Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A15 |
E15: Utilizar e analizar ferramentas e instrumentos dixitais para facilitar a comunicación e a xestión nos centros. |
A16 |
E16: Analizar criticamente o papel das tecnoloxías dixitais na innovación educativa. |
A25 |
E25: Coñecer distintos tipos de metodoloxías que se empregan na investigación educativa, considerando a súa pertinencia para a resolución de problemas concretos. |
A26 |
E26: Recoñecer a investigación aplicada ás ciencias da educación como ferramenta continua de innovación e mellora educativa e social. |
A36 |
E36: Establecer un compromiso ético deontológico a través dunha vinculación consecuente cos valores éticos da institución e institucionais e xestionar o centro de acordo cos principios éticos coherentes cun sistema democrático. |
A37 |
E37: Coñecer as políticas, os modelos e as prácticas igualitarias de calidad e innovación educativa, para poder implementalas e promovelas nas institucións educativas. |
A38 |
E38: Analizar e interpretar desde técnicas multinivel os caracteres máis relevantes dos sistemas educativos, desde un contexto transnacional global que permita comparacións complexas no ámbito da dirección e supervisión educativa. |
A40 |
E40: Deseñar un proxecto de dirección/investigación nas liñas temáticas establecidas nas diferentes materias do mestrado. |
B1 |
CB6: Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, en moitas ocasións nun contexto de investigación. |
B2 |
CB7: Que o estudantado saiba aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos más amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
CB8: Que o estudiantado sexa capaz de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B4 |
CB9: Que o estudantado saiba comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B5 |
CB10: Que o estudantado posúa as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo. |
B6 |
G1: Analizar, organizar, xestionar e interpretar a información e a toma de decisións. |
B7 |
G2: Facilitar a mediación, xestión e resolución de conflitos, fomentando a non violencia, a prevención da conflictividade e a convivencia. |
B13 |
G8: Comunicar obxectivos e estratexias educativas. |
B16 |
G11: Integrar coñecementos e perspectivas para exercer a función directiva de maneira informada, xusta, crítica, comprometida, democrática, distribuída e solidaria. |
B17 |
G12: Adquirir unha formación metodolóxica para realizar investigacións educativas. |
B18 |
G13: Establecer os descritores xerais que caracterizan unha investigación: seleccionar, elaborar, tratar e interpretar os datos, e presentar os resultados de acordo cos propósitos da investigación. |
B19 |
G14: Ensaiar e avaliar formulacións de ensino disciplinares ou interdisciplinares en contextos educativos reais, e promover propostas de mellora en relación cos resultados obtidos. |
C1 |
T1: Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas línguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
T3: Empregar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercizo da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
T4: Desenvolverse para o exercizo dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humáns e a perspectiva de xénero. |
C7 |
T7: Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social. |
C8 |
T8: Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer á terminoloxía; as diversas fases do plantexamento da investigación e as diversas metodoloxías tanto do ámbito cuantitativo da intervención educativa |
AM25 AM26 AM40
|
BM2 BM3 BM4 BM17 BM18 BM19
|
|
Analizar a información recollida nos procesos da intervención educativa, empregando as técnicas de análise adecuadas |
AM15 AM38
|
BM1 BM5 BM16 BM17 BM18 BM19
|
CM3 CM7 CM8
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse dende diversas perspectivas e unha de elas a perspectiva de xénero |
AM16 AM36 AM37
|
BM6 BM7 BM13
|
CM1 CM4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
TEMA 1-FUNDAMENTOS EPISTEMOLÓXICOS E
METODOLÓXICOS DO SABER E AS PRÁCTICAS
EDUCATIVAS. |
1.1-Natureza da investigación educativa.
1.2-Metodoloxía na investigación educativa. |
Tema 2-PROCESO
DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA.
PROCEDEMENTOS E ESTRATEXIAS DE RECOLLIDA DE
INFORMACIÓN CUANTITATIVA.
