Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer os desenvolvementos da psicoloxía evolutiva da infancia nos períodos 0-3 e 3-6. |
A6 |
Coñecer a dimensión pedagóxica da interacción cos iguais e os adultos e saber promover a participación en actividades colectivas, o traballo cooperativo e o esforzo individual. |
A9 |
Adquirir recursos para favorecer a integración educativa de estudantes con dificultades. |
A10 |
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo. |
A11 |
Coñecer e saber exercer as funcións de titor e orientador en relación coa educación familiar. |
A12 |
Promover e colaborar en accións dentro e fóra da escola, organizadas por familias, concellos e outras institucións con incidencia na formación cidadá. |
A13 |
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. |
A14 |
Coñecer a evolución histórica da familia, os diferentes tipos de familias, de estilos de vida e educación no contexto familiar. |
A15 |
Coñecer os principios básicos dun desenvolvemento e comportamento saudables. |
A19 |
Comprender que a dinámica diaria en educación infantil é cambiante en función de cada estudante, grupo e situación e saber ser flexible no exercicio da función docente. |
A23 |
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil. |
A24 |
Dominar as técnicas de observación e rexistro. |
A25 |
Abordar análises de campo mediante metodoloxía observacional utilizando tecnoloxías da información, documentación e audiovisuais. |
A57 |
Analizar as linguaxes audiovisuais e as súas implicacións educativas. |
B15 |
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica. |
B16 |
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
B18 |
Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas. |
B19 |
Comunicación oral e escrita na lingua materna. |
B21 |
Coñecemento e comunicación en linguas estranxeiras. |
B22 |
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas. |
B23 |
Habilidades sociais para exercer o liderado na aula. |
B24 |
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
B25 |
Utilización das TIC no ámbito de estudo e do contexto profesional. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Coñecemento do sistema educativo dentro do sistema social
|
A1 A10 A14 A15 A23 A24
|
B16 B19 B21 B23
|
C6 C7
|
Coñecer os principais debates teóricos e principais autores responsables de teorías sociolóxicas sobre a educación |
A2 A6 A9 A11
|
B15 B18
|
|
Coñecer as principais correntes e debates sociais entorno á educación no século XXI
|
A10 A23
|
B15 B22 B24
|
C4
|
Aplicar de forma inicial técnicas de investigación social para a recollida e análise da información
|
A6 A9 A10 A25 A57
|
B15 B16 B21
|
C4 C8
|
Análise de contidos do sistema educativo |
A9 A10 A13 A14 A15 A23 A24
|
B15 B16 B18 B21 B23 B24 B25
|
C4 C6 C7 C8
|
Aplicación dos coñecementos manexados á realidade social nas súas diferentes manifestacións, para acadar a perspectiva da mesma desde o ámbito da educación. |
A2 A11 A12 A13 A23
|
B15 B16 B21 B22 B23 B24 B25
|
C6 C8
|
Coñecemento e comprensión das funcións sociais da educación. |
A6 A9 A10
|
B15 B16 B21
|
C4 C8
|
Síntese dos coñecementos teóricos e do estudo empírico da realidade social en relación coa educación |
A9 A10 A15 A23
|
B15 B16 B19 B22 B23 B24 B25
|
C4 C6 C8
|
Avaliación do sistema educativo, así como das súas implicacións tanto a nivel social como persoal |
