Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A6 |
Economía e mercado de traballo. |
A13 |
Transmitir e comunicarse por escrito e oralmente usando a terminoloxía e as técnicas adecuadas. |
A18 |
Interpretar datos e indicadores socioeconómicos. |
A19 |
Identificar as fontes de información económica e o seu contido. |
A29 |
Elaborar, implementar e avaliar estratexias territoriais de promoción socioeconómica e inserción laboral. |
A31 |
Aplicar os coñecementos á práctica. |
A35 |
Análise crítico das decisións emanadas dos axentes que participan nas relacións laborais. |
B1 |
Resolución de problemas. |
B2 |
Capacidade de análise e síntese. |
B4 |
Capacidade de xestión da información. |
B8 |
Razoamento crítico. |
B9 |
Traballo en equipos. |
B10 |
Recoñecemento á diversidade e á multiculturalidade. |
B11 |
Traballo en ámbitos internacionais. |
B12 |
Motivación para a calidade. |
B13 |
Adaptación a novas situacións. |
B14 |
Aprendizaxe autónomo. |
B15 |
Creatividade. |
B17 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B19 |
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
B20 |
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
B21 |
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar, describir e analizar con rigor a realidade socioeconómica española, os seus principais aspectos estruturais, as súas fortalezas e as súas debilidades. |
A6 A18
|
B2 B4 B8 B20 B21
|
|
Interesarse e reflexionar de modo crítico pola situación da economía española, as súas causas, consecuencias e alternativas. |
A6 A18 A35
|
B2 B4 B8 B10 B13 B14 B15 B19 B20 B21
|
C4 C6
|
Coñecer o contido e empregar as fontes de información económica relevantes sobre a economía española. |
A6 A19 A31
|
B2 B4 B20
|
C1 C3 C5 C6 C7
|
Coñecer, saber interpretar e empregar as fontes de información estatística e os indicadores macroeconómicos relativos á economía española |
A6 A18 A31
|
B1 B2 B4 B8 B14 B20
|
C1 C3 C6
|
Transmitir e comunicarse con fluidez, tanto de forma oral como escrita, nun contorno profesional económico, usando a terminoloxía científica e técnica adecuada. |
A6 A13 A31
|
B19 B21
|
C1 C3 C8
|
Comprender e realizar informes e diagnósticos sobre a situación da economía española. |
A6 A13 A19 A29 A31
|
B1 B2 B4 B8 B9 B12 B15 B19 B20 B21
|
C1 C3 C8
|
Enmarcar a economía española nas dimensións das economías mundial e europea, coñecendo as relacións daquela con estas. |
A6
|
B10 B11 B17
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1: TÉCNICAS DE ANÁLISE ESTRUCTURAL. SITUACIÓN DA ECONOMÍA MUNDIAL |
1) Contabilidade Nacional. Macromagnitudes.
2) Balanza de Pagamentos.
3) Indicadores socioeconómicos.
4) La economía mundial: sus grandes etapas y su configuración actual. |
TEMA 2: UNHA PERSPECTIVA A LONGO PRAZO DA ECONOMÍA ESPAÑOLA |
1) Da autarquía ao Plan de estabilización
2) O desarrollismo dos anos sesenta
3) Transición e crise internacional
4) Integración na UE e recuperación
5) Dos noventa á actualidade
|
TEMA 3: OS FACTORES PRODUCTIVOS |
1) O territorio español e os seus recursos naturais
2) Evolución demográfica e movementos migratorios en España
3) Capital físico, capital humano e capital tecnolóxico da economía española
|
TEMA 4: A ORIXE SECTORIAL DO PIB. |
1) Análise sectorial da oferta
2) A transformación estrutural no ámbito produtivo
3) Emprego e produtividade dos sectores económicos
|
TEMA 5: O DESTINO DO PIB |
1) Análise desde a óptica da demanda
2) O consumo privado e o consumo público
3) A formación bruta de capital
4) O saldo neto externo e a apertura ao exterior da economía española
|
TEMA 6: A DISTRIBUCIÓN DA RENDA. |
1) A distribución factorial da renda
2) Distribución persoal da renda e desigualdades sociais
3) As disparidades rexionais e os eixes de crecemento en España e en Europa
|
TEMA 7: O SECTOR PRIMARIO. |
1) Ámbito e características do sector
