Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A8 |
CERF3. Ser capaces de entender a fisiopatoloxía da dor relevante na práctica clínica así como as súas implicacións dende un punto de vista sensitivo-perceptivo-motora |
A9 |
CERF4. Capacidade para deseñar e executar proxectos de investigación na problemática bio-psico-social da dor |
B1 |
CB6. Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación |
B7 |
CG2 Identificar, avaliar e resolver os problemas derivados da presenza de discapacidade e dependencia |
B9 |
CG4 Ser capaz de intervir na problemática derivada da discapacidade e da dependencia |
B10 |
CG5 Capacidade para integrar coñecementos científicos de carácter avanzado ligados ao ámbito da discapacidade e a dependencia |
C6 |
CT6. Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas aos que deben enfrontarse |
C7 |
CT7. Ser capaz de valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade? |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Describir o impacto clínico e socioeconómico da dor crónica. |
AI9
|
BI1
|
CI6
|
Profundizar nos aspectos neurobiolóxicos da dor. |
AI8
|
BI1 BI10
|
CI6
|
Comparar os paradigmas utilizados para explicar a dor. |
AI8 AI9
|
BI10
|
CI7
|
Identificar as características e manifestacións clínicas das diferentes tipos de dor. |
AI8
|
BI7 BI9
|
|
Revisar os conceptos actuais sobre a fisiopatoloxía da dor relevantes no seu manexo clínico. |
AI8 AI9
|
BI1 BI7 BI9
|
|
Estudar as implicacións da dolor dende un punto de vista sensitivo-perceptivo-motriz. |
AI8
|
BI7 BI9 BI10
|
|
Identificar as características comunes dos síndromes de dor crónico. |
|
BI1 BI7 BI9 BI10
|
|
Revisar e ser capaz de aplicar diferentes probas de evaluación da dor. |
AI9
|
BI1 BI7 BI9
|
CI7
|
Analizar as novas estratexias de tratamento da dor crónica, estudar a sua evidencia e coñecer as recomendacións para o seu uso na práctica clínica. |
AI9
|
BI1 BI7 BI9 BI10
|
CI6 CI7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Epidemioloxía da dor |
1.1. Epidemioloxía da dor músculo-esquelético. Xeneralidades
1.2. Epidemioloxía da dor lumbar
1.3. Epidemioloxía da dor cervical
1.4. Epidemioloxía da osteoartritis
1.5. Epidemioloxía da dor crónica xeneralizada e da fibromialxia |
2. Paradigmas no manexo da dor: a dor como unha experiencia multidimensional |
2.1. Modelo patoanatómico
2.2. Modelo biopsicosocial
2.3. Modelo da neuromatriz |
3. Aspectos neurobiolóxicos da dor |
3.1. Definicións da dor
3.2. Características e manifestacións clínicas da dor
3.3. Propiedades celulares e moleculares das neuronas aferentes primarias
3.4. Mediadores inflamatorios e moduladores da dor
3.5. Mecanismos moduladores da resposta dolorosa: neuroplasticidade
3.6. Cerebro e dor
3.7. Xenética e dor
|
4. Fisiopatoloxía da dor crónica |
4.1. Definición do fenómeno de centralización
4.2. Fenómeno de wind-up
4.3. Cambios nos neurotransmisores
4.4. Alteración funcional das conexións excitatorias e inhibitoras
4.5. Creación de novas conexións
4.6. Cambios neuroplásticos supraespinales: reorganización dos mapas corticais somatosensorial e motor
4.7. Modificación do patrón de resposta de áreas corticais e subcorticais
4.8. Impacto de factores emocionais e cognitivo-conductuais
4.9. Dor como resposta multisistémica: participación do SNA, neuroendocrino e inmunitario
|
5. Síndromes de dor crónico |
5.1. Fibromialxia
5.2. Síndrome de fatiga crónica
5.3. Síndrome rexional complexo tipo I
5.4. Outros |
6. Métodos de avaliación da dor |
6.1. Historia clínica
6.2. Escalas de medición da intensidade da dor
6.3. Escalas para medir "bandeiras amarelas"
6.4. Escalas de incapacidade funcional
6.5. Escalas de Calidade de Vida Relacionada coa Saude
6.6. Outras escalas de medición
6.7. Probas físicas
|
7. Análise e revisión da evidencia sobre as novas estratexias de tratamento da dor |
7.1. Pedagoxía da dor
7.2. Exercicio terapéutico
7.3. Imaxinación motora gradual
7.4. Outros métodos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
C7 |
0 |
2 |
2 |
Sesión maxistral |
A8 A9 B1 B7 B9 B10 C6 C7 |
18 |
36 |
54 |
Estudo de casos |
A8 B1 B7 B9 B10 |
0 |
25 |
25 |
Análise de fontes documentais |
A9 A8 B1 B9 B10 C7 C6 |
0 |
25 |
25 |
Discusión dirixida |
B1 C7 C6 |
4 |
12 |
16 |
Proba de resposta múltiple |
A8 B1 B9 B10 |
1 |
21 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
6 |
0 |
6 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Presentarase a proposta académica recollida na materia, recomendacións, a súa metodoloxía de avaliación e todos aqueles aspectos fundamentais para o seu desenvolvemento. O alumno terá a posibilidade de enviar ao coordinador da materia os intereses e as motivacións relacionadas coa materia co fin de facilitar o proceso de aprendizaxe. |
Sesión maxistral |
As sesións maxistrais corresponden a dous tipos de clases: (i) as clases teóricas presenciais impartidas na clase; (ii) as clases asíncronas que serán entregadas aos estudantes en diversos formatos (leccións de vídeo, notas en formato pdf, etc.) e que serán cargadas en Moodle. Estarán destinados principalmente a fins de coñecemento ou coñecemento. |
Estudo de casos |
O alumno traballará sobre casos clínicos (reales ou supostos) caracterizados pola presenza de dor crónica, co obxectivo de propor preguntas que contribúan a identificar o / s substrato etiopatóxeno, estudar as súas características e relacionalas cos síndromes dolorosos estudados na materia. , propón alternativas para enfoques de exploración, avaliación e / ou terapéutica de forma razoada. |
Análise de fontes documentais |
Constará de dúas partes: (i) Busca e análise de documentos multimedia (blogs, vídeos, páxina web, contas de Twitter, etc.) relevantes para a temática. Cada alumno analizará dous documentos e explicará o porqué da súa elección e por qué a recomendación da súa lectura, visualización ou seguimento.