A9 A10 A15 A19 A23
|
B15 B16 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25
|
C4 C6 C8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Bloque 1
Concepto sociolóxico de Educación |
1.1. Definición sociolóxica de educación
1.2. Historia da educación
1.3. Educare e educere
1.4. A educación como un feito social e como un fenómeno sociolóxico
1.5. O sistema educactivo dentro do sistema social |
Bloque 2
Fontes e referencias da educación: o proceso de socialización |
2.1. A constitución da sociedade e dos individuos
2.2. Análise sociolóxico das estructuras, as relacións e das institucións sociais.
2.3. Análise sociolóxico sobre a sociedade do coñecemento, da información e da comunicación.
2.4. Estudio sociolóxico dos estilos de vida, do consumo e da sostenibilidade.
2.5. La naturaleza como fuente de educación. |
Bloque 3
Funcións sociais da educación |
3.1. Función de reproducción social
3.2. Función de cambio social
3.3. Reformas e cambios educativos
3.4. Desigualdades sociais en base a xénero, clase social, etnia, cultura, identidade, etc.
3.5. Análise sociolóxico sobre o impacto social dos fenómenos da inmigración humana. |
Bloque 4
Formas da educación: o seu proceso de regulación |
4.1. Educación formal
4.2. Educación informal
4.3. Educación non formal
4.4. A organización escolar: formal e informal |
Bloque 5
Actores e roles principais na educación |
5.1. Estudio sociolóxico da estructura e función das escolas e das organizacións educativas na sociedade actual
5.2. Os axentes educativos:
- A familia e a comunidade
- Institucións sociais
- A función do maestro e profesores
- Alumnos
5.3. Socioloxía da interacción no aula
5.4. Socioloxía da infancia e da adolescencia. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Introductory activities |
A24 A25 A9 A11 B25 B15 C6 |
2 |
2 |
4 |
Guest lecture / keynote speech |
A10 A24 A10 |
13 |
19 |
32 |
Supervised projects |
A1 A9 A23 A9 A23 B15 B22 B25 B15 B22 C7 |
15 |
20 |
35 |
Directed discussion |
A2 A11 A13 A14 A19 A2 A11 B16 B21 B23 B24 B24 C4 C6 C8 |
5 |
0 |
5 |
Online discussion |
A6 A13 A23 A24 A57 A2 A11 A23 B18 B19 B22 B24 B25 B15 B24 C6 C8 C4 |
0 |
5 |
5 |
Online forum |
A12 A6 A9 A11 B15 B18 B18 |
0 |
5 |
5 |
ICT practicals |
A6 A12 A24 A25 A2 A11 B19 B25 C8 C6 |
0 |
10 |
10 |
Document analysis |
A13 A57 B22 B23 B25 C6 C7 C8 |
5 |
20 |
25 |
Workbook |
A9 A10 A14 A15 A24 B23 B24 C6 C7 C8 |
0 |
25 |
25 |
Problem solving |
A10 A11 A2 A6 A11 B18 B24 B18 B24 |
1 |
2 |
3 |
|
Personalized attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Introductory activities |
O curso iniciarase coas instruccións e formas de levalo a cabo. Para o cal, tanto o modelo como as pautas da docencia repetiranse ata que quede clara e operativa a mecánica da impartición da materia. |
Guest lecture / keynote speech |
Explicación por parte do profesor dos contidos teórico/prácticos xerais, más suliñables e necesarios para comprender os bloques e temas da materia de Socioloxía da Educación, así como para levar a cabo os traballos tutelados. |
Supervised projects |
O contido da materia abórdase mediante traballos de búsqueda de información por parte do alumnado, que terá temporalidade semanal en base ao contido explicitado ou que toque abordar na mesma.
Estas partes ou traballos terán un calendario de entregas, mediante a plataforma Moodle. |
Directed discussion |
Tanto para a explicitación dos contidos da materia como para a parte práctica da mesma mediante a realización dos correspondientes traballos, o plantexamento do curso trata de manter unha canle aberta tanto para as consultas, preguntas ou dúbidas que poda ter o alumnado como para as súas aportacións, consideracións, opinións e demáis cuestións ou contidos que podan constituir a materia.
|
Online discussion |
Na medida que sexa posible e permita o desenvolvemento dos contidos e as ferramentas de comunicación, tratarase de levar os contidos a unha plataforma para o seu debate colectivo. |
Online forum |
Durante o curso estará aberto un foro para o plantexamento de calquera cuestión relacionada co mesmo e, sobre todo, os seus contidos. |
ICT practicals |
O desenvolvemento do curso precisa do emprego das TICs para todo e en todo momento. |
Document analysis |
Os traballos tutelados implican a procura, lectura e análise de fontes documentais para a elaboración dos mesmos. |
Workbook |
Procurarase facer fincapé nas lecturas por parte do alumnado sobre obras significativas e relevantes para a comprensión da materia impartida. |
Problem solving |
Durante o curso estará permanentemente aberta e dispoñible a plataforma para a resolución de calquer problema que poida xurdir. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Supervised projects |
Problem solving |
Online forum |
ICT practicals |
Workbook |
Document analysis |
|
Description |
As clases son eminentemente prácticas, polo que os estudantes desenvolven o contido e coñecemento da materia especialmente a través do traballo individual, da investigación documental e a súa participación nos temas tratados, así como nas entregas periódicas a realizar (máis titorías, lecturas, debates, etc.).
Por elo, tanto o contido teórico como as actividades que se desenvolverán na parte práctica implican unha estreita colaboración entre o alumnado e o seu traballo e o profesor como guía; xa que nesta materia as horas de prácticas dedícanse principalmente á preparación e seguimento do traballo por parte dos estudantes, así como a outras cuestións relacionadas coa materia.
Para estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica de avaliación continua, acordaranse no inicio do curso titorías compatibles coa súa dedicación.
No caso das primeiras e/ou segundas oportunidades que non correspondan á avaliación continua, os criterios de avaliación rexeranse segundo a realización dunha proba oral ou escrita, segundo o número de alumnos e as circunstancias; proba na que se incluirán preguntas teóricas e prácticas e na que os estudantes deberán demostrar que acadaron as competencias e os resultados de aprendizaxe da materia. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Guest lecture / keynote speech |
A10 A24 A10 |
Os contidos explicitados na exposición dos temas nas clases durante as sesións maxistrais serán avaliados e tidos en conta nos traballos tutelados cos que se planifica e avalía a materia. |
20 |
Directed discussion |
A2 A11 A13 A14 A19 A2 A11 B16 B21 B23 B24 B24 C4 C6 C8 |
Trátase de agudizar o razoamento crítico nesta materia e utilizar as categorías de análise plantexadas en cada sesión dedicada ós temas de discusión.
Esta parte de asignatura intentará medir ou avaliar a participación, implicación e interese do alumnado. |
5 |
Supervised projects |
A1 A9 A23 A9 A23 B15 B22 B25 B15 B22 C7 |
Ao longo do curso, semana a semana, haberá que elaborar un traballo sobre o tema ou contido correspondente, o cal deberá ser entregago a través da plataforma Moodle.
As entregas periódicas terán carácter obrigatorio e, tanto os seus contidos como entregas serán tidas en conta á hora de avaliar o seguimento e cumprimento da materia. |
30 |
Online discussion |
A6 A13 A23 A24 A57 A2 A11 A23 B18 B19 B22 B24 B25 B15 B24 C6 C8 C4 |
Na medida do posible e que permita tanto as TICs como o desenvolvemento do curso, procurarase desenvolver debates en grupo no que valorarase a participación nos mesmos en relación coa materia.
Como non é segura a súa realización, a cualificación inclúese no apartado de "Discusión dirixida". |
0 |
ICT practicals |
A6 A12 A24 A25 A2 A11 B19 B25 C8 C6 |
O emprego das TICs vai a ser necesaria, polo que o seu manexo ou dominio contará á hora de realización dos traballos e nas demáis metodoloxías nas que se avalía a materia. É dicir, este non é un apartado cunha avaliación específica senón que se verá reflexada nos outros. |
0 |
Workbook |
A9 A10 A14 A15 A24 B23 B24 C6 C7 C8 |
As lecturas deberán reflexarse nos traballos tutelados, tanto no que respecta á conformación de contidos como de referencias.
Asemesmo, tamén poderán ter reflexo nas discusión ou debates.
Ademáis, ao longo do curso aconsellaranse varias lecturas, dependendo a súa obrigatoriedade da disponibilidade de tempo que permita a planificación das demáis metodoloxías.
|
15 |
Document analysis |
A13 A57 B22 B23 B25 C6 C7 C8 |
Esta é a parte ou compoñente principal para conformar axeitadamente os contidos dos traballos tutelados, polo que avalíase a procura, interese, intensidade e profundidade no análise das fontes de información e documentais. Polo que a súa avaliación é a fundamental dos traballos tutelados. |
30 |
|
Assessment comments |
Esta materia está plantexada para ser cursada mediante a participación por parte do alumnado na investigación e elaboración de contidos, análises, etc. Asemesmo, trátase dunha avaliación continua. Polo tanto, a súa planificación e desenvolvemento céntrase no segumento a través dos traballos que deben desenvolverse semana a semana, en base aos contidos da materia, e que deben entregarse a través da plataforma Moodle. Sendo por tanto o seguimiento, participación, realización e entrega dos traballos os pilares do curso. Entenderase por avaliación suficiente para superar a materia na súa primeira convocatoria ordinaria obter un 50% entre as metodoloxías descritas.