2) Explotacións agrarias, poboación activa e capitalización
3) Producións, prezos e rendas agrarias
4) A regulación do sector: a política agraria común (PAC)
5) As particularidades dos subsectores pesqueiro e forestal
|
TEMA 8: O SECTOR SECUNDARIO. |
1) Ámbito e características do sector
2) Especialización produtiva e comercial
3) Custos laborais, emprego e eficiencia
4) O subsector enerxético
5) O subsector da construción
|
TEMA 9: O SECTOR SERVICIOS. |
1) Ámbito e características do sector
2) Especialización produtiva e comercial
3) Factores produtivos e prezos do sector
4) Servizos de mercado e de non mercado: ramas de actividade
|
TEMA 10: O MERCADO DE TRABALLO. |
1) Enfoques teóricos sobre o mercado de traballo
2) A poboación española e a actividade económica
3) Emprego e desemprego: etapas e factores explicativos
4) A política de emprego e as reformas do mercado laboral
|
TEMA 11: O SECTOR EXTERIOR E OS ASPECTOS MONETARIOS. |
1) A balanza de pagamentos e o mecanismo de equilibrio externo da economía española
2) As operacións por conta corrente
3) As operacións por conta de capital e financeira
4) A articulación da economía española na Unión Europea
5) Os aspectos monetarios no marco da Unión Económica e Monetaria
|
TEMA 12: EMPRESAS, INNOVACIÓN, SISTEMA FINANCEIRO E SECTOR PÚBLICO. |
1) Dimensión e concentración espacial e sectorial da empresa española
2) Procesos, axentes e vías de acceso tecnolóxicos
3) Estrutura, organización e funcións do sector financeiro
4) As administracións públicas en España: estrutura, funcións e dimensión
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A6 |
2 |
0 |
2 |
Sesión maxistral |
A6 A18 A19 A35 B4 B10 B11 B12 B17 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
24 |
30 |
54 |
Presentación oral |
A6 A13 A18 A19 A31 B2 B4 B8 B20 B21 C1 C3 C4 C6 |
4 |
4 |
8 |
Lecturas |
A6 A18 A19 B2 B4 B14 B20 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 |
0 |
20 |
20 |
Obradoiro |
A6 A13 A18 A19 A29 A31 B1 B2 B4 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B19 B20 B21 C1 C3 |
22 |
0 |
22 |
Proba mixta |
A6 A13 A18 A31 B1 B2 B4 B8 B19 B20 C1 |
2 |
40 |
42 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O profesor presentará a materia ao estudante e, se fose ocaso, avaliará os seus coñecementos previos |
Sesión maxistral |
O profesor explicará contidos básicos da materia mediante exposicións orais complementadas con medios audiovisuais e preguntas dirixidas aos estudantes, ca finalidade de transmitir coñecementos e orientar a aprendizaxe. |
Presentación oral |
O/a estudante deberá presentar oralmente 1 ou 2 temas de actualidade sobre a economía española. |
Lecturas |
O/a estudante realizaraas sobre aspectos do temario da materia. O profesor poderá seleccionar as lecturas máis oportunas de entre a bibliografía da materia. |
Obradoiro |
O/a estudante traballará sobre as lecturas programadas. Poderá consistir en dar solución a problemas, ensaios, respostas a preguntas, resumos etc. Poderá ser obxecto de seminarios, debates ou postas en común. |
Proba mixta |
Proba escrita sobre os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos sobre a economía española. Trátase dos exames oficiais da materia, durante os períodos de exames. Avaliarase o coñecemento dos contidos teóricos e prácticos da materia. Poderá conter unha pregunta onde o/a alumno/a deba expoñer un tema co apoio de datos sobre variable/s relevante/s do programa. Tamén poderá haber preguntas de resposta breve, de resposta múltiple, prácticas etc. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Obradoiro |
Presentación oral |
|
Descrición |
O estudante pode recibir atención personalizada para resolver as súas dúbidas sobre a materia e a supervisión das distintas actividades programadas, principalmente nas titorías no despacho.
