Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Sabin Diaz, Patricia
Correo electrónico
patricia.sabin@udc.es
Profesorado
Irisarri Castro, Jesús
Muñoz Fontenla, Luis W
Penela Fernández, Alfonso Carlos
Piñera Manso, Guadalupe
Sabin Diaz, Patricia
Correo electrónico
j.irisarri@udc.es
l.w.munoz.fontenla@udc.es
alfonso.penela@udc.es
g.pinera.manso@udc.es
patricia.sabin@udc.es
Web
Descrición xeral
O obxetivo básico no que se fundamenta a asignatura e o desenrrolo de proxectos nun entorno urbano complexo, satisfacendo apropiadametne as exixencias compositivas, espaciais, técnicas e funcionais que conlleva o deseño arquitectónico e urbanístico. Constratarase e relacionaranse as decisións de caractre xeral e deseño das pezas arquitectónicas.
Plan de continxencia
No caso de que se produzan circunstancias excepcionais que impidan a docencia presencial prevista, plantéxase o paso desta á modalidade docente non presencial baseada no soporte TIC proporcionado pola Universidade. Utilizarase o conxunto de ferramentas TIC, posto a disposición pola Universidade, especialmente a plataforma Moodle, Teams e o correo electrónico para a comunicación có estudantado.
1. Modificacións nos contidos. Os contidos non se modifican.
2. Metodoloxías
Manteñense as medodoloxías do curso, atopandose as ferramentas de docencia non presencial nas postas a disposición pola UDC.
3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Teams, Moodle y resto de herramientas de la UDC. Según el calendario y horario académico fijado por el centro al inicio de curso.
4. Modificacións na avaliación
Non se realizan modificacións
5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizan modificacións
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A34
Capacidade para a concepción, a práctica e desenvolvemento de proxectos básicos e de execución, esbozos e anteproxectos. (T)
A35
Capacidade para a concepción, a práctica e desenvolvemento de proxectos urbanos. (T)
A36
Capacidade para a concepción, a práctica e desenvolvemento de dirección de obras. (T)
A37
Capacidade para elaborar programas funcionais de edificios e espazos urbanos. (T)
A38
Capacidade para intervir en e conservar, restaurar e rehabilitar o patrimonio construído. (T)
A41
Aptitude para resolver o acondicionamento ambiental pasivo, incluíndo o illamento térmico e acústico, o control climático, o rendemento enerxético e a iluminación natural. (T)
A43
Capacidade para realizar proxectos de seguridade, evacuación e protección en inmobles. (T)
A44
Capacidade para redactar proxectos de obra civil. (T)
A45
Capacidade para deseñar e executar trazados urbanos e proxectos de urbanización, xardinería e paisaxe. (T)
A46
Capacidade para aplicar normas e ordenanzas urbanísticas.
A47
Capacidade para elaborar estudos medioambientais, paisaxísticos e de corrección de impactos ambientais. (T)
A52
Coñecemento axeitado da ecoloxía, a sostibilidade e os principios de conservación de recursos enerxéticos e medioambientais.
A53
Coñecemento axeitado das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas da cultura occidental, así como dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A58
Coñecemento axeitado dos fundamentos metodolóxicos do planeamento urbano e a ordenación territorial e metropolitana.
A60
Coñecemento da regulamentación civil, administrativa, urbanística, da edificación e da industria relativa ao desempeño profesional.
A61
Coñecemento do análisis de viabilidade e a supervisión e coordinación de proxectos integrais.
A63
Elaboración, presentación e defensa ante un Tribunal Universitario dun traballo académico orixinal realizado individualmente relacionado con calquera das disciplinas cursadas.
B2
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado
B5
Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B9
Comprender os problemas da concepción estrutural, de construción e da enxeñería vinculados cos proxectos de edificios así como as técnicas de resolución destes
B10
Coñecer os problemas físicos, as distintas tecnoloxías e a función dos edificios de xeito que se dote a estes de condicións internas de comodidade e protección dos factores climáticos, no marco do desenvolvemento sostible
B11
Coñecer as industrias, organizacións, normativas e procedementos para plasmar os proxectos en edificios e para integrar os planos na planificación
B12
Comprender as relacións entre as persoas e os edificios e entre estes e o seu entorno, así como a necesidade de relacionar os edificios e os espazos situados entre eles en función das necesidades e da escala humana
C1
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para o aprendizaxe ao longo da súa vida
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia do aprendizaxe ao longo da vida
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Capacidade de abordar novos equipamentos dentro da escala do barrio e do sector urbano, desenvolvendo os programas de necesidades axeitados a cada situación
A37 A38 A44 A52 A53 A58 A61
B2 B3 B4 B5 B12
C1 C3 C8
Capacidade de dar unha resposta arquitectónica obxectual e contextual ás novas instalacións urbanas, incorporando a perspectiva de xénero e accesibilidade como fundamentos da sostibilidade.