ANÁLISE E INTERPRETACIÓN DE DATOS
CUANTITATIVOS. |
2.1-Problemas: necesidades e interrogantes a investigar.
2.2- Fontes de documentación: revisión da literatura conceptual e de investigación.
2.3-Variables, hipóteses e mostra dunha investigación
2.4-Técnicas de recollida de datos: test, escalas, cuestionarios e entrevista.
2.5- Informe de la investigación |
Tema 3- DISEÑOS METODOLÓXICOS DE
INVESTIGACIÓN CUANTITATIVA. |
3.1-Investigación experimental.
3.2- Investigación ex post facto. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
A37 A36 B2 B5 C3 C4 |
1 |
3 |
4 |
Solución de problemas |
A15 A16 A26 B3 B4 B17 B18 B19 C8 C7 |
7 |
13 |
20 |
Sesión maxistral |
A26 A25 A36 A37 A38 A40 B1 B7 B16 B17 B18 |
9 |
10 |
19 |
Proba mixta |
B2 B3 B4 B5 B6 B13 B16 B17 B18 B19 C1 C3 C4 C7 |
2 |
18 |
20 |
Actividades iniciais |
A38 A25 B1 B6 B13 C1 |
2 |
2 |
4 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Metodoloxía que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (artigos, textos educativos, bases de datos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para o análise dos mesmos (todo por medio de moodle)
Esta metodoloxía pódese empregar: como introdución a un tema, como instrumento de aplicación, para explicar procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como sínteses de contidos de carácter teórico ou práctico (se a aula non é presencial esta metodoloxía seguirase en moodle e por teams)
|
Solución de problemas |
Trátase de resolver diferentes problemas que se expoñan en relación cos contidos da materia, tanto desde o punto de vista máis teórico como práctico. Levarase a cabo na aula presencialmente ou virtualmente (grupos teams) e baixo a supervisión da profesora. Desta forma leva a cabo unha avaliación continua para comprobar se se entende o explicado en clase e sábese aplicar a diferentes situacións. |
Sesión maxistral |
Expoñeranse os diferentes temas da materia explicando os contidos incluídos nos mesmos de modo que permita interactuar co estudantado e aclarar as dúbidas que teñan. Presentarase a bibliografía que permitirá profundar nos temas expostos. Para elo se utilizará moodle con power point (se as clases pasan a ser virtuais os power point será coa gravación das explicacións) |
Proba mixta |
Proba utilizada para a avaliación das aprendizaxes tanto das clases tanto presenciais como virtuais (nestas últimas a través da aplicación moodle). As preguntas poden ser directas ou afirmacións incompletas, mesmo preguntas con varias opcións ou alternativas de resposta que proporcionan posibles solucións. Pero só unha e a máis correcta. NESTA PROBA AS RESPOSTAS INCORRECTAS RESTARÁN ÁS CORRECTAS. |
Actividades iniciais |
Realizarase unha avaliación inicial sobre os coñecementos que ten o alumnado acerca dos contidos relacionados coa materia para introducir o que se vai a impartir e facer na mesma (esta metodoloxía realizaráse sempre por moodle sexan as aulas presenciais ou virtuais) |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Solución de problemas |
Sesión maxistral |
Proba mixta |
Actividades iniciais |
|
Descrición |
Na atención personalizada a profesora resolverá as dúbidas que teña o/a alumno/a sobre os diferentes temas a traballar na materia. Pero ademais calquera dúbida que poida xurdir para a solución de problemas, avaliación inicial, análise documental e sesión maxistral. Durante estas sesións, realizarase un seguimento do traballo do estudantado, supervisando e orientando mais directamente o proceso a seguir en cada unha das actividades realizadas.
Esta atención personalizada realizarase no despacho da profesora (P1A15) no horario de titorías. Este horario está colgado no taboleiro que está no despacho das profesoras, na páxina web do departamento como na Facultade de Ciencias da Educación.