Para os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A6 A13 A18 A31 B1 B2 B4 B8 B19 B20 C1 |
Unha ao final do curso. Realizarase en período de exames. Esíxese unha cualificación igual ou superior a 3/10 nela para superar a materia. Poderá incluír unha pregunta onde o alumno deba expoñer un tema co apoio de datos sobre variable/s relevante/s do programa. Ademais do coñecemento dos contidos da materia, valoraranse:
- a capacidade de expresión
- as capacidades analítica e sintética
- a capacidade para argumentar
- a capacidade para elaborar un discurso coherente
- o dominio da linguaxe técnica e científica
|
60 |
Obradoiro |
A6 A13 A18 A19 A29 A31 B1 B2 B4 B8 B9 B11 B13 B14 B15 B19 B20 B21 C1 C3 |
Varios ao longo do curso, sobre as lecturas programadas. Valorarase en gran medida o esforzo persoal e a aprendizaxe continua. A súa avaliación comprende a lectura previa correspondente. |
35 |
Presentación oral |
A6 A13 A18 A19 A31 B2 B4 B8 B20 B21 C1 C3 C4 C6 |
Valorarase a adecuación do tema exposto á materia, o seu grao de dificultade, o dominio do tema e a habilidade na comunicación oral. Unha ou dúas ao longo do curso. |
5 |
|
Observacións avaliación |
O sistema de avaliación principal e recomendable é o de avaliación continua, que inclue todos os elementos descritos anteriormente. Este sistema está pensado para unha aprendizaxe continua, e esixe do estudante unha implicación ao longo do curso, tanto na asistencia e participación na aula, como fora dela. Algunhas aclaracións sobre este tipo de avaliación: - Cada obradoiro terá unha avaliación única para cada estudante que a realice.
O conxunto deste tipo de actividades pondera o 35% na cualificación final. - Para obter a cualificación de "Non presentado", os estudantes non
poderán realizar actividades que ponderen o 20% ou máis na avaliación do curso,
independentemente da cualificación obtida nelas. - Mínimos das partes da
materia: para superar a materia, cómpre unha cualificación igual ou superior a
3 sobre 10 na proba mixta. - Todas as oportunidades de
avaliación se realizarán cos mesmos criterios, manténdose, por tanto, as
cualificacións da avaliación continua (obradoiros, presentación oral)
realizadas durante o curso.
Estudantes con
recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención de asistencia: deberán
comunicarse co profesor nas dúas primeiras semanas de curso e poderán elixir
entre: a) o sistema de avaliación do resto de estudantes adaptado ás
súas circunstancias (por exemplo, realizando os obradoiros fóra de horario de
clase e enviándoos por correo electrónico) ou b) unha avaliación só con
proba mixta que represente o 100% da cualificación; sería aplicable o descrito
para esta proba para o resto de estudantes, salvo que, neste caso, habería que
ter 5 ou máis sobre 10 para superar a materia. Esta elección manteríase
para todas as súas oportunidades de avaliación.
Condicións de realización da avaliación final. Está prohibido acceder á
aula de exame con calquera dispositivo que permita a comunicación co exterior
e/ou o almacenamento de información.
En calqueira caso, a materia está suxeita e supeditada ás normas e directrices emitidas pola Xunta de Centro, pola Reitoría e outras de nivel superior.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Alonso, J.A.
(dir.) (2015). Lecciones sobre economía mundial. 7ª edición. Civitas, Madrid. García
Delgado, J. L. y Myro, R. (dirs.) (2017): Lecciones
de economía española, 13ª edición, Civitas, Madrid. García
de la Cruz, J.
M. (coord.) y Ruesga, S. (dir.) (2014): Economía española:
estructura y regulación, 2ª edición, Thomson, Madrid. González
Moreno, M. (dir.); Martínez, F.; García, M. M.; Melchor, E.; Genaro, D. y Camacho,
J. A. (2013): Temas de economía española, 5ª edición, Tirant Lo
Blanch, Valencia. Espínola,
J. R. de(2009): Crecimiento y crisis de la economía española (1995-2008) ,
Universitas, Madrid. LLadós,
J.; Torrent, J. y Vilaseca, J. (2005): Análisis de la economía
española: hacia un nuevo modelo de crecimiento, UOC, Barcelona. Martín
Mayoral, F. (coord.) (2009): Manual de economía española: teoría y
estructura, Pearson Prentice Hall, Madrid. Navarro,
V.; Torres, J. y Garzón, A. (2011): Hay alternativas: propuestas para
crear empleo y bienestar social en España, Sequitur, Madrid. Disponible en
http://www.vnavarro.org/wp-content/uploads/2011/10/hayalternativas.pdf Rallo,
A.; Guzmán, J. y Santos, F. J. (coords.) (2001):Curso de
estructura económica española, Pirámide, Madrid. Trigo,
J. (2005): Ensayos sobre la economía española en el siglo XXI,
Gestión 2000, Barcelona. Vallés Ferrer, J. (dir.), Fernández Amador, O. y
Caraballo, Mª Angeles (coords.) (2009): Economía española, McGraw-Hill,
Madrid. |
Bibliografía complementaria
|
|
Bibliografía de prácticas: Conde, F. J. y González, S. (1998): Indicadores
económicos, Pirámide, Madrid. Delgado, M. J.; De Diego, D. y Peligros, M. C.
