Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. |
A2 |
Identificar organismos. |
A4 |
Obter, manexar, conservar e observar especímenes. |
A13 |
Realizar o illamento e cultivo de microorganismos e virus. |
A15 |
Deseñar e aplicar procesos biotecnológicos. |
A21 |
Deseñar modelos de procesos biolóxicos. |
A29 |
Impartir coñecementos de Bioloxía. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B6 |
Organizar e planificar o traballo. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B9 |
Formarse unha opinión propia. |
B12 |
Adaptarse a novas situacións. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecemento teórico e práctico dos microorganismos nos seus aspectos básicos
Coñecementos básicos sobre a estrutura e fisioloxía dos microorganismos, así como as bases metodolóxicas para o estudo dos mesmos |
A1 A2 A4 A13 A15 A21 A29 A30 A31
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B12
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Sección I: : Introdución á Microbioloxía |
1.- O mundo microbiano: definición e obxecto de estudo da Microbioloxía. Desenvolvemento histórico. Importancia dos microorganismos
2.- Diversidade do mundo microbiano. Os tres Dominios: Bacteria, Archaea e Eukarya. Virus. Concepto de especie bacteriana e arqueana. Nomenclatura |
SECCIÓN II: Estrutura da célula procariota |
3.- Tamaño. Forma. Parede celular bacteriana
4.- Protoplasto bacteriano
5.- Apéndices e capas superficiais en bacterias
6.- Diferenciación en bacterias
7.- Morfoloxía e estrutura celular de arqueas |
SECCIÓN III: Nutrición, metabolismo e crecemento |
8.- Principios de nutrición e cultivo. Categorías nutricionais. Clases e fontes de nutrientes. Medios de cultivo.
9.- Principios básicos do metabolismo microbiano. Diversidade metabólica dos procesos de producción de enerxía en microorganismos
10.- Utilización da enerxía. Regulación
11.- Crecemento: división celular e crecemento poboacional. Métodos de medida do crecemento
12.- Efecto de factores ambientais sobre o crecemento |
SECCIÓN IV: Viroloxía |
13.- Principios básicos
14.- Virus bacterianos
15.- Virus animais. Virus oncoxénicos. Quimioterapia antiviral
16.- Virus vexetais. Partículas subvíricas |
SECCIÓN V: Xenética microbiana |
17.- Elementos xenéticos en bacterias
18.- Mutación
19- Mecanismos de intercambio xenético en bacterias e arqueas: transformación, transducción e conxugación |
SECCIÓN VI: Evolución e sistemática microbiana |
20.- Evolución microbiana
21.- Sistemática microbiana. Clasificación e identificación
22.- Domino Archaea
23.- Dominio Bacteria
24.- Protistas |
PRÁCTICAS DE LABORATORIO |
- Observación de microorganismos. Tinciones
- Preparación de medios de cultivo
- Illamento e cultivo de microorganismos
- Microbiota normal
- Estudo do crecemento
- Probas de identificación |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A15 A21 A29 B1 B3 B6 B8 B9 |
30 |
75 |
105 |
Prácticas de laboratorio |
A2 A4 A13 A29 A30 A31 B1 B2 B4 B5 B6 B12 |
15 |
9 |
24 |
Proba mixta |
A1 B1 B2 B3 B4 B8 B9 |
3 |
0 |
3 |
Seminario |
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 |
4 |
9 |
13 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición por parte do profesorado das bases teóricas da materia |
Prácticas de laboratorio |
As prácticas de laboratorio son de asistencia obrigatoria para todos os alumnos/as. Nelas abórdanse, desde o punto de vista experimental, aspectos tratados nas sesións maxistrais e nos seminarios. Trátase de que o alumno/a se inicie correctamente nos procesos e metodoloxías básicas da Microbioloxía.
|
Proba mixta |
Proba escrita na que se porá valor ao grao de coñecemento e comprensión alcanzados polo alumno/a |
Seminario |
Realización de seminarios, que poderán ser de distintos tipos, relativos a aspectos da materia. Supoñen un reforzo dos contidos tratados nas clases maxistrais e/ou nas prácticas e tratarán de estimular o traballo continuado do alumno ao longo do cuadrimestre. Serán valorados conxuntamente coa sesión maxistral na proba mixta, sen prexuízo de establecer valoracións específicas |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Seminario |
Proba mixta |
|
Descrición |
Durante o desenvolvemento da materia atenderanse as necesidades e consultas do alumno/a relacionadas coa materia, proporcionándolle a orientación e o apoio que sexan necesarios, tanto de forma presencial como non presencial.