(ii) A partir dun artigo relacionado coa temática analizaranse as súas características, as características métricas da súa revista e unha análise das distintas seccións do artigo. Ademais, engadirase unha busca de 2 artigos publicados nos últimos 5 anos relacionados co tema deste artigo e un resumo xeral de cada un deles.
|
Discusión dirixida |
Mediante esta técnica de dinámica de grupos, os alumnos tratarán libremente un tema seleccionado previamente por un dos profesores. Os estudantes serán coordinados por un moderador. |
Proba de resposta múltiple |
O exame constará de 30 preguntas tipo test, de resposta simple, onde cada 2 respostas incorrectas restarán unha ben contestada. O exame valerá un 40% da nota total do curso.
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Proba de resposta múltiple |
Discusión dirixida |
Sesión maxistral |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
As dúbidas e dificultades que lle xurdan ao alumno relacionadas coas sesións maxistrais ou o material didáctico que se deposita en Moodle pódense resolver durante as propias sesións, a través de titorías virtuais ou a través do chat de equipos.
Para levar a cabo as diferentes tarefas, como -a análise de fontes documentais e estudo de casos-, programarase un tutorial virtual antes de cada unha das tarefas para garantir a comprensión dos aspectos necesarios para a súa realización. Durante o período asignado á súa realización, realizaranse titorías virtuais baixo demanda, preferentemente orientadas o grupo; e pode usar o chat de Teams para preguntas específicas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A8 B1 B7 B9 B10 |
Avalíase a capacidade dos estudantes para levar a cabo o proceso de razoamento clínico sobre casos reais ou ficticios, así como a discusión sobre a súa proposta proposta, respondendo ás preguntas formuladas sobre cada caso. |
20 |
Proba de resposta múltiple |
A8 B1 B9 B10 |
Examen tipo test de resposta múltiple cun total de 30 preguntas. Cada 2 respostas incorrectas restarase unha ben. |
40 |
Discusión dirixida |
B1 C7 C6 |
Avalíase a asistencia e participación activa nas dúas sesións programadas avalíans de xeito presencial. |
20 |
Análise de fontes documentais |
A9 A8 B1 B9 B10 C7 C6 |
Avalíase a capacidade do estudante para realizar unha estratexia de busca adecuada, así como a capacidade de sintetizar os documentos científicos identificados a partir da devandita busca. |
20 |
|
Observacións avaliación |
Os criterios de avaliacion manteranse para todas as convocatorias do curso academico.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Moseley, G.L., Hodges, P.W. (2006). Dolor crónico y control motor. Barcelona: Masson
Butler D (2010). Explicando el dolor. Adelaida, Australia: Noigroup
Nijs, J., Van Houdenhove, B. (2009). From acute musloskeletal pain to chronic widespread pain and fibromyalgia: application of pain neurophysiology in manual therapy practice. Manual Therapy
Iannetti, G.D., Mouraux, A. (2010). From the neuromatrix to the pain matrix (and back). Exp Brain Res
Zamorano Zárate E. (2013). Movilización neuromeníngea: tratamiento de los trastornos mecanosensitivos del sistema nervioso. Madrid: Panamericana
Enriquez-Blanco, H., Schneider, R., Rodríguez, J. T. (2010). Síndrome del intestino irritable y otros trastornos relacionados.. Madrid: Panamericana
Serra Catafau J. (2007). Tratado de dolor neuropático. Madrid: Médica Panamericana
Sengupta, J.N. (2009). Visceral Pain: the neurophysiological mechanism. Handb Exp Pharmacol
Stephen B. McMahon, Martin Koltzenburg (2006). Wall y Melzack tratado del dolor. Madrid: Elsevier. 5ª ed. |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para
axudar a conseguir unha contorna inmediata sustentable e cumprir cos
obxectivos estratéxicos do Plan Green Campus da Facultade de
Fisioterapia, os traballos documentais que se realicen nesta materia
poderanse solicitar tanto en formato papel como virtual ou soporte
informático. De realizarse en papel, seguiranse na medida do posible as seguintes recomendacións xerais: - Non se utilizarán plásticos. - Realizaranse impresións a dobre cara. - Empregarase papel reciclado. - Evitarase a realización de borradores. |
|