(2000):
Ejercicios de economía aplicada, Ariel, Barcelona. Economist, The (1992): La guía de los números: cómo
interpretar las cifras en los negocios, Ediciones del Prado, Madrid. Genaro Moya, Mº D. (2005): Economía aplicada:
introducción teórica y práctica, 2ª edición, Tirant lo Blanch, Valencia. Jiménez, J. C.; Fernández-Otheo, C. M. y Garrido, A.
(eds.) (2001): Ejercicios y prácticas de economía española, 5ª edición,
Civitas, Madrid. Muñoz, C. et alii (2007). Las cuentas de la nación II. Ejercicios, Civitas, Madrid. Picazo, A. J. (coord.) y otros (2003): Prácticas de
economía española, Civitas, Madrid. Portela, P. (dir.) (1996): Directorio de
fuentes de información de la economía española, Crítica., Barcelona. Informes y fuentes estadísticas de la economía española: Anuario Estadístico (anual); EUROSTAT, Luxemburgo. Anuario estadístico (varios años); Ministerio de
Agricultura, Pesca y Alimentación, Madrid. Anuario estadístico de España (anual); INE, Madrid. Balanza de pagos de España (anual); Banco de España,
Madrid. Comercio exterior: Anuario estadístico (anual); Eurostat, Luxemburgo. Contabilidad Nacional de España (anual); INE, Madrid. Contabilidad Regional de España (anual); INE, Madrid. Cuentas de las Administraciones Públicas (anual); Ministerio de
Hacienda, Madrid. Cuentas financieras de la economía española (anual); Banco de España,
Madrid. El stock de capital en España y su distribución
territorial (varios años), Fundación BBVA, Bilbao. Encuesta de Población Activa (trimestral); INE, Madrid. Encuesta de salarios en la industria y los servicios
(trimestral); INE, Madrid. Encuesta industrial (anual); INE, Madrid. Encuesta sobre la innovación tecnológica en las
empresas (varios años); INE, Madrid. Estadísticas del Comercio Exterior de España
(mensual); AEAT, Madrid. European Economy (trimestral); Comisión Europea,
Bruselas. Indicadores económicos (mensual); INE, Madrid. Informe Anual (anual); Banco de España, Madrid. Informe económico (anual); Fundación BBVA,
Bilbao. Informe mensual (mensual); La Caixa, Barcelona. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral
de España (anual); CES, Madrid. Renta nacional de España y su distribución
provincial (bianual); Fundación BBVA, Bilbao. Síntesis de Indicadores Económicos (mensual); DGPC del Ministerio
de Economía. Tabla Input-Output de la economía española (varios
años);
INE, Madrid. Sitios web de organismos e instituciones de la
economía española: Banco de España: http://www.bde.es BCE: Banco Central Europeo: http://www.ecb.int CES: Consejo Económico y Social: http://www.ces.es DAIE: Departamento de Aduanas e Impuestos
Especiales: http://www.aeat.es Eurostat: http://www.europa.eu.int/en/comm/eurostat/serven/home.htm Fundación BBVA: http://www.bbva.es INE: Instituto Nacional de Estadística: http://www.ine.es Ministerio de Economía: http://www.mineco.es Ministerio de Hacienda: http://www.minhac.es Servicio de Estudios de La Caixa: http://www.lacaixa.es
Unión Europea:http://www.europa.eu.int |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Introdución á Economía/760G01002 | Economía e Empresa/760G01007 | Estatística Descritiva/760G01018 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
É importante a lectura de
prensa e revistas económicas. Porase ao dispor do/a estudante materiais
varios na fotocopiadora e/ou en Moodle. Recomendacións Sostenibilidade Medio Ambiente, Persoa e Igualdade de Xénero: | Para axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable
e cumprir co obxectivo da acción número 5: “Docencia e investigación saudable e
sustentable ambiental e social” do "Plan de Acción Green Campus
Ferrol": 1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen
nesta materia, de se realizar en papel: - Non se empregarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a impresión de borradores. 2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención
de impactos negativos sobre o medio natural 3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos
relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e
profesionais 4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de
aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de
xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de
autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e
alumnas…) 5.- Traballaráse para identificar e modificar prexuízos e
actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar
valores de respecto e igualdade 6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón
de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas 7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por
razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten
dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida
universitaria |
|