A ATENCIÓN PERSONALIZADA REALIZARASE CARA A CARA ENTRE O ESTUDANTADO E PROFESOR. ESTA ATENCIÓN TEN QUE SER INDIVIDUAL (PARA CUMPRIR ASÍ AS RECOMENDACIÓNS ORIXINADAS POLO COVID-19). PODEN SER GRUPAIS PERO A TRAVÉS DE TEAMS (estas para o estudantado presencial)
PARA PODER ORGANIZAR DITA ATENCIÓN. O ESTUDANTADO DEBE COMUNICARSE PRIMEIRAMENTE COA PROFESORA VÍA CORREO ELECTRÓNICO (NESE CORREO SOLICITARÁ UNHA TUTORIA INDIVIDUAL OU GRUPAL). LEMBRADE QUE A PROFESORA É A QUE MARCARÁ O HORARIO DE DITA TUTORIA. SE O ESTUDANTADO NON ENVÍA ESE CORREO ELECTRÓNICO, AS PROFESORAS NON O ATENDENRÁN BAIXO NINGUNHA CURCUNSTANCIA.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Análise de fontes documentais |
A37 A36 B2 B5 C3 C4 |
Esta metodoloxía será empregada unicamente para avaliar os progresos do alumnado na comprensión dos contidos teóricos da materia (ven se son presenciais como virtuais).
Valorarase o manexo de diferentes fontes para a realización das tarefas dentro da metodoloxía solución de problemas IMPRESCINDIBLE QUE CADA ESTUDANTE TRAIGA NAS CLASES INTERACTIVAS O SEU ORDENADOR E TODO O MATERIAL QUE PRECISE PARA REALIZAR ESAS PRÁCTICAS
As/os estudantes non presenciais non terán esta avaliación
|
20 |
Solución de problemas |
A15 A16 A26 B3 B4 B17 B18 B19 C8 C7 |
Esta tarefa está destinada a un único contido de toda a materia. Coa mesma inténtase que o alumnado combine outras metodoloxías como por exemplo, prácticas guiadas (fichas guiadas), grupos de discusión, etc. Pero tendo presente que con ela o/a alumno/a desenvolve tarefas puramente prácticas sobre este tema co apoio e supervisión do profesorado.. A profesora presentará ao alumnado os apuntes deste tema (a través de moodle);primeiramente a profesora presentará os contidos da materia nas sesións maxistrais e presentará prácticas guiadas para que o alumno/a as realice PARA TODO ESTO O/A ALUMNADO/A DEBE TRAER OS APUNTES REVISADOS (que aparecen en moodle)
O/a alumnado deberá realizar todas as prácticas propostas e incorporalas nun documento único (as practicas serán propostas na aula presencialmente se por mor da crise sanitaria esto cambia serán presentadas por Teams ao grupo de estudantes presenciais, a modo de dossier, que entregará ao docente no prazo establecido, baixo o nome de “Investigación Cuantitativa”.
Os estudantes non presenciais non serán convocados por teams para realizar estas actividades. Icluso as actividades que deben incorporar no sue dossier serán diferentes ao estudantado presencial (este material aparecerá en moodle coa indicación actividades para estudantado non presencial). Importante debe comunicarse antes da segunda clase (unha vez iniciada a docencia do mestrado) se son estudantes non presenciais
|
40 |
Proba mixta |
B2 B3 B4 B5 B6 B13 B16 B17 B18 B19 C1 C3 C4 C7 |
O exame da convocatorias de xuño ou xullo é o que fai referencia a avaliación desta metodoloxía. Constará dun número de ítem de resposta aberta, ou de resposta breve ou de verdadeiro e falso pero xustificando (o tipo de preguntas o determinará o profesorado). Unha pregunta cunha resposta incorrecta resta unha pregunta cunha resposta correcta. Esta parte apróbase cando se alcanza unha puntuación de 20 sobre 40 puntos que é a puntuación máxima que se alcanza aquí (non se garda nota de ningunha parte, en ningunha convocatoria, se se suspende).