Dentro da atención personalizada pódense incluír sesións de preparación dos exames, así como a posterior revisión dos mesmos. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A2 A4 A13 A29 A30 A31 B1 B2 B4 B5 B6 B12 |
Asistencia obligatoria. Evaluación continua durante el desarrollo de las mismas (5%).
Examen (15%)
A non realización das prácticas impide a superación da materia |
20 |
Proba mixta |
A1 B1 B2 B3 B4 B8 B9 |
Proba escrita acerca dos coñecementos adquiridos nas sesións maxistrais e seminarios. Como máximo suporá o 80% da nota total da materia.
Durante o desenvolvemento da materia lévanse a cabo presencialmente varios exames curtos.
Para os alumnos que non se presenten a estos exames, farase un exame presencial global na data prevista para o exame final.
|
80 |
|
Observacións avaliación |
É obrigatoria a asistencia ás prácticas de laboratorio para ser avaliado, así como entregar en tempo e forma as tarefas que poidan ser establecidas como obrigatorias nos seminarios.
A non realización das prácticas impide a superación da materia, polo que aqueles alumnos que non as realicen non poden presentarse a exame (proba mixta)
O alumno deberá superar tanto as prácticas coma a(s) proba(s) mixta(s) para superar a materia
Para superar as prácticas, ademais da asistencia, é imprescindible aprobar o exame correspondente
Baseándose na avaliación continua poderá valorarse especificamente a progresión do alumno ao longo de todo o cuadrimestre cun máximo dun punto
Para que un alumno sexa considerado como "NON PRESENTADO" non deberá ter realizado a proba mixta.
No caso de non aprobar a materia na primeira opción, na segunda oportunidade deberá superarse a parte non aprobada. Se é a proba escrita, repetindo esta (tendo en conta que inclúe a parte das sesión maxistrais e dos seminarios). Se son as prácticas, repetindo o exame. Se non se realizaron as prácticas non se superará a materia.
Se o número de Matrículas de Honra que poden concederse se esgota na primeira opción, non poderá concederse ninguna na segunda opción aínda que se obteña a máxima nota
No caso de circunstancias moi excepcionais, obxectivables e axeitadamente xustificadas, o profesorado podería eximir total ou parcialmente ó alumnado en que concorra de parte do proceso de avaliación. Dito alumnado tería que someterse a un exame particular que non deixase dúbidas sobre o seu nivel de coñecementos, competencias, habilidades e destrezas O alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia tanto na oportunidade de final de cuadrimestre como na segunda oportunidade teranse en conta, para o cómputo da cualificación global, a calificación obtida no exame teórico e a correspondente á parte práctica (ver máis arriba formato de ámbolos dous exames), representando éstas o 75% e o 25% da cualificación final, respectivamente.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
MADIGAN, M., MARTINKO, J., BENDER, K., BUCKLEY, D. y STAHL, D. (2015). Brock Biología de los Microrganismos. 14ª ed. . Pearson Educación S.A.
Tortora, G.J., Funke, B. R. and Case, C.L (2017). Introducción a la Microbiología 12ª Ed. Panamericana
WILLEY, J.M., SHERWOOD, L.M. and WOOLVERTON, C.J. (2009). Microbiología de Prescott, Harley y Klein. McGraw Hill
Martín, A., Béjar, V., Gutiérrez, J.C., Llagostera, M y Quesada, E (2019). Microbiología Esencial. Panamericana
WILLEY, J.M., SHERWOOD, L.M. and WOOLVERTON, C.J. (2014). Prescott's Microbiology 9th ed. McGraw Hill |
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/MicrobeWiki
http://www.semicrobiologia.org/
http://www.asm.org/ |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Química/610G02001 | Citoloxía/610G02007 | Bioquímica I/610G02011 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Microbioloxía aplicada e control microbiolóxico/610G02016 | Técnicas en Microbioloxía/610G02017 | Microbioloxía e biotecnoloxía ambiental/610G02018 |
|
Observacións |
As presentacións de clase que se poñen a disposición dos alumnos/as en Moodle son unha guía para o estudo dos temas e en ningún caso constitúen o contido total dos mesmos
|
|