Capacidade para estudar e analizar críticamente obras e proxectos arquitectónicos como medio de coñecemento e formación continua, en relación cos aspectos do programa de necesidades, resolución funcional, técnica e simbólica. Deberá considerarse o contexto físico e temporal dos estudos de caso, e relacionalos cos parámetros contemporáneos de sostibilidade, perspectiva de xénero e biofilia.
A63
B2 B3 B4 B5 B12
C4 C5 C6 C7 C8
Contidos
Temas
Subtemas
O deseño sostible
-O impacto ambiental e social das intervencións arquitectónicas e urbanas
-Materiais avanzados fronte a materiais tradicionais
-Redución, reutilización e reciclaxe: aplicacións na formulación de programas de necesidades e deseño arquitectónico e urbano
- As novas ferramentas conceptuais de análise e transformación da realidade: perspectiva de xénero, sostibilidade, biofilia
Novos programas e escalas complexas
-Equipametno vs. infraestrutura
-O concepto de infraestrutura para a vida cotiá
-Noves tecnoloxías: aplicación no hábitat
Estudo e análise crítica de proxectos arquitectónicos: a vida na cidade.
-Estudio dos casos 1. O proxecto residencial na cidade consolidada.
-Estudo dos casos 2. Proxectos de atención e conciliación na cidade.
-Estudio dos casos 3. Os equipamentos da escala urbana.
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Sesión maxistral
Presentación oral para introducir as referencias e as contribucións teóricas en relación coa metodoloxía do taller.
Obradoiro
Modo formativo inherente ao proxecto arquitectónico obxectual, contextual e urbano, que consiste en horas presenciales e non presenciales. Inclúe traballo práctico, individual ou colectivo, sesións críticas individuais e colectivas, comparticións, debates e comentarios, e preparación de estudos que desenvolven estudos. dos casos.
Nas horas de clase o alumno desenvolverá o traballo do proxecto co apoio e supervisión do profesorado. Nas horas non presenciais completarase o progreso na resolución dos exercicios derivados do traballo persoal e profundar os comentarios e observacións feitos na aula.
Estudo de casos
Estudio e análise crítica de casos prácticos dos tipos 1, 2 ou 3 indicados nos contidos.
Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Descrición
Atención individualizada al alumnado para el desarrollo de los trabajos de taller
Avaliación
Metodoloxías
Competencias / Resultados
Descrición
Cualificación
Estudo de casos
B3 C4 C7
Estudo dun proxecto baseado na procura de información a partir de distintas fontes documentais, tanto gráficas como escritas. Tratamento de datos, preparación do estudo e conclusións.
Se avaliará o rigor do contido ea calidade da expresión gráfica.
O traballo debe ser exposto publicamente mediante un tempo limitado nas diferentes etapas de preparación.
Traballos desenvolvidos individualmente.
Desenvolvemento dos traballos do taller que varían de nivel de anteproxecto a básico, como se indica en cada caso.
Todas as obras desenvolvidas no taller deben ser expostas en público mediante un tempo limitado nas distintas etapas de preparación.
Pódense desenvolver en grupos (dúas persoas) ou individualmente, segundo indicacións específicas de cada traballo específico.
75
Observacións avaliación
- Oportunidade de xuño:
Para obter a titulación adecuada, requírese como condición necesaria a entrega de todos os exercicios de taller e casos prácticos, ea participación na exposición pública do mesmo.
As exposicións públicas dos traballos en curso serán programadas periódicamente. A asistencia a todas estas sesións é necesaria para obter a cualificación de apto. Aqueles alumnos que opten a nota realizarán unha presentación ante os profesores da materia, nela comentarase o exercicio do alumno.
- Oportunidade de xullo:
As obras desenvolvidas durante o curso serán revisadas ou completadas, corrixindo as deficiencias detectadas.
Non se contempla o apto sen o desenvolvemento segundo o nivel especificado en cada caso do conxunto de traballos propostos no taller e no caso de estudo
- E condición necesaria para superar a materia cumprir cunha asistencia mínima dun 80%.
La función de sonido está limitada a 200 caracteres
_Alexander, Christopher et alt. Un lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili, 1980.
_Apodaka Ostaikoetxea, Marije (coord.). Urbanismo inclusivo. Las calles tienen género. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco, 2012.
_Ashihara, Yoshinobu. El diseño de espacios exteriores. Barcelona: Gustavo Gili, 1982.
_Berrizbeitia, Anita; Pollak, Linda. Inside outside, between architecture and landscape.
