Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Psicopatoloxía infanto-xuvenil Código 652511208
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Otero Otero, Patricia
Correo electrónico
patricia.otero.otero@udc.es
Profesorado
Otero Otero, Patricia
Correo electrónico
patricia.otero.otero@udc.es
Web
Descrición xeral Introducir ao alumnado nos principais conceptos relacionados coa psicopatoloxía xeral e especial: principais criterios e modelos en psicopatoloxía; farmiliarizarse cos principais sistemas de clasificación da conduta anormal (DSM e CIE); acercamento aos principais trastornos infanto-xuvenís.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos: Non se realizan.

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: Estudo de casos, Lectura, Proba obxectiva (que se realiza a través de Moodle).

*Metodoloxías docentes que se modifican: Suprímense as sesións maxistrais presenciais, que son substituidas por sesións programadas en Teams no horario da asignatura. O estudo de casos tamén realízanse a través de Teams. A proba obxectiva realízase a través de Moodle.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: A través de Teams e correo electrónico no horario de titorías.

4. Modificacións na avaliación: Non hai modificacións.

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: Non hai modificacións.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocer los principios básicos del comportamiento saludable así como de la conducta anormal AP1
AP2
AP3
AP5
AP6
AP8
AP11
AP14
AP15
AP16
BM1
BM2
BM3
BM6
BM7
BM8
BM11
CM3
CM4
Conocer y discriminar entre la variedad de alteraciones del comportamiento AP1
AP2
AP3
AP4
AP6
AP8
AP11
AP13
AP15
AP16
BM1
BM2
BM3
BM4
BM6
BM7
BM8
BM12
CM3
CM4
Conocer el estado actual de la investigación en el ámbito de la psicopatología infanto-juvenil AP2
AP3
AP5
AP11
AP13
AP14
AP16
BM1
BM2
BM3
BM5
BM7
BM9
BM10
BM11
BM12
CM3
CM4
Ser capaz de detectar problemas susceptibles de intervención psicológica en el ámbito educativo AP1
AP4
AP5
AP8
AP9
AP11
AP14
AP15
AP16
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM7
BM8
BM10
BM11
BM13
CM3
CM4
Ser capaz de colaborar en el diseño de programas de promoción de la salud y prevención de la enfermedad AP5
AP6
AP9
AP11
AP15
AP16
BM1
BM2
BM3
BM4
BM7
BM8
BM10
BM11
CM3
CM4
Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación AP4
AP5
AP6
AP9
AP15
AP16
BM2
BM3
BM8
BM9
BM11
CM4
Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con sus área de estudio BM10
BM12
BM13
Capacidad de organización y planificación AP5
AP16
BM1
BM2
BM4
BM5
BM6
BM10
BM11
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional AP4
AP5
AP9
AP15
BM3
BM8
BM10
BM12

Contidos
Temas Subtemas
Panorama xeral dos trastornos infantís e da adolescencia Aspectos conceptuais
Clasificación da psicopatoloxía infantil
Trastornos de ansiedade e do estado de ánimo Caracterización clínica dos trastornos de ansiedade na infancia
Técnicas de avaliación e tratamento dos trastornos de ansiedade
Descripción clínica e tratamento da depresión na infancia
Trastornos por déficit de atención e comportamento perturbador Trastorno por déficit de atención con hiperactividade
Trastorno negativista desafiante
Trastorno disocial
Trastornos da eliminación Enuresis
Encopresis
Trastornos do sono Características básicas do sono
Clasificación dos trastornos do sono
Principais trastornos do sono na infancia: avaliación e tratamento