NOTA ACLARATORIA:
A DATA DOS EXAMES DAS CONVOCARTORIAS ESTÁN MARCADOS POR XUNTA DE FACULTADE POLO TANTO NON SE MOVEN.
Este examen se a situación da crise sanitaria o permite será presencial senón será a través de moodle
Todo as/os estudantes (presencais ou non presenciais) deben presentarse a este proba)
|
40 |
|
Observacións avaliación |
Na avaliación da materia (exposta
no apartado da guía docente, denominado "Paso 7: Avaliación") terase
en conta antes de nada o seguinte: a) ESTUDIANTES QUE
ASISTAN SEMPRE A CLASE (ou alumnado con dispensa académica) (estudantes
presenciais) considéranse que asisten un
80%, isto equivale a non ter máis de 3 faltas sen xustificar. Xustifícase as
faltas médicas (con xustificante correctamente cuberto por un médico colexiado)
e as faltas por un traballo (con xustificante correctamente cuberto no traballo
onde se xustifique que en horas de clase se está a traballar) ou calquera outra
falta sempre co documentación homologado. As actividades que se realizan en
cada clase deberán ser realizados na aula; en ningún caso (a excepción do
alumnado con dispensa académica) poderase realizar fóra da aula. A asistencia
ás clases será contabilizada a partir das respostas a ditas actividades. Non se
poderá ter máis de dúas faltas de asistencia en cada unha das partes da materia
(técnicas de recollida e técnicas de análise). As cualificacións das probas de
coñecemento que realízanse nas clases i non serán reais ata que se entregue o
dossier (Investigación Cuantitativa) A avaliación destes alumnos ten
en conta o seguinte: 1-A proba mixta;2-Análise de fontes
documentais e 3-Solución de problemas. As avaliacións
dende o 2 ao 4, ambas inclusive so serán efectivas a entrega do dossier (Investigación
Cuantiativa) Nota aclaratoria: Estes estudantes seguirán sendo
presenciais (nas mesmas circunstancias ou perderán dita categoría) se, por mor
da crise sanitaria, as clases son virtuais. Xa que as clases serán virtuais pero
a través de teams. Para elo, o profesorado configurará en teams o grupo e terán
clases no mesmo horario que foi aprobado na xunta de facultade. A avaliación,
nestas circunstancias (crise sanitaria), será sempre por moodle. b)ESTUDANTES QUE NON
ASISTAN SEMPRE A CLASE (estudantes non presenciais) considéranse que non asisten cando faltan máis dun 80%, é dicir, ten
máis de tres faltas sen xustificar, ou ben ten máis de dúas faltas nunha das
partes da materia (técnicas de recollida e/ou análise da información). Se
xustifica as faltas médicas (con xustificante correctamente cuberto por un
médico colexiado) e as faltas por un traballo (con xustificante correctamente
cuberto no traballo onde se xustifique que en horas de clase se está a
traballar), aínda que en ningún caso estes xustificantes suporán a posibilidade
de realizar as actividades das clases fóra de prazo. Tamén pode ser aquel estudantado
que así opte dende o inicio da materia (o primeiro día de clase o profesorado
presentará esta opción que o estudantado pode elixir) Estes estudantes se
presentarán ás probas das convocatorias de xuño ou xullo. Se recomenda que o
estudantado realice o dossier da materia de forma autónoma, posto que estes
serán avaliados na proba final da materia (60%), xunto cos contidos teóricos
propios da proba mixta (40%).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor. Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla. Colás, P. y Buendía, A. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.  De La Orden, A. (1985).Investigación educativa. Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: Anaya. De la Herrán (Coord.) (2005). Investigar en educación. Fundamentos, aplicaciones y nuevas perspectivas. Madrid: Dilex.  Dendaluce, I. (Coord.) (1988). Aspectos metodológicos de la investigación educativa. (II Congreso Mundial Vasco). Madrid: Narcea.  Etxeberría, J. y Tejedor Tejedor, F. J. (2005). Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla.  García, V. (1994). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp.  García, M. (2000). Socioestadística. Introducción a la Estadística en Sociología. Madrid: Alianza.  García, M (coord.) (2015). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. (3ª. Edic.). México: McGraw-Hill.  Latorre, A. (2003).La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.  León, O. y Montero, I. (1993).Diseño de investigaciones. Introducción a la lógica de la investigación en Psicología y Educación. Madrid: McGraw-Hill.  Losada, J. L. y López, R. (2003).Métodos de investigación en Ciencias Humanas y Sociales. Madrid: Thomson.  Orfelio, L (2015). Métodos de Investigación en Psicología y educación: las tradiciones cualitativas y cuantitativa. Madrid: McGrawHill Pérez, G. (Coord.). (2001). Modelos de investigación cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.  Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe. Verd, J.M. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnioas: Madrid: Síntesis |
Bibliografía complementaria
|
|
Almazán, A et al. (2011). Análisis estadístico para la investigación social. Madrid: Garceta Bisquerra, R (1987).Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.  Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla. De Lara, E. y Ballesteros, B (2001). Métodos de investigación en educación social. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.  De la Herrán (Coord.) (2005). Investigar en educación. Fundamentos, aplicaciones y nuevas perspectivas. Madrid: Dilex.  Fox. D.J. (1987). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.   Grim, P. (2010). La certeza absoluta y otras fricciones. Los secretos de la estadística. Barcelona: RBA Libros  Monje, C (2011). Metodología d ela investigación cualitativa y cuantitativa. Guía didáctica. Recuperado de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf (consultado: 03/07/2018) Sierra, R. (1987). Técnicas de Investigación social. Teorías y ejercicios. Madrid: Paraninfo Métodos y técnicas de investigación https://www.gestiopolis.com/metodos-y-tecnicas-de-investigacion/ (consultado: 03/07/2018) Métodos de Investigación social: https://metodoss.com/investigacion-social/ (consultado: 03/07/2018) Metodología d ela investigación: https://sites.google.com/site/51300008metodologia/caracteristicas-cualitativa-cuantitativa (consultado: 03/07/2018) Aula virtual: https://educacionadistancia.juntadeandalucia.es/profesorado/autoformacion/mod/book/view.php?id=3847&chapterid=3127 (consultado: 03/07/2018) Uso de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación https://prezi.com/awtmyv2x2_9a/el-uso-de-los-metodos-cuantitativos-y-cualitativos-en-una-investigacion/ (consultado: 03/07/2018) |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Investigación-Acción e Innovación/652536005 | Investigación Cualitativa en Educación/652536004 | Tratamento da Información Cualitativa e Cuantitativa na Investigación dentro da Xestión, Avaliación /652536007 |
|
Materias que continúan o temario |
Liderado e Dirección de Centros Escolares/652536003 | Tratamento da Información Cualitativa e Cuantitativa na Investigación dentro da Xestión, Avaliación /652536007 |
|
Observacións |
Observacións Se pueden
consultar las siguientes fuentes: http://www.udc.es/dep/fam  http://www.educacion.udc.es  http://www-ice.up.es/upc/ice/ice.nsf.  http://dialnet.inicaja.es  http://www.mec.es  http://bibloteca.udc.es  http://www.um.es/~depmide/RIE http://www.uv.es/a
http://www.bne.es http://aera.net Comité
Ambiental da Facultade (GREEN CMPUS) recoméndase: -Recoméndase
os envíos dos traballos telemáticamente e de non ser posible, no útilizar
plásticos, elixir a impresión a doble cara, empregar papel reciclado e evitar
imprimir borradores. -Débese
facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o
medio natural. -Débese ter
en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da
sosenibiliade nos comportamentos persoais e profesionais. tamén
recomendase utilizar LENGUAXE INCLUSIVO |
|
|