Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A4 |
Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe. |
A16 |
Coñecer as características diferenciais da intervención logopédica nos ámbitos familiar, escolar, clínico-sanitario e asistencial. |
A23 |
Coñecer, aplicar e valorar criticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe. |
A28 |
Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais). |
B3 |
Apreciar as distintas manifestacións da diversidade. |
B23 |
Traballar de forma colaborativa. |
B24 |
Traballar en equipo e, de ser o caso, de forma interdisciplinar. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
A4Conocer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe
|
A16 A23 A28
|
B23 B24
|
C2
|
A16 Conocer as características diferenciais da intervención logopédica no ámbito escolar |
A4 A16 A23 A28
|
B3 B23 B24
|
|
A23 Coñecer, aplicar e valorar críticamente as técnicas pedagóxicas, así como os recursos metodolóxicos e didácticos para o ensino da linguaxe. |
A28
|
B3 B23 B24
|
|
A28 Adquirir un coñecemento práctico na intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares). |
A4 A16 A23
|
B3 B23
|
C2
|
A.29. Comprender o significado das adaptacións do currículo no marco dunha perspectiva inclusiva. |
A16 A23
|
B3 B23
|
|
B3 Apreciar as distintas manifestaciones da diversidade. |
A4 A23
|
B23
|
C2
|
B23 Traballar de forma colaborativa cos distintos profesionais que interveñen sobre o alumnado. |
A4 A16 A23 A28
|
B3
|
|
B24 Traballar de forma interdisciplinar co profesorado e cos distintos membros dos departamentos de Orientación. |
A4 A16 A28
|
|
|
B.25. Saber incardinar o apoio logopédico dentrro da estrutura complexa de apoios que precisan as persoas con discapacidade |
A4 A16
|
B3
|
|
C.2. Respetar a diversidade lingúistica do entorno social e realizar una intervención logopédica basada en este respeto, utilizando na rehabilitación a lingua de uso mais frecuente do suxeito. |
A4 A28
|
B3
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque temático I: A resposta á diversidade no ámbito educativo : Evolución e modelos |
1. A resposta á diversidade: factores sociais, políticos e psicopedagóxicos
2. Da educación segregada á educación integrada
3. A inclusión educativa: Principios e recursos estratéxicos
|
Bloque temático II:A atención aos problemas de linguaxe nunha escola inclusiva
|
1. A linguaxe como instrumento de mediación na comunicación didáctica.
2. Os problemas de linguaxe e a súa incidencia no rendemento escolar.
3. A Cooperación entre profesorado e logopedas
4. Organización do apoio logopédico desde unha perspectiva inclusiva.
5. A implicación da comunidade educativa no proceso educativo
|
Bloque temático III: As Necesidades educativas especiais na esfera da linguaxe: Resposta educativa |
1. Retrasos de linguaxe derivados de deprivación social: intervención educativa
2. Discapacidade auditiva e linguaxe : Aspectos educativos
3. Discapacidade motórica e linguaxe: Aspectos educativos
4. Discapacidade intelectual e linguaxe: Aspectos educativos
5. Trastornos do Desenvolvemento e linguaxe: Aspectos educativos |
Bloque Temático IV: Curriculum e Adaptacións curriculares na esfera da linguaxe. |
1. Currículo e inclusión educativa
2. Adaptacións curriculares na esfera da linguaxe
3. O papel do logopeda no deseño e desenvolvemento das adaptacións curriculares.
4. Estratexias, medios e recursos para as adaptacións curriculares na esfera da linguaxe
5. Coñecemento e uso de materiais e recursos dende unha perspectiva da sustentabilidade e o respecto ao medio natural e social |
Bloque temático V: Problemas psicosociais e linguaxe |
1. Desigualdades sociais e linguaxe
2. Alumnado estranxeiro e adaptacións da linguaxe
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Discusión dirixida |
A4 A16 A28 B23 C2 |
6 |
0 |
6 |
Estudo de casos |
A16 A23 A28 B23 |
6 |
13 |
19 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
A4 A16 A23 A28 B3 B23 B24 C2 |
3 |
48 |
51 |
Proba de resposta breve |
A4 A16 A23 A28 B3 |
2 |
9 |
11 |
Aprendizaxe colaborativa |
B23 B24 |
8 |
16 |
24 |
Lecturas |
A4 A16 A23 A28 B3 B24 C2 |
1 |
15 |
16 |
Presentación oral |
A16 A23 A28 B3 B23 C2 |
1 |
5 |
6 |
Debate virtual |
A4 A16 A23 B23 |
2 |
2 |
4 |
Sesión maxistral |
A4 A16 A23 A28 B3 B24 |
10 |
0 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Discusión dirixida |
Traballo individual e colectivo para o tratamento de distintas temáticas |
Estudo de casos |
Analizaranse casos presentados en diversos formatos: video, texto, oral, etc. |
Investigación (Proxecto de investigación) |
O alumnado en pequenos equipos terán que realizar unha entrevista a unha persoa que se lle proporcione información sobre a súa propia traxectoria persoal, facendo fincapé nos obstáculos pero tamén nas cuestións que favorecen o seu desenvolvemento individual e colectivo, tanto no ámbito educativo como social. A partir da entrevista, farase unha análise e interpretación da información, que se apoiará en bibliografía tanto proporcionada pola profesora como recollida polo propio alumnado. Finalmente farán unha proposta de intervención logopédica dende unha perspectiva inclusiva. |