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A2 A3 A1 A5 A8 A11 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 5 2 7
Proba obxectiva A6 A13 A15 A16 B3 B4 1 0 1
Lecturas B13 C3 C4 0 6 6
Sesión maxistral A4 A9 A14 A16 B8 B9 B10 B12 B13 16 42 58
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Presentaranse estudos de casos que os alumnos deberán analizar e debatir aula, aplicando os coñecementos adquiridos.
Proba obxectiva A avaliación da materia realizarase mediante un exame tipo test.
Lecturas Cada alumno/a deberá realizar unha búsqueda dun artículo científico relacionado cos contidos da asignatura nas bases de datos e presentar unha ficha sobre o mesmo.
Sesión maxistral O profesor presentará aos estudantes un resumo esquematizado do contido central dos temas do programa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Estudo de casos
Descrición
Resolveranse as dúbidas relacionadas cos casos analizados, e coa búsqueda e análise da literatura científica.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas B13 C3 C4 Cada alumno/a deberá realizar unha búsqueda dun artículo científico relacionado cos contidos da asignatura nas bases de datos e presentar unha ficha sobre o mesmo. 25
Estudo de casos A2 A3 A1 A5 A8 A11 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B11 Os alumnos deberán analizar e debatir na aula os caso presentados, aplicando os coñecementos adquiridos. 15
Proba obxectiva A6 A13 A15 A16 B3 B4 Exame tipo test con sólo unha alternativa correcta. 60
 
Observacións avaliación

Na aplicación da "Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo e a permanencia e a progresión dos estudantes de grao e máster universitario na UDC" (aprobada en Consello de Goberno de 4 de maio de 2017), os alumnos aos que lle fora recoñecido a condición de estudantes a tempo parcial e a correspondente dispensa académica, quedarán eximidos da obligatoriedade de asistencia, poidendo así obter a cualificación máxima sen ter asistido á análise e discusión de casos prácticos; nenbargantes, estos alumnos deberán entregar os correspondentes traballos antes da data establecida para a realización do exame da asignatura.

Para a Segunda Oportunidade o alumno será avaliado da/s proba/s pendinte/s ou non superadas, mantendo a porcentaxe establecida sobre a cualificación final. 


Fontes de información
Bibliografía básica

American Association of Intellectual and Developmental Disabilities (2011).Discapacidad intelectual: definición, clasificación y sistemas de apoyo (undécima edición). Madrid: Alianza.

American Psychiatric Association (APA) (2002). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales DSM-IV-TR. Barcelona: Masson.

American Psychiatric Association (APA) (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM 5. Arlington, VA: APA.

Baron-Cohen, S. y Chaparro, S. (2010). Autismo y síndrome de Asperger. Madrid: Alianza editorial.

Buendía, JR. (2004). Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.

Caballo, V. y Simón, MA. (2002). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente (2 vols.). Madrid: Pirámide.

Garayzábal, E., Fernández, M. y Díez-Itza, E. (2010). Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Madrid: Síntesis.

García Pérez EM, Magaz A. (2003). Hiperactividad. Guía para profesores. Cruces-Baracaldo: COHS.

González, R. (2005). Psicopatología del niño y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Katty Hunter, K. (2000). Manual del Síndrome de Rett: en palabras que tú puedes comprender, por los que te comprenden. Valencia: Asociación Valenciana del Síndrome de Rett.

OMS (1992, rev. 2008). Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades. Trastornos mentales y del comportamiento. Madrid. Ed. Méditor.

Pedrosa, E. (2009). Criaturas de otro planeta: crónica de una lucha contra el síndrome de Rett. Barcelona: RBA Libros.

Rufo, M. (Coord.) (2005). Cómo afrontar la epilepsia. Una guía para pacientes y familiares. Madrid: Entheos.

Vázquez, F., Otero, P, Blanco, V. y Torres, A. (2015). Terapia de solución de problemas para la depresión: una breve guía práctica en grupo. Madrid: Alianza Editorial.

Vázquez, F., Otero, P. y Blanco, V. (2019). Depresión. Madrid: Síntesis.

Vázquez, F., Otero, P., Torres, A. y Arrojo, M. (2016). Deja atrás la depresión y alcanza la felicidad. Madrid: Pirámide.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías