desenvolvemento das sesións expositivas e interactivas proporcionaranse diversas fontes audiovisuais e escritas relacionadas cos contidos do temario co obxectivo de que o alumnado analice e comprenda os aspectos psicolóxicos e sociais implicados nas adicións. | 
 
 | Atención personalizada |  
    
        | 
  
          
            | Metodoloxías |  
            | Portafolios do alumno |  
            | Proba mixta |  | 
   | Descrición |  | Tanto a preparación do exame como a realización das actividades que se incluirán no portafolio serán obxecto de atención individualizada ao longo do curso durante as horas de titorías. 
 |  | 
 
 | Avaliación |  
    
    
        | Metodoloxías | Competencias / Resultados | Descrición | Cualificación |  
            | Portafolios do alumno | A5 A7 A8 A14 A17 A21 B1 B3 B5 C4 C8 | En relación co portafolio valorarase: - A adecuación metodolóxica das propostas de traballo.
 - A profundidade do contido.
 - O dominio das aplicacións empregadas na elaboración das propostas educativas.
 - A utilización de fontes documentais complementarias e actuais.
 - A presentación e a claridade na exposición.
 | 50 |  
            | Proba mixta | A1 A5 A8 A14 A21 B1 B5 C4 | - Nas preguntas tipo test, definiranse diversas alternativas de resposta onde só unha será a correcta. Penalizaranse os erros nas respostas. 
 - Nas preguntas de resposta aberta, valorarase a precisión e claridade nas respostas, de tal xeito que o estudante amose un axeitado dominio e comprensión dos contidos avaliados.
 | 50 |  |  |  
       | Observacións avaliación |  
        | OPCIÓN A Alumnado con dedicación completa: asistencia/participación nas actividades de clase igual ou superior ao 85%: a) Elaboración e presentación do portafolio (50%). b) Exame escrito (tipo proba mixta) sobre os contidos da materia (50%). OPCIÓN B Alumnado cunha asistencia/participación nas actividades de clase inferior ao 85% e alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, segundo establece a "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e mestrado universitario na Universidade daCoruña" (aprobada en Consello de Goberno de 28 de xuño de 2016): Exame escrito sobre os contidos teórico-prácticos da materia (100%). OBSERVACIÓNS ADICIONAIS: Para o alumnado asistente (opción A): 1. Para superar a materia é necesario obter unha puntuación do 50% do peso de cada unha das partes obxecto de avaliación (dossier e proba mixta). 2. O dossier presentarase antes da data do exame oficial (para presentarse ao exame é condición indispensable ter presentado o dossier). Para todo o alumnado (opcións A e B): 1. A convocatoria de xullo estará sometida aos mesmos criterios que a convocatoria de xaneiro.  2. Segundo establecen as "Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario (aprobada o 19/12/2013 e modificada o 30/04/2014) no Art. 21.2: Considerarase como “Non presentado” (NP) a aquel estudante que, estando matriculado na materia, non concorra ás distintas actividades de avaliación que se establecen para o curso académico.  Así, será cualificado como “Non presentado” cando: a) Non complete o proceso de avaliación continua, nas condicións que figure na guía docentes, ou  b) Non se presente á proba do período oficial de avaliación.  
 | 
 
 | Fontes de información |  
        
            | Bibliografía básica |  Echeburúa, E. (2001). Abuso de alcohol. Madrid: Editorial síntesis 
  Echeburúa, E., Labrador, F. J. y Becoña, E. (Coords.) (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide 
  Echeburúa, E. y Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96 
  Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide 
  Becoña, E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Madrid: Ministerio del Interior 
  López, A. y Becoña, E. (2006). El craving en personas dependientes de la cocaína. Anales de Psicología, 22(2), 205-211 
  Echeburúa, E., Becoña, E. y Labrador, F. J. (Coords.) (2010). El juego patológico. Avances en la clínica y en el tratamiento. Madrid: Pirámide 
  Echeburúa, E. (1994). Evaluación y tratamiento de los trastornos adictivos. Madrid: Fundación Universidad-Empresa 
  Echeburúa, E. y Corral, P. (1997). Evaluación y tratamiento de un caso clínico de alcoholismo. Madrid: Pirámide 
  Becoña, E. y Vázquez, F. (2001). Heroína, cocaína y drogas de síntesis. Madrid: Editorial síntesis 
  Echeburúa, E. y Corral, P. (2008). Juego responsable: ¿una alternativa para la prevención y el tratamiento de la ludopatía?. Adicciones, 20(4), 321-326 
  Fernández-Montalvo, J. y Echeburúa, E. (1998). Laborodependencia: cuando el trabajo se convierte en adicción. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 3(2), 103-120 
  Maciá, D. (1996). Las drogas: conocer y educar para prevenir. Madrid: Pirámide 
  Becoña, E. (2000). Los adolescentes y el consumo de drogas. Papeles del Psicólogo, 77, 25-32 
  Becoña, E. y Calafat, A. (2005). Los jóvenes y el alcohol. Madrid: Pirámide 
  Becoña, E. y Martín, E.  (2004). Manual de intervención en drogodependencias. Madrid: Editorial Síntesis 
  Servicio Extremeño de Salud (2008). Manual de intervención en juego patológico. Badajoz: Junta de Extremadura 
  Fernández-Montalvo, J. y Echeburúa, E. (1997). Manual práctico del juego patológico. Madrid: Pirámide 
  Corral, P., Echeburúa, E. e Irureta, M. (2005). Perfil psicopatológico diferencial de las mujeres ludópatas: implicaciones para el tratamiento. Análisis y Modificación de Conducta, 31, 539-556 
  Echeburúa, E. (2005). Retos de futuro en el tratamiento del juego patológico. Adicciones, 17(1), 11-16 
  Labrador, F. J. (Coord.) (2011). Técnicas de modificación de conducta. Madrid: Pirámide 
  Echeburúa, E. (2012). ¿Existe realmente la adicción al sexo?. Adicciones, 24(4), 281-286 
 |  
            | 
 |  
            | Bibliografía complementaria |  Graña, J. L. (1994). Conductas adictivas. Teoría, evaluación y tratamiento. Madrid: Debate 
  APA (2014). DSM 5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Buenos Aires: Panamericana 
  Bach, E. y Forés, A. (2010). La asertividad para gente extraordinaria. Barcelona: Plataforma Editorial 
  Caballo, V. E. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI 
  Robles, H. y Peralta, M. I. (2009). Programa para el control del estrés. Madrid: Pirámide 
  Lega, L. I., Caballo, V. E. y Ellis, A. (2009). Teoría y práctica de la terapia racional emotivo-conductual. Madrid: Siglo XXI 
  Beck, A. T., Wright, F. D., Newman, C. F. y Liese, B. S. (1999). Terapia cognitiva de las drogodependencias. Barcelona: Paidós 
  Ellis, A., McInerney, J. F., DiGiuseppe, R. y Yeager, R. J. (1992). Terapia racional-emotiva con alcohólicos y toxicómanos. Bilbao: Desclée De Brouwer 
 |  
            | 
 | 
 
 | Recomendacións |  
  
 
   | Materias que se recomenda ter cursado previamente |  |  |  
 
  
 
   | Materias que se recomenda cursar simultaneamente |  |  |  
 
  
 
   | Materias que continúan o temario |  |  |  
 |