Proba de resposta breve |
O alumnado terá que facer unha proba sobre os contidos básicos da materia. A proba consistirá en preguntas breves, que o alumnado terá que responder tendo en conta a súa opinión fundamentada e/ou contrastada coas doutros autores e autores traballadas na materia. |
Aprendizaxe colaborativa |
Un dos eixos fundamentais da materia será a aprendizaxe colaborativa tanto dentro como fóra da aula. |
Lecturas |
Na aula proporcionaranse unha serie de lecturas que terán que ler todos os alumnos e alumnas. Ademais para a preparación da materia, o alumnado poderán realizar outras lecturas complementarias recollidas na bibliografía, achegadas polo profesorado ou seleccionadas polo propio alumnado. |
Presentación oral |
O alumnado terá que intervir oralmente na presentación do proxecto de investigación. |
Debate virtual |
Abordarase o rol da logopedia e as novas esixencias para o desempeño profesional no novo contexto derivado do covid-19 |
Sesión maxistral |
Presentarase oralmente a información máis esencial de cada bloque temático e orientarase ao alumnado sobre como ampliar os coñecementos sobre o mesmo. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Investigación (Proxecto de investigación) |
|
Descrición |
Realizaranse titorías grupais e individuais para o seguimento do proxecto de investigación.
Presentarase na aula casos de alumnos ou alumnas con diferentes problemáticas relacionadas coa linguaxe e abordarase a análise dun xeito integral. Os estudantes deben realizar o diagnóstico educativo e logopédico e a proposta de intervención pedagóxica. Nesta tarefa as profesoras realizarán un seguimento periódico mediante atención persoalizada.
Resulta imprescindible para o alumnado non asistente que manteña unha frecuente comunicación coas docentes para a preparación da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
A4 A16 A23 A28 B3 B23 B24 C2 |
O alumnado en pequenos equipos terán que realizar unha entrevista a unha persoa á que se lle pedirá información sobre a súa propia traxectoria persoal, facendo fincapé nos obstáculos pero tamén nas cuestións que favorecen o seu desenvolvemento individual e colectivo, tanto no ámbito educativo como social. A partir da entrevista, farase unha análise e interpretación da información, que se apoiará en bibliografía tanto proporcionada pola profesora como recollida polo propio alumnado. Finalmente farán unha proposta de intervención logopédica dende unha perspectiva inclusiva. Na plataforma moodle atoparase a información en canto ás normas para a súa elaboración, Presentación, etc |
60 |
Proba de resposta breve |
A4 A16 A23 A28 B3 |
Ao alumnado propoñerémoslle unha serie de preguntas curtas sobre distintos temas abordados na materia, sobre os que terá que disertar tendo como referentes a súa opinión persoal fundamentada e enriquecida coas achegas bibliográficas suxeridas na bibliografía e/ou expostas na clase. |
40 |
|
Observacións avaliación |
O proxecto de investigación presentarase en formato dixital O alumnado con recoñecemento oficial de adicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, deberá solicitar titorías para programar as sesións interactivas e expositivas, nas que non poderá estar, co fin de planificar os traballos substitutorios, se fose o caso. Estas especificidades so serán necesarias para o proxecto de investigación, para a proba breve concorrerá nas mesmas condicións que o resto do alumnado. O proxecto de investigación ten un valor máximo de 5 puntos e o exame outros 5. Para a superación da materia é necesario como mínimo un 2 en cada unha das partes. Para superar a materia é necesario ter como mínimo un 5
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Grau Rubio, C. e Fernández Hawrylak, M. (2016). /$ ('8&$&,Ï1 '(/ $/801$'2 ,10,*5$17( (1 (63$f$. ARXIUS
Bauer, K. L., Iyer, S. N., Boon, R. T., & Fore, C. (2010). 20 ways for classroom teachers to collaborate with speech-language pathologists. Intervention in School and Clinic
Opertti, R. (2008). 48ª reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE 2008) Tema: Inclusión Educativa: El Camino del Futuro Un desafío para compartir . Oficina Internacional de Educación/ Organización de las Naciones Unidas pra la Educación, la Ciencia
Zapiola, Cr (2005). Adaptaciones curriculares para niños con compromiso en la comunicación y el lenguaje. : Revista argentina de psicopedagogía
Torres González, J. A. (2009). Análisis de los procesos de inclusión social y educativa: nuevos retos para suprimir las desigualdades y compartir las difencias. Contextos Educativos
Sebastián HEREDERO, E., Álvarez ZURITA, M., González, GÓMEZ, L. M.; Millán ALEMANY, R. (). ANÁLISIS DEL PROCESO DE DIAGNÓSTICO Y ELABORACIÓN DE UNA ADAPTACIÓN CURRICULAR: ESTUDIOS DE CASOS .