_Bofill Levi, Anna. Guia per al planejament urbanístic i l´ordenació urbanística amb la incorporació de criterios de génere. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2008.Gloucester, (Massachussets): Rockport, 2003.
_Cano, G. y Maestre, J.M. Tecnología y sociedad: ¿Por qué no llega el hogar digital? Informes de la Construcción, vol. 67, 538 (2015).
_Carreiro Otero´, María y Cándido López González. Parametrizar y sistematizar o cómo incorporar la perspectiva de género en el urbanismo.
;
Cervero Sánchez, N. y Hernández, Agustín. Remodelación, Transformación y Rehabilitación. Tres formas de intervenir en la vivienda social del siglo XX. Informes de la Construcción, vol. 67 (EXTRA-1): mo26 (2015).
_COAC, Collegi d´Arquitectes de Catalunya (1990): Vivienda y ciudad. Concurso Internacional de Proyectos. Barcelona: COAC.
_Eleb-Vidal, Monique et al. (1988): Penser l´habité, le logement en question. Lieja: Pierre Mordaga.
Fernández, Roberto. “Modos de hacer ciudad: proyecto y plan”, en Ciudades 3 (1996): 111-127.
GALLARDO, Laura. “Del no-lugar al lugar en el proyecto arquitectónico”. AUS (Valdivia) 14 (2013): pp. 5-10.
_Gehl, Jan. La humanización del espacio urbano. Barcelona: Reverté, 2006.
_Lion, Yves y François Leclerq (1985): “Domus Demain, la Bande Active”. L´architecture d´Aujour d´Hui 252: 16-20.
_López Candeira, José A. Tratamiento del espacio exterior. Madrid: Munilla-Leria, 2002.
_López González,Cándido y María Carreiro Otero /eds. La casa. Piezas, ensambles y estrategias. Málaga: Recolectores Urbanos, 2016.
_Lyndon, Donlyn. The Sea Ranch. New York: Princeton Architectural Press, 2004.
_Marín Acosta, Flor Inés. “La arquitectura escolar del estructuralismo holandés en la obra de Herman Hertzberger y Aldo van Eyck”, en Revista de Educación y Pedagogía (21) 54 (2009): 67-80.
_Moore, Charles et al. La casa: forma y diseño. Barcelona: Gustavo Gili, 1976.
_Paricio, Ignacio y Xavier Sust (1998): La vivienda contemporánea. Programa y tecnología. Barcelona: Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya, IteC.
_Sánchez de Madariaga, Inés. Urbanismo con perspectiva de género. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer. Junta de Andalucía.
_Sánchez de Madariaga, Inés. “Infraestructuras para la vida cotidiana y la calidad de vida”. Valladolid: Ciudades: Revista del Instituto Universitario de Urbanística de la Universidad de Valladolid, 8 (2004): pp. 101-133.
_Tejedor, J. 2015. Nuevo paradigma normativo sobre la ciudad: Retronando a la ciudad tradicional. Informes de la Construccion, 67 (EXTRA-1): mo22
_Zoppi, Mariella. Progettare con il verde. 2. Vuoti Urbani. 3ª reimp. Firenze: Alinea, 1997.
_Sobre puntos limpos:
_https://www2.uned.es/biblioteca/rsu/pagina3.htm
_http://economiacircular.org/DOCUMENTACION/Publicaciones/Multiparticipantes/20151209_EB3_Analisis%20para%20la%20optimizaci%C3%B3n%20de%20los%20puntos%20limpios.pdf
_http://residus.gencat.cat/es/ambits_dactuacio/valoritzacio_reciclatge/instal_lacions_de_gestio/deixalleries/caracteristiques_de_les_deixalleries/
_http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=filename%3DTipos+de+Puntos+Limpios-39680.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1310630261610&ssbinary=true
_http://www.mapama.gob.es/es/calidad-y-evaluacion-ambiental/temas/prevencion-y-gestion-residuos/flujos/domesticos/gestion/sistema-recogida/Puntos-limpios.aspx
Sobre pavimentos:
www.atlantiscorp.com.au
www.pvt.es
www.grupoentorno.es/aripaq/web/producto.php
www.construmatica.com/construpedia/Pavimentos_Ecol%C3%B3gicos
www.ecoralia.com
Bibliografía complementaria
_Molino, Sergio del. La España vacía. Turner, 2016.
_Sennett, Richard. “El confesor, el limosnero y el jardinero” en Sennett, Richard. Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial, 1994, pp. 194-197.
Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Proxectos 8/630G02036
Construción 6/630G02037
Construción 7/630G02045
OrdenacIón do Territorio/630G02057
Urbanística 5/630G02042
Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Materias que continúan o temario
Observacións
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías