Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A3 |
Being able to elaborate a scientific report which involves defining a research problem, the hypotheses and variables, and defining the design, the sample and its method of selection, the tools for collecting data and their subsequent analysis and discussion. |
A12 |
To acquire a basic theoretical knowledge about the state of the art in the different areas involved in applied psychology. |
A13 |
Knowing and being able to use the different models, theories, methods and assessment and intervention techniques that are specific of the different areas of research in Applied Psychology, and developing a critical attitude typical of the scientific spirit. |
A14 |
Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work. |
A15 |
Being able to critically analyze the scientific literature. |
A16 |
To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper. |
A17 |
Being able to communicate the results of an investigation. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B3 |
Teamwork. |
B6 |
Critical thinking. |
B8 |
Autonomous learning. |
C1 |
To express oneself, both orally and in writing, in the official languages of the autonomous region. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C7 |
To assume as professionals and citizens the importance of lifelong learning. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Describir e avaliar as variables motivacionais e emocionais que inciden na aprendizaxe |
AR12 AR13
|
BR1
|
CC1
|
Valorar críticamente as aportacións dos principais modelos teóricos no campo da motivación e a emoción |
AR12 AR13 AR15
|
BR1 BR3 BR6 BR8
|
CC6
|
Analizar a investigación motivacional e emocional en contextos educativos |
|
BR1 BR2 BR3 BR6 BR8
|
CC1 CC6 CC8
|
Adquirir os coñecementos e destrezas necesarias para definir problemas, deseñar investigacións, analizar os datos e redactar informes científicos no campo da motivación e as emocións en contextos educativos |
AR3 AR14 AR15 AR16 AR17
|
BR1 BR2 BR6
|
CC1 CC6 CC7 CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
O cognitivo e o afectivo no proceso de aprendizaxe |
A dimensión cognitiva da aprendizaxe
A dimensión afectiva da aprendizaxe |
O compoñente motivacional de expectativa |
O autoconcepto
A autoeficacia |
O compoñente motivacional de valor |
O valor das tarefas
As metas académicas |
O compoñente afectivo da motivación |
Atribucións causais
Reaccións emocionais |
A investigación motivacional e emocional |
Principais liñas de investigación
Análise e valoración de investigacións
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A15 A14 A13 A12 B6 B8 C1 |
12 |
10 |
22 |
Document analysis |
A17 B1 B2 B3 B6 B8 C8 |
3 |
12 |
15 |
Supervised projects |
A3 A16 B3 B6 B8 C6 C7 |
4 |
12 |
16 |
Multiple-choice questions |
A12 A13 B1 B2 B8 |
1 |
19 |
20 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral dos principais contidos da materia coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. |
Document analysis |
Utilización de documentos bibliográficos relevantes para a temática da materia con orientacións para a análise dos mesmos. |
Supervised projects |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados. Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”.
|
Multiple-choice questions |
Proba obxectiva que consiste en formular unha cuestión en forma de pregunta directa ou de afirmación incompleta, e varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións, das que só unha delas é válida. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Multiple-choice questions |
Supervised projects |
Document analysis |
|
Description |
O alumnado terá a atención personalizada que precise, tanto ao longo da docencia presencial como nas horas destinadas a titoría. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Multiple-choice questions |
A12 A13 B1 B2 B8 |
Resultados obtidos na proba de resposta múltiple que se realizará ao remate da materia |
40 |
Supervised projects |
A3 A16 B3 B6 B8 C6 C7 |
Elaboración de traballos referidos á avaliación de variables motivacionais |
30 |
Document analysis |
A17 B1 B2 B3 B6 B8 C8 |
Resumo dos documentos bibliográficos traballados nas diferentes sesións |
30 |
|
Assessment comments |
|
Sources of information |
Basic
|
González, M.C. e Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento académico. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA
Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., Piñeiro, I., Rosário, P. et al. (2010). Guía de estrategias instruccionales para mejorar la motivación de los estudiantes. Almería: Education & Psychology I+D+i
Valle, A., Núñez, J.C., Rodríguez, S. e González-Pumariega, S. (2002). La motivación académica. En J.A. González-Pienda, R.G. Cabanach, J.C. Núñez e A. Valle (Coords.), Manual de Psicología de la Educación (pp. 117-144). Madrid: Pirámide
González, M.C. (1997). La motivación académica. Sus determinantes y pautas de intervención. Pamplona: EUNSA
Cabanach, R.G., Valle, A., Rodríguez, S., Piñeiro, I. e García, M. (2007). Los recursos motivacionales. Programa para mejorar su gestión. Madrid: CEPE
González, A. (2005). Motivación académica. Madrid: Pirámide
Pintrich, P.R. e Schunk, D.H. (2006). Motivación en contextos educativos. Teoría, investigaciones y aplicaciones. Madrid: Pearson-Prentice Hall
Valle, A., Rodríguez, S. e Regueiro, B. (2015). Motivación y aprendizaje escolar. Aprendiendo a gestionar la motivación y las emociones. Madrid: CCS
Alonso-Tapia, J. (2005). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Morata.. Madrid: Morata
Rodríguez, S., Valle, A., Cabanach, R.G. e Núñez, J.C. (2010). Motivar enseñando. La integración de estrategias motivadoras en el curriculo escolar. Madrid: CCS |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|