Sandoval Mena, M. e Simón Rueda, C. e Echeita Sarrionandia, G (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación
NÚÑEZ MAYÁN, M.T. (2007). Apoyo dentro o fuera del aula: un dilema resuelto en la teoría pero no en la práctica profesional. Huelva: Servicio de publicaciones de la Universidad de Huelva
Gobierno Vasco (2006). DESARROLLO DEL LENGUAJE Y DE LA COMUNICACIÓN EN EL MARCO DE UN MODELO INCLUSIVO DE INTERVENCIÓN. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco
Vicen Carrascosa Oriola. (2012). EL ABORDAJE PLURIMODAL EN MUSICOTERAPIA, PARA EL DESARROLLO DE HABILIDADES COMUNICATIVAS DESDE EL RECURSO DE LAS CANCIONES.. Universidad de Valencia
IRIS (2006). Estrategias y prácticas en las aulas inclusivas. IRIS 128735-CP-1-2006-1-BE-COMENIUS-C21
Gobierno de Navarra (2006). Evaluación de la comunicación y del lenguaje (ECOL). Manual.
UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación.
Echeita Sarrionandia, E. (2012). INCLUSIÓN Y EXCLUSIÓN EDUCATIVA. DE NUEVO1 , “VOZ Y QUEBRANTO” 2. REICE, Revista Electrónica sobre Innovación y Cambio en Educación,
Acosta Rodríguez, V. M. (2006). Investigación, evaluación y colaboración profesional ante las dificultades del lenguaje. El reto hacia los modelos inclusivos. Revista Chilena de Fonoaudiología
Schalock, R. L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales.
Juncos Rabadán, O. e Pereiro Rozas, A (2002). PROBLEMAS DEL LENGUAJE ENLA TERCERA EDAD. ORIENTACIONES Y PERSPECTIVAS DE LA LOGOPEDIA. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación: revista de estudios e investigación en psicolo |
|
Bibliografía complementaria
|
LOZANO MARTÍNEZ, J. e FAURA PALAO, C. (1998). Adaptaciones curriculares como respuesta educativa a las necesidades de un niño autista. Anales de Pedagogía. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado
BUENO AGUILAR, J. J. (1991). Comparación del lenguaje funcional entre niños de educación especial y a niños normales. Enseñanza & teaching: Revista interuniversitaria de didáctica
SALES CIGES, A. e OUTROS (2010). Estudio de la eficacia académica de las medidas específicas de Atención a la Diversidad desde la percepción de los implicados. ESE. Estudios sobre Educación
ARIZA PÉREZ, M. A. e TRUJILLO SÁEZ, F. (2006). Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo. Granada: Grupo Editorial Universitario
CASTEJÓN, L.A. e OUTROS (2008). La escuela inclusiva ante los alumnos tartamudos: actitudes y emociones en la relación educativa. Revista de Educación
CASTRO RODRÍGUEZ, M.M. e OUTROS (2007). Un material hecho a medida. Cuadernos de Educación
BUENO AGUILAR, J. J. (1991). Un modelo de análisis de las funciones lingüísticas para el estudio del lenguaje en niños de educación especial. Temas actuales de la educación especial: Actas de las VI Jornadas de Universidades y Eduación Especi |
Páxinas con imáxes para elaborar e encontrar material: http://uk.dk.com/static/cs/uk/11/clipart/index.htm http://iespana2.gograph.com/IntegrationSimpleSearch.cfm?cfid=17779 http://prescolaire.grandonde.com/clipart/activites/index.htm http://www.disabilityworld.org/09-10_01/spanish/indice.shtml http://especial.fcep.urv.es/ http://www.webespecial.com/webespecial.htm http://www.pntic.mec.es/ http://w3.cnice.mec.es/recursos2/atencion_diversidad/01_03_01.htm http://cidat.once.es/ http://needirectorio.cprcieza.net/ http://www.xtec.es/~jlagares/indexcastella.htm http://informaticaparaeducacionespecial.blogspot.com/2008_05_01_archive.html http://villaves56.blogspot.com/2008/07/vocaroo-para-trabajar-la-expresin-oral.html http://cprcaspe.educa.aragon.es/RECURSOS/compensat.htm http://www.polibea.com/libros/index.htm http://platea.pntic.mec.es/~fmaquina/rg.htm http://www.revistaeducacion.mec.es/enlaces3.htm http://www.ulpgc.es/index.php?asignatura=1354130013572&ver=pd_bibliografia&id_ Páxinas con sons grabados para elaborar material: http://www.findsouns.com/types.html http://iris.cinice.mecd.es/bancoimagenes/sonidos/directorio.php Outros materiais de apoio: REVISTAS Revista Educación Especial. Málaga: Aljibe. Revista Catalana d'Educació Especial i Atenció a la Diversitat. Vic:Departament Revista Galega da Educación Revista Galega do Ensino Cuadernos de Pedagogía Revista de Innovación Educativa Revista Quinesia Disability & Society Educational Psychology Emotional and Behavioural Difficulties European Journal of Special Needs Education High Ability Studies International Journal of Disability, Development and Education International Journal of Inclusive Education Journal of Intellectual & Developmental Disability Special Educational Needs Abstracts |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|