Esta avaliación é específica para a primeira convocatoria ordinaria da asignatura, é dicir, aquela constituida por unha avaliación continua. Para o resto de casos e convocatorias haberá unha proba ou examen (oral ou escrita), no que ademáis dos contidos teóricos se inclúe un soposto de carácter práctico.
O traballo participativo so será válido para a primeira convocatoria e a súa correspondente avaliación continua.
Para o resto de convocatorias que non sexan á primeira ordinaria, non se gardan puntuacións nin traballos ou probas anteriores.
|
Sources of information |
Basic
|
Guerrero Serón, Antonio (1996). Manual de sociología de la educación. Madrid: Síntesis.
Fernández Palomares Francisco (2003). Sociología de la educación. Madrid: Pearson |
OUTROS MANUAIS: - Durkheim, Emile (1996): Educación y sociología. , Barcelona: Editorial Península. - Gómez Jaldón, Celestino (2005): Sociología de la educación. Madrid: Pirámide. - González Radío, Vicente (1998). El futuro de su presente: Análisis de una Autopercepción. A Coruña: CESUGA. - Guerrero Serón, Antonio (2003): Enseñanza y sociedad: el conocimiento sociológico de la educación. Madrid: Siglo veintiuno.
PARA O BLOQUE 1: CONCEPCIÓN DA EDUCACIÓN - Gutiérrez Zuluaga, Isabel: Historia de la educación. Madrid: Narcea, 1972 - Negrín Fajardo, Olegario: Historia de la educación. Madrid: Centro de Estudio Ramón Areces, 2009. PARA O BLOQUE 2: FUENTES DA EDUCACIÓN - Rousseau, Jean-Jacques: Emilio ou Da educación. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela; [Madrid?] : Fundación BBVA, [2006] - Durkheim, Emile: Educación como socialización. Salamanca: Sígueme, 1976. PARA O BLOQUE 3: FUNCIÓNS DA EDUCACIÓN - Freire, Paulo: Educación y cambio. Buenos Aires: Galerna, 2002. - Bourdieu, Pierre: Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2011. PARA O BLOQUE 4: FORMAS DA EDUCACIÓN - Coombs, Philip H.: La Crisis mundial de la educación perspectivas actuales. Madrid : Santillana, D.L. 1986. -Coombs, Philip H.: La Lucha contra la pobreza rural estudio preparado para el Banco Mundial por el Consejo Internacional para el Desarrollo de la Educación. Madrid: Tecnos, D.L. 1975 PARA O BLOQUE 5: ACTORES DA EDUCACIÓN - Harris, Judith Rich: The nurture assumption: why children turn out the way they do. London: Bloomsbury, [1999] - García Aretio, Lorenzo: Claves para la educación : actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Madrid: UNED, [2009] |
Complementary
|
|
Almarcha, Amparo: "Cien años de la sociología de la educación en España: 1877-1977". En REIS, 2, 115-148. Alonso Hinojal, I.: Educación y Sociedad. Las Sociologías de la Educación. CIS. 1991. Collins, Randall: La Sociedad credencialista: sociología histórica de la educación y de la estratificación. Madrid : Akal, [1989] Comenius, Johann Amos: Didáctica magna. Madrid: Reus, D.L. 1971 Hernando Calvo, Alfredo: Viaje a la escuela del Siglo XXI. Así trabajan los colegios más innovadores del mundo. Fundación Telefónica; Madrid, (2015) Pinker, Steven: La tabla rasa la negación moderna de la naturaleza humana. Barcelona: Paidós, [2003]
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
History of Education/652G03011 | Multicultural Education/652G03013 | Educational Anthropology/652G03029 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Theory of Education/652G03001 | Social Pedagogy/652G03006 | Evaluation and Diagnosis in Socio-Educational Needs/652G03039 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Design and Development of the Socio-Educational Action/652G03002 | Animation and Sociocultural Management/652G03017 | Communication and Cooperation in Socio-Educational Action/652G03020 |
|
Other comments |
Recoméndase enviar os traballos telematicamente e, de non ser posible, non utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores.
Débese facer un uso sustentable dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural.
Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sustentabilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|